רב ערב 01.03.22

קול קורא לכנס ירושלים לאמנות #7 | ערב עיון מיוחד במסגרת התערוכה "מרחב ממוסגר" | "תנודות עזות" / אביבית בלס ברנס | "אהיה אשר אהיה" / אורנית שיראזי | יריד הספרים של ארטפורט 2022 | "כניסה־יציאה" / דב אור נר | נשף התחפושות המלכותי

שבוע טוב,

תערוכת תצלומי פסליו של עזרא אוריון, שיצר הצלם אברהם חי, היא פרי שיתוף פעולה יצירתי ממושך. חי ליווה את אוריון במשך שנים רבות ותיעד את עבודות הפיסול הסביבתי שיצר בישראל ובעולם. המעבר של היצירות מהנוף הטבעי אל הגלריה, מתלת־ממד לדו־ממד ומהחומר אל נייר ההדפסה, מעורר שאלות רבות.

ערב עיון בשיתוף בית הנסן ומגזין האמנות ״ערב רב״ יוקדש לדיון בתערוכה ובשאלות שעולות ממנה. האירוע ייפתח בשתי הרצאות מרתקות. האוצרת והחוקרת הדס קידר תדבר על ״ניסויים באמנות, מדע וטכנולוגיה״ בהקשר של עבודתו של אוריון, ובפרט תכניותיו לפיסול בין־גלקטי ופיסול במערכת השמש, והאמן והאוצר יאיר ברק ירצה על הקשר בין צילום לפיסול סביבתי אצל אוריון ואחרים.

לאחר ההרצאות יוקרן סרטו הקצר של עזרי קידר, "כן שיגור של ההכרה" (2015), שזכה בפרס במסגרת פסטיבל סרטי אמנות במרחב הציבור NowYouSeeMe! של מוזיאון הלובר בפריז. בהמשך תיערך שיחה עם האמנים הוותיקים מיכה אולמן ודליה מאירי, ששיתפו פעולה עם עזרא אוריון במפגשי אמנות בהר סדום ועל שפת מכתש רמון ועם עזרי קידר המייצג את הדור הנוכחי של אמני הנגב.

מנחי הערב: יונתן אמיר (״ערב רב״) ואלון אוריון

בינתיים ב״ערב רב״, קציעה עלון כותבת על תערוכתם של יואב אפרתי ונועה תבורי ״הרעב הגדול״ בגלריה מנשר.

דרורית גור־אריה כותבת על תערוכתו של ליאור גריידי ״כ חול״ בגלריה של סמינר הקיבוצים.

אתי יעקבי ואבי סבח הם זוכי פרסי רפפורט לשנת 2022.



קול קורא לכנס ירושלים לאמנות #7

1516 בספטמבר 2022

כנס ירושלים לאמנות נוסד ביוזמת פסטיבל ״מנופים״ וכתבי העת ״ערב רב״ ו״הרמה״, במטרה לחבר בין מוסדות להשכלה גבוהה לבין אמנים, אוצרים, מנהלים אמנותיים ואנשי מקצוע מעולם התרבות. כנסים קודמים עסקו בנושאים ״חתימה״, ״מה עושים עם אמנות?״, ״בירור יתרה״, ״תכסיס״, ״רגע האמת״ ו״גודש״.
לקראת הכנס השביעי הוחלט להרחיב את קשת הנושאים שהכנס יעסוק בהם, ולא להישאר תחומים בגבולות הכותרת השנתית. לפיכך, מערכת הכנס מזמינה חוקרות.ים, אוצרות.ים ויוצרות.ים להגיש הצעות להרצאות, סדנאות, פרזנטציות, הרצאות־פרפורמנס של אמניות.ים ומושבים (פאנלים) שלמים שיוצגו בכנס שיערך בתאריכים 15–16 בספטמבר 2022 בירושלים.
ניתן להגיש הצעות לדיונים בסוגיות עדכניות הקשורות לאמנות חזותית בכלל, ולאמנות בת זמננו בפרט. כמו כן, לראשונה לצד הצעות להרצאות ופרזנטציות ניתן להציע גם מושבים שלמים שיורכבו מ־3–4 הרצאות בנושא/זווית ספציפית וממוקדת.

על המעוניינות.ים להגיש:
הרצאות, סדנאות ופרזנטציות: תקצירים באורך 250 מילים
קורות חיים (ניתן לצרף דוגמאות להרצאות קודמות אם ישנן)
אם מדובר בהצעה לפאנל: כותרת הפאנל, דברי הסבר קצרים על נושא הפאנל, תקצירי 3–4 ההרצאות שייכללו בו וקו״ח של המרצות.ים
כתובת למשלוח ההצעות: [email protected]
דד־ליין למשלוח הצעות: 30.4.22
תשובות יינתנו במהלך חודש יוני 2022

אוצרי ומנהלי הכנס: ד״ר רונן אידלמן ויונתן אמיר (״ערב רב״), רינת אדלשטיין (״הרמה״)
הפקה: אלינה אלכסה

רונה שטרן, "See You On The Other Side", 2020, קולאז' דיגיטלי, מידות משתנות



ערב עיון מיוחד במסגרת התערוכה "מרחב ממוסגר"

תכנית:

18:30 התאספות בעליית הגג של בית הנסן

19:00 הדס קידר: ״ניסויים באמנות, מדע וטכנולוגיה״

19:30 יאיר ברק: ״דימוי למעשה – בין צילום לפיסול סביבתי אצל אוריון ואחרים״

20:00 הפסקת קפה

20:15 הקרנת הסרט ״כן שיגור של ההכרה״

20:30 ״לפסל את המדבר״: רב־שיח בהנחיית אלון אוריון עם מיכה אולמן, דליה מאירי ועזרי קידר

פרטים נוספים באתר https://bit.ly/34Wms8X

צילום: דור קדמי



"תנודות עזות" / אביבית בלס ברנס

חלל לאמנות, פרישמן 46, תל אביב

פתיחה: חמישי, 10.3.22, בשעה 19:00
נעילה: 2.5.22
אוצרת: שירלי משולם

בתערוכה "תנודות עזות" אביבית בלס ברנס מציגה עבודות שיצרה בחמש השנים האחרונות.

בסדרת העבודות "המתרחצות" (2017) דולה האמנית מתוך ציוריהם של דגה וסזאן דימויי נשים מתרחצות, סורקות את שיערן, שוכבות, שנתפסו במצבים אינטימיים על ידי מבט גברי, מציצני, ומטפלת בהן באמצעות מבט נשי־אישי ועכשווי, בהקשר לפמיניזם, להישגיה של תנועת ME TOO ולשינויים בתודעה החברתית והתרבותית העולמית. "המתרחצות" מופקעות מנופי הטבע האירופאיים וההרמוניים של סזאן, ומוטמעות בחלל שהוא "שום מקום", פנים וחוץ ביחד, מעין ואקום כאוטי, מקום של הזרה, חרדה וניכור.

העבודות החדשות של אביבית בלס ברנס, 2020–2021, מתארות נופי טבע כאוטיים ומציאות על סף קריסה. נופים של אבנים נזרקות, סדקים, מבנים קובייתיים רעועים ומתפרקים. נופים אלה מסמנים את המצב האנושי והאקולוגי בימינו המאופיין בגזענות, התמוטטות מערכות חברתיות, שינויי אקלים ומגפה עולמית.

עוד בתערוכה: רישומים, תחריטים ועבודות דיגיטליות המאפשרים הצצה ל"מפה הפנימית" של שפת הציור של האמנית.

שעות פתיחה: 10:00–20:00

לארוע הפייסבוק

אביבית בלס ברנס, "התפרקות", 2020, טכניקה מעורבת על בד, דיפטיכון



"אהיה אשר אהיה" / אורנית שיראזי

בית האמנים ראשון לציון

רחוב גבעתי 17, ראשון לציון

פתיחה: מוצ״ש, 5.3.22, בשעה 19:30

נעילה ושיח גלריה: 26.3.22, בשעה 12:00

אוצרת: דניאל גורודנציק

אורנית שיראזי היא אמנית רב־תחומית בוגרת בצלאל. בתערוכת היחיד "אהיה אשר אהיה" יוצגו עבודות נבחרות מכל התקופות. ביצירותיה שיראזי עוסקת בשאלות קיומיות ובחיפוש אחר הבית הפנימי שלה, אמהות, גוף־נפש, זוגיות, זהות ותחנות החיים כטקסים. התערוכה היא רטרוספקטיבה החושפת יצירות פיסול רדי־מייד, קולאז׳ים, חיבורים וציורים המשלבים צילומים וטקסט עם חומרים מגוונים ובלתי צפויים. כל אלה מתחברים לכדי חוויה עם משמעות חדשה־עכשווית, היוצרת קשר מרגש עם המתבונן בה.

בעבודותיה שיראזי חוזרת על מוטיבים, סמלים וצורות פשוטות ומוכרות יחד עם חומרים מגוונים ויומיומיים, שאותם היא אוספת, ממיינת ומחברת מחדש בטכניקות שונות. שיראזי מאבחנת ניואנסים מתוך החיים עצמם ומשתמשת בהם על מנת לבסס נרטיב העוצר בתחנות המרכזיות בחייה של אישה – אמא – אמנית. היא רוקמת רעיונות לכדי יצירות ולא חוששת לחשוף ממעמקי נשמתה ולגעת במקומות השמחים והכואבים כאחד.

רבות מיצירותיה משלבות חומרים גסים, מתכות, ברזל ועץ, יחד עם חומרים עדינים כחוטי רקמה. במרכז התערוכה עומדות יצירות רדי־מייד מרשימות שעושות חיבור בין חפצים וחומרים מן המטבח, חדר השינה, ובית הכנסת ל"ג׳אנק" שאספה בצידי הדרך ובעזרתם היא טווה "סיפור עם סוף טוב". מילותיה, המשחקות עם השפה העברית, נשזרות אף הן בתוך היצירות ומאפשרות לשקף את תהליך היצירה שלה ולאבחן בעזרתן סימני דרך.

שעות פתיחה: ראשון, רביעי, שישי 10:00–12:00, שני, שלישי, חמישי 10:00–13:00
שני, רביעי 17:30–19:00, שבת 11:00–13:00

אורנית שיראזי, "זכרונות מזהב", מיקס מדיה, 2012



יריד הספרים של ארטפורט 2022

רביעי, 2.3.22, 12:00–22:00
חמישי, 3.3.22, 12:00–22:00
שישי, 4.3.22, 10:00–16:00
שבת, 5.3.22, 10:00–18:00

רבים מהספרים שיוצגו הם אובייקטים אמנותיים ייחודיים שעומדים בפני עצמם ומרחיבים את פעילותו של האמן. חלקם מלווים תערוכות, חלקם מסכמים תקופה וכולם פותחים צוהר לעולם חדש שמתקיים בין הדפים.

צילום, ציור, הדפס ואיור, כריכות קשות מעור לצד דפים שחוברו במהדק סיכות, ספרים שהודפסו בבית או כחלק ממהדורה של אלפים. מילים שנשזרות בדימויים, דימויים שהופכים לסיפור, דפדוף שהופך למסע – יריד ספרי האמן בכל המגוון האדיר הוא חוויה מסעירה ומעוררת חושים.

במסגרת המופעים ביריד מיה שרבני תגלם את דמותה של פרופסור שולה (שלי) קופרמן, נציגת האקדמיה לאמנות באוניברסיטת HOU. גברת קופרמן (שמגיעה לביקור מולדת במיוחד ליריד וגם כי יש ברית במשפחה) מציעה לבאי היריד אוזן קשבת מתחום האקדמיה, תמיכה לרוכשים ספרי אמן לראשונה או למי שמחפש להעמיק את האוסף שלו. לצד כל אלה גם תערוך ניתוח אישיות וקריאה "מוארת" בכותרים.

בין המשתתפים בשיחות ובפאנלים: מרב סלומון, בתיה קולטון, איתן אלוא, אורנה גרנות, כרמית גלילי, מרב שין בן אלון, טלי בן נון, גיא שגיא, שירה סתיו ועוד. מצורפת תכנית האירועים.

לתכנייה המלאה ולפרטים נוספים: https://www.artport.art/fair/artbookfair2022/



"כניסה־יציאה" / דב אור נר, תערוכת יחיד חדשה

פרפורמנס: "האופניים", בשיתוף עם הדס עפרת

הגלריה הלבנה בקיבוץ חצור
פתיחה: שבת, 5.3.22 בשעה 12:00

תערוכת יחיד חדשה לאמן חבר הקיבוץ דב אור נר. התערוכה תיפתח בפרפורמנס מיוחד שתכנן אור נר בשיתוף עם אמן הפרפורמנס הדס עפרת. יום פתיחת התערוכה הוא גם יום הולדתו ה־95 של האמן.

התערוכה תציג סדרת עבודות חדשה של אור נר, שנוצרה בחודשים האחרונים ועוסקת בזיכרונות ילדותו מפריז של לפני מלחמת העולם השנייה ובשנותיו הראשונות בארץ ובקיבוץ. הסדרה מתבססת על צילום מתוך אלבום המשפחה – אלבום שחילץ מבית הוריו ב־1942, כשטיפס יחד עם אחיו הגדול בחסות החשיכה על הגג ונכנס לבית הנעול, לאחר שהוריו נעצרו על ידי הגסטפו ונלקחו לאושוויץ. בצילום נראית אמו הצעירה מרכיבה את שני בניה הקטנים על אופניים ברחובות פריז (דב – ברנאר בשמו הצרפתי – הוא הצעיר מבין השניים). אור נר חיבר במחשבתו את הצילום של אמו הרוכבת על אופניה (עובדה שנשכחה מזיכרונו) עם התובנה שבשל גילו ומצבו הבריאותי הוא נאלץ להיפרד מאופניו שלו, עליהם רכב יום יום במשך 40 שנה. המופע – פרפורמנס – "האופניים", שיתקיים באירוע הפתיחה, בשיתוף פעולה עם אמן הפרפורמנס הדס עפרת, הוא מעין טקס־אשכבה לאופניים הפרטיים של אור נר, שייתלו על הקיר וסביבם הוא יכתוב, בעזרת קב־פחם שבנה לו עפרת, את שם אמו – פאני – על הקיר.

שיתוף הפעולה בין עפרת לאור נר הוא המשך של שיתופי פעולה רבים שעשה אור נר בחייו, כקו פעולה אופייני לעבודתו. לאחרונה הוא שיתף פעולה באופן אינטנסיבי עם האמן גיל יפמן, והפעם עפרת, ממובילי הפרפורמנס הישראלי, מציע מחוות הערכה והומאז' של כבוד לדב אור נר – זקן אמני ישראל היום, אמן רדיקלי שלא מפסיק ליצור ולפעול על אף גילו המופלג.

בתקופת הקורונה יצר אור נר סדרת ציורים שאותה כינה "קורונה ידידתי", בהם הקורונה עברה פרסוניפיקציה והפכה לדמות של אישה מפתה. כדרכו, אור נר ממיר את הרוע בניסיונות התיידדות, על מנת להביסו ולהדפו. בסדרת עבודותיו החדשה דמותה הנשית של הקורונה מגיחה מתוך הצילומים הביוגרפיים: צילום ילדות מפריז, צילום המתעד את פעילותו כאתלט, צילום עם רעייתו ושני ילדיו, ומשם הוא מפליג לעיסוק בדמויות היסטוריות – היטלר, שמככב כרוח רפאים תמידית בעבודתו, ויטגנשטיין ואחרים.

נורית מלמד, מנהלת ואוצרת הגלריה בקיבוץ חצור, וחברת הקיבוץ בעצמה, המתינה זמן רב עד שאור נר הסכים להציג את העבודות האישיות הללו, ומדגישה ש"דב מעולם לא צייר ככה".

דב אור נר, "המירוץ עם הקורונה (1955)", 2022



נשף התחפושות המלכותי

בית הנסן והליצן X בחגיגת פורים

חמישי, 17.3.22, פתיחת דלתות: 18:00

חגיגת פורים השנתית של בית הנסן חוזרת במהדורה מלכותית, משפחתית ופרועה במיוחד!
החל מ־18:00: ערב בלתי נשכח מבית הליצן X עם נשף תחפושות מלכותי של המלכה זאזא, מוזיקה חיה וסוערת, תחרות תחפושות ועוד מלא הפתעות לילדים בכל הגילאים!

מ־21:00: ערב אוונגרד חגיגי של מיטב אמני ממלכת שן הזהב התיכונה!
Malox XXL –

Malox XXL – פרויקט הפולקה פאנק המסעיר בניצוחם של האחים אייל ואסף תלמודי

BEMET – ילד הפלא שראה כבר הכל מהודו ועד כוש עם סט פורימי בכל גווני הפסיכדליה

Lazak ו־Idan K במסע אפרו לטיני חוצה יבשות.

ניהול אמנותי: קבוצת "הליצן X", שהתארח בבית הנסן כחלק מאירועי שבוע העיצוב 2021 תחת התמה "קרקס הבריחה".

לרכישת כרטיסים לחצו כאן

כרטיס רגיל: 60 שקלים

כרטיס ילדים*: 30 שקלים

* הכניסה לילדים עד גיל 14 בין השעות 18:00–21:00 בלבד

הכניסה בהתאם להוראות משרד הבריאות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *