רב ערב 18.07.17

כרזות בעיצוב האחים שמיר | "מרחב אישי", צחי טופלברג | לימור מזוז, "והים מלא" | תערוכת הקבע "כאן בַּלֹּא-כָּאן" | הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות | "באמצעות שליחה" | "הדיבוק 1937–2017" | "זרם תודעה"- אירוע נעילה

"ארץ נהדרת! כרזות בעיצוב האחים שמיר", ישראל 1939–1970

גלריה עירונית כפרסבא

אוצרת: מאירה פרילהמן
נעילה: 27.7.1
שיח גלריה: שלישי, 25.7.17, בשעה 19:00

בתערוכה כרזות שעיצבו האחים אבריאל ומקסים שמיר, והיא כוללת 67 מכ-150 כרזות בעיצובם. האחים שמיר עלו לארץ מריגה, לטביה, ופתחו את "סטודיו האחים שמיר" בשדרות רוטשילד בתלאביב, שם עבדו עד ראשית שנות ה-90. עבודתם המפורסמת ביותר היא עיצוב סמל המדינה. כמו כן עיצבו בולים, מטבעות ושטרות כסף שהיו בשימוש בארץ במשך שנים רבות. תודה ליורם שמיר על הסיוע והנדיבות (כל הדימויים בתערוכה הם הדפסות עכשוויות של כרזות בעיצובם של האחים שמיר).

מכבי, הכינוס השמיני, 1946



"מרחב אישי", צחי טופלברג

גלריה גרנד ART, חיפה

אוצרת: שירלי משולם
נעילה: 25.8.17

צחי טופלברג עוסק באיתור וזיהוי מבנים מנטליים. מבנה מנטלי הוא "חוויה מודעת". המתבונן "משוטט" בין המרחבים והדימויים השונים שמתגלים במהלך "הסיור" ומעצבים את דמיונו. הצילום כ"חוויה מודעת" נבנה עלידי הצופה, שלמעשה מחולל את הסיפור ומייצר אותו. בדומה לטיפול הפסיכואנליטי, הכרוך בפיצול בין ראייה לדיבור ונוצר בו ואקום חזותי המתמלא בדמיון – התצלומים כ"מרחבים פרטיים" וויזואליים נעדרי מלה וטקסט נדרשים לסיפור הפרטי שהצופה מספר לעצמו. טופלברג, צלם, פסיכותרפיסט, טייס בחיל האוויר וטייל, מציג מבחר תצלומים שמביאים לידי ביטוי "טביעת אצבע" שהווייתה ומאפייניה הם סוג של "סיפור פתוח" שהוא אינטימי ומנוכר בו בזמן.
גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, עופר גרנד קניון, קומה 3, דרך שמחה גולן 54 חיפה, טל' 04-8121111. שעות פעילות: א'–ה', 12:00–20:00, ו', 10:30–13:00.

צחי טופלברג, "מרחב אישי", גלריה גרנד ארט, חיפה



לימור מזוז, "והים מלא"

בית האמנים על-שם שאגאל, חיפה

אוצרת: דניאלה טלמור
פתיחה: שבת, 22.7.17, בשעה 11:30
נעילה: 12.8.17

לימור מזוז מציגה סדרת ציורים מהשנים האחרונות. מקור נופי הים בציוריה של מזוז בנופים שראתה בעבר ונחרטו בזכרונה או נופים שצילמה וכעת היא מעניקה להם אינטרפרטציה אישית. בציוריה חופי הים, סירות דייגים, גלים מתנפצים, השתקפויות במים, דייגים העוסקים במלאכתם מצוירים באופן מדויק פיגורטיבי, לצד דמויות המצוירות כצלליות. הציורים חולפים בין התרחשויות ומצבי הוויה שונים מזמנים שונים ומבטאים טווח נרחב של חוויות אנושיות.
בית האמנים על-שם שאגאל, שדרות הציונות 24, חיפה.

לימור מזוז, "שתי סירות", 2013, שמן על בד



המעבדה למחקר חזותי של עמותת זוכרות מזמינה לפתיחה חגיגית:

תערוכת הקבע "כאן בַּלֹּא-כָּאן" בגלריה של משרדי העמותה, תל-אביב

אוצרות: דבי פרבר, חגית קיסר
חמישי, 20.7.17, בשעות 20:00–22:00

ב-21:00 תתקיים שיחה עם החוקרת והאמנית ד"ר דורית נעמן, שיצרה את הפרויקט הדוקומנטרי-אינטראקטיבי של השכונה: "Jerusalem We Are Here", העומד בבסיס התערוכה. התערוכה מורכבת משתי עבודות: ארכיון ביוגרפי חזותי ומיצב אינטראקטיבי. העבודות מציעות מבט עכשווי על היחסים שבין מחיקת המרחב האורבני הפלסטיני בשכונת קטמון בירושלים לבין העקבות שהותירה מחיקה זו במרחב. זהו ניסיון צנוע לטוות מחדש יחסים, מדומיינים וקונקרטיים, בין אנשים, מקומות, בניינים, רחובות, אז, היום ובעתיד – לבנות מחדש את הבית הערבי, בלי מרכאות, כמקום, היסטוריה, סיפורים ופנים של אנשים, בירושלים, בתל-אביב ובכל הארץ, שגורלה אף הוא כרוך בגורלו.
רח' יצחק שדה 34, קומה 4, חדר 400, תל-אביב.

"כאן בלא כאן"



הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות בירושלים

הצגות מבוגרים, הצגות ילדים, פרויקט אמנות רב-תחומי ועוד

6–10 באוגוסט 2017

הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון בובות בירושלים יתקיים השנה בפעם ה-26. בפסטיבל יוצגו 27 הצגות לילדים, 14 הצגות למבוגרים, 35 הצגות ישראליות, 6 הפקות מהעולם (ספרד, איטליה, גרמניה, רומניה ועוד). נושא הפסטיבל השנה הוא יריד לונה-פארק, טעימות מסגנונות שונים, מדיות מסורתיות וחדשות, ערב רב של שפות, מדינות ותרבויות שונות, והכל ברוח תאטרון הבובות. גולת הכותרת של הפסטיבל היא ה-Luuuuna Park, מתחם חוצות בגן הפעמון, שיספק חוויית אמנות שובבה – פרויקט אמנותי רב-תחומי מקורי שבו לוקחים חלק 20 אמנים ישראלים בניהול אמנותי של הדס עפרת ושחר מרום.

ערב הפתיחה יכלול הופעה חגיגית של להקת סיסטם-עלי עם אמני תיאטרון בובות בערב מוזיקלי-חזותי חד-פעמי.

כרטיסים מוזלים במכירה מוקדמת: 50 שקל במקום 75 שקל להצגות ילדים, 70 שקל להצגות מבוגרים במקום 95 שקל.

הפסטיבל הבינלאומי לתאטרון בובות בירושלים



"באמצעות שליחה" – תערוכה קבוצתית

גלריה P8, תל-אביב

אוצרת: טלי קיים

משתתפות: יעל כפרי, לי ברבו, תמר לב-און, לרווה (מאיה אטון ומיטל כץ-מינרבו)

פתיחה: חמישי, 20.7.17, בשעה 20:00

התערוכה מנסה להקביל בין התהליך היצירתי של חמש אמניות לבין תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח, תת-תסמונת נדירה המקוטלגת כתצורה של התעללות בילדים; הורים הגורמים לילדיהם לחולי כדי להצטייר כמסורים.

במרכז התערוכה ניצבות שליחות מסוגים שונים המלוות את יצירתן של המציגות כבר תקופה. לעתים דמויות בעלות שם ולעתים גוף נטול זהות, נדחקות השליחות אל קווי גבול פיזיים ומנטליים שונים על-ידי היוצרות. כך מתאפשר להן לבחור בדמיון את מה שאסור, מסוכן או בלתי אפשרי במציאות. לתת ייצוג למה שאינן יכולות לדבר עליו, לעבד זכרונות שעצם המחשבה עליהם מייסרת או לחקור נתיבים ביוגרפיים אלטרנטיביים.

לאירוע בפייסבוק

גלריה P8, רח' הפטיש 1, תל-אביב. שעות הפתיחה: ה', 16:00–20:00, שישי ושבת, 11:00–14:00.

"באמצע שליחה", גלריה P8, תל-אביב



"הדיבוק 1937–2017"

בית הנסן, ירושלים

18–‏19 ביולי 2017‏

גרסה חדשה, ערוכה מחדש, של הסרט דובר היידיש תוקרן בלוויית מוזיקה חיה ומיצג בחצר בית-המצורעים הירושלמי (בית הנסן). הגרסה החדשה, המשלבת סרט ופרפורמנס, מבוססת על הסרט שביים מיכל ושינסקי ב-1937, שהופק על-פי מחזהו של ש' אנ-סקי, "דער דיבוק". אנ-סקי כתב את המחזה בתום המסע האתנוגרפי שארגן וערך בשנים 1912–1914. המחזה והסרט מספרים את סיפור האהבה האומללה של חנן ולאה, על הדיבוק, השתלטות נשמתו של חנן על גופה של לאה, על טקס גירוש השדים ועל המוות כפתרון – מפגש מחודש של האוהבים בעולם הבא. עדי קפלן, שחר כרמל וסלה-מנקה לא רק ערכו מחדש את הסרט, אלא גם החליפו את המוזיקה המקורית שהלחין חנוך קוהן ואת קטעי החזנות שביצע גרשון סירוטה בפסקול חדש. המוזיקה המלווה את הסרט היא עיבוד ל"מולדבה", הפואמה הסימפונית השנייה של "מולדתי" מאת המלחין הצ'כי בדז'יך סמטנה, ותנגן אותה בהופעה חיה תזמורת הרחוב הירושלמית בניצוחו של עידו שפיטלניק. השימוש ב"מולדבה" של סמטנה כהתייחסות ברורה להמנון הלאומי של מדינת ישראל – כזו המהדהדת אותו, אבל שונה ממנו – יוצר נוף צלילי מעורפל שנמנע מלהגדיר במדויק מקום או אידיאולוגיה. לאה מאואס ודייגו רוטמן מקבוצת סלה-מנקה, בני זוג במציאות, מספקים בהפקה את קולותיהן של הדמויות "המתות אך הנצחיות" – במקור קולותיהם של שחקנים שהיו גם הם זוג מציאותי, לילי ליליאנה (לאה) ולאון ליבגולד (חנן).
בימוי הסרט "דער דיבוק" (1937): מיכאל ושינסקי.
עריכה מחדש, עיבוד ופיתוח המופע: עדי קפלן ושחר כרמל, קבוצת סלה-מנקה, מיכל ושינסקי (פולין), גרסה חדשה מאת עדי קפלן, שחר כרמל וסלה-מנקה.
זמרת אורחת: אן אליזבט.
הסרט ביידיש עם תרגום לעברית ואנגלית.
אורך המופע: 50 דקות.
למידע נוסף ורכישת כרטיסים
לאירוע פייסבוק
בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.

"הדיבוק", 1937–2017



אירוע נעילת התערוכה "זרם תודעה"

הגלריה החדשה בסדנאות האמנים טדי, ירושלים

24.7, בשעה 18:00, כיתות אמן: 19:30
הקרנה נוספת של "זרם תודעה" בתום ההרצאות

אריק פוטרמן, PlanktON, יוצר עצמאי, מרצה במחלקת מדיה של ביתהספר מוסררה, חבר בקבוצת היוצרים No Coast ומחלוצי האמנות הוויזואלית החיה בירושלים. לאורך השנים הספיק פוטרמן להקרין ולמפות את יצירותיו הזמניות על גבי (כמעט) כל פאה בעיר שעוררה את סקרנותו.
במהלך המפגש יציג פוטרמן, לצד מעבדה אנלוגית המורכבת ממסכים ביתיים, מצלמות ומיקסרים, את הדרך שבה השתמש ב"פידבק ויזואלי" כדי לייצר את הדימויים לעבודתו.
שאול קוהאן, גיטריסט, מלחין, חבר בלהקת הינום. קול חדש ומסקרן שהצליח לתפוס בשנה האחרונה את אוזניהם של ותיקי הקהילה בעיר ומחוצה לה. בעבודה הנוכחית בחר להשתמש בטכניקת הלחנה המורכבת מרבדים מוזיקליים רבים הנעולים בלופ ומביאים לכדי יצירה אחת שלמה. במהלך המפגש ינגן קוהאן חלקים מתוך היצירה וידבר על הדרך שבה הוא מלחין כיום.
הכניסה חופשית.

'זרם תודעה', הגלריה החדשה בטדי, ירושלים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *