רב ערב 26.07.23

גיליון 05 יצא! |  רעיה בר־אדון / "ציפור, אשה, ברכה" | שתי פתיחות בתלפיות, ירושלים | "ההפלגה אל שומקום" / עינת צרפתי | "אדומות" / ספר מחאה

גיליון 05 יצא!

גיליון 05 של ״ערב רב״ יצא, והוא זמין לרכישה באתר. הגיליון כולל 124 עמודי מאמרים מאת יונתן אמיר, ידידיה גזבר, יהושע סימון, דורי בן אלון, דניאל לויק ורונן אידלמן, ויצירות של אסי משולם, עדן בנט, יוליאן רוזפלדט, עומר קריגר, שרה בנינגה, חנאן אבו־חוסיין וגליה עופרי.

קישור להזמנת הגיליון



 רעיה בר־אדון / "ציפור, אשה, ברכה"

בית האמנים תל אביב

פתיחה: חמישי, 27.7.23, בשעה 19:00
נעילה: שבת, 19.8.23, בשעה 14:00
אוצרת: אירית לוין

ציפורים ונשים הן נושא תערוכתה של האמנית רעיה בר־אדון, המציגה פיסול קרמי מוקדם לצד חיתוכי לינולאום בשחור לבן – הטכניקה העיקרית שבה היא יוצרת משנת 2017. כבר שנים רבות בר־אדון מתחקה ביצירתה אחר נושאים כמו נשיות, אימהות, דימויי בעלי כנף וסמליותם הרב תרבותית.

דמויות נשים מיתיות מופיעות בפסליה הקרמיים משנות ה־70 של המאה הקודמת. נשים הנראות כאלות קדמוניות, בסיסיות, מעוגנות בקרקע. השפעות אתניות, שבטיות ופולחניות ניכרות בפסלים שנוצרו ביד, בחימר פשוט וגס, ונשרפו בתנור. "עבדנו בחימר לפרנסתנו ואני התאהבתי. התחברתי לחומר, לאדמה, ויצרתי סדרת פסלי נשים אדמתיות ראשוניות". יצירות אלו מוצבות בחצר ביתה ביישוב חופית.

הקִרבה לטבע הטביעה את חותמה על יצירתה של האמנית. היא גדלה בקיבוץ לאב חוקר טבע והתלוותה אליו רבות, וזה שישה עשורים מתגוררת ביישוב חופית, שבו מיני ציפורים. בר־אדון נמשכת לארכיאולוגיה, לפריטים אתניים עממיים ולאוספים אנתרופולוגיים ממגוון תרבויות, ואלו מהדהדים ביצירתה.

רעיה בר-אדון, התכנסות, 2022



שתי פתיחות בתלפיות, ירושלים

שישי, 28.7.23 בשעה 12:00

"גבי ושרון מציגים 2023" / גבריאל קלזמר, שרון קרן

סדנאות האמנים, רח' האומן 26

נעילה: 25.8.23

בסדנאות האמנים תפתח התערוכה "גבי ושרון מציגים 2023". במסגרתה יחזרו האמנים גבריאל קלזמר ושרון קרן, שעבדו יחד בשנות ה־70 בירושלים, לשתף פעולה ויצרו גרסה חדשה לעבודה "עבודה ערבית". העבודה, שהוצגה לראשונה בשנת 1975 בתערוכה "סדנא פתוחה" במוזיאון ישראל, כללה קיר טרסה עשוי אבן שנבנה בשיטות מסורתיות על ידי פועלים ערבים במהלך ימי התצוגה. העבודה שיבשה את היחס שבין "פנים" ל"חוץ" ובין "חלל מוזיאלי" ל"חלל פעולה", תוך שהיא מדגישה את הערכים החברתיים והפוליטיים של ה"נוף". בשנת 1998 שוחזרה העבודה בתערוכה "העיניים של המדינה" במוזיאון תל אביב לאמנות. במסגרת השחזור הוקם קיר "בלוקים" מחופה באבן נסורה שהוזמן מקבלן. לצד הקיר הופיעה כתובת של האמנים המתארת את שיחזור העבודה. "לא יכולנו לשחזר עבורכם את הטראסה וגם לא את הרגש", כתבו האמנים והוסיפו – "לכו קיבינימאט. אתכם הסליחה".

48 שנה מאוחר יותר, קלזמר וקרן חוברים מחדש כדי ליצור את הגרסה העכשווית לעבודה, שאינה בגדר שחזור אלא מופע חדש של עבודה שנותרה עדכנית ורלוונטית, כעת יותר מתמיד.

שעות פתיחה: שני–רביעי בשעות 10:00–16:00, חמישי בשעות 12:00–20:00, שישי בשעות 10:00–14:00

,1948 Jerusalem, Bevingrad Princess Mary Ave

 

"החולמים" / ניב גפני

הזירה הבינתחומית, רח' הפרסה 3

נעילה: 11.8.13

אוצרות: עמית דרורי

במקביל, תפתח בזירה הבינתחומית תערוכת היחיד "החולמים" של האמן הרב תחומי ניב גפני, אמן בסטודיו בסדנאות האמנים, ירושלים. התערוכה נוצרה במיוחד עבור חלל התיאטרון המרכזי של הזירה והיא מורכבת משתי קבוצות של פסלים קינטיים המספרים סיפור פלאי על הקשר בין האדם לעולם שסביבו. תחת תקרת האולם, שהופכת בעזרת תאורה ייחודית לשמיים אינסופיים, נוצרת סביבה פוסט־הומנית רוויית התרחשות המקיימת מתח מתמיד בין הטבעי והמלאכותי.

שעות פתיחה: שלישי–חמישי בשעות 16:00–20:00, שישי בשעות 12:00–16:00

שעות פתיחה משותפות לשתי התערוכות: חמישי בשעות 12:00–20:00, שישי בשעות 12:00–14:00

הכניסה חופשית

קרדיט: ניב גפני

במסגרת שיתוף הפעולה בין סדנאות האמנים, ירושלים בין הזירה יערכו סיורים מודרכים בתערוכות ומפגשים עם האמנים המציגים:

שישי, 4.8.23 בשעה 11:00 – "חולמים בתלפיות", סיור בתערוכות בהדרכת האוצרת דביר שקד ושיחה עם האמנים שרון קרן וניב גפני

הסיור יחל בסדנאות האמנים

שישי, 11.8.23 בשעה 11:00 – "חולמים בתלפיות", סיור בתערוכות בהדרכת האוצרת דביר שקד ונעילת התערוכה החולמים

הסיור יחל בסדנאות האמנים

בסיור "חולמים בתלפיות" נבקר בתערוכה "גבי ושרון מציגים 2023", בה נראה שיתוף פעולה בין גבריאל קלזמר ושרון קרן, ובתערוכה "אוקיינוס בלתי נראה" של האמנית דפנה טל (אוצר: יאיר ברק). משם נמשיך למתחם הפרסה, הנמצא במרחק מספר דקות הליכה, ונבקר בתערוכה "החולמים" של האמן ניב גפני, שמשתתף בתכנית שהות האמן הארוכה של סדנאות האמנים ירושלים. התערוכה מורכבת משתי קבוצות של פסלים קינטיים המשלבים תנועה, סאונד ותאורה, ומספרים סיפור פלאי על הקשר בין האדם לעולם שסביבו. לאחר הביקור בתערוכות נפגוש את האמנים שרון קרן (גבי ושרון), וניב גפני, לשיחה שבה נשמע יותר על המניעים שהובילו ליצירת העבודות ועל תהליכי העבודה הייחודיים.

להרשמה: https://forms.gle/UAubKXVzozqTGNFo8



"ההפלגה אל שומקום" / עינת צרפתי

תערוכת קיץ לכל המשפחה בבית הנסן

פתיחה: שישי, 4.8.23 בשעה 11:00
נעילה: 5.10.23
ליווי אמנותי: טל ארז

התערוכה ״ההפלגה אל שומקום״ מוקדשת כולה לילדים, בגובה עיניהם, ומוצגים בה איורים נבחרים מספרי ילדים ופרויקטים שונים של המאיירת עינת צרפתי.

במבט מרחוק, איוריה של עינת צרפתי נדמים כמשטחי צבע אינסופיים, מנוקדים ברמזים לסודות סמויים מן העין. ככל שצוללים פנימה נגלים עולמות נסתרים, פרטים על גבי פרטים של התרחשויות, מפגשים ודמויות, זכרונות ומראי מקום. כדי לקרוא אותם במלואם צריך להתמסר למסע ולא ליעד.

תהליך העבודה של צרפתי דומה לתהליך הקריאה של עבודתה – גם היא הולכת לאיבוד באיוריה, מרשה לעצמה להתמסר לפרטי הפרטים ולעולמות התת הכרתיים שהיא בוראת.

התערוכה מורכבת מעשרות עבודות שיצרה צרפתי לאורך עשר השנים האחרונות ובונות רצף של יותר מ־45 מטר של איורים שנשזרים זה בזה לסיפור חדש. החוויה שנוצרת היא מרחב שיטוט לילדים והורים, שיכולים לבלות שעות בחיפוש וגילוי הפרטים שבפנים.

במסגרת התערוכה יתקיימו אירועים וסדנאות עם היוצרת ושותפים.

עינת צרפתי היא מאיירת וכותבת ישראלית. מאיירת למגוון מדיומים, בהם ספרי ילדים, עיתונים ואיורים מסחריים. צרפתי סיימה בהצטיינות את לימודיה במחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל וכיום מרצה במחלקה. איוריה מאופיניים בריבוי פרטים ובשימוש בהומור ודרמה. במקביל לעבודתה צרפתי גם כותבת ומאיירת בלוג בשם ״דברים שמעצבנים אותי״.

שעות פתיחת הגלריה: שני–חמישי בשעות 10:00–18:00, שישי בשעות 10:00–16:00, שבת בשעות 10:00–16:00, ראשון סגור

הכניסה חופשית



סוניה אוליטסקי, דנה בן שלום וג׳רמי פוגל בלשם שמיים

הן מעצבות ומרצות והוא חוקר פילוסופיה. בזמן שהוא כתב על הגות יהודית־גרמנית מודרנית, הן התמחו בעיצוב ומיתוג עבור חברות גדולות, פרויקטים עצמאיים ותערוכות. בעבר עבדו בנפרד, אולם בחודשים האחרונים הפכו לשלישייה שאוצרת את שבוע העיצוב ירושלים של שנת 2023, תחת הכותרת ״שקר וכזב״.
קוראים להם סוניה אוליטסקי, דנה בן שלום וג׳רמי פוגל, והן האורחות והאורח שלנו בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב.

להאזנה



"אדומות" / ספר מחאה

תנועת "בונות אלטרנטיבה" המובילה את מחאת הנשים משיקה השבוע את ספר הצילומים הראשון של המחאה: "אדומות: מחאת הנשים שהפכה לסמל". הספר מתעד את המחאה ההיסטורית של 2023 עד כה, ומביא את סיפורה של מחאת הנשים דרך צילומים, יצירות אמנות, עיצוב, קריקטורות וטקסטים מקוריים, כולם פרי ידיהן של מתנדבות ותרומות של פעילים ופעילות למען הדמוקרטיה.

הספר, שיצא לאור השבוע, כולל 204 עמודי צבע בכריכה קשה, מלווים בטקסטים בעברית ובאנגלית שנכתבו על ידי פעילות המחאה, אמנים, צלמים ואנשי רוח. בין האמנים שתרמו את יצירותיהם לספר: שושקה אנגלמאייר, ניצן מינץ, זויה צ'רקסקי, #TAG, תמר לב־און, דניאלה לונדון, קרן שפילשר, איתן ויתקון ורבים נוספים. עורכות הספר: מיטל מנור, קרן בר לב

מתוך הספר:

"אדום הוא צבע שאי אפשר להתעלם ממנו. הוא צבע שבולט בין עשרות ספרים על מדף ובין מאות אלפי מפגינים ברחובות. נשים אדומות הן נשים שאי אפשר להתעלם מהן" (הקדמה, "הספר הזה אדום", קרן בר לב).

מחיר: 160 ₪, או 120 ₪ במכירה מוקדמת (עד 29.7.23)

https://www.lp.bonot.org/

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *