שתי אוצרות ראשיות חדשות במוזיאון ישראל

תמי מנור פרידמן מונתה לאוצרת הראשית של האגף לאמנויות, ד"ר רחל צרפתי מונתה לאוצרת הראשית של האגף לאמנות ותרבות יהודית.

תמי מנור-פרידמן וד"ר רחל צרפתי מונו לאוצרות ראשיות במוזיאון ישראל, ירושלים. מנור פרידמן מונתה לאוצרת הראשית של האגף לאמנויות, ד"ר צרפתי מונתה לאוצרת הראשית של האגף לאמנות ותרבות יהודית.

מנור-פרידמן אוצרת וחוקרת בתחומי תולדות עם ישראל, אמנות מודרנית ואמנות ישראלית, זוכת פרס האוצר של משרד התרבות ובעלת תואר ראשון ושני בתולדות האמנות מהאוניברסיטה העברית. היא תחליף בתפקידה את ד"ר סילביה רוזנברג ששימשה ממלאת מקום בתפקיד מאז חודש מרץ 2020.

למנור-פרידמן אצרה אורך השנים מגוון רב של תערוכות שהוצגו, בין השאר, במוזיאון ישראל, מוזיאון תל-אביב ובבית התפוצות, וכן בשנתיים האחרונות שימשה גם כחברה בוועדת הרכישות של מוזיאון ישראל. למנור-פרידמן ניסיון בין-לאומי משמעותי והתערוכה שאצרה מאוסף ארטורו שוורץ לאמנות דאדא וסוריאליזם הוצגה במוזיאונים בארה"ב, קנדה, ארגנטינה וברזיל.

חברי ועדת האיתור התרשמו כי למנור-פרידמן ראיה מקורית וחזון ברור לגבי תפקידו של האגף במוזיאון ועל הבמה העולמית וכי היא מביאה עמה לתפקיד עין חדה במיוחד, יכולות אסתטיות ראשונות במעלה, העמקה והקפדה על פרטים.

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל אמר על המינוי: "אנחנו נרגשים ושמחים לצרף את מנור-פרידמן כמי שתוביל את הצוות של האגף לאמנויות במוזיאון ישראל. הניסיון העשיר שלה בשדה האוצרות, בשילוב היכרותה המעמיקה עם מוזיאון ישראל והסגל המקצועי שלו, יפתחו פתח להעמדתן של תערוכות מקוריות ופורצות דרך והכשרת דור חדש של אוצרים מצוינים שיבטיחו את מעמדו המוביל של  מוזיאון ישראל בין המוזיאונים הטובים בעולם. יש להודות לד"ר סילביה רוזנברג שמילאה את התפקיד ברגישות ובמקצועיות רבה לאורך שנת הקורונה המורכבת".

תמי מנור-פרידמן אמרה: "אני מודה מעומק לב למועצת המנהלים של מוזיאון ישראל על המינוי הנכבד ולוועדת האיתור בראשות מנכ"ל המוזיאון על כך שהמליצה עלי לתפקיד. זוהי זכות גדולה עבורי ושליחות מיוחדת להצטרף אל משפחת עובדי ועובדות המוזיאון ולעשות למען טיפוח האמנות וקהילת האמנים בארץ ובעולם. במיוחד בזמנים מורכבים אלה של משבר עולמי ומקומי יש למוזיאון ישראל תפקיד וייעוד להקרין מאוצרות הרוח והיצירה על צרכני התרבות והאמנים".

ד"ר רחל צרפתי, צילום: אולג קלשניקוב

ד"ר רחל צרפתי שמונתה לאוצרת הראשית של האגף לאמנות ותרבות יהודית, תחליף בתפקידה את דייזי רקח-ג'יברה, שפורשת לגמלאות, לאחר קרוב ל-40 שנות עשייה ענפה במוזיאון.

ד"ר צרפתי היא אוצרת בכירה באגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל מזה למעלה מחמש שנים ואוצרת במוזיאון מאז שנת 1990. במסגרת זו אצרה מגוון רב של תערוכות וכן פירסמה שורה של מחקרים ובהם: "מגילת פירנצה: מסע מצויר של עולה רגל יהודי מימי הביניים", "כל שנה וברכותיה – 100 שנות איגרות שנה טובה", "מנחה שלוחה – תיאורי מקומות קדושים בידי אמנים יהודים" ועוד. בשנת 2010 אצרה צרפתי את תצוגת הקבע החדשה של מוזיאון ישראל בנושא השנה העברית ומועדיה. בתצוגה זו שולבו לראשונה ייצוגים חזותיים גם של מועדים שנקבעו בעת החדשה כמו ימי הזיכרון לחללי צה"ל וקורבנות השואה ויום העצמאות.

צרפתי היא חוקרת אמנות יהודית שפרסומיה זכו לחשיפה ולהערכה בישראל ובחו"ל וזוכת פרס הקתדרה לחקר מורשת יהדות מצרים. חברי ועדת האיתור המליצו בפני מועצת המנהלים על בחירתה לתפקיד לאחר שהתרשמו מהידע הרחב שלה בתחום האמנות היהודית ומהניסיון האוצרותי הרב והמקורי שהיא מביאה עמה.

פרופ' עידו ברונו, מנכ"ל מוזיאון ישראל אמר: "אני מאחל לד"ר צרפתי הצלחה רבה בתפקידה החדש, ומבקש להביע הערכה רבה לדייזי רקח-ג'יברה על תרומתה רבת השנים לאגף ולמוזיאון ישראל. אנחנו סמוכים ובטוחים כי ניסיונה העשיר של רחל באוצרות ובמחקר יוביל את האגף לאמנות ותרבות יהודית להישגים רבים ויבטיח עשייה ענפה, מקורית ומגוונת".

ד"ר רחל צרפתי מסרה: "אני מבקשת להודות בהתרגשות לחברי ועדת האיתור בראשותו של מנכ"ל המוזיאון פרופ' עידו ברונו, ולחברי מועצת המנהלים והיו"ר יצחק מולכו על האמון שנתנו בי. זוהי תקופה מאתגרת עבור מוזיאונים בכל העולם וגם עבור מוזיאון ישראל שהוא לי כבית כבר שלושים שנה, ועתה ניצב בפני עולם תרבותי ואמנותי משתנה, אני  מאמינה שבעבודה משותפת נצעיד את המוזיאון אל עבר העידן החדש העומד בפתח".

1 תגובות על “שתי אוצרות ראשיות חדשות במוזיאון ישראל”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *