רב ערב 10.04.24

ניתן להזמין באתר את גיליון 06 של מהדורת הדפוס | "האומן 26" – תערוכת ענק לרגל חגיגות 40 שנה לסדנאות האמנים ירושלים | שירלי וגנר / "מכניקה של נשל" | שלוש תערוכות חדשות בבית בנימיני | פרימוורה — יריד עיצוב מקומי

ניתן להזמין באתר את גיליון 06 של מהדורת הדפוס

הגיליון נכתב בשיתוף מרצות ומרצי בית לאמנות ישראלית, והוא מוקדש לעיון מחודש בתערוכות מיתולוגיות בתולדות האמנות בישראל.

סט של ארבע מדבקות ב־₪30 / גיליון 06 בהזמנה מוקדמת+סט של ארבע מדבקות ב־₪75. המשלוח עלינו.

להזמנה



"האומן 26"

תערוכת ענק לרגל חגיגות 40 שנה לסדנאות האמנים ירושלים

סדנאות האמנים ירושלים, רח’ האומן 26, קומה 3, אזור התעשייה תלפיות, ירושלים
פתיחה חגיגית: שישי, 12.4.24, בשעה 11:00
נעילה: 22.6.24
אוצרות: הילי וורטמן מויאל, דביר שקד
ניהול אמנותי: לי היא שולוב

לרשימת האמנים.ות המשתתפים.ות ולמידע על התערוכה: https://www.artiststudiosjlm.org/haoman26

סדנאות האמנים ירושלים חוגגות 40 שנה להיווסדן. לכבוד ציון הדרך המשמעותי, תיפתח תערוכת ענק שתתפרש על כל חללי הסדנאות, ובה יציגו מאה מאמני הסדנאות לדורותיהם. התערוכה תציג ארבעה עשורים של אמנות ישראלית, שבמהלכן חלו תמורות ותהפוכות בעיר ירושלים, בישראל, ובאמנות הישראלית.

התערוכה נולדה מתוך עבודת ארכיון שהחלה לפני עשור, וחושפת דורות של אמנים ואוצרים, קהילה שהתגבשה במשך 40 שנים, השאירה חותם בשדה, והתפתחה למרכז תרבות חשוב ומשמעותי בירושלים. הארכיון אינו מבטא עבר שהושלם, אלא התבוננות המבהירה את משמעותה של שהות – שהות שיצרה שיתופיות ובין דוריות, מקום שממנו ניתן להמשיך לשאול שאלות ולאסוף את אוצרות האמנות והתרבות לטובת הדורות הבאים.

סדנאות האמנים הוקמו בשנת 1982 ביוזמת האוצר יונה פישר והקרן לירושלים, והיו למיזם הראשון בישראל שאיפשר חלל עבודה מסובסד. לאורך 40 השנים שחלפו מאז הפתיחה, היו הסטודיות הלב הפועם של סדנאות האמנים, שמהן יצאו מיזמי המקום: פסטיבל מנופים, מגזין "הרמה", עשרות תערוכות, כנסים בינלאומיים ומיזמי חינוך רבים.

שעות פתיחה: בימים שני, שלישי וחמישי בשעות 10:00–16:00, רביעי 10:00–20:00, שישי ושבת 10:00–14:00



שירלי וגנר / "מכניקה של נשל"

מוזיאון מזכרת בתיה ע"ש ערן שמיר

פתיחה: חמישי, 11.4.24 בשעה 19:00
אוצרת: אילנית ארקין קיש

התערוכה נוצרה בהשראת אוספי ואתרי המוזיאון ההיסטורי, במסגרת תכנית השהות שבה זכתה וגנר בשנת 2023, לרגל 140 שנה להקמת המושבה מזכרת בתיה. בתערוכה מציגה האמנית צילומים, מיצב תלוי חלל שנוצר במיוחד לאחד החללים לשימור במקום, ועבודת וידאו שיצרה בתוך הבארות.

התערוכה תוצג בבניין לשימור של קזרמת לוין, אחד מארבעת בתי המגורים הראשונים של מזכרת בתיה. "מכניקה של נשל" ממוקמת בתווך שבין ההווה לעבר. וגנר מקלפת וחושפת עבורנו שכבות בנות 140 שנה שכיסו מבנים, מנגנונים ואף עצים, ובמעין פעולה ארכיאולוגית היא מחברת אותן מחדש. היא מפלחת את שכבות קירות המבנים ההיסטוריים, מפרקת ומרכיבה מחדש את המחרשות העתיקות לצד פסלי החוץ ההיסטוריים, ומפיחה חיים במנגנונים העתיקים של הבארות והנפחייה. לצד התערוכה, במוזיאון המושבה, מוצבות עבודות סאונד שנוצרו על ידי תלמידי מגמת האמנות במסגרת סדנת אמנית.

שירלי וגנר היא אמנית רב תחומית המתמקדת בצילום. עבודותיה הוצגו בארץ ובעולם ונכללות באוספים מוזיאליים ופרטיים רבים, ביניהם אוסף מוזיאון תל אביב לאמנות ואוסף מוזיאון גוך, גרמניה. בימים אלה וגנר משתתפת בתערוכה בגלרייה מוסררה, ירושלים. מרצה במחלקה לאמנות רב תחומית בשנקר ומיוצגת על ידי גלריה רוזנפלד.

התערוכה תוצג במבנה קזרמת לוין, מוזיאון מזכרת בתיה ע"ש ערן שמיר

רחוב רוטשילד 39 ו־40, מזכרת בתיה

שעות פתיחה: בימים ראשון–חמישי בשעות 08:00–13:00, שישי 09:00–12:00, שבתות – בתאום מראש.

התערוכה תהיה פתוחה בחול המועד פסח

שירלי וגנר, מודולטור של זמן, סטיל מתוך וידאו, 7:00 דק' 2024



שלוש תערוכות חדשות בבית בנימיני

פתיחה: חמישי 18.4.24, 19:00
שיח גלריה: שישי 3.5.24, 11:30
נעילה: שבת, 1.6.24, 14:00

 

"אדםמה?" / פריד אבו שקרה

אוצרת: שלומית באומן

התבוננות בעבודותיו של פריד אבו שקרה בתערוכה "אדםמה?" מסמנת את אזורי הפעולה שלו, כיוצר שלא חושש להישיר מבט גם על זרותו, כאמן פלסטיני החי בישראל, וגם על החברה הפטריארכלית המסורתית שבה הוא חי. כמו במחקר גיאולוגי, אבו שקרה מפענח את השכבות השונות של המושג "אדמה", הן תוך שימוש בכלי עבודה חקלאיים ההופכים לאובייקטים פולחניים כמעט, והן מתוך יצירת קשר מהותי בין עבודותיו לבין עמלנות של מלאכת יד. עמלנות זו מתבטאת בפעולות כמו גילוף בעץ, שיבוץ מתכת, רקמה, חירור וכיור באדמה. בדומה לעבודה חקלאית (חריש או זריעה), פעולות אלו דורשות עשייה סיזיפית, מדויקת, החוזרת על עצמה שוב ושוב, ברמת מיומנות גבוהה מאוד ומתוך הבנה עמוקה של חומר וחוכמת ידיים.

תערוכתו של אבו שקרה עוסקת בהיבטים פורמליסטים שביחסים שבין אמן לחומר, בחוכמת ידיים ובבחירה בחומרי יסוד: עץ, אדמה, ברזל. בנוסף, התערוכה עוסקת ביופי המצוי בעולם המסורתי, ונותנת לו פרשנות חדשה. כל אלו לא מטשטשים את השאלות הזהותיות, אלא מחזקים אותן, מכיוון שבראש ובראשונה, התערוכה עוסקת באנושי, באנושיות באופן כללי, באמנות שמייצגת את האנושי, ובאדם באשר הוא על פני האדמה.

"בארץ אנשי הציפור" / אורה אילון

אוצרות: רותי שגיא וקרן ויסהאוז

בתערוכה "בארץ אנשי הציפור", עוסקת אורה אילון בהתפרקות ציביליזציות הנמצאות שלבים שונים של קריסה מזוויות מגוונות. היא מציבה דגם ובו מערך מורכב של פוליטיקה פנימית זעירה, בהשראת הספר "מסעי גוליבר" של ג'ונתן סוויפט, המציג היררכיה של שולטים ונשלטים, מרוויחים ומפסידים, שכולם משתפים פעולה עם המנגנון הסמוי. לצדם ניצבים טוטמים עשויים מחלקי עבודות ישנות, ועליהם מודפסים לוגואים של רשתות חדשות ותקשורת המונים. הזמן שפירק אותם מראה כיצד ההבטחה לעולם אוטופי של הפצת מידע חופשי וחיבור בין אנשים, הפכה לביצה חשוכה של פייק ניוז ומניפולציות. אורה מאחה את השברים בתוספת חימר וברזל, ויוצרת מהם אובייקט חדש; מונומנט להנצחת הבטחות שהכזיבו.

"דג־ענן" / מורן זיגרון ויוליה צוקרמן

אוצרות: רעות רבוח ושלי שביט

"דג־ענן" היא תערוכה זוגית לאמניות מורן זיגרון ויוליה צוקרמן. זיגרון וצוקרמן יוצאות מנקודת מבט חולמנית, ובעזרת אסתטיקה מוקפדת בוראות עולם סיפורי תלת ממדי. שתי האמניות משתמשות בחומר הקרמי, אך מביעות באמצעותו איכויות חומריות וצורניות שונות בתכלית.

מורן זיגרון מבקשת שהמפגש עם עבודותיה יעלה חיוך על פני הצופה, ימלא בו אושר וקלילות רוח כפי שהיא מתמלאת מטיול בטבע או מצלילה אל מעמקי הים. יוליה צוקרמן יוצרת לדבריה ״צורות פשוטות ותכליתיות״, אובייקטים עשויים בטכניקת גלגל ותבניות להם מחוברות ידיות "עננים", מוטיב חוזר בעבודותיה שנדמה כי לקוח מרישום גרפי, נאיבי. התערוכה "דג־ענן", המציגה את האמניות זו לצד זו, היא מכלול של שקט ורעש. יש בה שני מקצבים של שתי אמניות, הפועמים במקביל וביחד, ויוצרים הרמוניה לא צפויה.

שעות פתיחה: בימים ראשון ושישי בשעות 10:00–14:00, שני–חמישי 11:00–19:00, שבת 11:00–14:00

פריד אבו שקרה, 14, צילום: יגאל פרדו



פרימוורה — יריד עיצוב מקומי

בית הנסן, ירושלים

חמישי, 11.4.24, בשעות 15:00–22:00
שישי, 12.4.24, בשעות 10:00–15:00

יריד "פרימוורה" של בית הנסן יתקיים לקראת חג החירות. השנה יותר מתמיד, יריד המעצבים ״פרימוורה״ מבקש לשמש פלטפורמה איכותית למיטב המעצבים בתחומי האופנה, צורפות, קרמיקה פרינט ועוד, במטרה לקדם, לתמוך ולרומם את הקהילה היוצרת בישראל.

כמרכז לעיצוב אשר חרט על דגלו תמיכה במעצבים מקומיים וקידום תחום העיצוב בישראל, בית הנסן מחבר בין הקהל הרחב ליוצרים ומותגים ישראליים מירושלים, מצפון ומדרום, ביריד המכירה השנתי שכולל יומיים גדושים בתוכן, סיורים ואירועים, לצד עשרות דוכני מכירה מקשת תחומי העיצוב.

מוזמנים לקחת רגע כדי להתחדש, לתמוך ולהכיר מקרוב מעצבים מקומיים, לקבל השראה מהעומק וההומור בעיצוב ישראלי, גאווה כחול לבן, ליהנות ממוזיקה טובה ואוכל במרחב הירוק והפתוח של בית הנסן. בין המשתתפים השנה: מעצבים מירושלים מתחום הקרמיקה: אסף כהן עם כלים ייחודיים מלאי צבע והומור; שני רכס שמעצבת כלים בעלי אסתטיקה נקיה, באיכות גבוהה ובעבודה קפדנית על האובניים; הגר אופק והמותג HandS המציע פסלי קרמיקה מיסטיים, מעוררי מחשבה, כמו פסל השוּמר השומר מעין רעה (החמסה של הירקות); סטודיו ירדן עמיר, המציג שילוב בין קרמיקה לצריבת לייזר, לצד עבודות קראפט המשלבות מגוון טכניקות וטכנולוגיה חומרית.

מותג התכשיטים FOSSIL JEWELRY של טליה לובטון, משלב ידע מסורתי, חומרים איכותיים וייצור מקומי; טקסטיל ומוצרי לייף סטייל של tamara, שימלא את הבית בצבעוניות משמחת; ספר אינטראקטיבי "אני והתא" של המעצב עומר ויינר, המציע חוויה משולבת של קריאה ומשחק, ספר ואפליקציה, המאפשר מחקר על גוף האדם; עמותת תירוש, בית מלאכה לנשים במצבי משבר וסיכון, תמכור מגוון מתנות לחגים; ועוד עשרות מעצבים בתחומי המוצר, אופנה, פרינט ועוד.

עם היריד תפתח בבית הנסן חנות עיצוב, שתפעל במהלך חול המועד פסח ועד סוף אפריל. החנות תציג פריטים הנעים על הציר בין אמנות לעיצוב, ומתמקדת במלאכת יד. בחנות מציגים מעצבים מהתערוכה "חצר פנימית" (אוצרת: רוני יחזקאל), שעוסקת בעיצובים המבקשים להכניס את הטבע למרחב הביתי, לצד אסופה של מוצרים יחידים במינם, שיעניקו ממד אמנותי למרחב הביתי של הרוכשים, ירחיבו את הלב ויכניסו אור חדש לחללי הבית.

אירועים נוספים שיתקיימו במהלך יריד פרימוורה:

עדי יאיר מעצבת טקסטיל ואופנה מגיעה לפרימוורה עם הסטודיו שלה ליומיים של סדנה אינטראקטיבית עם הקהל: היא תעצב תגזור, תתפור, תמדוד ותהפוך את פריטים נשכחים לפריטים חדשים, אהובים, ונחשקים.

ביום חמישי 11.4.23, בשעה 20:30, הופעה של המוזיקאי החרדי הלל, שמשלב גוספל, ביט דיסקו, קלידים ואפקטים עם מילים חסידיות.

ביום שישי, 12.4.24, בשעות 10:00, 11:30, סיור עם אדריכל השימור משה שפירא, האחראי על שיפוץ ושימור מבנה ההוספיס וגשרי הברזל המובילים אליו. הסיור במסגרת בתים מבפנים.

בין המשתתפים: אני והתא – ספר אינטראקטיבי; חיה קלינר; יונתי במרפסת; לבבות רחוב; מיכל סלומון; סטודיו ירדן עמיר; סטודיו מנדרינה; סטודיו עבריה; עידו שפירא – איור וקומיקס; עמותת תירוש; פלוס 221 design; קלפי מלאכים; רובין פנטופרו זכוכית; שני רכס; ACHINOAM asaf.design אסף כהן עיצוב קרמי; DEN-KU Denku; FEINBERG; forever stamps; FOSSIL JEWELRY; HandS; Haya Kaliner; Hila Feinberg; Igor Kisilyuk; inBetween ceramic + 221; Kedem Sasson; Kim Peretz; LIAV SHOPEN; MAGNOSAUR; Maya Bash; Pinkkosaurus; Q-sheba; RICH; Ronit Cohen – Creativity in Expression

הפקה: ענר שבח
ניהול אמנותי: קארין שבתאי
ניהול כללי: סמדר צוק

עיצוב: שי כותני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *