"על פניו, נראה שמדובר בהתנהגות בוטה ומכוערת"

בלוגים וערוצי חדשות עוסקים מאז אתמול במבוכה החדשה שניחתה על צה"ל, וכמו נתפרה במיוחד ע"פ מידות תערוכה באוצרות אריאלה אזולאי. חיילת לשעבר בשם עדן אברג'יל העלתה לעמוד הפייסבוק שלה תמונות שבהן היא מצולמת מחייכת לצד עצירים פלסטינים שידיהם כפותות ועיניהם מכוסות. התצלומים צולמו ככל הנראה במחסום נחל עוז בשנת 2008, ופורסמו ב-2009 בפייסבוק תחת הכותרת […]

בלוגים וערוצי חדשות עוסקים מאז אתמול במבוכה החדשה שניחתה על צה"ל, וכמו נתפרה במיוחד ע"פ מידות תערוכה באוצרות אריאלה אזולאי. חיילת לשעבר בשם עדן אברג'יל העלתה לעמוד הפייסבוק שלה תמונות שבהן היא מצולמת מחייכת לצד עצירים פלסטינים שידיהם כפותות ועיניהם מכוסות. התצלומים צולמו ככל הנראה במחסום נחל עוז בשנת 2008, ופורסמו ב-2009 בפייסבוק תחת הכותרת הספק רצינית "צבא – התקופה הכי יפה בחיי". בכולן מופיעה אברג'יל בתנוחות של ספק דוגמנית וספק גיבורת סטאלג, ובאחת היא מצולמת לצד עציר שבדומה ליתר המצולמים כלל אינו מודע למעשה, כשבידיה חבל או אזיקון פתוח המזכיר את תצלומי העינויים מכלא אבו-גרייב בעיראק. בתגובות לתמונות כתבה אחת מחברותיה של החיילת "הכי סקסי לך ככה", ונענתה בתגובה "מעניין אם יש לו (לעציר המצולם. י.א) פייסבוק! אני חייבת לתייג אותו בתמונה". האלבום הוסר בינתיים מפייסבוק, אך ניתן לראות את התמונות הלא-מטושטשות באתר "סחים, הם בכל מקום" שחשף את הפרסום אתמול בבוקר.

אחת התמונות שפורסמו בפייסבוק

אחת התמונות שפורסמו בפייסבוק

כבר במבט ראשון בתצלומים ניתן לומר במידה רבה של וודאות שהעצירים המופיעים בהם אינם מחבלים. מחבלים בד"כ לא עוברים במחסומים, וכשהם כבר עוברים במחסומים ונתפסים אנשי השב"כ לא משאירים אותם בשטח שנייה אחת מיותרת. מי שנותרים לשבת כפותים ומכוסי עיניים ליד הגדר, אם כן, אינם פצצות מתקתקות אלא מסתנני עבודה ולפעמים סתם קורבנות שרירות ליבו של החייל התורן, ובכל מקרה אנשים שהסכנה הגדולה הנשקפת מהם היא העובדה שכעובדים לא חוקיים אין להם ביטוח. לאור זאת ראוי לשאול מדוע כופת צה"ל עצירים שאינם מהווים סכנה ביטחונית, ומדוע הם נדרשים לכסות את עיניהם. במידה והעצירים כן מהווים סכנה, מדוע צה"ל אינו דואג להכשיר מתקני מעצר זמני נאותים, מדוע הצבא (שאינו הגוף המוסמך לחקור את העצירים) משתמש באמצעי מעצר מכאיבים ומשפילים, וכיצד קורה שחיילת יכולה בקלות לבוא במגע עם העצירים ואף להצטלם לצידם כמזכרת. אולם דומה שאף אחת מן השאלות הללו אינה עולה לדיון, הסב רובו ככולו סביב התנהגות החיילת והנזק ההסברתי שעשוי להיגרם לישראל. כך כתב ערוץ 10 אור הלר מתאר את מעשיה של אברג'יל כ"נזק עולמי שגם מאה גייסות הסברה של משרד החוץ לא יצליחו לתקן", מוסיף כי מדובר בחשיפה של "180 מעלות מהתמונות הנחמדות של הנחלאויים המרקדים בחברון", ומצר על העובדה שכתב CNN כינה את התמונות "תופעה מכוערת של הכיבוש הישראלי", אף ש"זה בכלל לא קרה בגדה המערבית". יו"ר הוועדה לביקורת על מערכת הביטחון ח"כ עתניאל שנלר ממפלגת קדימה נזעק להגן על מפקד ש"נדרש מטעמי ביטחון לכפות עציר", אך מסכם את טענותיו ב"פגיעה המבזה את העציר מחד ואת החיילת וצה"ל מאידך", ודובר צה"ל מוסיף כי "על פניו, נראה כי מדובר בהתנהגות בוטה ומכוערת של החיילת". מעניין, אגב, אם הטיפול התקשורתי שמקבלת החיילת היה שונה לו היה מדובר במיכל רוטנברג מרעננה ולא בעדן אברג'יל מאשדוד.

חיילת אמריקאית ואסיר עיראק בכלא אבו-גרייב

חיילת אמריקאית ואסיר עיראקי בכלא אבו-גרייב

אברג'יל סיפרה הבוקר כי סולקה משירות מילואים בעקבות הפרסום. יש הקוראים כבר לשלול את דרגותיה, לרענן את נהלי ביטחון השדה, ו"לשנן לכל חייל צה"ל ומפקדיו כי כוחו של צה"ל לא טמון רק בכלי נשקו ובאימוניו, כי אם קודמים לכך מוסריותו ואמונתו המייחדים אותו משאר צבאות העולם", כדברי ח"כ שנלר. אולם מאחר ואברג'יל השתחררה משירות סדיר, יתכן שלא ניתן יהיה להענישה על המעשה. אם בכל זאת תואשם, נראה שהדבר לא יעשה בגלל חלקה בביצוע מעצרים שרירותיים ועינויים חסרי תכלית, אלא בשל העובדה שחשפה אותם. אולי לכך התכוון הדובר הצבאי כשהגדיר את המעשה כ"התנהגות שאינה משקפת את ערכי צה"ל".

10 תגובות על "על פניו, נראה שמדובר בהתנהגות בוטה ומכוערת"

    חיילת מפגרת, פשוט לא כל ילד בן 18 יכול להיות במחסומים… מישהו צריך, בינתיים, ונראה שתמיד יהיה איזה דביל שיעשה שטויות, גם אם בואו נודה, לא בדיוק התעללה בהם.

    פשוט מטומטמת.

    אבל!
    להשוות אותה ללינדי אינגלנד זה לא לעניין בכלל.
    שם התעללו ויזמו מעשים התעללות, לא צילמו תמונה על הדרך.

    אפשר לדבר על אתיות, על מוסריות, על התנהגות מגעילה, אבל זה מרחק שנות אור ממה שהיה בעירק.

    יש סיבה למה אפ אחד לא עונה על השאלה שהעלתה החיילת מול העיתונות –
    "כשאתם מפרסמים תמונות של שבויים כפותי, גופות מרוטשות וכדומה בטלויזה זה לא התנהגות מכוערת?

    ועוד שאלה – זה שאתם מפרסמים פה את התמונה שלה – לדייק – עדיין לא הורשעה בדבר – זה לא התנהגות בוטה ומכוערת – או אולי מגמתית?

    חים היקר,
    הסיבה שאף אחד לא עונה על השאלה הזאת היא כי היא שאלה מראש נועדה כדי להתריס ולהתמם. מה בעצם השאלה שלך? למה בטלוויזיה או פה באתר מותר להראות ולךהאסור? לא צריך להיות גאון כדי להבין שזה תלוי בכוונה ובהקשר, לא להראות את הדברים – זה כמו לטאטא מתחת לשטיח. כשמפרסמים את הדברים הבקשרים האלו בעצם שואלים את השאלה (החשובה מאוד): באיזה חברה לעזזל גידלו את הקופה הזאת שהיא מעיזה בכלל להתנהג ככה, ומה זה אומר על החברה הזאת

    השאלה שלה מקבלת תוקף אחר אם היא היתה נשאלה בהקשר אחר – וכן, יש מקום לשאול את השאלות האלה. הם אפילו שאלות חכמות ומאתגרות יותר ממה שנראה (אתה מוזמן לקרא את להתבונן בסבלם של אחרים, סוזאן זונטאג).

    לאיזה הרשעה בדיוק אתה מחכה מעבר למה שרואים בתמונה עצמה? או שגם אתה מאלה שלא מבינים מה לא בסדר? אין ספק שהחיילת איננה תופעה מבודדת והיא חלק ממציאות בעייתית שמלובה בין השאר על ידי התקשורת, אבל זה בדיוק העניין – לדבר על המציאות שהחיילת הזו היא תוצר שלה וגילמה באופן כה מדוייק

    אני זוכר את תמונת המחזור הזו שפורסמה ב2004:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?itemNo=517346
    מפתיע עד כמה היא קלה לעיכול אל מול התופת הנוכחית.
    במובן הזה הטענה של החמודה הזו היא טענה חלשה מאד – התמונות שחברה שלה
    צילמה גרועות הרבה יותר מתמונות של גופות מרוטשות. זו פורנוגרפיה
    "חיה" (לשים לב לתגובה של הצלמת: "עדן… עומד לו עלייך… חחחח בדוק!!!"), לעומת
    זירת הפשע שלאחר מעשה מימי האינתיפדה השנייה. במילים אחרות – האפשרות שלה לעשות משהו
    (להוריד להם את הפלנלית?) כל כך אקטואלית עדיין, שזה קשה מדיי לצפייה.

    הבעיה בתמונה היא היחס הלא אנושי וההתיחסות אל החפותים כאל אביזר או אובייקט. אך מה שאני אומר הוא פרשנות או המשמעות שנגזרת מן התצלום. ברור שאיני אוהב את הפעולה שנקטה החיילת אם בשל תמימותה או טיפשותה או אטימות אנושית. הבעיה מתחילה כאשר ההתיחסות לתצלום אינה אסתטית אלא מוסרית. באותו האופן יש בעיה לדעתי עם תמונות כמו בפיגועים (למשל התצלום של הפיגוע בקו 5 של זיו קורן) שממוצאים אותן בחלל המוזיאון ושם הם לא מתפקדים כאינפורמציה חדשותית אלא כתמונה בעלת ערך אסתטי. להפוך סיטואציה כואבת של גופות ודם לצבעוניות אסתטית היא מעשה לא פחות מוסרי.

    למה זה מעורר כזו תגובה, אני ברצינות שואל, אחרי רצח של אב את בניו ובנותיו, הרי אנחנו מוקפים בזוועה, הכיבוש כאן הרבה זמן, הזוועה קיימת, היחס הרע לכל החריגים האחרים וכו.

    "בלי וזלין" אמר רמטכ"ל ולא סתם רמטכ"ל אלא בעלה של עיתונאית שמאל ציונית פמיניסטית.

    נראה לי שכל התופעה של התקשורת שמרימה לאויר נושא ואז מפמפת אותו כדי להפיק את קולות האיכס ההרמוניים, היא תופעה יותר חשובה מהגברת הזו שלא עשתה הרבה מעבר למה שרואים בצילום הפגנת סלידה ממעשיה מובנת אבל פה הסלידה מתוזמנת, מבויימת, בורגנית, כמו ריח רע במקום מכובד, אנחנו חיים במקום מכובד?

    ממתי?

    אין כמו נושא מהחדשות כדי למשןך כמות נאה של תגובות, זה עובד. אני עם יואב יצחק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *