הוכרזו זוכות פרס האוצר/ת מטעם משרד התרבות

האוצרות אסתר מוצ'בסקי-שנפר ותמר מנור-פרידמן הן הזוכות בפרס האוצר 2013 מטעם משרד התרבות והספורט. בנוסף מצאה ועדת השיפוט של הפרס לנכון לציין לשבח באופן מיוחד את חשיבות הישגיה המקצועיים של האוצרת חביבה פלד כרמלי, אוצרת בכירה לחפצים במוזיאון יד ושם. הפרס המוענק זו השנה התשיעית ע"י משרד התרבות והספורט, יזכה לכל אחת מהזוכות בפרס כספי […]

האוצרות אסתר מוצ'בסקי-שנפר ותמר מנור-פרידמן הן הזוכות בפרס האוצר 2013 מטעם משרד התרבות והספורט. בנוסף מצאה ועדת השיפוט של הפרס לנכון לציין לשבח באופן מיוחד את חשיבות הישגיה המקצועיים של האוצרת חביבה פלד כרמלי, אוצרת בכירה לחפצים במוזיאון יד ושם.

הפרס המוענק זו השנה התשיעית ע"י משרד התרבות והספורט, יזכה לכל אחת מהזוכות בפרס כספי בשווי 25 אלף שקלים. חבר השופטים לפרס כלל את ד"ר מרטין וייל, גב' דרורית גור אריה, גב' מילנה גיצין-אדירם, מר אילן ויזגן, ד"ר איה לוריא והגב' עידית עמיחי כמשקיפה מטעם משרד התרבות והספורט.

בנימוקי השופטים לפרס נכתב כי:
"תמר מנור-פרידמן מעמידה לאורך שנים מודל אוצרותי מקצועי ראוי לשבח המשלב בין עבודתה של אוצרת עצמאית לבין מחקר אקדמי רציני, מעמיק ואיכותי. תחומי עבודתה רחבים ונוגעים בתצוגות היסטוריות, באמנות ישראלית ובאמנות מודרנית בינלאומית. הטמפרמנט האוצרותי שעיצבה נטול פשרות ומחויבותה למקצוע האוצרות ולמושאי מחקרה ניכרים – בכל רוחב יריעתם. מנור פרידמן אצרה תערוכות משמעותיות בחקר תולדות האמנות הארץ-ישראלית והישראלית, בתוכם נציין את "שירת העשבים, ציורי שמואל חרובי ל'אוצר צמחי ארץ ישראל' (2005, מוזיאון ישראל, ירושלים)", "ליאון אנגלסברג, רטרוספקטיבה (2006, מוזיאון תל-אביב לאמנות)", ובשיתוף עם האוצר יונה פישר את "לידת העכשיו, שנות ה – 60 באמנות ישראל", במסגרת פרויקט "60 שנות אמנות בישראל (2007, מוזיאון אשדוד)". איכות עבודתה בתחום האמנות העכשווית בלטה במיוחד בתערוכת הביאנלה הרביעית לרישום שאצרה מנור פרדימן בשנת 2011 בבית האמנים בירושלים. מנור פרידמן העמידה קטלוגים משמעותיים לתערוכות שאצרה ופעלה כאוצרת וכמוזיאולוגית (תכנון תצוגות, כתיבת פרוגרמות) במסגרות מגוונות, ביניהן סדנת ההדפס בירושלים, בית התפוצות, מוזיאון מגדל דוד, בית גבריאל ועוד. על הישגיה אלה המהווים דוגמא ומופת לעבודת אוצרות מקצועית, יסודית ואחראית מצאה ועדת השיפוט את תמר מנור פרידמן כראויה  לפרס האוצר לשנת 2013".

"אסתר מוצ'בסקי-שנפר, אוצרת בכירה לאתנוגרפיה יהודית במוזיאון ישראל, ירושלים, העמידה במשך למעלה משלושה עשורים תערוכות מופת בתחומי האמנות והתרבות היהודית. תערוכות הקבע והתערוכות המתחלפות היו והינן פרי מחקר מוקפד ומעמיק שהאיר לא אחת פינות לא מוכרות בתרבות היהודית לגווניה השונים. עבודתה כללה מסעות מחקר במקומות מושבן של קהילות יהודיות ברחבי העולם, ובתוכם גם מדינות שאינן מקיימות יחסים דיפלומטיים עם ישראל, ולוותה במבצעי הצלה של ממש של נכסי תרבות. היא פרסמה קטלוגים ומאמרים מחקריים רבים, והיתה שותפה בכירה בעיצוב דמותו ותכניו של האגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל. בין התערוכות הרבות עליהן היתה אחראית במוזיאון ניתן לציין את "יהודי גטבורג, שוודיה (1987)", "יהדות אלזס – קהילה כפרית בין מסורת לאמנציפציה (1991)", "יהודי תימן – אלפיים שנות תרבות ומסורת (2000)", ולאחרונה "חסידים – לא רק שחור-לבן (2012)". על תרומתה הגדולה להעשרת איסוף, תיעוד ומחקר התרבות החומרית של הקהילות היהודיות בישראל וברחבי העולם, החליטה ועדת השיפוט להעניק לאסתר מוצ'בסקי-שנפר את פרס האוצר לשנת 2013".

ועדת השיפוט מצאה לנכון לציין לשבח באופן מיוחד את חשיבות הישגיה המקצועיים של האוצרת חביבה פלד כרמלי. הלה עבדה לאורך השנים במוזיאון ישראל, ניהלה את מוזיאון יהדות איטליה, ובעיקר את פעילותה בשנים האחרונות ב"יד ושם". במסגרת תפקידה האחרון ניהלה פלד-כרמלי את המחלקה לאיסוף חפצים ב"יד ושם". כאוצרת בכירה הקדישה עצמה ליצירת אוסף יש מאין המשמש מסד ואבן פינה לתערוכות המוסד. פלד-כרמלי ניצחה על חיפוש רב-שנתי מקיף ויסודי בארץ וברחבי העולם, תוך יצירה וטיפוח של קשרים עם מאות רבות של אישים וגורמים. האוסף נחקר וזכה לטיפול מוזיאולוגי מהמעלה הראשונה, תולדה של יכולותיה המקצועיות המרשימות אשר שילבו מעוף ודמיון, ידע היסטורי וידע מוזיאולוגי מעמיק".

1 תגובות על “הוכרזו זוכות פרס האוצר/ת מטעם משרד התרבות”

    מאד שמחתי לקרוא שתמי מנור פרידמן זכתה בפרס.אני ידיד של הוריה בבאר שבע ומכיר את עבודתה והשגיה כאוצרת ואמנית. כל הכבוד והרבה ברכות. יצחק לוי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *