אתי יעקבי ואבי סבח הם זוכי פרס רפפורט 2022

אתי יעקובי היא כלת פרס רפפורט לאמנית בכירה לשנת 2022, ואבי סבח הוא חתן פרס רפפורט לאמן צעיר ומבטיח לשנת 2022. שווי הפרסים לאמנים הזוכים השנה הוא בסך 140,000 דולר

אתי יעקובי היא כלת פרס רפפורט לאמנית בכירה לשנת 2022, ואבי סבח הוא חתן פרס רפפורט לאמן צעיר ומבטיח לשנת 2022.

שווי הפרסים לאמנים הזוכים השנה הוא בסך 140,000 דולר: הפרס לאמן בכיר כולל 35,000 דולר שיוענקו לאמן עצמו ומימון תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות, מלווה בקטלוג. הפרס לאמן צעיר ומבטיח כולל 15,000 דולר שיוענקו לאמן עצמו ומימון תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב לאמנות, מלווה בקטלוג. סך מימון התערוכות לזוכים יעמוד השנה על 90,000 דולר.

כל אמן זוכה בפרס יתרום עבודה לאוסף רות וברוך רפפורט לאמנות ישראלית – האוסף כולו ייתרם למוזיאון תל אביב לאמנות.

חבר השופטים בועדת פרס רפפורט לאמנות לשנת 2022 כלל את יצחק (איצ'ה) גולומבק, טניה כהן-עוזיאלי, מירה לפידות, דלית מתתיהו, רבקה סאקר ועירית רפפורט.

אתי יעקובי, ילידת יפו 1961. למדה אמנות בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב ולימודים קלאסיים ופילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. מציגה ציור בתערוכות יחיד וקבוצתיות משנת 1981. ב1997 הציגה את תערוכת היחיד "העולם המופלא 3" במוזיאון תל אביב לאמנות. יעקובי חיה ועובדת בתל אביב, מלמדת באקדמיה בצלאל ובמדרשה לאמנות.

זכתה בפרסים שונים וציוריה נמצאים באוספים פרטיים ובאוספי מוזיאון תל אביב ומוזיאון ישראל.

אבי סבח, יליד מעלות תרשיחא 1977. סיים תואר ראשון בהצטיינות בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב ומלמד בה  משנת 2006. ממקימי גלריה ברבור, בירושלים. היה חבר בהרכב הסאונד "שלישיית אותו עולם" עם האמנים גבי קריכלי ופסח סלבוסקי ז"ל. מציג ציור ופיסול בתערוכות יחיד וקבוצתיות משנת 2005. ב2020 הציג את תערוכת היחיד "אפיים ארצה" במוזיאון הרצליה לאמנות. זכה בפרסים שונים, ביניהם הפרס לציור ע"ש אסנת מוזס ופרס שרת התרבות. עבודותיו נמצאות באוספים פרטיים ובאוסף מוזיאון תל אביב לאמנות.

אתי יעקבי, צילום: קרן ברוך ורות רפפורט

נימוקי השופטים פרס רפפורט 2022:

זוכת פרס רפפורט לאמנות בקטגוריית אמן בכיר – אתי יעקובי

בעידן בו שטף הדימויים הדיגיטליים ממסך את חווית הנראה, דבקה אתי יעקובי בציור כמרחב פעולה ושהות. לאורך ארבעה עשורים עבודותיה מתארגנות בסדרות הנעות בין הציור הפיגורטיבי והמופשט ומקיימות חיבור עמוק להיסטוריה של הציור המערבי הקלאסי. ציוריה המוקדמים הציגו מופעים מחודשים ווירטואוזיים של שילוב בין דמויות מוכרות מעולם האנימציה של וולט דיסני ובין ציוריו של דורה לסיפורי התנ"ך. אותו מרחב של חיפוש קול אישי ונשי ביחס למופעי ציור מנוסחים, הפך עם השנים לערוץ בשל ומעורר השראה של התמסרות לאמת הפנימית של הציור. בין סדרות הציורים של השנים האחרונות בולטת סדרת "הציורים השחורים" בהם דימוים שהיו לשפה האישית של האמנית כגון קופים, תפוזים וגולגולות בוקעים ממעבה החשיכה. לצדם מתפתח מחזור ציורים גדולים ובהירים הלוכדים באורח כמעט פלאי את המראה של אור מסמא, קורן, מרצד – לכאורה ציור מופשט אך למעשה תיאור ריאליסטי, נאמן, של אור ואוויר. אפקט הצפייה זה הוא תולדה של פעולה גופנית ושל פרקטיקה ציורית מיומנת. ליעקובי נוכחות משמעותית כמורה, המעניקה בפעולתה העקבית אישור ותוקף לציור היום.

אבי סבח, צילום: קרן ברוך ורות רפפורט

זוכה פרס רפפורט לאמנות בקטגוריית אמן צעיר ומבטיח – אבי סבח

עבודתו האלכימאית של אבי סבח היא חיפוש מתמשך אחר אבן החכמים, נוסחה מזוקקת של חומר צורה ומהות. יצירתו מעוגנת בעבודה על נייר ונגזרותיו, תוך התכתבות עם מסורות ובמקביל לכך חריגה מאופני פעולה מקובלים. עבודתו מושפעת ומונעת מזיכרון וריאקציות בין חומרים, ומהמפגש בין חומרים פיזיים לחומרים מנטליים. לעיתים הציור לובש ממד שלישי, מתפשט ותופס מקום בחלל. חומרי הציור של סבח מגוונים  והעיסוק בהם אינטנסיבי – זפת, דפים שרופים, נחושת, קרעי גינס, שומן פנים ועוד. בשנים האחרונות עבודתו של סבח קיבלה תפנית ומגופי עבודה עזי צבע והבעה הוא עבר לרישום על נייר, בפורמטים קטנים ובטכניקות מסורתיות, כמו רישום פחם או אקוורלים. סבח לא נענה לתכתיבי המקום והזמן, למצופה מ"אמנות עכשווית". עבודתו מופעלת כולה מחזיונות פנימיים, עולם של סמלים ומיתולוגיות, מראות ראשית ואחרית, דימוי בריאת אדם, תוהו ובוהו, מבול קוסמי או שקט על פני המים. החומריות המהותית לעבודותיו המירה צורה בסדרות הבשלות בעבודתו – המים באקוורלים שהוא יוצר כעת הם מים שאגר מאגלי טל שנקוו על גבעולים ועלים בבוקר או מי ערפל שהתעבו. העוצמות והכנות ביצירתו נוכחים מראשיתה ומכוננות את הקסם החידתי והפורה של יצירתו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *