נכשל הליך הגישור בין עיריית ר״ג לאמנים

בשבוע האחרון נערכו פגישות גישור בין האמנים לעירייה, אולם אמש פקע מועד סיום ההליך מבלי שהתקבלו הסכמות. האמנים דורשים להסיר את עבודותיהם מהתערוכה

הליך הגישור שנערך בשבוע האחרון בין עיריית ר״ג לאמנים.יות בניסיון להמשיך את הצגת התערוכה ״המוסד: המוזיאון והישראליות״ לאחר הסרת ציורו של דוד ריב ״ירושלים״ מתצוגה ע״י ראש עיריית ר״ג כרמל שאמה הכהן, הגיע לסיומו אתמול (שני, 10.1.22) בחצות מבלי שהצדדים הגיעו להסכמות. בשבוע האחרון ערכו הצדדים פגישות בתיווכו של המגשר ד״ר יגאל בן שלום. הלילה הודיעו 43 האמנים כי לאחר שהליך הגישור מוצה ללא הסכמות הם מבקשים להסיר את עבודותיהם מן התערוכה.

ראש עיריית ר״ג כרמל שאמה הכהן עמד על דרישתו שלא לחשוף את ציורו של ריב לקהל. במסמך ההצעה שהוגש לאמנים מטעמו נכתב כי הציור יוכל להיות מוצג אך ורק במקום נעול שאינו גלוי במחסן המוזיאון, יחשף אך ורק לבקשת המבקרים, ואך ורק בימי שבת (זאת על מנת שמבקרים דתיים לא יחשפו לציור אפילו בטעות). עוד נכתב בהצעה כי ״ככל שנציגות האומנים לא תסתפק בכך העבודות של כל האומנים שביקשו הסרה ועומדת להם זכות כזו (שהיצירה אינה בבעלות אדם אחר או שקיים הסכם פרטני אחר מולם) יוסרו ביממה הקרובה יארזו וינתנו להם באופן מכובד בחזרה״.

האמנים דרשו להכיר באוצרת הראשית וצוות המוזיאון כסמכות המקצועית של המוסד, ולהותיר את הציור בתצוגה בכפוף להקמת מחיצה חלקית ולצדה שילוט הבהרה בעניין תכניו של הציור, שיאפשר לצופים לבחור אם להיחשף אליו או לא. בנוסף הציעו האמנים הצגת טקסט-קיר מטעם אוצרת התערוכה ״המתווך את העבודה, מעלה את משמעויותיה האפשריות ומספר על הבחירה האוצרותית בה״.

במכתב ששלחו הלילה האמנים לעירייה נכתב כי ״ניסינו בכל מאודנו להגיע לפשרה עם עירית רמת גן. העיקרון שהנחה את הצעותינו היה כי העבודה של דוד ריב תוחזר לתצוגה עם התאמות. זאת, על מנת למנוע ממי שאינו מעוניין לצפות בה. ביום א' התקיימה פגישה של שעתיים בנוכחות ראש העיר וסגנו עו״ד רועי ברזילי, יו״ר המוזיאונים. באותו ערב העביר המגשר את הצעתו של ראש העיר (מצ״ב) וביום שני בצהריים נשלחה הצעת הפשרה שלנו. הצעה נוספת נשלחה על ידינו כמה שעות אחר כך (מצורפת).
עד לרגע זה לא התקבלה תשובה מהעירייה.
הננו להודיעכם כי מוצה תהליך הגישור ולצערינו לא הגענו לכל הסכמה.
ברצוננו להודות לדר' יגאל בן שלום המגשר על נסיונותיו הכנים.
ראש העיר התחייב כי העבודות יארזו בקפידה וישלחו לאמנים ביממה הקרובה.
אנו קוראות.ים לנצל את המשבר לקידום של ניסוח והסדרת עצמאותם של המוזיאונים ונוהל של אי-התערבות הדרג הפוליטי המקומי והארצי בתכניהם״.

1 תגובות על “נכשל הליך הגישור בין עיריית ר״ג לאמנים”

    כל הכבוד. יש להחרים את המקום.
    תתרמה של התנהלות ביריונות צרות אופקים ושררה.
    בעידן אחר אולי בבחירות הבאות יהיה מגיע לרמת גן מוזיאון
    עד אז שיחנקו עם השיפוץ שעשו (חבל מבנה יפהפה)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *