מכתב אמניות התערוכה "עושות היסטוריה" למנכ"ל מוזיאוני חיפה

מכתב שנשלח למנכ"ל מוזיאוני חיפה על ידי אמניות התערוכה "עושות היסטוריה" במוזיאון חיפה לאמנות, שהתבשרו בסוף השבוע שעבר שתערוכתן קוצרה ולא תפתח מחדש

לכבוד:                                                                                                                   8.5.2020

יותם יקיר  מנכ"ל מוזיאוני חיפה

 

הנדון: מכתב המוזיאון מיום ה-5/2020/7 בנושא תערוכת 'עושות היסטוריה'

 

יותם שלום,

ראינו לנכון לפנות אליך באופן אישי כקבוצת אמניות היות ואנחנו חושבות שנעשה לנו עוול קשה בדרך ההתנהלות ובעצם ההחלטה על סגירת התערוכה.

קיבלנו את ההודעה ביום חמישי בצהריים, כאשר כבר אין עם מי לדבר, ובהתראה קצרה במיוחד לפירוק עד יום רביעי, יום ההובלה, אנו חושבות שזו דרך לא מכבדת ולא נאותה של התנהלות.

אשכול התערוכות חרט על דגלו את ערך ה'פמיניזם', ובהחלטה הפזיזה לסגור את התערוכה – מעל חמישים אמניות חוו בדיוק את ההפך ממה שהתערוכה מצהירה.

המהלך הזה, בדרך ובאופן בו בוצע, מעביר מסר כי הנושא אינו חשוב וכי כל ההשקעה שנעשתה הייתה לחינם. הזלזול באמניות מטעם הנהלת מוזיאוני חיפה הנוכחית (שבראשה גבר) שקיבלה החלטה "קרה", כלכלית ושרירותית ואינה טורחת לעשות מהלך שיכבד את כל הנוגעים בדבר באופן פתאומי וחד צדדי- הוא פוגעני ובטח לא פמיניסטי.

השימוש בסעיף 4 לחוזה שמאפשר למוזיאון לקצר כרצונו את התערוכה ולכן אין לנו זכות להילחם, הוא מעשה שלא מבין את מהות הקשר עם האמניות, במיוחד כשהמוזיאון נגוע בהיסטוריה בעייתית ומהלכים לא ברורים וחייב לתקן את השם שלו בעולם האמנות, וכזכור, יותם, אתה הגעת לנהל עם אג'נדה ברורה לתקן את השם הזה.

אנחנו מוצאות בקלות רבה, דרכים לרתום ולשלב את מהלך הדברים העכשווי של הקורונה עם תערוכת 'עושות היסטוריה' הפמיניסטית, וחושבות שהסיבות שקיבלנו לסגירת התערוכה אינן מצדיקות לא את הסגירה המוקדמת ולא את ההודעה החד צדדית והלא מכבדת הזו.

כפי שידוע לך, הושקעו כספים ומאמצים רבים הן מצד האמניות והן מצד המוזיאון על מנת להרים את התערוכה ולהפיק אותה ברמה הגבוהה ביותר.

חשוב לציין כי לא קיבלנו שכר אמנית ואף רובנו לא קיבלו החזרי הוצאות, נסיעות, הקמה או כל רווח כלכלי בכל דרך אחרת​. התגמול שלנו הוא החשיפה – מה שלא קרה בגלל הקורונה.

בתקופת הקורונה איבדנו את החשיפה הגדולה שהייתה צפויה להיות בימי הפסח וביום העצמאות ועכשיו בעקבות ההחלטה נגזלה מאיתנו (ומהקהל) החשיפה של חג השבועות ושל באזז ה'סיום'.

החשיפה היא מעין הסכם בלתי כתוב בין האמנים למקום בו מציגים, ואנו נפגעות מכך מאוד גם בקידום שלנו בשדה האמנות וגם מבחינה כלכלית. אנו מרגישות שהשיקולים שלנו כאמניות לא נלקחו ואף חמור מזה, שהיה כאן ניסיון לטאטא אותנו מתחת לשטיח.

היו מתוכננים מפגשים וסיורים רבים עם אוצרים, שוחרי אמנות ואספנים אחרי הקורונה, דבר שכרגע לא יכול להתממש ופוגע לא רק בנו, האמניות, אלא גם בקהל של המוזיאון, ונציין שהיה אף ראוי שהמוזיאון יאריך את משך התערוכה ​(ואנו עדיין מקוות כי כך אכן יקרה) כמו מקומות רבים אחרים, וזאת על מנת שהתערוכה תוכל לקבל את החשיפה לה היא ראויה, תוספת זמן שגם יכולה להוות פתרון לסיבה שאתם מורידים את התערוכה (לפחות את הסיבה כפי שמופיעה במכתב הרשמי מהמוזיאון).

חשוב לנו לציין כי החלטה זו לא מכבדת גם את האמנית ביאנקה אשל גרשוני ז"ל, שמציגה עכשיו במוזיאון את התערוכה האחרונה שהציגה בעודה בחיים, והיא מחלוצות האמנות הפמיניסטית בארץ, זאת ועוד – אנו סבורות כי ​ על המוזיאון לקיים אירוע מכוב ​ד שיציין את פועלה רב השנים וידגיש את נכוחותה בתערוכה.

לסיכום,

אנו מוחות על אופן קבלת ההחלטה וחושבות שמגיע לנו להיות שותפות בתהליך של חשיבה משותפת על הדרכים בהן ניתן לפתור את הסוגייה.  חשוב לנו, האמניות, לשקף ולהראות גם את מגוון השיקולים והאילוצים, ואנו מבקשות להזמין אותך לשיחת זום ביום ראשון בצהריים כדי לראות איך אפשר ללבן את הדברים ולסיים את התקופה הזו בדרך הטובה ביותר, המכבדת, שתועיל לכל הצדדים.

בתודה מראש,

אמניות 'עושות הסטוריה'

​     על החתו​ם:

  • לימור אורנשטיין
  • רועי ויקטוריה חפץ
  • שירלי סיגל
  • מאיה אטון
  • אפרת גל-נור
  • אלונה פרידברג
  • ליאת אלבלינג
  • נאוה הראל-שושני
  • אלהם רוקני
  • וננה בוריאן
  • איזבלה וולובניק
  • נעמה רוט
  • מיכל בלייר
  • אנה ים
  • אסף רהט
  • רעיה ברוקנטל
  • יעל מאירי
  • ציפי גולדשטיין
  • ענבל מנדס פלור
  • שירה גלזרמן
  • ורד נסים

 

העתקים:

גב' עינת קליש רותם, ראשת העיר חיפה

גב' נעמה לזימי, יו"ר מועצת המנהלים של מוזיאוני חיפה

 

6 תגובות על מכתב אמניות התערוכה "עושות היסטוריה" למנכ"ל מוזיאוני חיפה

    צר לי בנות, אבל המכתב לא מוציא אתכן טוב

    "שותפות בתהליך של חשיבה" ? בזום? זה מה שבוער עכשיו?

    "אנו מוחות על אופן קבלת ההחלטה וחושבות שמגיע לנו להיות שותפות בתהליך של חשיבה משותפת על הדרכים בהן ניתן לפתור את הסוגייה. חשוב לנו, האמניות, לשקף ולהראות גם את מגוון השיקולים והאילוצים, ואנו מבקשות להזמין אותך לשיחת זום ביום ראשון בצהריים כדי לראות איך אפשר ללבן את הדברים ולסיים את התקופה הזו בדרך הטובה ביותר, המכבדת, שתועיל לכל הצדדים".

    לדעתי: מי שבוחרת להציג את העבודות שלה במקום עם היסטוריה כל כך בעייתית ומשתפת פעולה מלכתיחלה עם מוסד שעשה לא מעט בעיות בדיוק לנשים – לא יכולה עכשיו להגיע ובשם הפימניזים לבקש דבר מה. בחרתן לשתף פעולה עם מוסד מיזוגני שפגע בעבר – בשילתן את הדייסה שלכן

    שיעור גרוע בנימוסים והליכות
    למה כל כך חשוב לסיים בדרך טובה ומכבדת שתועיל לכל הצדדים עם מי שפשוט הש— עליכן בקשת? למה להתנדב בלשון המתייפייפת הזאת ולהגיש את הלחי השנייה לעוד סטירה מצלצלת?

    חוזה הוא דבר זניח, עד שמישהו מחליט להשתמש בו והצד השני מתחיל לבכות ברגשנות
    https://www.youtube.com/watch?v=QrbFP9JYffE

    צודקות. דיי נמאס מהיחס המזלזל באמנים ואמניות כאילו הם צריכים להיות אסירי תודה על ה"חשיפה" שניתנת להם. אנשים משדה האמנות מתייחסים לאמן כפועל כפיים האחרון בשרשרת. ואדרבה, פועל הכפיים עוד משתכר בשכר מינימום, אבל אמן?שיגיד תודה שלא לוקחים ממנו עוד כסף על התערוכה. הרי הוא קיבל "חשיפה" (!!!!)

    אם מוזיאון חיפה צריך לרוץ הלאה לתערוכות הבאות כדי לא לאבד את הרייטינג המדומה שיש לאמנות, אז באמת ראוי לשאול מה בינו לבין פלטפורמות בידוריות אחרות..

    מוזיאון בעייתי, בלשון המעטה. אין חדש תחת השמש — צריך לקחת זאת בחשבון לפני, ולא אחרי שהדברים קורים.

    צריך לדעת לסרב. אבל רוב האמנים מוכנים לזחול לאורך כל כביש 2 או אפילו דרך הכביש הישן, או להגיע דרך עליות בית אורן – מהאוניברסיטה, מלמעלה, רק בכדי שתהייה רשומה תערוכה מוזיאלית ברזומה שלהם
    המשך זחילה נעימה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *