רב ערב 03.03.20

קול קורא מכנס ירושלים לאמנות #5 : רגע האמת | ערב מיוחד השקה לספרו של יאיר גרבוז | שני אירועים בסדנאות האמנים בירושלים | ״להדביק את המים – Chasing Water״ / מאירה תדמור | מה אומרים העצים / אולגה קיסלבה – בין אמנות למדע | וּשנִי תולעת ואֵזֹב – אירוע נעילת תערוכה

קול קורא מכנס ירושלים לאמנות #5 : רגע האמת

בתאריך 28.10.20 יערך כנס ירושלים לאמנות #5, ביוזמת פסטיבל מנופים וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״. כותרת הכנס היא ״רגע האמת״. 

רגע האמת הוא נקודת הכרעה או אירוע משמעותי, שמחייב את האדם לקבל החלטה ומעמיד אותה ואת השלכותיה במבחן. יחד עם זאת, נדמה כי בתקופה הנוכחית ההגדרה ה״קלאסית" של רגע אחד של אמת או הכרעה הרת גורל, יכולה להתמוסס בן רגע. ניתן למצוא דוגמאות רבות למתח בין תפיסות אמת ומשמעותן בשנים האחרונות, שבהן נדמה שהעולם מיטלטל בין פייק ניוז, עובדות אלטרנטיביות ודימויים בדיוניים שעובדו כתמונות מציאות, דיווחים בהולים על אפוקליפסה אקלימית ממשית שמחכה לכדור הארץ והאנושות מעבר לפינה וטענות לבהלת יתר ואי-הבנה של תוצאות וניסויים מדעיים. רגעים כאלה, שבהם מתעורר ספק באשר ליכולת לדעת את האמת, מהווים בעצמם רגעי אמת המעמידים את האדם בפני הכרעות שעשויות להיות גורליות.

רגע האמת יכול להתבטא במהלך אקטיבי או פסיבי, הוא יכול ליצור הזדמנות לווידוי או לחילופין לביסוס של סיפור כוזב. רגע האמת יכול להיות פרטי ואישי, קולקטיבי, קהילתי, מדיני ואף גלובלי. הוא יכול לחשוף את האמת הקיימת או לכונן אמת חדשה, כאשר כל מהלך וכל כיוון שיבחר ישפיע על העתיד באופנים שעשויים להיות דרמטיים. כפועל יוצא מכך, אמנים, הוגים ובני אדם באשר הם נדרשים לפעול, לחשוב ולתכנן תוכניות כאשר הם נתונים מצד אחד לאי אמון מוחלט בתפיסות מציאות ובמתווכיה, ומצד שני לאי ידיעה וחוסר ביטחון באשר לקיום האנושי בעתיד.

בין הנושאים שיידונו בכנס: 

  • כיצד ניתן לדעת שרגע האמת הגיע
  • מהו רגע האמת באמנות
  • מה תפקידו של האמן ברגעי אמת
  • מה בין רגע האמת לרגע האחרון
  • מהי ״הוראת השעה״ – מה נדרש לעשות ברגע האמת
  • ״האמת שלי״, ״האמת שלך״ וה״אמת שלה״

חוקרים/ות ויוצרים/ות מוזמנים/ות להגיש הצעות להרצאות ופרזנטציות שיוצגו בכנס ירושלים לאמנות #5

משך ההרצאות: 20 דקות

משך הפרזנטציות: 10 דקות

הצעות באורך של עד 300 מילה יש לשלוח לכתובת: [email protected]

דד ליין להגשת הצעות: 1.5.20

תשובות ימסרו עד לתאריך: 2.6.20

עורכי הכנס: רינת אדלשטיין, רונן אידלמן ויונתן אמיר



ערב לרגל השקת ספרו של יאיר גרבוז

בית לאמנות ישראלית, המכללה האקדמית תל אביב יפו

שני, 16.3.20, בשעות 19:00-21:00

בספרו החדש יאיר גרבוז מתחפש ומתחזה למשורר. באמצעות טקסטים דמויי שירים הוא מנהל סיאנסים מילוליים וצורניים עם השפה העברית על שלל רבדיה. שיבושי הלשון וההומור רווי התקלות וההתבזויות מאפשרים לו לחדור אל עומקי הזיכרון הפרטי והציבורי. הספר דן ביחסי מילה-צורה ובאופנים שבהם השתנות יוצרת התחדשות. מדובר בקינות מצחיקות ומגחכות ועל כן רוויות צער. כהרגלו במעשים שכאלה הוא מצייר באמצעות מילים ובאמצעות ההוויה הישראלית המוחקת. הספר כתוב בכתב יד ולצידו שירבוטי רישומים שלפעמים הופכים לטקסט כשם שהטקס הופך לא פעם לשרבוט.

מוזמנים להירשם בקישור



שני אירועים בסדנאות האמנים בירושלים

מפגש עם אוצרות קובנה 2022 בירושלים

רביעי, 4.3.20, בשעה 16:00
קוֹבְנָה, העיר השנייה בגודלה בליטא, שהוכרזה כעיר התרבות האירופית לשנת 2022, משיקה פרויקט אמנות גדול בשם ״Memory Office״, בו ישתתפו אמנים מכל העולם וגם מישראל. לקראת האירוע יגיעו לארץ אוצרות הפרויקט, ד"ר דייבה סיטברינה וד"ר יוסטינה פטרוליוניטי-סבונינה, כדי להציג את הפרויקט בפניכן/ם ולענות על שאלות.

האוצרות מתעניינות במיוחד ביצירות שניתן להציג במרחב הציבורי, כולל פרויקטים תלויי מקום, אמנות אור ו/או סאונד, אמנות רחוב, פרויקטים קהילתיים המבוססים על מחקר האזור והיסטוריה שלו.

עוד על קובנה 2022 כאן

לאירוע בפייסבוק

מפגש ת(א)עשייה #75 / עפרה חרנם

רביעי, 4.3.20, בשעה 18:00

עפרה חרנם, אוצרת עצמאית, בעלת תואר ראשון מהמדרשה לאמנות בית ברל ו-״New School NY״, אצרה ונהלה את גלריה חזי כהן במשך שבע שנים וניהלה את גלריה טבי דרזדנר. חרנם אצרה תערוכות יחיד ותערוכות קבוצתיות רבות בחללים מובילים כגון גלריה חזי כהן, גלריה טבי דרזדנר, גלריית המדרשה בת"א וגלריית מנשר. כיום עובדת על פרויקטים עצמאיים, ביניהם זומו המוזיאון הנייד, פרויקט אותו ייסדה ואוצרת מזה שנתיים.
במפגש זה, תספר חרנם על דרכה המקצועית כאוצרת ועל המניעים למעבר מאוצרות בגלריה מסחרית לפרויקט אמנות מבוסס קהילה מתוך ההתמודדות האוצרותית בגלריה מסחרית.

במרכז הרצאתה תציג חרנם את פרויקט זומו אותו היא אוצרת החל מ-2017.
לפרטים נוספים
לאירוע בפייסבוק

דייויד גיבס, "איגלו", מראה הצבה זומו קרית ים, 2017- 2019, צילום: סטודיו זוז



״להדביק את המים – Chasing Water״ / מאירה תדמור

בית האמנים, אלחריזי 9, תל אביב

נעילה: 7.3.20

צירופים בלתי אפשריים לצד רצון לרדוף אחר הבלתי ניתן למימוש עומדים בלב העשייה האמנותית של מאירה תדמור, כפי שנרמז בשם תערוכתה. "קצב החיים המסחרר, השתנות מתמדת, צמיחה, התכלות ואי- ודאות"- כל אלה מהווים רקע ליצירתה במשך השנים. במעין מעבדה ניסיונית של פירוק והרכבה, חוקרת מאירה אינטואיציות פנימיות, ומתייחסת לאזכורים היסטוריים וחברתיים. המפגש עם אי הודאות ושאיפה לתקן את המעוות טומנים בחובם תיקון אישי וכללי.

בתערוכה יוצגו קולאז'ים ואובייקטים פיסוליים עשויים "ready made" (בעיקר מגזינים וספרים), תוך שימוש בטכניקה מעורבת. תהליך העבודה כולל פירוק אובייקטים וניתוק דימויים מהקשרם ההגיוני. אחר כך מגיע שלב בניית אובייקטים חדשים העשויים מחיבורים דמיוניים הנושקים לאבסורד.

מאירה תדמור



מה אומרים העצים / אולגה קיסלבה – בין אמנות למדע

Listening to Trees Across the Jordan River / Olga Kisseleva – Between Art and Science

מוזיאון הנגב לאמנות, באר שבע
פתיחה: 19.12.19
נעילה: 28.3.20  
אוצרת: דליה מנור

האמנית הבינלאומית אולגה קיסלבה (ילידת סנט-פטרסבורג), ראש המכון הבינלאומי לאמנות ומדע ופרופסור לאמנות עכשווית באוניברסיטת סורבון בפריז, מציגה עכשיו בארץ פרק מהפרויקט שלה, EDEN (אתיקה-קיימות-אקולוגיה-טבע).

בעקבות החייאת זנים נכחדים ובאמצעות מחקרים מדעיים, קיסלבה מפתחת פרשנות אמנותית לתפישה חדשה, לה היא קוראת "ידע עתידי עתיק": ניתוח המורשת התרבותית העתיקה של היחסים בין האדם לבין צמחים, ובמיוחד עצים, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, כדי לקדם תקשורת עם עולם הצומח ועל מנת לאפשר לבני האדם להבין כיצד עצים מתקשרים עם סביבתם.

התערוכה במוזיאון הנגב לאמנות מתמקדת בניסיונות שנעשים באזור הערבה וים המלח להחיות עצים עתיקים ובמעקב אחר עצים השולחים מסרים שמתורגמים בעזרת רשת תקשורת לביטויים חזותיים ומילוליים.

אירועים מיוחדים:

"מה אומרים החוקרים – אמנות, מדע וטכנולוגיה": סדרת הרצאות חדשה במסגרת התערוכה "מה אומרים העצים – אולגה קיסלבה, בין אמנות למדע"

חמישי, 12.3, בשעה 10:30: "צמחים מתים אחרת" – ד"ר בוזי רביב

בהרצאה זו יסקור ד"ר רביב חלק מהגילויים המרתקים הנוגעים למותם של צמחים ויאפשר לקהל הצצה לעולמם הבא.

ד"ר בוזי רביב השלים עבודת דוקטורט בנושא "רקמות הזרעים המתות כמאגר לחומרים ביו-אקטיביים" באוניברסיטת בן גוריון בנגב. בימים אלו הוא מנהל את פרויקט הקמת תחנת הרדיו האינטרנטי של האוניברסיטה.

חמישי, 19.3.20, בשעה 10:30: "צמחים, שירה והרומנטיקה הגרמנית" – ד"ר עפרי אילני

בהרצאה יציג ד"ר אילני את תורת הצמחים של איש התרבות והוגה הדעות הגרמני יוהן וולפגנג פון גתה, שביקש להציב חלופה לתפישת הטבע המכניסטית של ניוטון, ואת הפנטזיות הצמחיות של משוררים וחוקרי טבע במאה התשע עשרה. במסורת האינטלקטואלית הגרמנית התפתח יחס מיוחד לעולם הטבע ולצמחים ובפרט. משוררים והוגים גרמנים פיתחו תיאוריות על צמחים כדי לדבר על מיניות, אמנות ופוליטיקה.

ד”ר עפרי אילני הוא היסטוריון, עמית פוסט דוקטורט באקדמיית פולונסקי במכון ון ליר בירושלים. מחבר הספר "החיפוש אחר העם העברי: תנ”ך ונאורות בגרמניה". תחומי עיסוקו נוגעים בהיסטוריה של המיניות, אוריינטליזם וחקר המקרא. הוא כותב את המדור “תחת השמש” במוסף הארץ.

בסיום כל הרצאה יתקיים סיור מודרך בתערוכה "מה אומרים העצים" במוזיאון הנגב לאמנות

מחיר כניסה (לכל הרצאה, כולל כניסה למוזיאון): 40 ש"ח
הרשמה בקופת המוזיאון ובטלפון 08-6993535

מספר המקומות מוגבל

מראה הצבה, צילום: יוני קלוברמן



וּשנִי תולעת ואֵזֹב / בר דביר רחמים

אירוע נעילת תערוכה  

בית הנסן, ירושלים
חמישי, 5.3.20, בשעה 19:30
אוצרת: מורן סולמירסקי נועם

שיחה בין המסאי עודד וולקשטיין לאמנית בר דביר רחמים על אמנות, גוף ונפש רדופה. הציור-הצבה של האמנית מחבר בין בית הנסן של אז, בית ששימש בעברו כבית חולים טיפולי לחולים במחלת הצרעת, לבית הנסן של ההווה.
לפני השיחה יערך מופע מחול משולב בסאונד בתוך המיצב. תנועת הצליל והגוף בודקים את התנועה המתאפשרת בתוך ועל  גוף העבודה.
בהשתתפות: חובב לנדוי (מוסיקאי, קומפוזיטור ואמן סאונד), שחר פוקס בר (רקדנית ויוצרת), תמה קסטל (רקדנית, יוצרת ומורה לתנועה).

למידע נוסף 

מראה הצבה, צילום: סיגל קולטון



"רב-ערב" הוא ניוזלטר שבועי הכולל פרטים על תערוכות, הופעות, הצגות וכנסים, ונשלח בחינם לאלפי מנויים. האירועים המופיעים ב"רב-ערב" מפורסמים בתשלום. בנוסף למידע השבועי, מציעה המערכת כרטיסים למופעים נבחרים במחירי מבצע ומתנות למנויים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *