גלעד רטמן הוא זוכה הפרס החדש לאמנות רב-תחומית ע"ש אורי קצנשטיין לשנת 2022

הפרס בסך 70 אלף ₪ ניתן עבור פיתוח ומימוש של עבודה רב-תחומית חדשה.  בשנת 2021 הוכרז לראשונה על הפרס לאמנות רב-תחומית ע"ש האמן פורץ הדרך אורי קצנשטיין אשר עבודתו התאפיינה בחיבורים יחודיים בין פרפורמנס, סאונד, וידאו ופיסול. פרס זה יוענק אחת לשנה לאמן, אמנית או קבוצת יוצרים נבחרים לתמיכה בפיתוח עבודת אמנות חדשה.

המדיטק והמרכז לאמנות דיגיטלית חולון הכריזו על זכייתו של גלעד רטמן בפרס החדש לאמנות רב-תחומית ע"ש האמן אורי קצנשטיין לשנת 2022. הפרס בסך 70 אלף ₪ ניתן עבור פיתוח ומימוש של עבודה רב-תחומית חדשה.  בשנת 2021 הוכרז לראשונה על הפרס לאמנות רב-תחומית ע"ש האמן פורץ הדרך אורי קצנשטיין אשר עבודתו התאפיינה בחיבורים יחודיים בין פרפורמנס, סאונד, וידאו ופיסול. פרס זה יוענק אחת לשנה לאמן, אמנית או קבוצת יוצרים נבחרים לתמיכה בפיתוח עבודת אמנות חדשה.

ועדת הפרס דנה במעל 90 הצעות של אמנים וקבוצות. הועדה בחרה בפרויקט הנקאים של האמן גלעד רטמן כהצעה הזוכה לשנה זו. בין שיקולי הועדה שנלקחו בחשבון במתן הפרס היו איכות אמנותית, רב תחומיות מהותית, והיתכנות ליישום הפרויקט במסגרות הזמן והתקציב. חברי ועדת הפרס המקצועית הינם: אלונה פרידברג, יעל פרנק, איל דנון, דני מאיר, יחד עם אודי אדלמן – מנהל המרכז לאמנות דיגיטלית המרכז את הפרס, ואוסי שילוח כנציגת משפחת קצנשטיין.

מנימוקי הוועדה: במשך כל שנות יצירתו, עבודותיו של גלעד רטמן מתאפיינות ברב תחומיות המאתגרת את החיבורים בין וידאו, פיסול, פרפורמנס, וסאונד. ההצעה הזוכה, פרויקט הנקאים, היא המשך של האופן העמוק בו המדיומים השונים ביצירותיו של רטמן נובעים ומולידים אחד את השני, עד להתכה צורנית, נרטיבית, וקונספטואלית. הפרויקט נובע מההטיה הפרשנית שבה עקרונות וערכים אנושיים מושלכים על מערכות לא אנושיות, במקרה זה מערך ההזנה של דגי הנקאי, ומשתמש בה על מנת לחקור מחוזות שמעבר לשפה ומעבר לאנושי. הפרויקט בולט ביצירתיות משוחררת שאינה מוגבלת לגבולות המוכר והמובן מאליו, ומתהווה ביחס הולם לרוחו האמנותית של אורי קצנשטיין.

גלעד רטמן, צילום: גוני ריסקין

בנוסף הועדה בחרה לציין לשבח את ההצעות של האמנית אלונה רודה ושל קבוצת האמנים בהובלת שחר יהלום.

מענק הפרס עומד על סך של 70 אלף ₪ והוא הוקם בתמיכתם הנדיבה של משפחת דנציגר ושל רבקה סאקר. הפרס מנוהל ע"י המרכז לאמנות דיגיטלית ומופעל בסיוע משפחת קצנשטיין וחברי האמן.

אודות האמן אורי קצנשטיין:

אורי קצנשטיין נולד ב–1951 בתל אביב ונפטר במפתיע באוגוסט 2018. קצנשטיין היה אמן רב-תחומי באופן מהותי ושילב פעמים רבות פרקטיקות של פיסול, פרפורמנס, וידאו ומוזיקה.
קצנשטיין למד אמנות בבית הספר אבני בתל אביב, תואר ראשון באמנות באוניברסיטת אינדיאנה ותואר שני בסן פרנסיסקו. אחרי הלימודים השתלב בסצינת הפרפורמנס שהלכה ותפסה מקום משמעותי בעולם האמנות בניו יורק. הוא הציג בכמה מהחללים החשובים ביותר בתחום זה בשנות ה–80, כמו The Kitchen ו־No–Se–No. במקביל ללימודי האמנות בארה"ב, החל לעסוק גם במוזיקה. עם שובו לארץ, החל להתמקד גם בפיסול ועבודות וידיאו ומיצב, והציג במסגרת תערוכות רבות בארץ ובעולם: בביאנלות בברזיל, פולין, טורקיה וארגנטינה, שם זכה ב–2002 במקום הראשון. שנה קודם לכן, ייצג את ישראל בביאנלה בוונציה. בעקבות זכייתו בפרס סנדל, ב–2015 הוצגה במוזיאון תל אביב התערוכה Backyard, תערוכה סמי-רטרוספקטיבית, מיצירותיו אשר זכתה לביקורות טובות והצלחה רבה. השתתף באופרת הרוק "סמארה", שכתבו הלל מיטלפונקט ולהקת "נקמת הטרקטור", והחל לשתף פעולה עם המוזיקאי והאמן אהד פישוף ובהמשך עם ישי אדר וביניה רכס. בשנת 2008 ייסד קצנשטיין את רדיו חלאס במרכז לאמנות דיגיטלית, כפלטפורמה למוזיקה אקספרימנטלית ולתכנים שאינם זוכים לייצוג בערוצי הרדיו הציבורי והמסחרי. עבודותיו של קצנטשיין מתייחסות לטבעו הנזיל והגמיש של האדם ועל המפגש המטלטל בין האדם לחברה. דמותו כפיגורה אנדרוגינית שבה ומופיעה בפיסול, בפרפורמנס ובוידאו.

אורי קצנשטיין, צילום: המרכז לאמנות דיגיטלית

אודות גלעד רטמן:
גלעד רטמן (נ. 1975 , ישראל) חי ועובד בתל אביב. רטמן מוכר בזכות עבודות וידאו ומיצב אשר דרכן הוא שואף לתעד התנהגויות אנושיות בתוך מערכות מורכבות של שליטה ותלות. רטמן מחזיק בתואר ראשון באמנות מבצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב בירושלים, והינו בוגר תכנית התואר השני באמנות של אוניברסיטת קולומביה בניו יורק .

עבודותיו של רטמן הוצגו בתערוכות יחיד משמעותיות ברחבי העולם, ביניהן המוזיאון היהודי, ברלין, גרמניה (2020); פרויקט באס, ,MACBA ;(2015) המרכז לאמנות עכשווית, שצ׳צ׳ין, פולין (2015); מוזיאון ישראל, ירושלים ,TRAFO ;(2016) מלבורן, אוסטרליה; המוזיאון לאמנות עכשווית, בואנוס איירס, ארגנטינה (2014); הביתן הישראלי, הביאנלה ה55 של ונציה, ונציה, איטליה (2013) המוזיאון לאמנות עכשווית, שיקגו, ארצות הברית (2011); תחנת פרנבלם-גרוב, קרלסרואה, גרמניה (2011); גלריה ברוורמן, תל אביב (2010); ומוזיאון חיפה לאמנות, חיפה (2009). בנוסף רטמן הציג במספר נרחב של תערוכות קבוצתיות.

רטמן הוא זוכה פרס שרת התרבות לשנת 2018; אנסלם קיפר מאת קרן וולף לשנת 2011; פרס אמן צעיר של משרד התרבות לשנת 2007; ופרס גבעון של מוזיאון תל אביב לשנת 2005.

1 תגובות על “גלעד רטמן הוא זוכה הפרס החדש לאמנות רב-תחומית ע"ש אורי קצנשטיין לשנת 2022”

    מישהו מקוראי 'ערב רב' יודע אולי מה עושים בכדי לקבל איזשהו פרס?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *