כינוס חרום בנוגע למצבה של הוראת האמנות בבתי הספר בישראל

כידוע בוודאי לכולכם, לימודי האמנות הוצאו מלימודי הליבה של תוכנית הלימודים בבתי הספר שתחת פיקוח משרד החינוך. מבחינה מעשית פירושו של דבר הוא ששעות ההוראה שהוקצו ללימודי אמנות, קוצצו באופן דרסטי ומעט השעות שנותרו על כנן, אינו מאפשר הוראה ראויה של המקצוע. מתוך שיחה עם המפקחת הארצית על לימודי האמנות במשרד החינוך, גב' סיגל ברקאי […]

כידוע בוודאי לכולכם, לימודי האמנות הוצאו מלימודי הליבה של תוכנית הלימודים בבתי הספר שתחת פיקוח משרד החינוך. מבחינה מעשית פירושו של דבר הוא ששעות ההוראה שהוקצו ללימודי אמנות, קוצצו באופן דרסטי ומעט השעות שנותרו על כנן, אינו מאפשר הוראה ראויה של המקצוע. מתוך שיחה עם המפקחת הארצית על לימודי האמנות במשרד החינוך, גב' סיגל ברקאי עלתה התמונה הבאה לגבי מצב לימודי האמנות בשטח:
1. קיצוץ תקנים ושעות הוראה לאמנות.
2. פיטורי מורים או העברתם ממקום עבודתם לבית ספר אחר בהתראה קצרה.
3. מפקחות מחוזיות שאינן מסוגלות לשבץ מורים כיוון שמקומות העבודה הולכים ומצטמצמים.
4. סטודנטים ובוגרים צעירים אינם מוצאים עבודה ופונים למקצועות אחרים.
5. שיעורי אמנות שהיו קיימים במערכת מוסבים לשעות הוראה במקצועות אחרים.
6. כשכבר מתקיימים שיעורים הם ניתנים בתת-תנאים, כגון בכיתת אם בת  40 ילדים, ללא חדר מקצוע, חומרים וציוד מתאימים, בשיעורים קצרים של 45 דק' שאינם מאפשרים הוראת אמנות כהלכתה.
7. קיצוץ ימי הדרכה, האמורים לתמוך במורי האמנות בשדה.
8. מורים לאמנות שנאלצים ללמד בשניים ויותר בתי ספר כדי להשלים משרה ומתמודדים לעיתים עם מספר בלתי אפשרי של תלמידים ומספר בלתי אפשרי של כיתות.
9. בבתי ספר רבים קיים חוסר מודעות לגבי מקומו של המורה לאמנות בבית הספר, תפקידיו ומעמדו. הוא נחשב למורה בעל חשיבות משנית (לעומת מורי מקצועות הליבה) ויחד עם זאת נדרשים ממנו תפקידים מרובים שאינם מתוגמלים כלל לא בשעות ולא בשכר.

מורים לאמנות נשחקים בתוך מספר מועט של שנים. במקביל – התלמידים נחשפים למנה מזערית ביותר, אם בכלל, של אמנות בכל שנות לימודיהם בבית הספר. בעוד מספר שנים, בוגרי בתי הספר ידעו אך מעט על מקומה של האמנות בתרבות בקרבה אנו חיים. משמעות התהליך היא הליכה לקראת מצב בו פחות ופחות צעירים יביעו עניין לבוא בשערי האקדמיות לאמנות, המוזיאונים, הגלריות, ואלה שיגיעו יחסרו ידע והשכלה בסיסית
באמנות.

לצורך בירור בעיה זו, אנו מתכוונים לערוך כינוס חירום בו ננסה להתמודד עם המגמות ההרסניות ביחסו של משרד החינוך אל לימודי האמנות, ועם האפשרויות שלנו להשפיע על המגמות הקיימות ולהביא לשינוי.

המפגש יתקיים ביום ד' ה-7 בספטמבר , בשעה 18:30 בחדר הישיבות שליד לשכת נשיאת שנקר, בבניין הראשי של שנקר, רח' אנה פרנק 12.

במהלך הכנס תהיה הזדמנות לכל אחד שיהיה מעוניין בכך לשאת את דבריו. המעוניינים – נא להכין את דבריכם כך שלא יעלו על חמש דקות ולהודיע מראש לברוך על רצונכם לדבר.

[email protected]

אנו רוצים לקוות להשתתפותך.
בכבוד רב,
בן ברוך בליך – ראש ועדת המקצוע לאמנות

2 תגובות על כינוס חרום בנוגע למצבה של הוראת האמנות בבתי הספר בישראל

    אני מורה לאמנות מזה ארבע שנים בבית ספר יסודי בעבר לימדתי בתיכון, אני הסמרטוטים של המערכתעם רוב הדברים שנאמרו במיוחד מקומו של המורה לאמנות ביחס למורים האחרים, יש המון זילזול מצד המערכת המון פעמים יש תחושה הכושי עשה את שלו הכושי יכול ללכת נקרא לו שנצטרך לקשט, אני לא מקבלת תגמולים על שעות רבות של עשייה לעומת מקצעות אחרים צריך לארגן גוף מייצג מול משרד החינוך והפיקוח ולעמוד על זכויותנו לפני שנהפוך להיות

    זה מקומם . חוסר ההבנה של אמנות כבסיס לכל חשיבה יצירתית. היום בית הספר הפך למכונה של יצור ילדים החושבים כלכלית ותמרחקים מעולם הרוח והחומר לאן הגענו ? ולאן פנינו ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *