רב ערב 29.11.23

גיליון 06 בדרך! | "מה בסך הכול ביקשתי" / ורד ניסים | "בית חכם בגוף טיפש" / תערוכת יחיד לגיא גולדשטיין

גיליון 06 בדרך!

ניתן להזמין מראש באתר את גיליון 06 של מהדורת הדפוס

בתוך המערבולת הבלתי נגמרת, אנחנו נאחזים חזק בחגורת ההצלה שלנו: הפצה, תמיכה ודיון בתרבות ובאמנות ישראלית. החלטנו להמשיך לפעול לקראת גיליון הדפוס השישי שלנו, ואנחנו גאים לומר שממש עוד רגע נרד לדפוס.

הגיליון הקרוב נכתב בשיתוף מרצות ומרצי בית לאמנות ישראלית, והוא יוקדש לעיון מחודש בתערוכות מיתולוגיות בתולדות האמנות בישראל.

המאמרים חוברו על ידי כמה מן הקולות הבכירים בתחום האוצרות וחקר האמנות בישראל: טלי תמיר, אסנת צוקרמן רכטר, גדעון עפרת, הילה כהן שניידרמן, בתיה דונר, תמי כץ פרימן, דליה מנור ואילנה טננבאום.

בנוסף וברוח התקופה: סט מדבקות. המדבקות הודפסו בדפוס בארי והן דרך נוספת לתמוך בעשייה שלנו בימים אלו ולהגיד – גם אנחנו ערב רב. אין קיום ללא דו קיום.

סט של ארבע מדבקות ב־₪30 / גיליון 06 בהזמנה מוקדמת+סט של ארבע מדבקות ב־₪75. המשלוח עלינו.

להזמנה

 



"מה בסך הכול ביקשתי" / ורד ניסים

הגלריה לאמנות במכללה על שם דוד ילין בירושלים

אוצרת: נאוה ט. ברזני
פתיחה: ראשון, 3.12.23
נעילה: 19.2.24

הסיפור הגדול בעבודותיה של ורד ניסים מתחיל מהחיים. הוריה, שחקנים ראשיים ביצירתה, מבטאים כמה וכמה אמיתות מתוך מרחבי המציאות. אחד ממרחבי המציאות הטעונים בעבודתה הוא ההורשה הבין־דורית. מרחב שנמהלים ומתגלגלים בו ציפיות, תקוות, דאגות, חלומות, אכזבות, רצונות והגשמות. להיות דור ראשון להשכלה גבוהה זו פריצת דרך המנתקת את מעגל ההעברה הבין־דורי של אי שוויון ברכישת דעת. ניסים מציפה את הדיון על המשפחה המהווה סוכן מרכזי בהקניה של הון תרבותי. בדפי יומן שכתבה אימה ובסרטים המוצגים בתערוכה, היא מציגה אמנות אינטימית־ציבורית. עבודותיה מייצגות מחד גיסא את ההקרבה ההורית, המצויה בסבך התנאים המגבילים של מנגנונים מעמדיים ומאידך גיסא, את המענה ואת האימפקט של הדור הבא, ליסודותיה של אותה הקרבה. ניסים יוצרת בעבודותיה הכלאה בין מקריות ואותנטיות של רגעים לבין יצירה מכוונת, שמובילה צעד אחר צעד לשבירתו של קיר.

שעות פתיחה: שני–רביעי בשעות 10:00–17:00, חמישי 10:00–16:00

הגלריה לאמנות ממוקמת בספרייה של המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין, רח' מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים

ורד ניסים, דו יו לוב מי, סטיל מתוך וידאו,2021



"בית חכם בגוף טיפש" / תערוכת יחיד לגיא גולדשטיין

בית הנסן

נעילה: 1.1.24

העיר סוגרת עלינו. הבניינים הולכים ונהיים גבוהים יותר, מצמצמים את השמים, מכווצים את הריאות. גם בתוך הדירה עצמה קשה יותר ויותר לנשום. הטכנולוגיה מושכת כלפי מעלה, אל העתיד, אבל מבעד לחלונות הבית נשקפת תחושה של הווה אפוקליפטי, של אסון ממשמש ובא.

בדירת יחיד, הנבנית בתוך הגלריה בבית הנסן, בוחן גיא גולדשטיין את היחסים בין העיר לחברה ואת המהלכים הפוליטיים, החברתיים והחומריים, המעצבים אותם. הוא יוצא מהתבוננות בתערוכת הקבע של בית הנסן, המגוללת את סיפורו ההיסטורי של בית המחסה למצורעים, ובונה בחללי הגלריה מקבץ חדרים עכשווי, העוסק אף הוא בסוגיות של אובדן ושל בדידות.

גולדשטיין מתבונן מחדש בתנאי המחיה במרחב אורבני אנונימי, נטול מקום וזמן, ובשינויים בסדר החברתי, הפוליטי, האקלימי והטכנולוגי, שהובילו אותנו למקום זה כפרטים וכחברה. במיצב סוריאליסטי רחב היקף הוא בונה עולם, שהוא מוכר וזר בעת ובעונה אחת. האובייקטים, חדרי הדירה, הרהיטים ותפקידיהם מוכרים לנו, אך קיומם ותפקודם מצויים בשיבוש מתמיד: מערכת העיכול מונחת על שולחן אוכל, העשוי מקרש גיהוץ; ערֵמות שיער הופכות לאגוז קוקוס; שלטי תאורה משמשים כמיטה; השירותים מוצפים בכדורי זכוכית.

התערוכה נעה קדימה ואחורה בזמן ובמרחב – מאירופה הקודרת שבין מלחמות העולם לעיר דיסטופית עתידית; מרבי הקומות, הממלאים את העיר, לפרטי הפרטים של הדירות, המרכיבות אותם. בתוך כך מצביע גולדשטיין על התפרקות הסדר המוכר, המוסרי והפונקציונלי, ועל התפוררות הבית – גם זה המקיף אותנו מחוץ לגבולות הגלריה וגם זה המוצב בתוכה: מאידיאולוגיות מתנגשות דרך מקבץ של חלקי ריהוט וגוף ועד להררים של מלח ים, המנסה לשמר את הסדר הטוב, שדומה שאבד.

אוצרת: ורדית גרוס | עיצוב תעשייתי: ירדן עמיר; מנהלת בית הנסן: סמדר צוק; מנהלת אמנותית: קארין שבתאי | שעות פתיחה: שני–חמישי בשעות 10:00–18:00, שישי 10:00–14:00

מראה הצבה מתוך "בית חכם בגוף טיפש", גיא גולדשטיין בבית הנסן, צילום: טל ניסים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *