הזמנה לאסיפת איגוד האמנים

איגוד האמנים הפלסטיים מקיים אסיפה כללית ובחירות לוועד וליו"ר. בעיצומה של התעוררות חברתית ופעילות ציבורית רוחשת נוצרה הזדמנות להרכיב ועד מחודש ונחוש שימשיך את המאבק על מעמד האמן ומקומה של האמנות הפלסטית בישראל.

האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל
ע"ר 580379428
www.igud-omanim.org
[email protected]

הנכם מוזמנים לאספה כללית ובחירות לוועד וליו"ר האיגוד המקצועי של האמנים הפלסטיים בישראל.
האירוע יתקיים ברחבת מוזיאון תל אביב ביום שלישי, 4 באוקטובר 2011 משעה 18:00

על סדר היום:
18:00 עד 19:15-  דיון פתוח בנושא חזון ומאבק האמנים הפלסטיים בשיטת המגפון החם (בהרשמה מוקדמת)
19:15 עד 20:00-  דו"ח פעילות הוועד ואישור דו"חות 2010-11
20:00 עד 20:30-  בחירת וועד, בחירת יו"ר, בחירת ועדת ביקורת

17:30 עד 19:30   רישום וחידוש חברות.
ניתן ומומלץ להירשם או לחדש חברות במקום.
יש להביא 75 ₪ להרשמה עד סוף 2011 (הנרשמים יוכלו לבחור ולהיבחר)

למצטרפים חדשים: יש להביא צ'ק/מזומן, שתי תמונות פספורט, רזומה העומד בתקנון קבלת חברים חדשים

שלום לכולם,
האיגוד מזמין את האמנים שיש בכוחם להשפיע על דמותה של האמנות הפלסטית בישראל להצטרף כחברים לשורותיו, ולהציג את מועמדותם לוועד האיגוד (רק חברי איגוד זכאים לבחור ולהיבחר). ניתן להציג מועמדות במייל האיגוד: [email protected]
איגוד האמנים הפלסטיים מקיים אסיפה כללית ובחירות לוועד וליו"ר כמתחייב בתקנון העמותה (הקדנציה קצובה לשלוש שנים). בעיצומה של התעוררות חברתית ופעילות ציבורית רוחשת אנו רואים הזדמנות היסטורית להרכיב ועד מחודש ונחוש, שימשיך את המאבק על מעמד האמן ומקומה של האמנות הפלסטית בישראל.
אנו מעוניינים להרחיב את המעגלים כמה שניתן ומזמינים אתכם לקחת חלק פעיל באירוע כדוברים, וכן להפיץ הזמנה זו לחבריכם בשדה האמנות. זו הזדמנות לבקש מכם לרתום את הידע, הכישרון והיכולות שלכם לטובת וועד שיממש את החזון. אנחנו, הוועד היוצא, נלווה, נייעץ ונעביר הלאה את הידע שהצטבר.

רכזת הוועד, קארין אליהו תרכז את הפניות באמצעות מייל: [email protected]
לכל שאלה אתם מוזמנים ליצור קשר עם חברת וועד האיגוד , ורדה גבעולי [email protected]
בברכה, חברי הוועד 2011-2008:
טל אדלר, ורדה גבעולי, איתן בן משה, שירה מיאסניק, אורנה לוצקי, גליה גור זאב ומורן שוב. רונן אידלמן כחבר ועדת ההיגוי. איתן שוקר, יו"ר

כמה מילים לפני הבחירות לוועד האיגוד:
בחודש האחרון אנו עדים להתגייסות של כמה עשרות אמניות ואמנים למאבק על דמותו של מוזיאון תל אביב.
השיח הערני באמצעות מיילים, רשתות חברתיות ומעגלי דיון במסגרות שונות מקיף קשת רחבה למדיי של אמנים והוא התרחב לשאלות לגבי מעמד האמנים הפלסטיים בכלל. נושאים אלו הינם על סדר היום הקבוע של האיגוד משנת 2002 ועד היום. מאבקים דומים נעשו ונעשים ע"י איגודים מקצועיים של אמנים פלסטיים באירופה וארה"ב והם נעשים גם ע"י איגוד הבמאים, איגוד התסריטאים ואיגודים מקבילים בישראל הפועלים בתחומם.
בכדי להוביל שינוי יש להיות מוכנים לריצה למרחקים ארוכים לצורך שינוים בחקיקה, הפעלת רגולציה, שינוי קודים אתיים ומוסכמות. תהליכים אלו דורשים בנייה של לובי בכנסת, שיתוף פעולה עם בעלי אינטרסים משותפים, לצד ניטור ופעילות מתמדת בנושאי זכויות קניין רוחני, חוזים והסכמים ונושאים שוטפים הדורשים מענה עד הוק.
האקלים החברתי שנוצר בחברה הישראלית פותח בפנינו חלון הזדמנויות היסטורי שעשוי אולי להביא לשינויים מואצים אם נעבוד בצורה מושכלת. התארגנויות ספוראדיות למאבק זה או אחר הן מבורכות, אבל ללא גוף מקצועי שירכז וינתב את הדרך, יצוצו מסרים סותרים ולא מתואמים שיחלישו את קולנו כקהילה.

בשלוש השנים האחרונות האיגוד טיפל בקשת נושאים:
· נערכו פגישות פתוחות בהן גיבשנו את החזון שלנו ואת היעדים לשנים הקרובות.
· האיגוד יזם סקירה של חוזים עליהם נדרשו אמנים לחתום ע"י הגלריות והמוזיאונים. רוב רובם של החוזים התגלו כבעייתיים, אך בהעדר מודעות וכן בשל פחד לאבד את ההתקשרות אמנים המשיכו לחתום על חוזים אלו. ניסחנו חוזים מומלצים  בין אמן למוזיאון ובין אמן לגלריה.
בעקבות היוזמה אמנים הגיעו לפגישות עם בעלי גלריות מצוידים בחוזים אלו שהביאו לשינוי החוזים שהוצעו להם. בשנתיים האחרונות היועץ המשפטי שלנו ליווה לא מעט אמנים בתהליך העדין והחשוב של ההתקשרות החוזית מול גלריות מרכזיות. לשמחתנו כיום מגיעים לייעוץ אמנים עם חוזים שניתנו להם ע"י גלריות ובהם ניתן לזהות את ה DNA של החוזה המומלץ שנוסח ע"י האיגוד. כמו כן, האיגוד התחיל דיאלוג מול מוזיאון ישראל בעניין בחינת החוזים שלהם.
· ניטור שוטף של מסמכי קול קורא לתערוכות, תחרויות ומיזמים. האיגוד הביא מספר פעמים לשינוי ההסכמים שפורסמו לשמירה על זכויות הקניין הרוחני של האמנים וכן להגדרה מדויקת של אופי השימוש בדימויים והתוצרים.
· השקת אתר אינטרנט חדש המרכז מידע הפתוח לכלל ציבור האמנים הפלסטיים. באתר ניתן למצוא את מיזם החכה – איסוף והפצה של קריאות והזדמנויות עבודה והצגה בארץ ובחו"ל, תחרויות, פרסים, תכניות אירוח אמנים, מענקים וכדומה. כמו כן ניתן לעקוב באתר אחר מאבקים שונים שהאיגוד מוביל.
· בתחילת שנת  2010 הובלנו מאבק מול בנק הפועלים ויוזם התערוכה, רני רהב, לקביעת כללי אתיקה כמקובל בעולם, בתערוכת המכירה למען הוועד למלחמה באיידס. בתום מאבק ציבורי מתוקשר ועיקש נחתם הסכם בו ניסחנו קוד אתי ומשפטי המסדיר את תנאי המכירה כמקובל בעולם. בעקבות הסדרת התחום נוצר סטאטוס קוו שהתקבע בקרב מרבית תערוכות המכירה לצדקה. אחוז מסוים מסכום הרכישה (המלצה על 25%-50%) מועבר לאמנים וכן הסדרת תנאי ההובלה, הביטוח והזכויות המוסריות של האמן.
· בתחילת השנה התחלנו לנהל מאבק לשינוי ההגדרה "סטודיו לאמנות" כפי שמופיע בצו הארנונה של עיריית תל-אביב. הגדרת האמנים לצורך תשלום תעריף מיוחד הינה אנכרוניסטית ואינה תואמת את תחום עיסוקם העכשווי של האמנים הפלסטיים. כך יוצא שאמני מיצג, אמני צילום, אמני וידיאו וכיוצ"ב אינם נהנים מהתעריף שתאם את הגדרת תחום עיסוקו של האמן בזמן הוצאת התקנה.
· האיגוד מלווה את אמני רמת השרון במאבקם החוזר לתיקון האפליה בדמי השימוש במקלטים בעיר.(יחסית לערים אחרות).
· לרשימה מפורטת של פעולות האיגוד ניתן להיכנס ל

יש עדיין עבודה רבה שתאתגר את האיגוד בשנים הקרובות:
· המשך המאבק והמעקב אחרי התנהלותו של מוזיאון תל אביב.
· לאחרונה מקצוע האמנות הוצא מלימודי הליבה, עובדה שיש לה השלכות נרחבות על עתיד האמנות הפלסטית, על החינוך לאמנות ועל המורים לאמנות.
· הטמעת הזכות לתשלום EXHIBITION PAYMENT RIGHT(שכר אמן). התעקשות על כך שכל אמן ללא קשר למדיום בו פועל זכאי להרוויח את כספו מעצם צריכת הקהל הרחב את עבודותיו בחללים ציבוריים.
·  מן הסתם וועד האיגוד ינסח את יעדיו בהתאם לחזון חבריו.

כיום תקציב האמנות הפלסטית + המוזיאונים לאמנות עומד על כ- 5.9% מתוך תקציב מנהל התרבות. זהו תקציב זעום בהשוואה לתחומים האחרים, וכן בהשוואה לאחוז המקביל בהתפלגות תקציבי התרבות בעולם המערבי. קיים צורך לשתף פעולה עם אוצרים, אנשי מחקר ותיאוריה ואף עם הממסד האמנותי מול מנהל התרבות, המדינה והרשויות המוניציפאליות ולשנות לא רק את מעמד האמן, אלא את מעמדה של האמנות הפלסטית בתרבות הישראלית.
בעקבות הפעילות הציבורית הענפה של אמנים בחודש האחרון, אני מאמין שתקום הנהגה חדשה וראויה לאיגוד שתקדם את חזון האמנים והאמנות הפלסטית.
בשם חברי הוועד הנוכחי אנו מאחלים הצלחה לוועד הממשיך ונשמח להעמיד לרשותו את הידע שצברנו.
איתן שוקר, יו"ר

1 תגובות על “הזמנה לאסיפת איגוד האמנים”

    התבוננתי בטבלת התפלגות תקציב מנהל התרבות לשנת 2008. מהו אותו פלג ענק, בצבע ורד אפרסק, 37% שמכונה אחר?
    האם מדובר בהוצאות מנהלה שוטפת של מנהל התרבות? ואם כן, אני מקווה שאתבדה, לא יתכן שמנהלת התרבות תיקח את החלק העיקרי של תקציבה כדי לנהל את עצמה, באמצעות מנגנון מנופח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *