רב ערב 09.10.18

תערוכות חדשות בגלריה במרכז ההנצחה בטבעון | קול קורא למוזיאון העיר חיפה | מאירה תדמור, "קפנדריה – Shortcut" | עידית לבבי-גבאי, "מתבן 1" | אביבית בלס-ברנס, "קיר תחקירי" | "בירור יתרה" | כנס ירושלים לאמנות #3 | "המערבל" | אמנים נגד מדיניות הממשלה

שלוש תערוכות חדשות בגלריה לאמנות במרכז ההנצחה בקריית-טבעון

אוצרת: מיכל שכנאי-יעקבי
נעילה: 2.12.18
שיח גלריה במיצב "שומר היער" של רויטל לסיק, עם האוצרת ענת גטניו: שישי, 26.10.18, בשעה 10:30

בגלריה תיפתח התערוכה "מי מכיר את האיש שבקיר", בהשתתפות עמי וואלך, דרור אוסלנדר וירמי עדני. טיח מתפורר על קירות, כתמי סיד על רצפה, מריחות צבע על דיקט – אסתטיקה דלה של הזנוח והנשכח הופכת בעבודותיהם של האמנים לקומפוזיציות פואטיות של חומר ורישום. באמצעות צילום, ציור או חומר, הם מייצרים שפה פואטית של סימנים, מהם סתומים ונתונים לפרשנות ומהם מובנים. הם בוראים עולמות באמצעות טקסטורות, מרקמים, צורות וצבעים, כמו מחפשים אחר איכות מהותית, אוניברסלית, המבטאת הלך רוח קיומי.
באכסדרה תיפתח תערוכת היחיד "חתול-פרה", של תמר רודד-שבתאי, המציירת על ניירות קטנים ציורים אינטימיים ומהורהרים של דמויות לא מזוהות, פגאניות וארכיטיפיות באופיין, ספק צמחים, ספק חלקי גוף. בעבודתה היא חוקרת כיצד ניתן לפענח את פנים הגוף ולחשוף ידע עמוק הנמצא מתחת לפני השטח של העור.
התערוכה "שומר היער" של האמנית רויטל לסיק היא מיצב מותאם-חלל שתוכנן לחלל הייחודי של מגדל המים בקריית-טבעון. המגדל ההיסטורי, שנחנך ב-1942 ושימש לאגירת מים, לשמירה ולהגנה, מאפשר תצפית פנורמית על הנוף הנפרש תחתיו: גבעות שיח' אברק ופתחו של עמק יזרעאל מזה, מפרץ חיפה והרי הכרמל מזה. דמות מוזרה, גדולת ממדים, מקבלת את פני הנכנסים אל המגדל. זהו שומר היער, שמגופו צומחים ענפים והוא מוקף ביצורים החיים סביבו וניזונים ממנו. הדמות הניצבת איתן מצוירת בכתמים כבדים ומסיביים בפחם שחור על נייר עבה. היא עומדת בניגוד מוחלט ליצורים נטולי המשקל המעופפים במרחב הפנימי של המגדל. אלה רשומים בעט כדורי בקווקווים דקיקים על ניירות לבנים פריכים ושבריריים. לסיק עוסקת במתח בין המראה האפל, הגרוטסקי והיציב של שומר היער לבין הנראות המעודנת והמעורערת של יצורי הטבע העפים באוויר.

שעות פתיחה: א'–ה', 08:00–19:00, ו', 08:00–12:00, שבת, 11:00–13:00. טל' 04-9835506.

דרור אוסלנדר, ללא כותרת, שמן תעשייתי, 2018, צילום: מריה פורטנוי



קול קורא לתערוכה במוזיאון העיר חיפה:

"הרס, בנייה ומה שביניהם – אדריכלות (חיפאית) עכשווית בעידן ההפרטה"

אנו שמחים להזמין יוצרות ויוצרים להציע יצירות אמנות לתערוכה חדשה שתפתח במוזיאון העיר חיפה בשנת 2019. האדריכלות העירונית מייצגת שכבות של תקופות ומרקמים היסטוריים, ואיתם מגוון של סגנונות, חומרים, פעילויות ותרבויות. בכל תקופה קמה בנייה חדשה, בדרך כלל על חשבון הרס הקיים, בין אם שטחי נוף טבעי ובין אם בנייה קודמת. הבנייה העכשווית בחיפה כוללת שכונות חדשות בשטחים ריקים ולצדם מגורים חדשים שנבנים על הרס מרקמים של שיכונים ציבוריים דלילים או עתירי צמחייה, או על-ידי עיבוי והגדלת מבנים קיימים בהליך תמ"א 38. בנייה חדשה זו באה לרוב על חשבון ביטול הפרופורציות הקיימות, החזית המבנית והמעטפת הירוקה, והיא כוללת גם מבני ציבור ומבנים מסחריים שהוקמו באתרים המייצגים את תרבויות הבנייה ההיסטוריות: העותמאנית, הטמפלרית, הבריטית והישראלית. אנו מזמינים יוצרים ואמנים לשלוח עבודות המתייחסות לאדריכלות העכשווית מנקודות ראות מגוונות ובעלות אמירה ערכית; אמירה שתתייחס למפגש בין חדש לישן ובין הבנייה החדשה לזו ההיסטורית, תוך התייחסות לעולם הערכים שמכילה הבנייה החדשה, ממדיה, האסתטיקה שלה ויחסה לקיים.
התערוכה תהיה בשיתוף עם מוזיאון העיר דיסלדורף.

ניתן לשלוח עבודות קיימות ועבודות שנוצרו במיוחד לתערוכה עד 1.11.2018, לכתובת המייל

[email protected]
על הפנייה לכלול תיאור קצר של העבודה (עד חצי עמוד); תיעוד העבודה – וידיאו/תמונות; מפרט טכני; פרטי יצירת קשר. את החומרים יש לשלוח בקובץ אחד ב-PDF. ועדה מקצועית מטעם המוזיאון תבחר את העבודות המתאימות לפי שיקול דעת חבריה. המוזיאון אינו מתחייב למספר מסוים, או בכלל, של עבודות שיוזמנו להציג בתערוכה.

צלם לא ידוע, קזינו בת גלים, הריסת המבנה המקורי ובניה מחדש, 1996, היחידה לשימור מבנים ואתרים המחלקה לתכנון ארוך טווח מנהל הנדסה עיריית חיפה



מאירה תדמור, "קפנדריה – Shortcut"

מיצב-חלון בגלריה טובה אוסמן, תל-אביב

חמישי, 18.10.18, לילה לבן

פתיחה: שישי, 19.10.18, בשעה 12:00

נעילה: רביעי, 14.11.18, בשעה 12:00

מאירה תדמור, אמנית רב-תחומית, מציגה מיצב-חלון עם יצורים היברידיים העשויים מבד, פלסטיק, מתכת, עץ ונייר בטכניקת אסמבלאז'. על רקע השתנות מתמדת, אי-ודאות וקצב חיים מסחרר, מבקשת תדמור להתבונן מקרוב בחפצים שלכאורה נותקו מתכליתם המקורית. קפנדריה, "קיצור דרך" בלשון חז"ל, מסמנת את האופן שבו האמנית ניגשת אל החפצים; תוך כדי פירוקם, היא משנה את הסדר וההיגיון של התנהלותם. פריצת הדרך הישירה אל ה"פגמים" של החפצים מתאפשרת תוך פירוקם ומחייבת לעתים ויתור על יופיים ושלמותם. הרכבתם מחדש מקורה בהימשכות היוצרת לחיבורים אבסורדיים. בעוד שתהליך ההרס מאפשר לה להתכנס פנימה ולחוות התחלה של תיקון, הוא גם תנאי להמשך התיקון: הרכבת החלקים ל"הצרף" עם זהות משלו; "פגמי" החפצים המקוריים משמשים "פיגומי" היצירה החדשה.
לפרטים נוספים: כאן.

מאירה תדמור, מתוך "קפנדריה"



עידית לבבי-גבאי, "מתבן 1", הצבה

פרויקט אמנות שיתופי עם 72 אמנים ואמניות מאזור הצפון

מחווה לתושבי הדרום בגלריה במכללת קיי בבאר-שבע
אוצר: ישראל רבינוביץ
פתיחה: רביעי, 10.10.18
קבלת פנים ושיח גלריה: שלישי, 20.11.18, בשעה 12:00
נעילה: שלישי, 11.12.18

את היצירה השיתופית "מתבן 1" הגתה ויזמה האמנית עידית לבבי-גבאי. הפרויקט הוכן והוצג לראשונה בגלריה בבית חנקין בכפר-יהושע בחודשים מאי–יולי 2018. בעקבות האירועים הנמשכים בעוטף עזה הביעו האמנית וקבוצת השותפים לה את רצונם להעביר את היצירה לדרום ובכך להביע את המחווה שלהם לתושבי הדרום והעיר באר-שבע. מכללת קיי והאוצר ישראל רבינוביץ נענו לאתגר, והפרויקט עושה דרכו דרומה, כאשר האמנית מתאימה אותו לחלל התצוגה החדש.
במשך כארבעה עשורים עוסקת לבבי-גבאי בהתבוננות ובחקר תרבות החומר והמבנים של נוף ילדותה בחצר החקלאית בקיבוץ מרחביה. מבין מבני הנוף הייצוגיים, המתבן הוא זמני וחולף, ובהקשר לימים אלה, גם פגיע במיוחד. הוא מעין מבנה ולכן יכול להעניק ביטחון לכאורה (במיוחד לילדים המשחקים בסביבתו) ולייצג קהילה, ובו בזמן הוא מטרה קלה להצתות, מפגעים וסכסוכים.
ליצירת המיצב "מתבן 1" הוזמנו 72 אמנים ואמניות מאזור הצפון ומרחבי הארץ. המשתתפים/ות קיבלו צילום של חבילת קש והוזמנו להתרשם ולצייר את חבילת הקש על גבי קנבס בגודל נתון. נוסף לכך התבקשו המשתתפים/ות לטמון בחבילת הקש דימוי אישי משלהם/ן. לקראת הצבת הפרויקט נאספו הציורים ונערכו לכדי "מתבן" פנורמי, שאליו הוסיפה האמנית אלמנטים משלה.
ביצירה זו מבקשת האמנית לחצות ולבדוק גבולות. לפעול על-פי פרקטיקות הנהוגות בתחומי אמנויות הזמן, כמו מוזיקה ומחול, שבהן השוּתפוּת והיצירה פועלות יחד. המשתתפים מייצגים קשת אנושית רחבה ורב-דורית.
א'–ה', 09:00–19:00. המכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי, רח' עזריאל ניצני 6, באר-שבע. www.kay.ac.il
עוד על הפרויקט באתר האישי של לבבי-גבאי, כאן.



אביבית בלס-ברנס, "קיר תחקירי"

עופר גרנד קניון, חיפה

פתיחה: חמישי, 11.10.18, בשעה 19:00

התערוכה "קיר תחקירי" בנויה וסדורה כתחקיר. היא חושפת עדויות ומפזרת רמזים לצורך פענוח מאפיינים של "זהות חמקמקה" של האמנית ושל יצירתה, במטרה ללמוד משהו חדש על אודות זהויות אלה. התערוכה, שמבוססת על גישתו המחקרית האיקונולוגית של ההיסטוריון אבּי ורבורג, עוקבת אחר סמלים ודימויים דומיננטיים שמופיעים פעמים רבות ובהקשרים שונים בעבודותיה של בלס-ברנס, שנבחרו מתוך ארכיב עבודות מ-25 השנים האחרונות והפכו לעוגנים ולחוליות מרכזיות בכלל יצירתה. הצופה/חוקר משלים את עבודת האוצרות ובה בעת מעורב בפענוח, מפרש מידע ומגיע למסקנות בהתאם להבנתו.

עופר גרנד קניון, קומה 3, דרך שמחה גולן 54, חיפה. א'–ה', 12:00–13:00; ו', 10:30–13:00.

 



"בירור יתרה" | כנס ירושלים לאמנות #3

בית הנסן, ירושלים

מוסד האמנות הירושלמי מנופים וכתבי-העת "ערב רב" ו"הרמה" מזמינים אתכם לכנס ירושלים השלישי לאמנות, "בירור יתרה". הכנס יוקדש לבחינת מושגי היתרה, העודפות והשארית על מופעיהם השונים באמנות ובתרבות. "בירור יתרה" הוא מושג המוכר לרבים מדיווחי חשבונות הבנק, והוא מביע רגע של חוסר ודאות המלווה ברצון אמביוולנטי לגלות את התשובה. היתרה עשויה להיות מוצגת כחוסר, וכך בלי משים נוגע המושג הטכני-בנקאי במתח הפילוסופי שבין נוכחות לבין איִן.
הכנס ייערך בבית הנסן, ויכלול ארבעה מושבים לאורך היום ובהם הרצאות של אמנים ואנשי רוח, הקרנת הסרט "הנעלם" וסדנת פרפורמנס בהשתתפות הקהל בהנחיית לילך ליבנה. לתוכנייה המלאה של הכנס, כאן.

הכניסה חופשית, בהרשמה מראש. מספר המקומות מוגבל. להרשמה: כאן.
עורכי הכנס: רינת אדלשטיין, מנופים, "הרמה"; רונן אידלמן ויונתן אמיר, "ערב רב".
מפיקה: שי לבני.



"המערבל", הרצועה המוזיקלית במסגרת כנס ירושלים לאמנות #3

המוזיאון לאמנות האסלאם, רח' הפלמ"ח 2, ירושלים

שישי, 26.10.18, בשעה 20:30
מנופים – אמנות עכשווית בירושלים הוא מיזם עצמאי הפועל לקידום אמנות ויצירה בירושלים, שנולד מיוזמתם של אמנים החיים ויוצרים בעיר. במסגרת כנס ירושלים לאמנות #3 בנושא בירור יתרה, יתקיים "המערבל", מופע מוזיקלי שבמהלכו תארח Shiran את יוסי פיין. שירן אברהם יוצרת מוזיקה הסופגת השראה מסיפורי העלייה של משפחתה מתימן לארץ. בהופעה היא מארחת את יוסי פיין, אחד המוזיקאים והמפיקים המוכרים בעולם.
הכניסה חופשית בהרשמה מראש.
לפרטים נוספים: כאן.

יוסי פיין



אמנים נגד מדיניות הממשלה

אל תיתנו לכל מה שקורה פה לעבור בשקט!

מיקרופון דולק מול הכנסת עם פתיחת מושב החורף
כיכר יק"א, בין הכנסת למשרד האוצר, ירושלים
שני, 15.10.18, מ-09:00 ועד 19:00 לפחות

בואו. צרו קשר. צריכים אתכם עכשיו וצריכים אתכם כמופיעים באירוע וכקהל. הצטרפו לעשרות שכבר איתנו (מוזיקאים, פרפורמרים, אנשי ספרות, תרבות, חוקרים מובילים, אקטיביסטים ועוד). כל קול נוסף חשוב מאוד. עדיפות לשעות 11:00–15:00.
למה בדיוק אנחנו מתנגדים?
אנחנו מתנגדים ללאומנות שמאיימת על כל פינה בחיינו, מתנגדים להעדפת הלאום על פני האדם, ה"אחדות" המדומה על פני חופש הביטוי, אנו מתנגדים לדרכם של ראש ממשלת ישראל ושותפיו לנצל את הפערים הקיימים בחברה הישראלית לרעת האזרחים ולטובתם הפוליטית. אנחנו מתנגדים לדמוניזציה של ארגוני השמאל, ארגוני זכויות האדם, דמוניזציה של מבקרים פוליטיים, דמוניזציה של הפלסטינים, ולשימוש פסול בכוח האדיר שניתן לנבחרי הציבור בנאמנות.
ביום החגיגי של פתיחת מושב הכנסת נגיע כדי להתנגד לכל אלה.
לפרטים נוספים: כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *