"בחירת הפטיש" של סותבי'ס: שיר מורן

היצירה הנבחרת, "The Girlfriend Experience", זכתה במסגרת חממת האמנים של "צבע טרי" 10. דבר האמנית: "עבורי משחקי תפקידים וזהות מתקיימים כל הזמן, גם באופן גלוי, שבו קליינט משלם לזונה שתגלם את בת-זוגו, וגם באופן סמוי, בתוך סביבה דומסטית שבה שולחן עשוי לחתור תחת סמכותה של מציצה"

"The Girlfriend Experience", עבודתה של שיר מורן מ-2017, זכתה ב"בחירת הפטיש" של בית-המכירות סותבי'ס בחממת האמנים של יריד האמנות "צבע טרי" 10. העבודה תוצע במסגרת המכירה הפומבית של אמנות עכשווית בינלאומית של סותבי'ס בדצמבר 2018 בניו-יורק. בוועדת השיפוט חברות סיגל מרדכי וטליה כהן מסותבי'ס, דורית חכים, איריס ריבקינד בן-צור ודנה גולן.

מנימוקי השופטות: "עבודותיה של שיר נראות במבט ראשון ססגוניות, משחקיות ומשעשעות, אבל מבט מעמיק יותר חושף רבדים חברתיים ואישיים שמשקפים את עולמם של בני דור ה-Y. שיר מורן בוחרת כבסיס ליצירותיה עור חיה, שהיא טכניקה עתיקה של איור כתבי קודש. השימוש בעור חיה כמדיום ביצירתה מביא לטשטוש גבולות ומשחק בין עור האשה המתוארת לעור החיה, כמו גם שילוב מרתק בין כתמי צבע 'חייתיים' ומונוכרומטיים לבין פרטים פיגורטיביים אישיים שנוצרים בעושר ובמארג צבעוני מרתק".

דבר האמנית על היצירה: "שם העבודה בתרגום לעברית הוא 'חוויית החבֵרה'. זהו גם שם של סדרה אמריקאית שיצאה ב-2016 ברשת סטארס וגם מינוח השאול מהז'רגון המקצועי בעולם הזנות. משמעותו היא שהלקוח משלם לעובדת בתעשיית המין כדי שהיא תעניק לו את התחושה שהם במערכת יחסים אקסקלוסיבית, קרובה ואינטימית. זהו משחק תפקידים של המצב הרגיל, הרצוי כביכול, בין גבר ואשה.

"העבודה מצוירת במרקרים ולק ציפורניים על פיסת עור שנשארה בחיתוך הטבעי שלה. הצורה המקורית של בטן החיה תלויה על הקיר בעזרת שני ברגים, כך שהיא מעט בולטת החוצה וניתן להביט גם בחלקה האחורי. מתוארת שם דמות נשית הרוכנת לשולחן סלוני נמוך, קו הסילואט של גופה קרוב לצופה. מבעד לדוגמה פרחונית מנומרת נחשף גבה. וגם המצע, העור שלו הוא עורה. שערה מכסה את הפנים. מאחורי השולחן יושבת על כורסה דמות גברית שמסומנת באמצעות חלקה התחתון, אך שאר הדמות מתפוגגת, מתמזגת עם פטרן שמדמה רצפה. במבט ראשון נדמה כי מתבצע כאן אקט אוראלי, אך למעשה בין שתי הדמויות מפריד שולחן. הצופה משלים את הסיטואציה בראשו עקב הזווית המסוימת שבה הונח הסט.

"עבורי משחקי תפקידים וזהות מתקיימים כל הזמן, גם באופן גלוי, שבו קליינט משלם לזונה שתגלם את בת-זוגו, וגם באופן סמוי, בתוך סביבה דומסטית שבה שולחן עשוי לחתור תחת סמכותה של מציצה. במהלך העבודה שלי פטרן אחד עולה על השני, ולפרקים הפיגורטיבי נראה כמופשט ולהפך. עור הפרה מתחזה לעור אשה; הציור שכבר לא רוצה להיות ציור, אלא מנסה לצאת החוצה, משחק בלהיות פסל".

1 תגובות על “"בחירת הפטיש" של סותבי'ס: שיר מורן”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *