פורסמו שמות זוכי פרס שרת התרבות לשנת 2013

אברהם אילת, רותי הלביץ-כהן, ארז ישראלי, אוריאל מירון, עדי נס, חנה סהר, אהרון עוזרי, בלו סמיון פיינרו, אוסוולדו רומברג ודינה שנהב הם זוכי פרס שרת התרבות בתחום האמנות החזותית לשנת 2013. בוועדת השיפוט ישבו האמן דוד וקשטיין, האוצרת ומנהלת מוזיאון הנגב ד"ר דליה מנור, האמנית ראידה אדון ועידית עמיחי כמשקיפה מטעם משרד התרבות. הפרס מבטא […]

אברהם אילת, רותי הלביץ-כהן, ארז ישראלי, אוריאל מירון, עדי נס, חנה סהר, אהרון עוזרי, בלו סמיון פיינרו, אוסוולדו רומברג ודינה שנהב הם זוכי פרס שרת התרבות בתחום האמנות החזותית לשנת 2013. בוועדת השיפוט ישבו האמן דוד וקשטיין, האוצרת ומנהלת מוזיאון הנגב ד"ר דליה מנור, האמנית ראידה אדון ועידית עמיחי כמשקיפה מטעם משרד התרבות.

הפרס מבטא את ההוקרה של החברה הישראלית לאמן היוצר ופרי יצירתו, הערכה לפועלו ותרומתו לחברה והוא נועד לאמנים מצטיינים מגיל 35 ומעלה. השנה נבחרו עשרה אמנים אשר יחלקו באופן שווה פרס כספי בשווי חצי מיליון שקלים, כך שכל אחד מהם יקבל 50 אלף שקלים. תערוכה משותפת לכלל הזוכים בפרסי משרד התרבות בתחום האמנות הפלסטית לשנת 2013 תוצג במוזיאון חיפה לאמנות במהלך שנת 2014.

להלן נימוקי הבחירה:

אברהם אילת
אברהם אילת הוא אמן ותיק הפעיל מאז שנות השבעים ומתחדש כל הזמן  בעיסוקו בהרחבות גבולות האמנות. אילת משתמש במגוון מדיומים בדרך מקורית וחדשנית – רישום, וידאו וצילום – ומטפל באמצעותם בנושאים שונים, בהם שאלות חברתיות, תוך שמירה על עקביות ונאמנות לתשתית רעיונית בסיסית.

רותי הלביץ-כהן
עבודותיה של הלביץ כהן במתאפיינות במתיקות מאיימת. היא משתמשת בחומרים שמזוהים עם מלאכות הבית ועם עבודת נשים: אבקת כביסה, חוטים, חומרים מתכלים שאינם קלאסיים. כציירת הלביץ-כהן מציעה מעמד חדש למדיום זה המוצג בעבודותיה גם כמיצב תלת-ממדי.

ארז ישראלי
ארז ישראלי עובד בפיסול  ובווידאו, בצילום, מיצב והדפס, באמצעותם הוא מטפל בסוגיות של זיכרון וטקסי הנצחה ישראליים, הן בהקשר לזיכרון הנופלים במלחמות והן בהקשרים של זיכרון השואה. לעתים קרובות עבודותיו מתייחסות לממד הגופני והאישי של טקסים אלה. עיסוקו במוות תורם לדיון הישראלי נקודות מבט בלתי צפויות ומטלטלות.

אוריאל מירון
אוריאל מירון עוסק בפיסול בעל אופי אמורפי בקנה מידה גדול. באמצעות העימות המתמיד עם החומר- השטיחות מול הצורה – הוא  מצליח לחבר ולפרק בעת ובעונה אחת את הגוף הפיסולי. מירון יוצר אובייקטים שיש בהם חיים ותנועה יוצאים דופן בפיסול העכשווי.

עדי נס
עדי נס הוא יוצר מפתיע בעוצמת היכולת שלו לספר סיפור על ידי בימוי של דימויים עתירי רגש ובעלי איכות קולנועית. עבודותיו נוגעות בהוויית הגבריות הישראלית, בהקשר למיתוסים היסטוריים מכוננים מתוך התבניות של הסיפור הציוני ומתוך זיקה למקורות אמנותיים בתרבות המערב.  המודלים הגבריים שעבודותיו מציעות נוגעים גם במקומות רגישים בתחום המגדרי באופן שהיה חידוש פורץ דרך בעת הופיעו לראשונה על מפת האמנות.

חנה סהר
חנה סהר מצלמת סצנות ודמויות בשולי החברה. הצילומים נראים טבעיים, כמעט דוקומנטריים ולכאורה ללא כל התערבות בהם. בצילומיה שמה סהר דגש מיוחד על האור ובעיקר על הצבע באופן שיצר כתב יד אישי וייחודי בשפת הצילום.

בלו סמיון פיינרו
בלו סימיון-פיינרו עוסק במשך שנים רבות במדיומים שונים של אמנות שבאמצעותם הוא בוחן רבדים של תרבות יהודית. בד בבד העבודות נוגעות בשאלות של השתייכות תרבותית וטריטוריאלית של  היחיד בחברה. בהוציאו את תחום היודאיקה מן ההקשר המוכר, פיינרו מצליח ליצור הקשרים אוניברסליים. הוא תרם רבות להעלאת הנושאים היהודיים אל מרכז השדה באמנות הישראלית.

אהרון עוזרי
אהרון עוזרי עושה שימוש מעורר השראה בטכנולוגיה בפסליו ומכניס בהם ממד של תנועה וזמן. ההשקעה הבלתי מתפשרת בעבודותיו – בחומרים ובמחשבה- הינם בעלי מעוף, מרשימים ומדויקים.

אוסוולדו רומברג
אוסוולדו רומברג הוא אמן פעיל שנים רבות בשדה האמנות הישראלי והבינלאומי שהשפיע על דורות רבים של תלמידים. כאמן מושגי בולט הוא גיבש שפה אמנותית ייחודית העוסקת בחקר ובפענוח אמנות עבר. אמנותו דוחקת את  השוליים האוונגרדיים באלגנטיות ובנחישות, תוך שהוא מפגין שליטה ומיומנות בחומרים, ומעניק פרשנות אישית לאמנות הקונספטואלית.

דינה שנהב
דינה שנהב יצרה שפה ייחודית המשלבת פיסול, מיצב וציור באמצעות פסיפסי הספוג שלה. הניגוד בין שברירות החומר לעומת נוקשות החפצים הדוממים, אותם היא יוצרת בפסליה, יוצרים מתח מעורר מחשבה. היא  מעוררת  דיון פוליטי בעבודותיה ומחויבת לסוגיות חברתיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *