רב ערב 05.04.22

"מאוקראינה למקום בטוח" | "פרימוורה" יריד המעצבים.ות של בית הנסן | "הדרן" / תמר לב־און | קול קורא לכנס ירושלים לאמנות #7

שבוע טוב,

אירועי צנזורה מגיעים כמו שעון. הקורבן התורן הוא התערוכה הקבוצתית ״בקצה השמיים״ בגלריה של בית הספר לאמנות במכללת ספיר, שהייתה אמורה להיפתח השבוע באוצרות תמר רודד שבתאי. ״לא״, רישום של הלל רומן שהוצג בתערוכה ומבוסס על מילות תפילה מוסלמית שמופיעה גם על דגל חמאס, עורר מחאות סטודנטיאליות ופוליטיות שהובילו לביטול התערוכה (או לכל הפחות ל״דחייתה״, כפי שנמסר מהמכללה). זו לא הפעם הראשונה שהגלריה במכללת ספיר נופלת קורבן לסערה פוליטית. לפני שש שנים עוררה זעם עבודתו של גל וולינץ, שאף נשברה על ידי אחד הסטודנטים, ולאחר מכן עבודתו של גיל יפמן שהוצגה באותה תערוכה.

דפוס האירועים ואופני פיענוח הדימויים זהים בכל המקרים. לשיטת המוחים כיתוב בערבית מביע תמיכה בטרור, תפילין מביעים בוז לדת, וססמאות שמוצגות בתערוכה מתפקדות בדיוק כפי שיתפקדו לו יוצגו בהפגנה. שילוב בין אופורטוניזם פוליטי לצרות מוחין מבטל כל ניואנס, אירוניה, מורכבות או הבנה שאינה מבוססת על קריאה אחד לאחד. כך מחוסלות לא רק תערוכות ויצירות בודדות, אלא גם מסורת פרשנית מפוארת.

בינתיים בערב רב:

ידידיה גזבר ודוד כהן כותבים על "טבור הארץ", תערוכתו של עמר בן צבי בגלריה 97

אמיתי מנדלסון מספר על העבודה עם יונה פישר במלאת 30 למותו

גלעד רטמן הוא זוכה הפרס החדש לאמנות רב־תחומית ע״ש אורי קצנשטיין לשנת 2022

וזהו המחזור החדש של מלגאי ארטפורט



"מאוקראינה למקום בטוח"

שיחה עם רן כהן אהרונוב ויולי חרומצ'נקו על מקומם של חינוך ויצירה במצבי אסון

שיחה עם יולי חרומצ׳נקו ורן כהן אהרונוב מארגון Early Starters, שחזרו עכשיו מגבול אוקראינה–מולדובה, שם שהקימו מרחבים בטוחים לילדי פליטים ועבדו עם ארגוני סיוע בינלאומיים ומקומיים.
נדבר על העשייה שלהם באזורים של אסון, על מה שקורה עכשיו באוקראינה ועל פוטנציאל ההשפעה של חינוך, אמנות ותרבות גם באזורים של אסונות הומניטריים.

בשיתוף מגזין ערב ורב ומרכז לאמנות ומחקר מעמותה.

לארוע בפייסבוק



"פרימוורה"

יריד המעצבים.ות של בית הנסן

חמישי, 7.4.22, בשעות 15:00–22:00

שישי, 8.4.22, בשעות 15:00–22:00

"פרימוורה", יריד המעצבים.ות של בית הנסן, חוזר במהדורה מורחבת, עם מעל 30 מעצבים.ות מקומיים. יומיים של מכירות, מוזיקה ואוכל במרחב הירוק והפתוח של בית הנסן.

יריד העיצוב האביבי של בית הנסן יוצא לדרך בפעם התשיעית ויתקיים לקראת חג הפסח ברחבת הפטיו שבלב בית הנסן. מוזמנים להיחשף למיטב המעצבות.ים בתחום האופנה, צורפות, קרמיקה, פרינט, טקסטיל ועוד. השנה היריד שם דגש מיוחד על ערכים כמו עיצוב מקומי, מוצרים ידידותיים לסביבה ומקוריות.

לצוות האוצרותי הצטרף המעצב הירושלמי ענר שבח, בעל מותג הכובעים 5777, במטרה להוסיף קול פנימי מתוך התעשייה ולהנגיש את חווית המעצבים למבקרים. כיריד עיצוב שמעצים מעצבים צעירים – נוצר שיתוף פעולה של שבח עם המאייר נדב יהל והצלמת אלה ברק.

"הצילומים היו טייק סוריאליסטי על צילומי קמפיין מסחריים מנקודת מבט של מעצב", אומר שבח. הסט נצבע בוורוד ועוטר באיורים אביביים ובפריטים שונים של מעצבים שיציגו ביריד הקרוב, בהם המותג NAMA של המעצבת נעמה בן משה, מעצבת טקסטיל וחפצים עם עולם דמיוני וצבעוני עשיר; מעצב האופנה איגור קיסיליוק והמותגIgor kisiliuk , מעצב אקסקלוסיבי לבגדי נשים, תפירה קפדנית וגזרות מחמיאות; מיכל לוריא עם מותג הטקסטיל Better.in.person; מאיה שבח, צורפת אמנותית עם קולקציה של תכשיטים מסקרנים ויפים ועוד.

מעצבים נוספים: מעצבי האופנה Chop shop, Kimka, HAR, אמה של המעצב ששון קדם, אקססוריז ותיקים של תמר דגני תיקים ואביזרים, EMET, פרינטים של סטודיו דוג׳ו – בית המלאכה הכי מגניב בירושלים, תוצרת, שטיחים מעוצבים של סטודיו ירנטק, סלים קלועים ומתנות של קולקטיב קוצ'ינטה, קרמיקה של סוף אלון, נועה פלאט, כוסות שהן בעצם משחק פירמידה של CupOnCup, תכשיטים של סילביה מודליאני, תכשיטי כסף של יוסטר, מותג התכשיטים Punkt של נטלי שבתאי, גליה לוז, דוכן מרגש מלא מתנות לחג של עמותת יד לקשיש ועוד.

הכניסה חופשית ללא עלות



"הדרן" / תמר לב־און

גלריה P8, רחוב הפטיש 1, ת"א

פתיחה: חמישי, 7.4.22, בשעה 20:00
שיח גלריה עם האמנית, אוצר התערוכה ואורחים: שבת, 7.5.22, בשעה 11:00
נעילה: 14.5.22
אוצר: אבשלום סולימן
עורך מוזיקלי: רונן כוכבי

"הדרן", תערוכת היחיד החדשה בגלריה P8, היא אירוע המתרחש סביב היעדרות. נקודת המוצא שלה היא ארכיון שיצרה תמר לב־און, הכולל מיתות דרמטיות של אמניות ואמני במה תוך כדי או מיד אחרי הופעה. התקפי לב, דקירות, שריפות והתחשמלויות: מחקר לקטני של ההיסטוריה המורבידית־בימתית של מאה השנים האחרונות הניב עשרות מקרים ושלל טרגדיות מרהיבות, שלב־און קטלגה ומיפתה. הדרמות הללו מספרות את הפוטנציאל של כל מופע לחרוג ממערכת המוסכמות של האמנות, ולחשוף את הדינמיקה המתרחשת מתחת לפני השטח בין הקהל למופיעים, במסגרתה הבמה היא תמיד גם מזבח.

לב־און, שעבודתה נשענת על מחשבה אדריכלית ועל מבנים סיפוריים, עוסקת במוות ביחס לפוטנציאל הנרטיבי של החיים. בדרמות הללו, של מוות על במה, היא מטפלת באמצעות סריקה של הזירות שעליהן התרחשו כל אותן מיתות גדולות מהחיים – במות, אולמי מופעים, מועדונים ופסטיבלי רוק. הרישום הפנורמי שיצרה על היקף הגלריה הופך אותה לזירה המשקיפה מן הקירות פנימה. במקביל, ממלא את החלל רצף מוזיקלי שנוצר עבור התערוכה בידי המוזיקאי רונן כוכבי, המטפל בקטעים המוזיקליים באמצעים דומים של חיתוך והדבקה, הגדלה וריקון. הפער בין מה שרואים ומה ששומעים הופך את הגלריה לבית קברות או אתר הנצחה, המשקף את פער התשוקה המתקיים תמיד בין הבמה לביננו.

התערוכה מתקיימת בתמיכת הקרן ליוצרים עצמאיים.

לארוע בפייסבוק

תמר לב און, מתוך "הדרן", 2022



קול קורא לכנס ירושלים לאמנות #7

15–16 בספטמבר 2022

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות. כנסים קודמים עסקו בנושאים ״חתימה״, ״מה עושים עם אמנות?״, ״בירור יתרה״, ״תכסיס״, ״רגע האמת״ ו״גודש״.
לקראת הכנס השביעי הוחלט להרחיב את קשת הנושאים שהכנס יעסוק בהם, ולא להישאר תחומים בגבולות הכותרת השנתית. לפיכך, מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס שיערך בתאריכים 15–16 בספטמבר 2022 בירושלים.
ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל, ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לראשונה לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו מ־3–4 הרצאות בנושא/זווית ספציפית וממוקדת.

  • על המעוניינות.ים להגיש:
    הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
    קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
    אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי 3–4 ההרצאות שייכללו בו וקו״ח של המרצות.ים
    כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]
    דד־ליין למשלוח הצעות: 30.4.22
    תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2022

אוצרי ומנהלי הכנס: ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״), רינת אדלשטיין (״הרמה״)
הפקה: אלינה אלכסה

רונה שטרן, "See You On The Other Side", 2020, קולאז' דיגיטלי, מידות משתנות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *