רב ערב 02.05.24

"ואני, לו רק הייתי יכול, הייתי" / מתי אלמליח | "תנשמי" / לילי כהן פרח־יה | "כמעט הייתי" / יואב אפרתי | שבוע אחרון לחנות פופ-אפ לעיצוב מקומי בבית הנסן

קוראות יקרות, קוראים יקרים,

אנחנו יוצאים מחג הפסח האחרון ישירות לשבועיים העמוסים והטעונים רגשית של ימי הזכרון. נדמה שכל נקודות הציון השנה מהדהדות באופן חריף וקשה יותר, ולכן אנחנו שמחים במיוחד שהניוזלטר הקרוב יבשר לכן ולכם גם על פתיחתה המחודשת של גלריה בארי, במשכנה הזמני בבית רומנו בתל אביב.

עוד התפרסמו לאחרונה בערב רב: מאמר של עורכי המגזין, רונן אידלמן ויונתן אמיר, על הבחירה לפרסם את מאמרו של יוסף קריספל על ביקורתו של אבי פיטשון; מאמר דעה של חנה אנושיק מנהיימר על מכתב המחאה של ארגון ANGA; מאמר קטלוגי של רן קסמי אילן על התערוכה "כהרף עין" של יסמין דיוויס; וביקורת של דורי בן אלון על התערוכה "קבר" של נורית דוד בגלריה גבעון.

מאחלים ימים שקטים לכולנו במהרה,
מערכת ערב רב



"ואני, לו רק הייתי יכול, הייתי" / מתי אלמליח

תערוכת הפתיחה של גלריה בארי בתל אביב

פתיחה: חמישי, 2.5.24, בשעה 20:00
נעילה: 15.6.24
אוצרת: סופי ברזון מקאי

גלריה בארי, שנשרפה עד היסוד בשבעה באוקטובר, נפתחת מחדש בתל אביב, ותמשיך לפעול בעיר בשנים הקרובות, בזמן שקיבוץ בארי עובר את תהליכי השיקום והבנייה מחדש שלו. הגלריה נפתחת עם תערוכתו של מתי אלמליח, שתוכננה להיפתח ב־20.10, והמתינה בסבלנות לסיום תהליכי ההקמה מחדש. למהלך ההקמה היו שותפים רבים: הפרויקט, שהובל על ידי רויטל בן־אשר, פרץ וסחף אליו אנשים רבים ומוכשרים שביקשו לסייע בתהליכי השיקום של הקהילה והנגב, ועל כך אנו אסירות תודה, וכך גם כל קהילת בארי, שמקימה את עצמה מהאפר בנחישות ומתוך שאיפה לעתיד ראוי וטוב. אנו תקווה שהכאוס שהוליד את שיתוף הפעולה הזה בין הנגב למרכז, ילך ויעמיק בעתיד, ויאפשר תנועה טובה ונכונה יותר של רעיונות, כישורים ואמנות מצוינת.

תערוכתו של מתי אלמליח אוספת לתוכה 16 שנים של התבוננות, שבמהלכן התפתחו גם השפה האמנותית שלו וגם האדם שהוא, ביחס לעברו, העתיד שהוא מאחל לעצמו וההווה שהוא מצלם. עבודתו, שמתכנסת ומתרחקת מהביוגרפיה הרשמית שלו, היא מבט מתמשך על זהות. הנחת נקודות עוגן פנימיות המתחברות לסיפור גדול ממנו, ומתיחת חוטים בין חלקים שונים שמבקשים להתחבר. הוא עוסק באופן רוחבי ולאורך שנים במזרחיות, גבריות, הומוסקסואליות, וכעת צמיד בית חולים מסמן אותו גם כאב. פוליטיקת זהויות שמצהירה את מה שידוע כבר, שחיינו שזורים בעולם מושגים ומונחים שחוקי המשחק שלו נקבעים בזירת יחסי הכוח והשיח החברתיים. אבל, יש בפעולת הקטלוג הזו גם בתוך השפה, איזה חטא לכֻּלִּיּוּת שניבטת מהגוף החשוף, העדין, הנוכח והחי כל כך, שנפגש עם קפלי הסדין על המיטה. גוף שמבקש להיראות פשוט כך – בשלמותו המונחת בתוך רגע אחד ודאי. גוף של אדם בעולם מחולל כבידה, מושך אליו את כל חלקיו, שקורסים אל תוכו מתוך השנים. הגוף הזה של אלמליח נודד יחד עם כל עולמו מחדר לחדר. שנים רבות של חדרים, בתי מלון, מקומות שהות ארעיים או קבועים. החדר מתפרק ממשיותו כמקום בעולם, מרגיש יותר ויותר כמו קליפה עדינה של ביצה שהוא נושא איתו מנקודת ציון אחת לאחרת. בתוכה, מתפתחים בסבלנות חיים שלמים שעתידים להגיח בלוא פלאיותם. ייתכן שהם נולדים כאן לראשונה. גבר נולד מתוך שנים רבות של תהליכי שינוי, השלמה, מתוך אהבה רבה, מתוך חוטי משי שקופים וחזקים שטווה בתוך עצמו, ובינו לבין העולם. מגיח מתוך כל הדורות שהובילו אליו, בתוך החדר שמאפשר את חירות הקרבה לעצמו.

מתי אלמליח, ללא כותרת (ורדים), 2010, הדפסת הזרקת דיו



"תנשמי" / לילי כהן פרח־יה

המעבדה, הרצל 119, תל אביב

פתיחה: חמישי, 2.5.24 בשעה 20:00
נעילה: 1.6.24
אוצר : שרון תובל

הציירת לילי כהן פרח־יה מפרקת את הציור למצע, חומר וצורה, ויוצרת מיצב המדמה כניסה לחלל אסור. פירוק זה מאפשר לה להתבונן, ואולי אף להבין, בפרקים כואבים בחייה האישיים. קיר ענק, מעין "כותל", חותר אלכסונית בחדות את החלל המרכזי, ועליו שכבות צפופות של ציורים יפים ונוקבים: דמויות גרוטסקיות, מפלצתיות, בצבע שחור המוארות בתאורה אחורית דרמטית. הנייר הוא אלמנט מרכזי במיצב, הכולל ענן ענק של נייר מכווץ, המרחף בחלל המשני, ושרשראות נייר שעליהן מילות תלושות מהמציאות. כל אלה יכניסו את המבקרים לחוויה חושית מפעימה ובו בזמן כואבת.

המעבדה
הרצל 119, תל אביב
שעות פתיחה: שישי ושבת בשעות 11:00–14:00, או בתיאום מראש מול לילי בטלפון: 050-5280472



"כמעט הייתי" / יואב אפרתי

הגלריה לאמנות במכללה על שם דוד ילין בירושלים

פתיחה: רביעי, 1.5.24
אירוע פתיחה: חמישי, 9.5.24 בשעה 19:00
נעילה: 13.6.24
אוצרת: נאוה ט. ברזני

בקו מינימליסטי ורגיש מציג יואב אפרתי מצבים עדינים ופגיעים בתיאטרון קיומי. הוא רושם דמויות המצויות ברגעים דיאלוגים טעונים, במערכות יחסים או בתוך העצמי. הדמויות ממלאות את המצע במתח מדויק ועז, שנמשך מתוך הסיפור שהוא רושם בקווים פיגורטיביים־רזים. ראשיהן השפופים, תנוחות גופן המכונסות, מבע הפנים הנוגה, הפניית הגב, המרחק. הוא והיא, אחוזים כל אחד בעצמו, מנותקים מרגע משותף, מתכנסים או כלואים בתוך עצמם ובה בעת מבקשים להימלט. כך בקו טעון מתח, ממחיז אפרתי מערכה נוקבת על התרחשויות אנושיות יומיומיות. בין הותרת הסימון, כמעט, לבין היעלמותו, הוא משאיר חלל פנוי למחשבה, לנפש שמגיבה, להיגיון המוטרד שמבקש לשאול: מה זה?

שעות פתיחה: בימים שני, שלישי ורביעי בשעות 10:00–17:00. בחמישי בשעות 10:00–16:00
הגלריה לאמנות ממוקמת בספרייה של המכללה האקדמית לחינוך ע"ש דוד ילין
רח' מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים

יואב אפרתי



שבוע אחרון לחנות פופ-אפ לעיצוב מקומי בבית הנסן

נעילה: 10.5.24

חנות העיצוב בבית הנסן נפתחה במטרה לתמוך בקהילת המעצבים המקומיים ולעודד קנייה כחול־לבן, לטפח ולסייע למעצבים מקומיים להגיע לקהל הרחב, אשר בתורו מוזמן לפגוש ביצירות המגוונות, לחוש מלאכת יד ולקבל השראה מהאווירה הייחודית שאופפת את החלל.

כחלק משמעותי מקהילת המעצבים בישראל, אנחנו מאמינים בכוחה של היצירה לרפא גם את מי שיוצר וגם את מי שצורך – אלו שזורים זה בזה ומפיחים חיים אחד בשני. יחסי הגומלין הללו הם עמוד התווך שלנו כחברה – יחד אנו יוצרים כלכלה ערכית, המגדילה את היכולת להתפרנס מיצירה גם בעת מלחמה.

בתנועה על הגבול שבין אמנות ועיצוב, החנות מציגה את עולם העיצוב על שלל ענפיו: טקסטיל, קרמיקה, אופנה ופרינט.

בין המעצבים המשתתפים: מאיה בש, סטודיו HandS, יערה אורן, NAMA, רובין פנטופרו, יובל בוכשטב, Aner 5777, סטודיו Luvaton, אופל גלילי ויטורי, better_in_person, סטודיו Y

שעות פתיחה: שני–חמישי בשעות 10:00–18:00, שישי בשעות 10:00–14:00

יערה אורן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *