"תמונת ניצחון" / 7-8 במרץ 2010

הודעה לעיתונות: כנס בינלאומי חלוצי יעלה לדיון את שאלת המלחמה וייצוגיה בתרבות ובתקשורת הישראלית / האמן המושגי הידוע, האנס האקה (גרמניה/ארה"ב)– האורח המרכזי של הכנס אם בעבר היו המלחמה וייצוגיה עניינם של חוקרים מתחומי לימודי הצבא והבטחון, הפוליטיקה, החברה והכלכלה, הרי שהיום אלו מציעים כר נרחב ומרתק לחוקרים מתחומי לימודי התרבות, והתרבות החזותית בפרט. העיון הביקורתי […]

הודעה לעיתונות:

כנס בינלאומי חלוצי יעלה לדיון את שאלת המלחמה וייצוגיה בתרבות ובתקשורת הישראלית /

האמן המושגי הידוע, האנס האקה (גרמניה/ארה"ב)– האורח המרכזי של הכנס

אם בעבר היו המלחמה וייצוגיה עניינם של חוקרים מתחומי לימודי הצבא והבטחון, הפוליטיקה, החברה והכלכלה, הרי שהיום אלו מציעים כר נרחב ומרתק לחוקרים מתחומי לימודי התרבות, והתרבות החזותית בפרט. העיון הביקורתי במלחמה ובייצוגיה חובק תחומי מחקר רבים ומגוונים, ביניהם הבניית זהויות, מגדר, שיח הגוף והמוות, תרבות פופולרית, זיכרון קולקטיבי ומורשת המלחמה.

לנוכח מרכזיותה של המלחמה בהיסטוריה הישראלית ומרכזיותם של דימויי מלחמה בתרבות הישראלית, פורום שנקר לתרבות וחברה המקיים מידי שנה כנס בינלאומי המוקדש לדיון רב-תחומי בתרבות הישראלית, יערוך השנה  כנס בינלאומי, חלוצי וראשון מסוגו בנושא המלחמה וייצוגיה בתרבות הישראלית. הכנס יתקיים בתחילת מרץ ( 7,8 במרץ) במוזיאון תל-אביב ובבית אריאלה.

מארגני הכנס, יו"ר פורום שנקר לחברה ותרבות: פרופ' מיכאל לוין, דר' עודד היילברונר, פרופ' לארי אברמסון ודר' אסף פינקוס מציינים כי הכנס יעלה לדיון את שאלת המלחמה וייצוגיה בתרבות הישראלית בקרב אמנים, מעצבים, חוקרי תרבות, אנשי אקדמיה והציבור הרחב. בכנס יבחנו וידונו מאפייני המלחמה המודרנית אל מול מאפייני מלחמות העבר, שכן המלחמה העכשווית אינה נערכת רק בשדה הקרב, אלא גם בשדה החזותי של ייצוגיה, המופצים באמצעי התקשורת ובתרבות החזותית בכלל.

האורח המרכזי מחו"ל הינו הנס האקה (Hans Haacke), אמן מושגי בינלאומי אשר ביצירתו בארבעים השנים האחרונות מתמודד באופן ביקורתי עם השפעתן של חברות ענק וממשלות על התרבות ועל מוסדותיה, תוך שהן משתמשות באמנות ובמוזיאונים כבמכשיר להכשרת המלחמה והניצול.

הנס האקה נולד בגרמניה בשנת 1936 ומתגורר מאז 1961 בארה"ב. בשנת 1993 ייצג את גרמניה בביאנלה בונציה, שם עקר את רצפת השיש של הביתן הגרמני שעוצב ושופץ בשעתו על-ידי אדולף היטלר. הרצאתו תתקיים במוזיאון תל אביב לאמנות ב-7 במרץ , תחת הכותרת "ואלס עם דימויים".השתתפותו של האקה התאפשרה באמצעות תמיכת מכון גיתה.

אורחת נוספת מחו"ל הינה חוקרת התקשורת הצעירה פארידה ויס (Farida Vis), המתמקדת בעבודתה בייצוגי הסכסוך הישראלי-ערבי כפי שהם משתקפים בתקשורת הבינלאומית.פארידה ויס הינה ילידת הולנד אשר מתגוררת בבריטניה, שם היא חוקרת באוניברסיטת לאובורו (Loughborough University).

השתתפותה של פארידה ויס התאפשרה באמצעות תמיכת BI-Arts. ,תוכנית חילופי התרבות של המועצה הבריטית, משרד החוץ ומשרד התרבות והספורט.

ח"כ נחמן שי ירצה על תקשורת בשדה הקרב, ד"ר יניב לויתן ידבר בכנס על מלחמת הדימויים בשימוש ארגוני החמאס והחיזבאללה והשפעתם הפסיכולוגית, ד"ר אריאלה אזולאי תטען כי תמונת הנצחון של מלחמת 1948 צולמה לפני פרוץ הקרבות, בטקס בו הכריז בן גוריון על הקמת מדינת ישראל.האוצרת בתיה דונר תציג את נושא הגיבורים והקורבנות והשימוש שנעשה בהם ע"י התקשורת בעת מלחמה, ד"ר אביבית אגם-דאלי תרצה על דימויים של מלחמה בפרסומות בישראל בשנים שאחרי מלחמת ששת הימים, ד"ר דריה מעוז תתבונן באתר "אי השלום" בנהריים כדי לתהות על המנגנון ההופך אתרי מלחמה לאתרי תיירות, יואב טיקוצ'ינסקי ידבר על האסתטיקה של כלי מלחמה ומוצרי צריכה בהשפעות מכונת המלחמה. צעצועי מלחמה כביטוי לחברה מיליטריסטית יהיה נושא הרצאתו של חיים גרוסמן ואילו ד"ר איריס פישוף תרצה על תכשיטי מלחמה. מיכל קרייזברג תרצה על תפקידו של הבגד בהעברת מסרים פוליטיים-חברתיים בעיתות מלחמה, ד"ר טל דקל תרצה על רות שלוס כמבססת פציפיזם באמנות ובתרבות הישראלית וייצוג שדה הקרב בתיאטרון ובקולנוע יובא ע"י פרופ' שמעון לוי ופרופ' ג'אד נאמן. מושב מיוחד יתרכז בנושא אמנות ומלחמה ובו ירצו: ד"ר גדעון עפרת, דויד ריב, אסי עזי וארז ישראלי. מושב מרתק בנושא תקשורת ומלחמה, בהשתתפות בכירי התקשורת הישראלית , יסיים את הכנס.

תערוכה העוסקת בדימויי מלחמה תפתח את הכנס הבינלאומי שמקיים פורום שנקר לחברה ותרבות בנושא זה והיא תעסוק בהשפעות המצב המתמשך של מלחמה על אמנות ועיצוב בשנים האחרונות, בעבודותיהם של אמנים וסטודנטים. התערוכה תפתח במוצ"ש, 6 במרץ בשעה 19.00 במחלקה לאמנות רב-תחומית השוכנת בבניין עלית לשעבר.

ורד גני, אוצרת התערוכה ומרצה במחלקה מציינת כי בתערוכה יוצגו עבודות המסגירות  באופנים שונים את עובדת עשייתן במקום המצוי במצב מתמיד של מלחמה.

בתערוכה משתתפים האמנים גלעד אפרת ,עדי ברנדה, מיכאל חלאק, ארז ישראלי, אוהד מטלון ודיויד ריב, לצידם יוצגו עבודותיהם של ארבעה סטודנטים נבחרים: אנה וינר, אנה זינקביץ', תומר פיטקובסקי מהמחלקה לעיצוב אפנה, ושאשא דותן מהמחלקה לאמנות.

פורום שנקר לתרבות וחברה מאגד בתוכו את מיטב הכוחות היוצרים בתחומי התרבות,  התעשייה, העיצוב, והאמנות הפועלים כיום בישראל. הפורום הוקם בשנת 2004 על ידי בית-הספר הגבוה להנדסה ועיצוב שנקר במטרה לדון באופן מעמיק בבעיות העומדות בפני החברה והתרבות בארץ ובעולם. באמצעות כינוסים ופרסומים הפורום שואף לעמוד על צמתי דיון מרכזיים בתרבות הישראלית, לזהות אזורי חפיפה והשקה רב-תחומיים ולעודד דו-שיח בין היוצרים והחוקרים ובין שאר הגורמים הפעילים בשדה התרבות.

תמונת ניצחון – כנס בינלאומי של פורום שנקר לחברה ותרבות

6 במרץ, מוצ"ש – פתיחת תערוכה, המחלקה לאמנות רב-תחומית, בניין עלית ר"ג.

7 במרץ, כנס "תמונת נצחון", מוזיאון תל אביב לאמנות, 10:00 – 20:00

8 במרץ, המשך הכנס , בית אריאלה, ת"א, 12:00 – 21:00

הכניסה חופשית

לחץ/י לראות תוכנית הכנס

1 תגובות על “"תמונת ניצחון" / 7-8 במרץ 2010”

    אני רק מניחה שזה אסד עזי …?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *