יאן טיכי הוא הזוכה בפרס גוטסדינר לאמן צעיר לשנת 2010

יאן טיכי הוא הזוכה בפרס גוטסדינר לאמן צעיר לשנת 2010, כך הכריזה היום שופטת הגמר בתחרות סוזן לנדאו, אוצרת ראשית לאמנויות ואוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון ישראל. טיכי גבר על דור גז ושחר יהלום שהציגו לצידו תערוכות במוזיאון תל-אביב. גולשי ערב-רב לעומת זאת, בחרו בדור גז. יאן טיכי. צילום: יח"צ בנימוקי הזכייה כתבה לנדאו כי "בטווח […]

יאן טיכי הוא הזוכה בפרס גוטסדינר לאמן צעיר לשנת 2010, כך הכריזה היום שופטת הגמר בתחרות סוזן לנדאו, אוצרת ראשית לאמנויות ואוצרת לאמנות עכשווית במוזיאון ישראל. טיכי גבר על דור גז ושחר יהלום שהציגו לצידו תערוכות במוזיאון תל-אביב. גולשי ערב-רב לעומת זאת, בחרו בדור גז.

יאן טיכי. צילום: יח"צ
יאן טיכי. צילום: יח"צ

בנימוקי הזכייה כתבה לנדאו כי "בטווח זמן קצר יחסית יצר יאן טיכי גוף יצירה מגובש וקוהרנטי. בעבודתו הוא עושה שימוש בחומרי פיסול פריכים ועדינים דוגמת נייר ופורצלן בשילוב עם הקרנות מורכבות של סרטי וידאו. כוחה של יצירתו נעוץ בעיני בכמה מרכיבים: העיסוק באור, הקשור באופן הדוק לתולדות האמנות; עיבוד הגריד המודרניסטי והתייחסויותיו אל ארכיטקטורה; העבודה עם נייר כחוליה באבולוציה של המסורת הצ'כית של מודלים מנייר; והבחירה בפלאטה מאופקת של שחור ולבן, יחד עם שימוש באמצעי הקרנה, השואבים מצילום והופכים אותו באופן מקורי ליצירה תלת ממדית המתרחשת בזמן. הזמן הוא אלמנט מרכזי ביצירתו של טיכי. הוא מתפקד כמעט כ"חומר" וטיכי משחק איתו, מאט אותו, בודק וחוקר אותו, לפעמים ליצירת חוויה מדיטטיבית ולפעמים ליצירת ציפייה דרוכה אצל הצופה.
יחד עם זאת, עבודתו של טיכי מעוגנת היטב בזמן ובמקום מבחינת המרחב הפוליטי בו הוא פועל – בדרכו המעודנת ובשפה מינימאלית הוא מגיב, חושף ומבקר מנגנוני שליטה ובקרה, הסתרה וכיסוי.

ובינתיים בערב רב

גולשי ערב רב ממשיכים במסורת ההתנגדות לבחירה הרשמית. בסקר שערך האתר השתתפו כ-493 מצביעים. 201 קולות המהווים 41 אחוזים מכלל המצביעים בחרו בדור גז כאמן הראוי ביותר לזכות בפרס. במקום השני בסקר ערב רב זכתה שחר יהלום עם 180 קולות המהווים 37 אחוזים מכלל המצביעים, ואילו יאן טיכי הגיע למקום השלישי עם 112 קולות המהווים 22 אחוזים מכלל המצביעים.

עוד מסתבר שעורכי ערב רב נמצאים בעמדת מיעוט באתר. בביקורת על תערוכות המועמדים, כתב יונתן אמיר כי אף אחת מהן אינה גרועה, אולם כולן מאכזבות למדי. עם זאת, בשיחה בדיעבד התברר שבבחירה בין השלוש גם אמיר וגם רונן אידלמן הצביעו ליאן טיכי, שגם אם הציג תערוכה פחות מוצלחת לדעתם, זוכה להערכה רבה על גוף עבודותיו עד כה.

בשנה הבאה לא יוענק פרס גוטסדינר עקב יציאה לשנת הפסקה לצורך "בחינה מחדש של מבנהו".

2 תגובות על יאן טיכי הוא הזוכה בפרס גוטסדינר לאמן צעיר לשנת 2010

    האם הפרס הוא על תערוכה בה מתמודדים שלושה מתמודדים שנבחרו על יד ועדה ונמצאו שווים וראויים או על אורך קריירה, שכן אז אפשר לקבוע מי זוכה לפני שהתערוכה בכלל נפתחת. ואם זה לא על התערוכה שהם מציגים אז למה בכלל מעמידים את שלושתם במרוץ מדומה ומבזה? נשמע כאילו לא משנה מה הוא היה מציג- הזכייה הייתה של יאן. שחר ודור היו צריכים לוותר כנראה על המאמץ- יאן זכה עם תערוכה בינונית ובחירת הקהל והמבקרים משקפת זאת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *