הסכמות בין מוזיאון ר״ג לנציגי.ות עולם האמנות המקומי

בתום מו״מ נוסח מסמך הבנות משותף הכולל התחייבות לחופש פעולה מקצועי לאוצר/ת ושמירה על חופש הביטוי, ואיוש הוועד המנהל של המוזיאון בנציגים מקצועיים מעולם האמנות

הנהלת מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית ונציגי שדה האמנות הגיעו להסכמות וניסחו מסמך הבנות משותף הכולל בין היתר התחייבות על חופש פעולה מקצועי לאוצר/ת ושמירה על חופש הביטוי, ואיוש הוועד המנהל של המוזיאון בנציגים מקצועיים מעולם האמנות.

במפגש שאירחה רויטל בן-אשר פרץ, מחזיקת תיק התרבות של תל אביב-יפו, השתתפו: מ״מ מנכ״ל המוזיאון רן גואטה, סגן ראש עיריית ר״ג ויו״ר הועד המנהל של המוזיאון, עו"ד רועי ברזילי, יו״ר איגוד האוצרות והאוצרים ד"ר אלעד ירון, יו״ר איגוד המוזיאונים ואיקו״ם ישראל רז סמירה, מנהלת בית לאמנות ישראלית עידית עמיחי, אורית לרנר מפורום מוסדות תרבות, האוצרת והחוקרת ד"ר גליה בר אור, לשעבר מנהלת משכן לאמנות עין חרוד, נציגת אמני התערוכה ״המוסד״ וראש החוג לאמנות במכללת ספיר מיכל שמיר, האוצרת והחוקרת עדי אנגלמן, אוצר גלריה המדרשה אבי לובין ונציגת אמני התערוכה ״המוסד״ ענבל מארי כהן.

כזכור, מוזיאון ר״ג נפתח לפני שנה מחדש לאחר תקופת שיפוצים ממושכת, ונסגר כמעט מייד בעקבות דרישת ראש עיריית ר״ג כרמל שאמה הכהן להסיר מתצוגה את ציורו של דוד ריב ״ירושלים״. הצעד עורר מחאה נרחבת בעולם האמנות המקומי, והחלטת משתתפי.ות התערוכה להסיר את יצירותיהם.ן מהתצוגה. לאחר כישלון הליך גישור בין העירייה לאמנים והאמניות בניסיון למנוע את סגירת התערוכה נסגר המוזיאון.

בהודעה מטעם המוזיאון נמסר כי ״הנהלת מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית ונציגי עולם האמנות הגיעו להסכמות עקרוניות, לאחר מפגש שנערך לפני כשבועיים בין נציגי המוזיאון לנציגי פורום מוסדות התרבות, איגוד האוצרות והאוצרים, איגוד המוזיאונים ואיקו"ם ישראל ונציגי אמני התערוכה 'המוסד'.

״את המפגש ואת המהלך יזם מ"מ מנכ"ל המוזיאון רן גואטה, שעם מינויו בחודש נובמבר הוביל מספר פעולות להחזרתו של מוזיאון רמת גן לפעילות מלאה. "עם כניסתי לתפקיד ראיתי לנגד עיניי שתי משימות עיקריות לטיפול מיידי במשבר ובהשלכותיו, האחת לפשר ולהגיע להסכמות עם האמנים, נציגי עולם האמנות הישראלי והגופים המייצגים אותם, לגבי המשך הדרך והשנייה לפעול במהירות למינוי אוצר/ת ראשי/ת. אני שמח שמצאנו את הדרך המשותפת לעבודה עם פורום האמנים והגופים המקצועיים, שיסייעו לנו גם באיתור אוצר/ת ראשי/ת, והכל במטרה ברורה ליצור חלל אמנות איכותי, בעל סטנדרטים מקצועיים גבוהים ובית חם לאמני ישראל", מסר גואטה.

״מטרת הפגישה הייתה למצוא את הדרך לשיתוף פעולה בין שדה האמנות שספג פגיעה חסרת תקדים עם פתיחת המוזיאון, למנכ"ל המוזיאון החדש- רן גואטה, הועד המנהל של המוזיאון, הרשות המקומית וראש העירייה כרמל שאמה הכהן.

״מטרות העל המיידיות כמו גם ארוכות הטווח היו מוסכמות על כל הנוכחים: טיפוח היכל תצוגה מוזיאלי יפה ורחב ידיים; מוסד שיחרוט על דגלו הצגת אמנות איכותית, עכשווית ומקצועית; מתן במה לשדה האמנות המקומי; בניית מנגנונים שיקנו מרחב פעולה ליוצרים והאוצרים ויגנו על חופש היצירה.

בתום המפגש פרטו נציגי המוזיאון את כוונותיהם להמשך:

1.ההגשה למכרז למשרת אוצר/ת ראשי/ת תידחה בכשלושה שבועות על מנת לאפשר למועמדים ראויים נוספים להגיש מועמדות.

2.לוועדת האיתור חסרים בשלב זה שני נציגים, הוצע  לחברים לסייע למוזיאון בהשלמת גיבוש ועדת איתור לקבלת אוצר/ת ראשי/ת. הפורום שהשתתף בישיבה הגיש המלצה על אושיות אמנות בעלות מוניטין מוכח בשדה האמנות.

3.ידוע כי תמהיל הוועד המנהל של המוזיאון נקבע על פי חוק תאגידים ממשלתי. כרגע יש שני מקומות פנויים. המוזיאון רואה באותה עין את חשיבות השילוב של אנשי  מקצוע בעלי מוניטין ולמצוא את הדרך החוקית לשלב אחוז ניכר של דמויות פעילות מתחום האמנות. הפורום שהשתתף בישיבה הגיש המלצה על אושיות אמנות בעלות מוניטין מוכח בשדה האמנות.

4.המוזיאון יקים ועדת תערוכות שתשמש אותו כדרך קבע גם כוועדת היגוי מקצועית- מלווה, שסמכויותיה יקבעו בהמשך בהתאמה לוועדות דומות במוזיאונים אחרים. על מנת לסייע למוזיאון לגבש ועדה איכותית, הפורום שהשתתף בישיבה הגיש רשימת המלצה על אושיות אמנות בעלות מוניטין מוכח בשדה האמנות.

5.בעתיד הקרוב וככל שניתן מבחינה חוקית (נוכח הבחירות המוניציפליות), המוזיאון מתכוון לערוך מכרז פומבי למנכ"ל מוזיאון קבוע.

6.בחוזה העסקה של האוצר/ת הנכנס/ת מבטיחים סעיף שמתחייב על חופש פעולה מקצועי ושמירה על חופש הביטוי וככל שהדברים תלויים במוזיאון ללא התערבות פוליטית וכל זאת בכפוף להוראות החוק.

בהצהרה משותפת הביעו הצדדים תקווה: "אנו מאמינים כי יישום הצעדים הנ"ל ישקם את האמון בין העיר רמת גן לעולם התרבות והאמנות ויחדיו נפעל למען הרוח והיצירה".

רועי ברזילי יו"ר המוזיאון מסר כי "אני שמח על ההבנות שהושגו ושיתוף הפעולה ומלא תקווה שפתיחתה של השנה החדשה תסמן התחלה חדשה ומחוזקת ולמוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית ותציב אותו בחזית שדה האמנות הישראלי. בסופו של יום חשוב לזכור כי האינטרס המשותף לכולנו הוא שמרבית האנשים יחשפו לאמנות וירכשו כלים שיאפשרו להם להכיר אמנות איכותית וליהנות ממנה".

מאיגוד האוצרות והאוצרים נמסר כי ״במקרה הצנזורה במוזיאון רמת גן התרחש משהו שלא קרה קודם לכן – התגבשה קואליציה רחבה של כל איגודי האמנות בארץ במטרה לפעול בשיתוף פעולה ולקדם אינטרסים משותפים.
איגוד האוצרות.ים הינו ממובילי קואליציה זו.
הפעולה המשותפת הובילה למאבק חסר תקדים. לשמחתנו, כתוצאה מהמאבק נוצר גם שיח מול המוזיאון, אשר הוביל בסופו של יום לשורת הסכמות חשובות בין הצדדים. המטרה המרכזית בהסכמות שגיבשנו הינה לכונן מנגנוני מעורבות והיוועצות בין המוזיאון לאיגוד ולקואליציית הארגונים כולה וליצור, בין היתר, הגנה על חירותם האמנותית של האוצר.ת והאמניות.ים שיפעלו במוזיאון.
ההסכמות קובעות באופן שקוף את המנגנונים הדרושים לכל מוזיאון על מנת שישמרו החופש האמנותי והאוצרותי. ההחלטה לפרסמו באופן שקוף מאפשרת לציבור לעקוב אחר התהליך.
אנו מברכים את המוזיאון על הבחירה להידבר עם קואליציית הארגונים, מתוך הכרה בחשיבותם ולקדם הסכמות שיועילו לכולנו.
אנו באיגוד האוצרות.ים נעקוב אחר יישום ההסכמות ונוודא שכל הסעיפים יכובדו.
נאחל למוזיאון, למנכ"ל הזמני ולאוצר.ת הבאים שגשוג וחופש פעולה מלא בכדי לשמור על אמנות איכותית עבור החברה כולה.

האיגוד מזמין את כל האוצרות והאוצרים בישראל לראות בו כתובת במקרים דומים ובסוגיות נוספות הנוגעות למקצוע ולפנות אלינו במידת הצורך, לרבות פנייה ייעודית לפורום החדש שנפתח עבור מקרים של צנזורה אמנותית.

5 תגובות על הסכמות בין מוזיאון ר״ג לנציגי.ות עולם האמנות המקומי

    בשורה משמחת. עכשיו נדרשת מחווה לסבטלנה באמצוע הצבתה מחדש של התערוכה המצוינת, "המוסד", אבל זה כנראה wishful thinking.

    עד הפעם הבאה….
    ואז שוב יקום איזה הרכב (מוסכם על כולם) של סוכני ( וסוכנות כמובן) אמנות, נציגי עולם האמנות הישראלי ( וגם נציגות כמובן) (אלה היודעים מהי הטרמפולינה עליה רצוי שתקפץ האמנות החופשית והמשוחררת ) ושוב ינסו – באמצעות מילים יפות – מילות וועדה חלקלקות ומנומסות להחזיר את המצנזרים הרועמים לדרך הישר.
    מוקדם עדיין להלל ולשבח

    כל שנותר לאחר הסרת העבודה של דוד ריב מהתערוכה על ידי ראש העיר הוא מי האפסיים המסריחים. ומאז כולם ממשיכים לדשדש ברפש ומגיעים ל׳פשרות׳ בינם לבין עצמם באשר לחומרת הסרחון, והדרכים לאטום את הנחיר הימני או את הנחיר השמאלי – אך לא שניהם בעת ובעונה אחת,כמובן – כדי למנוע מהריח מעלה הקבס מלהגיע לרקמות העדינות של האף.
    —– ראש העיר כרמל שאמה הכהן הרשה לעצמו להסיר עבודה מתערוכה מוצגת היות ובבורותו בעניני אמנות הניח שתחום האמנות מבודד מהתחום הפוליטי, ולכן אם יהיה מחיר לפעולת ההסרה המחיר לא יהיה פוליטי. ראש העיר טעה כמובן, היות ועל פעולה בוטה וגסה מסוג זה יש לשלם מחיר פוליטי – ביחוד אם הפעולה נעשתה במסגרת או בעת היותך דמות ציבורית (נציג ציבור נבחר). פעולה של נציג ציבור הפוגעת בזכויות היסוד כפי שהן מעוגנות במגילת העצמאות של ישראל – פעולה מסוג זה חייבת להשית על נציג הציבור שעושה אותה מחיר פוליטי. ולכן הפתרון היחיד למה שקרה במוזיאון רמת גן בשנה שעברה הוא פיטוריו של כרמל שאמה הכהן – לא רק מתפקידו כראש העיר (תפקיד בו מעל) אלא מכל פעילות הקשורה ליצוג אזרחים בזירה הציבורית. למרבה הצער, רוב האמנים שהשתתפו בתערוכה הסתפקו בהסרת עבודותיהם לאות הזדהות עם חברם דוד, אבל נמנעו (במודע) מהדרישה לפיטוריו לאלתר של שאמה הכהן כתנאי לכל הסדר עתידי. והפועל היוצא מהדשדוש במי האפסיים הפוליטיים הוא שהסרחון ממשיך להתפשט, ואפילו לבעלי התפקידים החדשים במוזיאון קשה לענות לשאלה המתבקשת: האם יחזרו להציג את העבודה שהוסרה על ידי ראש העיר. כל זמן שהאירגונים של אנשי הרוח בישראל, החל בסופרים וכלה בפועלי הנקיון לא יצטרפו לדרישה לפיטוריו של שאמה הכהן, הסרחון ימשיך, וגם חביות של אקונומיקה לא יסירו את הריח. שאמה הכהן עשה פעולה פוליטית מובהקת מתוך המחשבה המוטעית שלפעולה לא יהיה מחיר פוליטי. הדרך היחידה להגיב היא להשית עליו את המחיר הפוליטי – פיטוריו לאלתר מהתפקיד בו זכה בחסד אזרחי העיר כאשר מונה לנהל את עניניהם הציבוריים.
    ברמה העקרונית (והעניינית) אין בנמצא אפיק שיאפשר כיום – וביחוד בנסיבות של ה״הסכם״ החדש – לאמן בעל עמוד שדרה ערכי להציג במוזיאון רמת גן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *