רב ערב 16.10.17

כנס ירושלים לאמנות #2 | שיח: ארנון רבין | שיח: שולמית ניר | השקה: הדס עפרת | "קופפרמן/ סלמה/רישומים" | 40 שנה לכברי | ק״ק: "פקטורי" 4 | הרשמה לצבע טרי | "איש.ה" | "אורסטיאה" | רואים אמנות ברשל״צ | תערוכות בקריית-טבעון

"מה עושים עם אמנות?" – כנס ירושלים השני לאמנות

האוניברסיטה המורמונית בהר הצופים ובית הנסן, ירושלים

24–25 באוקטובר 2017

כנס ירושלים לאמנות הוא במה לדיונים בנושאים שבקדמת סדר היום של שדה האמנות והתרבות. הכנס, שייערך זו השנה השנייה, נולד ביוזמה ובשיתוף פעולה של מוסדות האמנות הירושלמיים המרכזיים מנופים, כתבהעת "ערב רב" וכתב-העת "הרמה". שאלת המפתח של הכנס תהיה "מה עושים עם אמנות?". הפאנלים ויתר הפעילויות שייערכו במסגרת הכנס יבקשו להפנות זרקור אל האפשרויות שהאמנות יכולה לחולל ולחלל, להעלות על הדעת את הסיבות לכך, ולעשות זאת תוך התייחסות הן לנושאים היסטוריים והן לשאלות אקטואליות באמנות בת זמננו.
הכנס ישלב בין הרצאות, רבישיח מונחים, סיורים והקרנת סרט. את הרצאת המפתח תישא האמנית האמריקאית הוותיקה מיריאל לדרמן-יוקליס. עוד ישתתפו בכנס: רודריגו אימז (מקסיקו), עידן בריר, אינה ברקוביץ, קרן גולדברג, שירז גרינבאום, אורן זיו, יואב ליפשיץ וטל מסינג, יעל מאיר, איתמר מן, רועי רוזן וגלעד רייך.
קישור לתוכנייה המלאה

יעל מאירי, “כנף"



שיח גלריה עם האמן ארנון רבין בתערוכתו "מת מס' 57"

מוזיאון פתחתקווה לאמנות

אוצרת: אור תשובה

שבת, 21.10.17, בשעה 12:00

ארנון רבין עוסק בתמהיל היחסים בין האדם, החברה והמבנה האדריכלי. מיצב הווידיאו "מת מס' 57", שצולם בקרבת המוזיאון, מול חדר האוכל הנטוש של קיבוץ גבעתהשלושה, מתבונן ביחסים סבוכים אלה מנקודת המבט של עץ דקל קנרי שעמד סמוך לבניין הנטוש. כותרת התערוכה, הלקוחה מצו הכריתה שהוצא לעץ, קורצת לביורוקרטיה המלווה את תהליכי השימור של מבנים היסטוריים.

התערוכה מוצגת במסגרת מקבץ התערוכות "אתר", הבוחן סביבות מחיה נטושות תוך התייחסות למידע ולמטענים תרבותיים, חברתיים ואישיים שהן נושאות עימן.

מוזיאון פתחתקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתחתקווה.

ארנון רבין, מת מס'. 57, וידאו, 2017



שיח גלריה בתערוכה "גילויים של אור", שולמית ניר

גלריה שורשים, חיפה

שישי, 20.10.17, בשעה 11:00
נעילה 30.10.17

"גילויים של אור" היא תערוכת היחיד השנייה השנה של שולמית ניר. בתערוכה הראשונה, "בעקבות האור", שהוצגה במאי בקובייה בירושלים, הוצגו ציורי הנוף של שולמית מירושלים ומהגליל המערבי. בתערוכה זו מוצג הפן הרישומי של ניר – רישומי פחם של דיוקנאות וטבע דומם לצד ציורי שמן העוסקים בנושאים דומים, וכן נופים מהגליל ומירושלים. שתי התערוכות יחד מקיפות את מיטב יצירתה.

"בהשראת ההבנה שהעולם משתנה ונע בזמן שהיא עומדת במקום אחד ומציירת, מגששת ניר אחר הדרך שבה אפשר לצייר מתוך רגעי האור את הצל והצבעים המתחלפים. השתנויות אלה הן אותם 'גילויים' שבשם התערוכה – גילויי האור המתרחשים כשהשמש זזה. זוהי התנועה שבה הצבעים והצורות משתנים בעת שהיא מתבוננת במושא הציור שלה – בנוף, בחפץ או באדם הניצבים ו'מדגמנים' לפניה לאורך זמן. מסעה הציורי של ניר שואף ללכוד את רגעי האור ולגבש אותם לדימוי אחד שנראה כמו רגע מדויק במציאות, אם כי למעשה בשום רגע לא היה לו קיום מחוץ לבַּד הציור" (האוצרת, דניאלה טלמור).
גלריה שורשים, בית הכט, שדרות הנשיא 142, חיפה.

גילויים של אור, שולמית ניר, גלריה שורשים, חיפה



השקת ספר התערוכה "לה-רוטונדה ואני: רמיקס", הדס עפרת

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

חמישי, 26.10.17, בשעה 20:00

"לה-רוטונדה ואני: רמיקס" הוא פרויקט אמנותי רב-תחומי המתבסס על מחקר שערך הדס עפרת על אודות וילה קפרה לה-רוטונדה, שבנה אדריכל הרנסנס האיטלקי אנדריאה פלאדיו ושבעה העתקים שלה פזורים ברחבי העולם. הפרויקט מנסה לברר את נסיבות שכפולו של המבנה. מה המשמעות של החיים בווילה אייקונית שכזאת, במבנה המקורי ובגרסותיו הפזורות ברחבי העולם, המשמשות מעונות רשמיים ופרטיים, מוזיאונים, מרכז תרבות ובית-מלון באיטליה, באנגליה, בפולין, בארצות-הברית ועל ראש הר גריזים שבשכם?

במהלך חודשי התערוכה מבצע הדס עפרת פעולת החתמה של רצפת האולם הגדול במוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית בדגמים של אבני חצץ ומשחזר את מראה השבילים שמסביב לאתר. בפעולה ידנית ועמלנית ותוך היעזרות באביזרי נכות שהוסבו לכלי שרטוט, מנכיח עפרת את עבודתם הסיזיפית של הצמיתים ששירתו בעבר את אדוני האחוזה.
בתוכנית: דברי ברכה של ד"ר איה לוריא, אוצרת התערוכה; טלי תמיר, "קביים של ארכיטקט"; אדריכלית נוף ד"ר נעמה מישר, "עמל ויגון בגן: ויצ'נזה–הרצליה"; גיא שרף והדס עפרת, "טקסטים וצלילים על גוף ועל תודעה של גוף".
דמי השתתפות: 40 שקל.
יש לשריין מקומות מראש בטל' 09-9551011 או בדוא"ל [email protected]

הדס עפרת, "למרגלות", 2016, צילום: יונתן שוחט גלוזברג



"קופפרמן/ סלמה/רישומים"

תערוכה חדשה בגלריה לאמנות במכללה ע"ש דוד ילין בירושלים

משתתפים: משה קופפרמן, מני סלמה
אוצרת: נאוה ט. ברזני
פתיחה: חמישי, 2.11.17, בשעה 19.30

משה קופפרמן כותב שהלבן משמש לו מגש, לעתים מוסווה, תחת התהוות צבעונית רב-שכבתית תלוית זמנים, זכרונות וערכים. התמונה שנבנית על הבסיס הלבן נמחקת-מועלית-נמחקת-נבנית-נהרסת-נבנית-מופסקת-מאושרת. העבודה הסופית לדידו היא ה"מצב" ש"מופסק-מאושר" על-ידי האמן.
מני סלמה עובד על מצע שהחיים מחקו-העלו-בנו-שרטו-הרסו-ליכלכו-בנו. הוא מעלה בעדינות ובזהירות רקמת רישום ורידי וכמו הכרחי, ולאחריו גם הוא מפסיק-מאשר.
התערוכה מתבוננת ביחסם של האמנים לשכבות ולרישום. שניהם מגיבים אל השכבות כאל הדים ועדים, האחד מבקש לאיין, להרוס ולהוסיף – והשני מגיב ברישומו במדידות רכה אל מה שהזמן יסף והותיר או מחק והסווה. המצע נדמה אצל שניהם כמו האדמה שבתוכה טמונים, מעובדים ומעורבלים שורשי החי עם המת בשכבות, והם כמו מבקשים לעצור את הזמן וללכוד אותו עם פעימה אחרונה.
הגלריה לאמנות במכללה ע"ש דוד ילין, רח' מעגל בית-המדרש 7, בית-הכרם, ירושלים.
06.12.17–22.10.17, א'–ד', 10.00–18.00.

משה קופפרמן, 1975, מני סלמה, "מילניום 2"



40 שנה לגלריה בכברי

סימפוזיון: מצפון עד דרום – פעולות של אמנות וקהילה במרכזים פריפריאליים בישראל 2017

שבת, 28.10.17, בשעות 12:00–16:00

במסגרת חגיגות ה-40 לגלריה בקיבוץ כברי נערוך סימפוזיון שיעסוק בגלריות לאמנות ובפעולות שונות המפגישות בין אמנות לקהילה בפריפריה של ישראל. פתיחת התערוכות בעשרה חללים בלב היישוב מ-11.00 ועם גמר הכנס עד השעה 17:00.

12.00–12.05פתיחת הסימפוזיון
דרורה דקל, אמנית, אוצרת ומרכזת את פעילות הגלריה השיתופית בכברי.

12.00–13.05 – מושב ראשון. יו"ר: אבשלום סולימן

הגלריה הקיבוצית – חוד חנית או קרב מאסף?

בעבר היו גלריות קיבוציות בחוד החנית של אמנות מתקדמת בישראל. מה מעמדן כיום? מיהם הקהלים שלהן ואיזו תמונה אחרת של יצירה ישראלית הן משקפות בשיח הציבורי?

משתתפים: גליה בראור, מנהלת ואוצרת לשעבר במשכן לאמנות בעיןחרוד, מרצה במכון לאמנות באורנים ובביתלאמנות בתלאביב; זיוה ילין, אמנית, אוצרת ומנהלת הגלריה בקיבוץ בארי, מרצה במכללת ספיר; מוקי צור, היסטוריון ומומחה לתולדות התנועה הקיבוצית; אביטל גבע, אמן ומקים החממה בעיןשמר.

13.05–14.05מושב שני. יו"ר: עידית עמיחי

גלריות בפריפריה של ישראל – מקדשימעט לאמנות או מכשירים לעשייה קהילתית?

מה ייחודה של גלריה לאמנות שממוקמת הרחק ממרכזי השיח והטעם בישראל 2017?

משתתפים: עידית לבביגבאי, אמנית ומרצה במכון לאמנות באורנים; אסד עזי, אמן, מרצה במכללת תלחי והמדרשה; הדס קידר, אוצרת, אמנית ומנהלת המרכז לאמנות עכשווית בערד; עידית עמיחי, מנהלת ביתלאמנות בתלאביב, מנהלת לשעבר של המחלקה לגלריות ומוזיאונים במשרד התרבות.

14.10–14.30 – הפסקת קפה וכיבוד עשיר

15.15–14.30 – מושב שלישי. יו"ר: עידית לבביגבאי

אמנות מעבר לסף: מודלים עכשוויים של אמנותחברהקהילה

סצנת התרבות בישראל משופעת ביוצרים הפועלים מחוץ לערים הגדולות ועובדים בתוך ועבור קהילות ספציפיות. כל אחד מהם מעמיד מודל עצמאי וייחודי לפעולה בפריפריה.

מצגת: יניב שפירא, ניהל ואצר את גלריית הקיבוץ בתלאביב. מנהל ואוצר במשכן לאמנות בעיןחרוד; מצגת: אמיתי רינג, אמן ורכז שטח בפרויקט "רשת תחנות לאמנות" מיסודו של האמן דוד שטיין; עוז זלוף, חבר בתנועת תרבות, פעיל בעפולה.

15.40–15.15שאלות/תשובות/הערות/הארות. יו"ר: אבשלום סולימן

15.5015.40סיכום ופרידה: דרורה דקל

ביום חמישי, 21.10.17, בשעות 14.00–12.00, יתקיים סיור מודרך בתערוכה. הסיור ייצא מהגלריה. מומלץ להביא כיסא קטן. עלות הסיור: 25 שקל למשתתף.

לפרטים

אבי איפרגן, (שניים) החורים של פרויד, 1995-2017



קול קורא: "פקטורי" 4

מוזיאון חיפה לאמנות

אנו שמחים להזמין יוצרים ויוצרות מתחומי המופע והבמה השונים להציע עבודות לאירוע שיתקיים במסגרת אשכול התערוכות "אמנות מסוכנת" בינואר 2018. "פקטורי" הוא אירוע בינתחומי של אמנות חיה המתרחש אחת לכמה חודשים, עם פתיחת תערוכה חדשה במוזיאון חיפה לאמנות. אנחנו מחפשים עבודות מיצג, מחול או תיאטרון, ועבודות המאתגרות את קווי הגבול בין התחומים הללו, ובלבד שתהיינה מבוססות על התרחשות חיה מול או בשיתוף הקהל. על העבודות לקיים קשר ישיר עם אשכול התערוכות "אמנות מסוכנת", שייפתח במוזיאון ב11 בנובמבר 2017. קשר זה יכול להתבטא בתגובה לעבודה מסוימת או לנושאים שבהם עוסק האשכול. אשכול התערוכות "אמנות מסוכנת" יעסוק במתח שבין חופש ושליטה ויתמקד באסטרטגיות אמנותיות של התנגדות וביקורת כלפי השלטון בשני העשורים האחרונים.
להלן כמה נושאים שניתן להגיב אליהם: היחס לקהילה הקווירית; מחאה נשית; פליטים במסעם אל החופש; החיים בארץ כ"מצב חירום" וכוננות תמידית; המסכה כסמל למאבק בין כוח ממשטר לשאיפה לחופש; אמנות רחוב ככלי מחאתי.
יש לשלוח הצעות לעבודות קיימות ולעבודות בתהליך עד התאריך 2.11.17, לכתובת [email protected]
לפרטים נוספים



שבוע אחרון להרשמה לחממת האמנים!

קול קורא: חממת האמנים העצמאים וחממת הווידיאו

"צבע טרי" 10 יתקיים במתכונת חגיגית במיוחד באביב 2018. חממת האמנים מיועדת לאמנים בתחומי הפיסול, הציור והצילום, הנמצאים בראשית דרכם המקצועית, ואשר אינם מקיימים קשרי מסחר מחייבים עם גלריה ישראלית. חממת הווידיאו מיועדת לתצוגת עבודות וידיאו-ארט ומדיה חדשה של אמנים עצמאים בתחומים אלו. החממות תוצגנה במסגרת יריד "צבע טרי" 10, שיהיה פתוח לקהל במשך חמישה ימים, במהלך חודש מאי 2018. חממת האמנים העצמאים היא פיתוח מקורי שלנו – מערכת מקיפה שנותנת מענה לצרכיהם של אמנים עצמאים בראשית דרכם המקצועית. מדי שנה החממה מאפשרת לכ-50 אמנים מבטיחים לקבל חשיפה מיטבית, ליצור קשרים בעולם האמנות ולהתפרנס מכשרונם.

הגשת המועמדות המקוונת לחממת האמנים, כאן.

הגשת המועמדות המקוונת לחממת הווידיאו: כאן.

ההגשה פתוחה עד יום שבת, 21 באוקטובר 2017.
לא ניתן להגיש מועמדות בכל דרך אחרת או בכל מועד אחר.

הגשת המועמדות לחממת האמנים העצמאיים כרוכה בתשלום בסך 140 שקל. ההשתתפות בחממת האמנים כרוכה בדמי השתתפות בסך 1,000 שקל ובעמידה בכל תנאי התקנון, כפי שמופיע באתר ההרשמה.



אמן-בעירו מציגים: "איש.ה"

אוצרת: שרי גולן

פתיחה: חמישי, 19.10.17

נעילה: 11.11.17

התערוכה "איש.ה" עוסקת בפערים הקיומיים בין בני-אדם, שאחד המרכזיים שבהם הוא המגדר. על הרצף המגדרי כולנו שחקנים פרפורמטיביים המגלמים תפקיד כ"איש" או כ"אישה". למעשה, המציאות אינה כה דיכוטומית והיא מרובדת בהרבה. אמני אמן-בעירו בכפר-סבא התבקשו להתייחס לסוגיית הפרפורמטיביות המגדרית, והם מציגים עבודות מגוונות: פמיניסטיות ובועטות לצד מסורתיות ומעודנות, עבודות המתייחסות לטרנסג'נדריות ועבודות המפרידות באופן קדום יותר בין "גברים" ל"נשים" כקטגוריה פיזית וחברתית. בין שלל הנושאים שעולים בתערוכה באים לידי ביטוי צבאיות, מיניות, פגיעה ואלימות, רומנטיקה ותשוקה, ובעיקר הגוף – במלוא הדרו ואפשרויותיו.



"אורסטיאה", תיאטרון נוצר, בת-ים

שלישי, 17.10.17, בשעה 20:30
רביעי, 18.10.17, בשעה 20:30

עיבוד עכשווי לטרגדיה היוונית המפורסמת של אייסכילוס, יצירה קלאסית גדולה מהחיים שהאירועים הפוליטיים האחרונים מגלים מחדש עד כמה היא עדיין אקטואלית. עשר שנים לאחר פרוץ מלחמת טרויה ולאחר נצחונם הדחוק בה, צבאות יוון שבים הביתה. ההמונים מקבלים בהערצה את המלך אגממנון ומצפים שגיבור הקרבות יביא עימו עידן של שלום. אלא שלאשתו, המלכה קליטמנסטרה, יש תוכניות אחרות.

במרכז הגרסה העכשווית של תיאטרון נוצר מוצגת "המשפחה" – התרגום האישי והמודרני של "המקהלה" – האנשים הרגילים שמנסים לחיות, להתפרנס ולאהוב, לחלום ולקוות בצל המאורעות הפוליטיים הסוערים שפולשים אל חייהם, ואילו הפוליטיקאים זקוקים לבני המשפחה כדי להנציח את שלטונם המושחת. המחול השברירי והעדין הזה מופר כששלטון אימים דיקטטורי מצליח להרים ראש ולחסום כל ערוץ של דיאלוג.

תרגום: אהרן שבתאי; עיבוד ובימוי: אבישי מילשטיין.

לרגל התמודדות על פרס קיפוד הזהב על מצוינות בתחום תיאטרון הפרינג' בישראל, חוזרת ההצגה לבמה לשתי הופעות מיוחדות. קוראי "ערב רב" מוזמנים ליהנות מכרטיסים ב-50 שקל בלבד.

תיאטרון נוצר, רח' נפחא 2, בת-ים.

צילום: ניקול דה-קסטרו





שתי תערוכות בגלריה לאמנות במרכז ההנצחה בקריית-טבעון:

"שיעור באמנות", תערוכה קבוצתית; "דיוקנאות", נעמי סמילנסקי

אוצרת: מיכל שכנאי-יעקבי

נעילה: 13.11.17

התערוכה "שיעור באמנות", בהשתתפות רות קסטנבאום–בן-דב, דורון וולף, מארק יאשאייב ונורית גור-לביא (קרני), היא דיאלוג פומבי עם יצירות מכוננות בתולדות האמנות והציור: מפגשים בין ציור לצילום ולפיסול, מפגשים בין הנשגב והתרבותי לבין היומיומי והדל, ובין הנצחי לבין החולף. בין היתר נבחנים בתערוכה אופני צריכת האמנות בעידן העכשווי והדיגיטלי; שאלת המקור מול ההעתק, ועוד.

בתערוכה יתקיימו שיח גלריה בהשתתפות האמנים, בשישי, 20.10.17, בשעה 10:30; ו"הרואה, הנראה, הצופה והנצפה", מרצה: זהר בצר, בשני, 6.11.17, בשעה 19:30. בהרצאה נכיר כמה מעבודות האמנות המצוטטות.

התערוכה "דיוקנאות" כוללת עבודות של נעמי סמילנסקי ז"ל, ילידת 1916, שהיתה ציירת ותחריטאית, בוגרת בצלאל החדש. יצירותיה נמצאות באוספים ציבוריים ופרטיים בארץ ובחו"ל. בתערוכה מוצגות עבודות נייר, דיוקנאות שציירה לאורך השנים של בני משפחתה או ידידיה, ובהם הסופר ס' יזהר, שעימו חלקה את חייה, האמנית לאה ניקל והמשוררת אגי משעול. המבט הנוקב והבלתי מתפשר ביותר מצוי דווקא בפורטרטים העצמיים, שבהם היא מוסרת את עצמה ללא חמלה.
שיח גלריה יתקיים ביום שני, 30.10.17, בשעה 19:30, בהשתתפות עדה נעמני, אוצרת וחברתה של סמילנסקי, והילה סמילנסקי, בתה של האמנית.

מארק ישאייב, ללא כותרת, 2013



"מרווחים 4 | Intervals 4"

גלריה מנשר, תל-אביב
פתיחה: חמישי, 19.10.17, בשעה 20:00

נעילה: 21.10.17

תערוכת "מרווחים" הרביעית במספר תתקיים בגלריית מנשר עם כ-100 אמנים, ובהם מיכל נאמן, פנחס כהן-גן, דגנית ברסט, שרון יערי, דוד ריב, רועי רוזן, נחום טבת, רון עמיר, מיכל בראור, יערה אורן, עדו בר-אל, אניסה אשקר, אליהו אריק בוקובזה, רקפת וינר-עומר, יעל מאירי, רמי מימון, ציבי גבע, עלמה שניאור, עדי וייצמן, ציונה שמשי, נטעלי שלוסר, שחר יהלום, שמחה שירמן, עלמה יצחקי ועוד.

ליווי אוצרותי: עפרה חרנם.

"מרווחים" היא תערוכת מכירת אמנות שמטרתה גיוס כספים לתמיכה בפעילים פוליטיים בישראל/פלסטין. אחד האמצעים לדיכוי המאבק נגד הכיבוש הוא התנכלות משפטית: מפגינות ומפגינים רבים, ישראלים ופלסטינים, נעצרים ללא עילה ונאלצים להתגונן מול כתבי אישום דרקוניים. המאבק למען דמוקרטיה ושוויון נשען על מתנדבים שתורמים מזמנם וממרצם, אבל הוא גם כרוך בהוצאות משפטיות גבוהות. על אף הנכונות של עורכות-דין ועורכי-דין שתומכים במאבק לספק הגנה משפטית במחירי סולידריות, העלויות מצטברות לסכומים ניכרים.
25% ממחיר כל עבודה שתימכר יימסרו לידי האמן התורם. הסכום שיגויס בתערוכה ישמש לכיסוי ההוצאות המשפטיות האלה.
העבודות כבר מוצגות באתר וניתן לרכוש מראש בפנייה במייל.

התערוכה יוסדה על-ידי קואליציית נשים לשלום ואנרכיסטים נגד הגדר. היום מאורגנת התערוכה על-ידי קבוצת פעילים הממשיכים את מטרותיה.

אתר וקטלוג התערוכה

אירוע פייסבוק

שעות פעילות התערוכה: יום חמישי, 19.10.17, בשעות 20:00–23:00; שישי, 20.10, בשעות 10:00–16:00; שבת, 21.10.17, בשעות 10:00–22:00.

גלריה מנשר, רח' דוד חכמי 18, תל-אביב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *