מכללת בית ברל הורתה להסיר עבודה מתערוכת הבוגרים

הנהלת המכללה האקדמית בית ברל הורתה להסיר מתערוכת בוגרי המדרשה לאמנות את עבודתה של רותם בידס, הכוללת פריטים שנגנבו ממחנה ההשמדה אושוויץ. מדברי דיקאן המדרשה פרופ׳ גבי קלזמר משתמע שהוא מתנגד להחלטה. כעת נותר לראות כיצד יגיבו המרצים והסטודנטים

בעקבות פרסום מידע על תערוכה הכוללת פריטים שנגנבו מתצוגה במחנה ההשמדה אושוויץ, הורתה הנהלת המכללה האקדמית בית ברל להסיר את עבודתה של בוגרת המדרשה לאמנות, רותם בידס, מתערוכת בוגרי התואר הראשון שתיפתח ביום רביעי הבא. בהודעת המכללה נכתב כי "המכללה האקדמית בית ברל מגנה גניבת פריטים מכל מקום שהוא ובוודאי ממחנה השמדה. המכללה סבורה כי מהלך זה מצביע על חוסר רגישות ציבורית ואי-הבנה של המשמעות הפלילית שלו. לפיכך הורתה הנהלת המכללה לא להציג את עבודת האמנות וכן תזמן את הסטודנטית לבירור משמעתי".

הפרשה החלה אתמול (שני), בעקבות פרסום באתר ynet ולפיו עבודתה של בידס, שמסיימת השנה את לימודיה במדרשה, כוללת כמה פריטים שנגנבו מתצוגה באתר ההנצחה במחנה ההשמדה אושוויץ. החפצים כוללים זכוכיות, כלי אוכל, בורג מתכת, אדמה ושלט האוסר על הוצאת הפריטים מן המקום. בעקבות הפרסום הודיע מוזיאון אושוויץ-בירקנאו בפולין שיגיש תלונה נגד בידס וידרוש מן השגרירות להשיב את הפריטים.

בשלב זה לא ברור אם אכן מדובר בפריטים גנובים או שזהו מהלך אמנותי המבוסס על מניפולציות תקשורתיות בדעת הקהל. בידס מצהירה על גניבה, אולם המנחה שלה, פרופ' מיכל נאמן, מתנסחת בעמימות בעניין. האוצר גלעד מלצר, שמלמד במדרשה, כתב על עבודתה של בידס בפייסבוק, תיאר כמה תקדימים מוקומנטריים והשווה את הפעולה הן לשוד האמנות שביצע המשטר הנאצי והן לאוספים מוזיאליים רבים הכוללים פריטים שהגיעו אליהם ללא רשות.

בתגובה לטענתי כי מדינת ישראל התמחתה במשך עשרות שנים בגניבת נכסי תרבות,  ומבחינה זו בידס מצטיירת דווקא כאמנית ישראלית מסורתית, ענה מלצר כי "מרבית אוספי המוזיאונים בעולם מורכבים מ-25% של יצירות גנובות, בהערכה מאד זהירה. רק שהם כמובן לא מודים ולא רואים בפעולה, שנעשתה במקרים רבים על-ידי גורם שלישי כמו 'אוסף דיין', או 'אוסף בית המלוכה הבריטי', גניבה. הם בסך-הכל מוזיאון. במובן הזה האקט של רותם בידס מעניין: היא אומרת שהיא גנבה. אם זו אמת או בדיה, זה כבר רובד שני. אבל קודם כל היא אומרת 'גנבתי' ומציגה את הגניבה. זה הפוך מהתנהלות המוזיאונים, ובכך לא רק לא שמרני, אלא אפילו רדיקלי. ברובד השני מעומת כוח המלים – ההודאה בגניבה – עם השתיקה של האובייקטים המהווים שרידים, ובעיקר שרידי קדושים (שגם מקורם מבוסס על סיפורים). כך שה'ההצטרפות' שלה למסורת אינה ישראלית, אלא דווקא נוצרית".

מדבריו של דיקאן המדרשה, פרופ' גבי קלזמר, ולפיהם "האמנות תמיד תשאף להימצא בשטחי ההפקר" ו"המדרשה מחויבת לחופש יצירתי, תרבותי, לעמדות ותפיסות שונות, לריבוי קולות ולפלורליזם. המדרשה היא בית לאמנות, זה כוחנו ובזאת אנו עוסקים. זה עשיר ומורכב בו זמנית", עולה שהוא מתנגד להחלטת ההנהלה להסיר את עבודותיה של בידס מתערוכת הבוגרים. כעת נותר לראות כיצד יגיבו המרצים ויתר הסטודנטים להחלטה.

עדכון 19.7: בבירור במכללה טענה בידס שדבריה עוותו והוצאו מהקשרם בדיווח ב-ynet, וכי הפריטים המוצגים לא נגנבו מאתר ההנצחה אלא נאספו בסביבת המחנה. לאור זאת הודיעה המכללה כי "הסטודנטית שלחה מכתב הבהרה להנהלת המכללה, שבו היא מצהירה שלא עשתה כל מעשה פלילי של גניבה, וכן כתבה שהיא מתנצלת בפני כל מי שנפגע מהפרסום באשר לעבודת האמנות שלה. לאור טיעוניה של הסטודנטית והתנצלותה, ולאחר סדרת בירורים בין הנהלת המכללה להנהלת המדרשה, החליטה הנהלת המכללה לאפשר לה להציג את עבודתה בתערוכת הגמר. במקביל, הנהלת המכללה תשגר מכתב להנהלת מוזיאון אושוויץ להבהרת האי־הבנה שנוצרה כתוצאה מהפרסום השגוי בתקשורת".

3 תגובות על מכללת בית ברל הורתה להסיר עבודה מתערוכת הבוגרים

    קשה להאמין שלא מדובר בטקסט פרודי – כולו.
    של יונתן רדיקלי
    קלזמר דיקאני
    מלצר אוצרי
    מיכל עמומה
    המכללה האקדמית בית ברל
    נדבקו בתסמונת חולשת שנקר, רק הרבה יותר מבדח
    'חבורת הנועזים בעורף האויב'

    אמנות 'קונספטואלית' ירודה היא המלכודת לאבירי החופש
    ובראש המגמגמים נסיכי שנות ה-70 נאמן את קלזמר
    היכן הם הצעירים שיראו להם את הכיוון החוצה?
    אפשר גם עם מונית.

    הסטודנטים יודעים שאמנות לא מעניינת לאף אחד את הקצה של הזין אז חלק מהם מסרבים לקבל את זה ועושים פרובוקציות ילדותיות ורדודות כי רק לזה הציבור המסומם ממסכים, רדיפת מותגים, צריכת פורנו ומציצנות חולנית אינסופית מסוגל להגיב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *