הוכרזו שמות המועמדות לפרס מתנאל

ראידה אדון, אילת אלבנדה ואסתר שניידר הן המועמדות הסופיות לפרס מתנאל ליצירה מטעם מכללת עלמא – בית לתרבות עברית, מוסף 'שבת' של 'מקור ראשון' וקרן מתנאל. להלן השמות ונימוקי השופטים: 

ראידה אדון הולכת ומתבלטת בשנים האחרונות כאמנית ייחודית ביותר בשדה האמנות הישראלית, אמנית החורגת מצורות הביטוי המקובלות ומציעה שפות והקשרים אלטרנטיביים לעיבוד המציאות הישראלית המסוכסכת. במרכז יצירתה של אדון מונחת […]

ראידה אדון, אילת אלבנדה ואסתר שניידר הן המועמדות הסופיות לפרס מתנאל ליצירה מטעם מכללת עלמא – בית לתרבות עברית, מוסף 'שבת' של 'מקור ראשון' וקרן מתנאל.

להלן השמות ונימוקי השופטים: 

ראידה אדון הולכת ומתבלטת בשנים האחרונות כאמנית ייחודית ביותר בשדה האמנות הישראלית, אמנית החורגת מצורות הביטוי המקובלות ומציעה שפות והקשרים אלטרנטיביים לעיבוד המציאות הישראלית המסוכסכת. במרכז יצירתה של אדון מונחת החוויה הרגשית והגופנית של אישה רדופה אשר רוחות הרפאים של ההיסטוריה אינן נותנות לה מנוח ושוללות ממנה את מקומה ואת ביתה. תחושות של עקירה, פליטות וקורבנות מנוסחות ביצירתה באמצעות הכלאה מרגשת בין הדרמה היוונית הקלאסית, המיסתורין של הכנסיה הביזנטית המזרחית והאור-צל ההירואי של הבארוק הקתולי. כאשר מקורות תרבותיים ותיאולוגיים אלה מצטלבים עם החוויה הקיומית של המיעוט הערבי החי בישראל, נוצרת אמנות בעלת רלבנטיות מצמיתה עבור התרבות הישראלית בכללותה.

אילת אלבנדה: עבודותיה של אילת אלבנדה עוסקות בזיכרון, בשימורו ובאופן בו הוא מועבר או מתמסד כטקס וכפולחן. אלבנדה מחלצת מנבכי ההיסטוריה היהודית ומארכיונים שונים, תיעודים מרתקים של האופן שבו נבנית מסורת, האופן שבו מתגלגל הטקסט העברי, מקבל את צביונו הישראלי ובונה מערכת חדשה אשר משמרת את הזיכרון התרבותי הקולקטיבי. 
אלבנדה, שלמדה אמנות בברלין ושהתה שנים בחו"ל מתארת בעבודותיה, תוך חשיפה אישית ובישירות יוצאת דופן את תהליך חיפוש הבית, נוודות עכשווית, הזרות והניכור התרבותי שמשקפים באופן נוקב את ההוויה היהודית: ארעיות, חוסר קרקע, תלישות וגעגוע.



אסתר שניידר: גוף עבודות הציור של אסתר שניידר הוא ייחודי ומקורי ומהווה מקרה נדיר בו תואמים התוכן והביטוי הסגנוני והציורי ומהדהדים זה את זה באופן מושלם. 
בעבודותיה יוצרת שניידר "רשתות" ודגמים ציוריים דחוסים, ערבסקות ו"צעיפים" מפוארים אשר מגלים ומכסים את הפנים, בונים פיגורות תיאולוגיות (פורטרטים של רבנים) באמצעות מעין כלים שבורים וניצוצות העשויים קליפות קליפות ואשר בונים ייחוד ומסתורין. 
עבודתה של שניידר נוגעת במיסטיקה היהודית ובחשיבה חז"לית ומקיימת דיאלוג ציורי מרתק עם דתות אחרות: מיניאטורות פרסיות, איקונות נוצריות ומודרניזם אירופאי וישראלי.

הפרס בסך כולל של 25,000$ יוענק בחג החנוכה תשע"ג.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *