חדשות ערב רב

  • האמן אבנר בן גל נפטר בגיל 58

    האמן אבנר בן גל נפטר בגיל 58 ביום חמישי האחרון לאחר שלקה בדום לב. בן גל היה אחד האמנים הישראליים הבולטים בדורו, הציג תערוכות נרחבות בישראל ובעולם וזכה במספר פרסים, בין היתר פרס רפפורט לאמן ישראל בכיר (2008). לידיעה מורחבת באתר הארץ
  • הילה כהן־שניידרמן מסיימת את תפקידה כאוצרת הראשית של מוזיאוני בת ים

    כהן-שניידרמן, זוכת פרס באוצרות מטעם משרד התרבות בשנת 2021, כיהנה בתפקיד במשך 6 שנים. המשך…

  • פרנק סטלה, 1936-2024

    האמן האמריקאי פרנק סטלה הלך לעולמו בסוף השבוע בגיל 87 בביתו בניו-יורק. סטלה היה מחלוצי המינימליזם, ואחד מחשובי הציירים האמריקאים בדור שאחרי האקספרסיוניזם המופשט. קראו עוד בהארץ ובגרדיאן.
  • א.נשי אמנות בחזית ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות בארה"ב

    בשבועיים האחרונים פרצו מחאות פרו-פלסטיניות פרצו בקמפוסים של האוניברסיטאות בארה"ב. מספר גדול של המפגינים, כולל סטודנטים.יות וסגל במחלקות לאמנות, הובילו קריאות להפסקת אש בעזה ולהפסקת השקעות (divestment) בחברות ישראליות, וכן קריאות נגד זכותה של ישראל להתקיים. מאהל שהוקם תחילה בקמפוס אוניברסיטת קולומביה בניו-יורק הוביל להתפשטות ההפגנות לעשרות אוניברסיטאות ברחבי המדינה. אמנים עמדו בחזית ארגון הפגנות דומות גם במוזיאונים ובמוסדות אמנות  אחרים. קראו בעוד ב-artnet, וב-The Art Newspaper
  • שני כתבי עת חדשים רואים אור

    בו! - כתב עת לאימה בקולנוע, בספרות ובתרבות ו״רסן״ - כתב עת ליצירה אילוצית ואלגוריתמית בעברית, הוציאו גיליון ראשון לאחרונה. המשך…
  • מוסדות אמנות בקו האש ואמנים ואמניות מפונים זכו במענקים מטעם קרן אמנות עם שחר

    אמנים ואמניות המתגוררים בצפון ובדרום הארץ ו-13 מוסדות קיבלו מענקים מקרן אמנות עם שחר. הקרו חילקה מענקים למוסדות אמנות בקו האש בסך כולל של 298,000 ש״ח. בשיתוף פעולה עם קרן פלומס ואיגוד האמנים הפלסטיים חולקו 33 מענקים לאמניות ואמנים מפונים בסך 12,000 ש״ח כל אחד.   המשך…

  • אמנים ילידים זכו בפרסים המובילים בביאנלה לאמנות בוונציה

    הביתן האוסטרלי של האמן ארצ'י מור זכה בפרס אריה הזהב לביתן לאומי מצטיין בביאנלה לאמנות בוונציה. בפרס אריה הזהב לאמן מצטיין  זכו הקולקטיב המאורי מאטאאהו. בפרס ציון מיוחד לשבח זכתה האמנית הפלסטינית, ילידת ירושלים סמיה חלבי. האמנית הברזילאית אנה מריה מאיולינו והאמן הטורקי ניל ילטר זכו בפרסי אריה הזהב היוקרתיים על מפעל חיים, והאמנית הניגרית-בריטית קרימה אשאדו זכתה באריה הכסף למשתתפת צעירה ומבטיחה.

    פרטים נוספים בארטניוז, ובהארץ. המשך…
  • הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה לא ייפתח לקהל הרחב

    הביתן הישראלי בביאנלה לאמנות בוונציה, שצפויה להיפתח לקהל הרחב ב־20 באפריל, יוותר נעול. הביתן, שבו מוצגות עבודות וידאו של האמנית רות פתיר, יישאר מואר, ועוברים ושבים יוכלו להיחשף לחלק מתכניו מבעד לחלונות הזכוכית הגדולים שבחזיתו.

    היום, בוקר פתיחת התערוכה לעיתונאים, נתלה על הקיר החיצוני של הביתן שלט המבהיר כי ״האמנית והאוצרות של הביתן הישראלי בביאנלה בוונציה יפתחו את התערוכה כאשר תושג עסקת חטופים ועצירת האש״.

    לפי ההודעה לעיתונות, שיצאה דרך הדס שפירא יחסי ציבור, ״ההחלטה היא לא לבטל את עצמן ולא לסגת מהצגת היצירה, אלא לעשות מעשה שיש בו התייצבות בסולידריות עם משפחות החטופים ועם קהילה גדולה שמייחלת לשינוי״.

    "כאמנית וכמחנכת, אני מתנגדת בתוקף לחרם תרבותי, אבל אני מרגישה קושי גדול להציג פרויקט שמדבר על ערך החיים בתקופה של זילות איומה בהם", אומרת פתיר.

    לדברי האוצרות מירה לפידות ותמר מרגלית: "חצי שנה עברה מאז המתקפה המזעזעת על ישראל ב־7 באוקטובר, שהובילה למלחמה הנוראית בעזה, ואין סיום באופק. רק עוד כאב, עוד אובדן, עוד הרס. התערוכה עלתה והביתן ממתין להיפתח. האמנות יכולה לחכות, הנשים, הילדים והאנשים שחיים בגיהנום אינם יכולים". המשך…

רב ערב (ניוזלטר)

"ואני, לו רק הייתי יכול, הייתי" / מתי אלמליח | "תנשמי" / לילי כהן פרח־יה | "כמעט הייתי" / יואב אפרתי | שבוע אחרון לחנות פופ-אפ לעיצוב מקומי בבית הנסן

  • הפקה בלתי אפשרית של משפט האהבה

    "בתוך אירוע מתהווה שיהיה או לא יהיה סיטואציה – השאלה תמיד נותרת פתוחה – מתחוללת תנועתה של בר־און, שאינה מוגדרת מבחינה סגנונית והיא רפויה ומתקיימת מחוץ לכל מושג גנרי של יכולת או מיומנות; לא אקרובאטיקה, לא ליצנות, לא משחק, לא פנטומימה, לא מחול, לא התעמלות, לא שירה… אך יש בה משהו מכל אלה, משהו בעל נוכחות קיומית אדירה, בדיוק כזו אשר ממדיה – ויש לומר ממדיה העצומים – מתגלים ויכולים להתגלות רק מחוץ לכל מושג של מיומנות מקצועית". תמר גטר על עבודתה של עדינה בר־און

  • של מי הצורה הזאת בכלל?

    ״החללים הפנימיים הנסתרים מכריחים אותנו לבחון את העבודות פחות כמו צופה שבא לראות תמונה ויותר כמו אינסטלטור שבא לאתר נזילה: מתקרבים, רוכנים קדימה, תוחבים את הראש, מטים אותו, משנים זווית, מנסים להציץ פנימה – אבל תמיד משיגים רק מבט חלקי״. ארנון בן-דרור על ״רצפות״, תערוכתו של נחום טבת בגלריה חזי כהן

  • השלם הבלתי אפשרי

    "אם יש מילה אחת שיכולה לדמות את תחושת החיפוש־גילוי־היעלמות שנרקמת בחלל התערוכה, תהיה זו המילה נטולת התרגום העברי Unfolding. התערוכה נוהגת כמגילה, שמהותה טמונה בהתחפרותה בתוך עצמה, סגירותה לצופה. הנעת האור, כמו גלילת הקלף, מאפשרת את התגלותו של פלח מן היצירה השלמה, ומותירה את המבט הכולל, הרחב, בלתי אפשרי." דורי בן אלון על תערוכתה של נורית דוד "קבר" בגלריה גבעון

  • הכנפיים של האריה המעופף בוונציה: תרבות הביטול ומכתבי המחאה בעידן הפוסט אמת

    "העיצוב החקייני של הלוגו, הניסוחים הבוטים, סגנון הכתיבה הייחודי, השימוש במקורות מידע חיצוניים רבים, העדרם של נותני חסות או במה מוכרת, תרגום מיידי לעברית ולערבית (בניגוד למכתבים אחרים, שהתפרסמו באנגלית בלבד), ההתייחסות המפורטת להיסטוריה של הכיבוש ולנַכְּבָּה, לצד הדרישה לביטול ההשתתפות, כל אלו מעידים על זהותו החריגה של המחבר הקולקטיבי, ומעוררים שאלות הנוגעות הן להתייחסות הולמת והן לגבולות הכוח וההשפעה שלו." חנה אנושיק מנהיימר על מכתב המחאה של ANGA

קול קורא

קול קורא – מענק סבסוד למיזם אמנות בצ׳לנוב 42 מטעם קומיניט מגורים שיתופיים

החלטנו שאנחנו רוצים להמשיך להקדיש את המרחב הזה לקבוצת אמנים הפועלים בעיר מתוך זיקה חברתית וקהילתית, ולתמוך...

קול קורא: פרס הצילום ע"ש מיכה קירשנר

פרס הצילום השנתי ע"ש הצלם מיכה קירשנר יוענק גם השנה לסטודנטים/ות מהמחלקות לצילום/אמנות בשנת הלימוד הרביעית, הלומדים...

קול קורא: מענק סבסוד סטודיו של קרן פלומס ואיגוד האמנים הפלסטיים

המענקים נועדו לתמוך באמנים ואמניות מכל רחבי הארץ, יחידים או קבוצות, שנפגעו כלכלית בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר...

  • הכנפיים של האריה המעופף בוונציה: תרבות הביטול ומכתבי המחאה בעידן הפוסט אמת

    "העיצוב החקייני של הלוגו, הניסוחים הבוטים, סגנון הכתיבה הייחודי, השימוש במקורות מידע חיצוניים רבים, העדרם של נותני חסות או במה מוכרת, תרגום מיידי לעברית ולערבית (בניגוד למכתבים אחרים, שהתפרסמו באנגלית בלבד), ההתייחסות המפורטת להיסטוריה של הכיבוש ולנַכְּבָּה, לצד הדרישה לביטול ההשתתפות, כל אלו מעידים על זהותו החריגה של המחבר הקולקטיבי, ומעוררים שאלות הנוגעות הן להתייחסות הולמת והן לגבולות הכוח וההשפעה שלו." חנה אנושיק מנהיימר על מכתב המחאה של ANGA

  • ביקורת עמיתים

    "כקוראים אנו מסכימים עם חלק מטענותיו של קריספל וחולקים עליו בחלק אחר, אולם כעורכים אנו מאמינים שכשם שאפשר וראוי לדון בעבודתם של אמנים, אוצרים, מנהלי מוסדות אמנות וכיוצא בזאת, אפשר וראוי לדון גם בעבודתו של מבקר אמנות בכיר". עורכי ״ערב רב״ רונן אידלמן ויונתן אמיר על סערת ביקורת הביקורת

  • מגיע לנו דיון ביקורתי מעורר מחשבה

    ״מכתיבתו של אבי פיטשון עולה תחושת זילות וחוסר רצינות, שטחיות וחברמניות המרוקנת את האמנות מכל ונוהגת בה כאילו הייתה שעשוע. נוצר פער בין הצהרת הכוונות והמשאבים שעיתון ׳הארץ׳ מקצה לטובת ביקורת אמנות, לבין איכות הדיון בפועל״. יוסף קריספל קורא לקחת אחריות על ביקורת האמנות

  • על אודות הטריבונליזם

    "הפורמט כולל צורות מוסכמות של האשמה, שמיעת עדים, הטלת אחריות ופסיקה, ועל כן מבטיח פומביות ובעקבותיה השפעה פוליטית. הטריבונל כורך יחדיו את החוויות הסובייקטיביות של הנפגעים ומבהיר את הרלוונטיות הפוליטית הכללית שלהן". דניאל לויק שואל האם על אמנים להשתמש בפורמט בית המשפט? מתוך גיליון 05 במהדורת הדפוס של ערב רב

  • הכיסא הריק באמנות הציור

    "באופן דומה מטלטל אותנו ורמיר בציורו בין ריאליזם לבין סוג של יציאה או סטייה אל מעבר לכאן והעכשיו, בין מתן חשיבות לאותו ריאליזם חי ובעל המידות המסוימות הנתונות לאדם מסוים ולחלל מסוים, לבין החיפוש האינסופי אחר משמעות רבת פנים, אשר פורצת את שער הזמן המיידי". שלומי ללוש כותב על "אמנות הציור" לוורמיר

  • לשון פניה לשון הרע

    "אמניות ואמנים רבות ורבים הם קווירים באורח החיים שלהם. הם לא עונים להגדרה של קווירים מבחינת הפרקטיקות של זהות, מגדר ומיניות שקוויר אמור להתנהג לפיהן, כביכול, אבל הם מנהלים אורך חיים קווירי, שאפשר רק להתקנא בו". יהונתן משעל בשיחה עם אילן מויאל ורונה פלוטק מגלריה ק.

  • הבלדה לקו המתפתל

    "עבודתה האמנותית, הן הציורית־רישומית והן הפיסולית, מתאפיינת בחזרתיות של אלמנטים, המשתחזרים ומשתכפלים כמו לאינסוף. הצורה הזו, הקו הלא ישר, היא היא 'הצורה שלה'. בעזרתה היא מייצרת עבודות עזות מבע, דשנות, מזמינות". קציעה עלון על תערוכתה של טסי כהן פפר, "מגדלי הזמן", בגלריה מאיה

  • נפרדים בגוף אך לא ברוח

    "זו זכות גדולה לשתף פעולה עם אחד מגדולי דורו והדורות. מורה, ילד תמידי, מאיר עיניים, משתף ברגישות אין סוף". קבוצת סלה־מנקה נפרדים מדב אור־נר