רב ערב 08.02.22

ערב רב מודפס! | נותרו מקומות אחרונים בתכנית לתואר שני (M.A) בלימודי תרבות | IN PRINT יריד ספרי אמנות 2022 | נטע וינר – בשיבה לעתיד

שבוע טוב

אתמול (שני) ערכה ועדת ועדת החינוך של הכנסת דיון מיוחד בשאלת עצמאות המוזיאונים. הטריגר הראשוני לדיון, שיזמו ח״כ אמילי מואטי (מפלגת העבודה) וח״כ מוסי רז (מרצ), הוא כמובן תקרית הסרת הציור של דוד ריב מן התצוגה במוזיאון ר״ג, אולם לדברי מואטי הוא נערך ״לנוכח מקרים חוזרים ונשנים של התערבות פוליטית בתכנים אמנותיים, שמעלים צורך דחוף בהסדרת מעמדם של מוזיאונים ועצמאותם, תוך בחינת היחסים בין מוסדות אמנות לבין גורמים עירוניים״.

אורחי הדיון היו האוצרות.ים גליה בר־אור, אלפא חיימוב ואבי לובין, האמן עודד ידעיה, יו״ר הנהלת מוזיאון יאנקו דאדא יואב מסר, עיתונאית ״הארץ״ נעמה ריבה, עו״ד דן יקיר מהאגודה לזכויות האזרח וראש עיריית ר״ג כרמל שאמה־הכהן. מטעם הכנסת השתתפו לצד מואטי ורז גם גבי לסקי (מרצ), עופר כסיף (הרשימה המשותפת), שרן השכל (תקווה חדשה) ואלון טל (כחול־לבן), וכן היועצת המשפטית של הוועדה עו״ד תמי סלע, שהבהירה כי על פי חוק המוזיאונים הנהלת מוזיאון צריכה לפעול בהתאם להנחיות הצוות המקצועי. מעניין לגלות ששר התרבות חילי טרופר לא נכח בדיון (אולם עו״ד שירית קייסין מלשכת השר, לשעבר מנהלת המחלקה למוזיאונים ואמנות פלסטית, השתתפה).

בצפייה בדיון קשה לאתר משהו שחורג מהמובן מאליו, במיוחד לאור העובדה שחברי האופוזיציה מחרימים את ועדות הכנסת ואינם משמיעים את דעתם בעניין. קשה גם לגשר על הפער בין העמדות וחוות הדעת המשפטיות החוזרות של ח״כים, יועצים משפטיים ואנשי מקצוע נוספים נגד התערבות פוליטית בתכנים אמנותיים, לבין החלטת בית המשפט המחוזי להעניק גיבוי לראש עיריית ר״ג ולדחות את העתירה נגד הסרת ציורו של דוד ריב מתצוגה. עם זאת, בנאלית ככל שתהיה, הצהרת הסיכום של הוועדה נגד התערבות פוליטית ובעד חופש הביטוי חשובה להמשך המאבק, כמו גם לדיונים המשפטיים העתידיים בפרשיות שעוד יבואו.

בינתיים ב״ערב רב״, רותי גינזבורג כותבת על תערוכתה של הינדה וייס ״פני מזרח מאדימין״ בארטפורט. "העריכה, פעולה בסיסית ביצירה של וידיאו וקולנוע, הופכת בידיה של וייס לכלי ליצירת קולאז'ים צילומיים. החיבורים המשחקיים שהיא יוצרת מרמזים על השיבוש באורח החיים שאנו חווים בשל התפשטות הקורונה, ומדגישים את ההשטחה של הסדר החברתי הממשי לדו־ממד", כותב גינזבורג.

עוד באתר: מזל קאופמן על יצירתה של הרשמת מרים גמבורד, הוכרזו זוכי.ות פרסי משרד התרבות לשנת 2021 וגם זוכה פרס ARTIQ לאמנות גאה



ערב רב מודפס!

גיליונות ראשונים להזמנה

אחרי כמעט 12 שנות פעילות ברשת, מגזין האמנות המקוון ״ערב רב״ מתחיל להוציא גיליונות מודפסים. הגיליונות, שעתידים לצאת פעמיים בשנה, יפרסמו מסות ומאמרים מקיפים נבחרים על אמנות, בקנה מידה שמתאים יותר לדפוס מאשר לקריאה ממסך.

גיליונות 1 ו־2 של ״ערב רב״ רואים אור בסמיכות. בגיליון הראשון, שנקרא ״מסילת ישרים״, מופיעים מאמרים מארכיון האתר אשר חוזרים לאמנים וקבוצות אמנות אשר ביקשו תיקון למעשה האמנותי, לדרך הפעולה ולשדה שבו היא נוצרת. חלק מהמאמרים מציעים פרשנות חדשה לעבודותיהם של אמנים מוכרים, חלק נוסף עוסק בעבודתם של אמנים ואמניות היושבות על גבול הזרם המרכזי, כלולות בקאנון אך חורצות לו לשון, וחלק שלישי מאיר פעולות, קבוצות ותערוכות שנשכחו או נקברו בארכיונים, ומגלה את כוחן, חשיבותן וכישלונן המפואר.

בין האמניות.ים: פסח סלבוסקי, אורי קצנשטיין, אתי אברג׳יל, יגאל תומרקין, קבוצת המחול תמ"ר, קבוצת האמנות משקוף ויוצרי פנזינים אנונימיים.

הכותבים: אלברט סוויסה, חנה פרוינד־שרתוק, איתמר ב״ז, דנה שלו, נועה אברון ברק, יונתן אמיר ויגאל צלמונה.

בגיליון השני, שנקרא ״שיבת ציון״, מופיעים מאמרים מארכיון האתר שמציעים מבטים ופרשנויות חדשות על אמנות שנות ה־70 בישראל. עשור זה נחשב לעשור מכונן בתולדות האמנות המקומית, שהניב עושר של יצירה חדשה ומגוונת שעל בסיסה צמחה גם שרשרת פרשנית מפוארת. במאמרים בגיליון אנו שבים אל שתי התופעות – היצירה ופירושיה – ומנסחים צורות חדשות של התבוננות ודיון בעבודות ובמסגרות הדיון שנבנו סביבתן לאורך השנים.

בין האמניות.ים: יהושע נוישטיין, יוכבד וינפלד, אפרת נתן, יצחק דנצינגר, אביטל גבע ומשה גרשוני.

הכותבות.ים: דליה מנור, טלי תמיר, אירית סגולי, מרב ירושלמי ויונתן אמיר.

להזמנות בדואר או באיסוף עצמי (מירושלים ות״א)



נותרו מקומות אחרונים בתכנית לתואר שני (M.A) בלימודי תרבות

בדגש על מנהיגות ויזמות בתרבות, במכללה האקדמית ספיר

מטרת התכנית היא לפתח ולחזק מנהיגות אינטלקטואלית ומקצועית בזירות התרבות. זו התכנית היחידה בישראל המשלבת בין לימודי תרבות (Cultural Studies), שמספקים תובנות לגבי תופעות ומגמות בתרבות העכשווית, לבין לימודי מנהיגות ויזמות תרבות (Cultural Leadership), שמקנים מיומנויות מקצועיות מתקדמות ביזמות, באקטיביזם ובניהול תרבות.

הלימודים מתקיימים יום אחד בשבוע, לאורך שנה ושליש.

במסגרת התכנית, המשתתפים נפגשים עם דמויות מפתח במחקר ובעשייה תרבותית, יוצאים לסיורים, מקדמים פרויקט אישי של יזמות במסגרת "מעבדת תרבות", יוצרים רשתות השפעה ומפתחים הבנה של זירות התרבות והחברה – וכל זה, כדי להעמיק את השפעתם על העשייה התרבותית, על כל גווניה.

סגל המרצים כולל את פרופ' נורית גרץ, פרופ' ניסים קלדרון, פרופ' נעמה שפי, שירה לפידות, ד"ר עמרי הרצוג, ד"ר יעל שנקר, ד"ר טל פדר, פרופ' ליאת שטייר־לבני, גיא רז, מיכל דיין ועוד.

ההרשמה בעיצומה – הלימודים מתחילים בפברואר!



IN PRINT יריד ספרי אמנות 2022

בית הנסן, מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה

רביעי־שישי, 16-18.2.22

IN PRINT יריד ספרי אמנות 2022 יתקיים זו השנה השלישית בבית הנסן, מרכז תרבות לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה הממוקם בלב ליבה של ירושלים. היריד הוא אירוע חגיגי בן שלושה ימים, המציע למכירה מגוון רחב של ספרי אמנות יחודיים. למעלה מ־60 בתי הוצאה לאור, הוצאות קטנות ואמנים יקחו חלק ביריד.

המבקרים ביריד יוכלו ליהנות מספרי האמנות ומהיכרות עם מגוון היוצרים המשתתפים. במהלך ימי היריד יתקיימו פאנלים ושיחות פתוחים לקהל הרחב בנוכחות אמנים, שיציגו נושאים שונים הנוגעים ליצירת ספרי אמנות והדפסתם.

בשונה משנים קודמות, IN PRINT בגרסתו העדכנית יפעל במתכונת "קלאסית" יותר של ירידי ספרים, כאשר כל משתתף מייצג את עצמו באמצעות דוכן עצמאי ומוכר בו את ספריו. מתכונת זו תאפשר לבאי היריד להכיר באופן אישי את האמנים, הדפסים, והמו״לים לצד עבודותיהם. היריד יציע 30 דוכנים שבהם יהיה ניתן למצוא ספרי אמן, פנזִינים, ספרי אמנות, קטלוגים ועוד.

השנה יתקיימו השקות לשני פרסומים חדשים, ​​״עזרא אוריון – פַּסָל בין-גלקטי״ מאת אלון אוריון, ו״אבק ושריטות״ מאת יובל חי.

IN PRINT הוא יריד ספרי אמנות שנוסד בשנת 2018 ומתרחש מדי שנה בבית הנסן בירושלים. היריד מציע מגוון יצירות, פרי עבודתם של מעל 200 יוצרים בינלאומיים, החל מספרי אמן ועולמות ה־Zine וכלה בקטלוגים שאזלו ומהדורות מיוחדות של ספרי אמנים.

IN PRINT הוא ארגון עצמאי שנוסד על ידי ג'נה רומנו ודניאל גורודנציק והוא תומך באמנים מקומיים הפועלים במדיום הדפוס. מטרתנו לטפח קשרים וחילופי דברים בינלאומיים בתעשיית ספרי האמנות על ידי הבאת אמנים בינלאומיים ליריד שלנו, תוך ייצוג וקידום יצירותיהם של אמנים מקומיים. לצד היריד, IN PRINT מציע תכניות כגון השקות ספרים, סדרת פאנלים ושיחות עם אמנים.

למידע נוסף

שעות פתיחה:

רביעי, 16.2.22 בשעות 18:00־23:00

חמישי, 17.2.22 בשעות 15:00־23:00

שישי, 18.2.22 בשעות 10:00־15:00



נטע וינר – בשיבה לעתיד

הוא יוצר מוזיקה, תיאטרון, מחול ומה שביניהם – זמר, כותב, נגן אקורדיון וחבר להקת ההיפ־הופ סיסטם עאלי. שיריו כתובים בעברית, אנגלית, יידיש וערבית, ועם הלהקה הוא מופיע גם ברוסית ואמהרית. במקביל ליצירה הוא פעיל חברתי, מדריך נוער, מורה לכתיבה, מנהל מעבדת פיס לתרבות בשכונת ג׳סי כהן בחולון ומאמן קונג פו.
קוראים לו נטע וינר והוא האורח שלנו בלשם שמיים – פודקאסט התרבות של בית הנסן ומגזין ערב רב.

להאזנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *