אוטו המתנות

יהונתן ה. משעל משתף מחוויותיו מאירוע הפתיחה של הפרפורמנס ״אוטו המתנות״ של האמנית דפנה טלמון

אוטו המתנות חנה מחוץ למתחם ״בית המוזיקה״ בישוב מעלה צביה שבצפון. הטנדר הגדול היה עטוף ביריעת ברזנט חומה שכיסתה את כולו מלבד הפנסים והחלונות. ״היה לי חשוב שהברזנט יהיה בצבע של נייר העטיפה החום,״ הסבירה לי דפנה טלמון, שיצאה עם הפרויקט שלה ״אוטו המתנות״ למסע של שבעה ימים ברחבי הארץ. הפרויקט, שהתחיל כעבודה אישית של טלמון, יצא לדרכו ב-2012 כשהיא ויתרה על כל חפציה ויצאה למסע בעולם בעקבות מות כלבתה, נינה. לאחר מכן ובמשך מספר שנים עברה טלמון בין בתים ושמרה על בעלי חיים: תוכי, שלוש תרנגולות ועשרות כלבים וחתולים.

בהמשך, צילמה טלמון את כל חפציה שנותרו באחסון, פריט אחר פריט, עטפה אותם בנייר חום וחילקה אותם באירוע פרפורמנס חגיגי. הרעיון היה שמקבלי המתנות לא ידעו מה יצא מתוך ניר העטיפה האחיד: משהו שרצו או פריט אקראי שכנראה לא יהיה בו שימוש, כמו תחתונים ישנים. משתתפות ומשתתפים באירועים החלו לפנות לטלמון בבקשה שתסייע להם להפטר מחפצים סנטימנטליים שהם לא זקוקים להם, וכך הצטברו אצלה עשרות מתנות חדשות, עטופות בנייר חום אחיד.

אוטו המתנות, צילום: יהונתן משעל

השבוע, לאחר דחיות רבות בעקבות הסגרים, הוציאה טלמון את השלב הבא של הפרויקט אל הפועל: ״מסע אוטו המתנות״, פרפורמנס מתנייד ברחבי הארץ באוצרותה של טלי קיים. המתנות שקיבלה יחולקו ובמקומן יוכל הציבור הרחב לתת חפצים חדשים שימלאו את האוטו עד התחנה הבאה שלו.

הישוב מעלה צביה נבחר מבין שבעה מקומות שונים – אום אל פחם, דולב, בארי, רהט, ערד וטרמינל העיצוב בבת ים – להיות התחנה הראשונה של המסע. הוא ממוקם על תוואי נחל צלמון, דרומית למפגש של ערבה וסחנין, אזור נידח אך מוכר לי מאד; את ילדותי העברתי בישוב קרוב, במרחק של כמה קילומטרים בודדים, וניצלתי אחר הצהריים של ביקור אצל ההורים כדי להשתתף באירוע הפתיחה.

כך, ביום ראשון האחרון, סביב השעה 17:00, התקבצו ילדי הישוב תחת סככה וחיכו לתחילת האירוע. קופסאות מלאות בטושים לצד גלילי נייר עטיפה חום נפרשו על שולחנות עץ גדולים מחוץ ל״בית המוזיקה״. גפנית, המארגנת מטעם הישוב, הסתובבה ביניהם ושאלה אם כולם הביאו חפץ שיוכלו לעטוף. חלק מהילדים הנהנו שכן, אחרים הציגו לראווה את החפץ שהביאו ושני ילדים נלהבים צעקו שהביאו שני חפצים ולא אחד. ״כשפנינו לישוב, הם רצו שהאירוע יתמקד בילדים ונוער,״ הסבירה לי טלמון. ״בישובים אחרים הקהל יהיה אחר, כל מקום בחר במי להתמקד״.

טלמון באירוע במעלה צביה, צילום: יהונתן משעל

בצפון, בין הגבעות הירוקות שסביב, מזג האוויר החל להיות קריר. הוצאתי צעיף, וצוות אוטו המתנות, הכולל את המפיקה זיו אלישע, אנטון אברמוב שהגיע לתעד, האוצרת טלי קיים ודפנה טלמון, לבשו סרבלי עבודה כחולים כדי לקבל את פני הילדים הנוספים שהגיעו והתישבו בצורה מסודרת סביב מקרן קטן שהוצב במרכז הרחבה. האירוע החל. טלמון סיפרה על המסע האישי שעברה ועל הפרויקט:

״אוטו המתנות מדבר על תרבות הצריכה, על כך שאנחנו צורכים הרבה יותר ממה שאנחנו צריכים,״ סיפרה לילדים שישבו והקשיבו, חלקם מציירים ברכות על נייר העטיפה לחפצים שהביאו. ״וחוץ מזה, כולם אוהבים לקבל מתנות, לא?״. בסוף השיחה ענתה על שאלות. ״את הולכת לאמץ כלב חדש?״ שאלה ילדה מודאגת. דפנה סיפרה על בילי, הכלבה החדשה שאימצה לפני כמה חודשים וכולם שמחו. באי האירוע הוזמנו לאוטו לקבל מתנה לצלילי מנגינה של אוטו גלידה, והילדים והוריהם המרוצים חזרו לשולחנות עם מתנות שקיבלו, השוו והחליפו ביניהם. חלקם הביעו חוסר שביעות רצון ממה שיצא מתוך נייר העטיפה. ״זאת הזדמנות לחשוב למי יהיה טוב לתת את החפץ,״ ניחמה טלי קיים את אחת הילדות.

כבר התחיל להיות מאוחר. החלק האחרון של הערב, הופעה של הצמד ״מאלוקס״ (איל תלמודי, רוי חן) עמדה להתחיל, הילדים הסתכלו בסקרנות על הצמד שפרק כלי נשיפה ומערכת תופים, ואני מצאתי זמן לשוחח עם דפנה וטלי על הפרויקט לפני שאעלה על הקטנוע ואסע להגיד שלום לאמא ואבא.

טלמון: ״אנחנו נוסעות לטייל עם אוטו גדול, שבתוכו יש לדעתי מעל 1000 מתנות שהיו חפצים של אנשים אחרים, אנשים שהחליטו להגיד שלום לחפץ או לזיכרון או משהו אישי. אחרי האירועים שבהם חילקתי את החפצים שלי אנשים פנו אלי, ומדי פעם גם עשיתי קול קורא למי שרוצה. אנשים קופצים על זה. עכשיו אני חושבת שהקורונה גרמה לאנשים להבין ש׳יכול היה להיות לי עוד חדר בבית, אבל הוא מלא בג׳אנק׳״.

צוות אוטו המתנות, צילום: יהונתן משעל

״אני רוצה להוסיף שהפרויקט הזה לא סובב סביב הקורונה״, אומרת טלי קיים, ״זה פרק נוסף בעבודה המתמשכת של דפנה, שצומחת בכיוון הזה כבר שנתיים וחצי. הרצון לנסוע באיזשהו מקום מנוגד לעיקרון הקורוני. אנחנו מפיצות משהו. מתנות, במקרה הזה״.

״אנחנו מפיצות על של מתנות״ מוסיפה טלמון.

טלי: ״אנחנו נוסעות ממקום למקום, מפגישות אנשים בלי להפגיש אותם פנים אל פנים. מצאנו דרך עוקפת להפגיש בין קהילות. זה הייחוד של הפרויקט הזה, בניגוד למהדורות הקודמות שלו שבהן כל אחד עבר חוויה אישית. כאן יש משהו יותר קבוצתי, יותר קהילתי, יותר של מקום״.

 

מסיבת הסיום של מסע אוטו המתנות תתקיים במוצ"ש, 20.02.21 בטרמינל העיצוב בבת-ים, לפרטים נוספים

1 תגובות על “אוטו המתנות”

    כל הכבוד לכם להנות אחרים ולהינות בעצמכם.סיכום מוצלח של הארוע ,סימן לבאות וסיום הקורונה.אמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *