רב ערב 16.5.2017

איפה היינו ומה עשינו| ארכיאולוגיה של זיכרון | ברלין–ירושלים: אמנות העלייה הגרמנית | מרתה רַסלר| טובית בסירטמן |אירוע אמנות בינלאומי | כאן בְּלֹא-כאן | תערוכות במוזיאון הנגב | ״סיפור פשוט: שלוש הצעות להתמודדות עם הזמן״

"
איפה היינו ומה עשינו
, 1967"

בית הנסן, ירושלים
רביעי, 24.5.17, בשעה 20:00

במלאות 500 שנה לשליטה הישראלית במזרח העיר, עמק-שווה ומגזין האמנות "ערב רב" מזמינים את הציבור לפאנל בהשתתפות ארבעה מהישראלים הראשונים שפעלו בעיר העתיקה לאחר מלחמת 67'. אורחי הפאנל יעלו זכרונות מימיו הראשונים של הכיבוש, יספרו על עבודתם בעיר העתיקה ויחלקו מחשבות על ירושלים בהווה ובעתיד.
משתתפים:
מירון בנבנשתי, הממונה על מזרח העיר בעיריית ירושלים בשנת 1967; רות חשין, מזכירת קרן ירושלים בשנת 1967, היום נשיאת הקרן בדימוס; האדריכל יעקב יער, חבר בצוות התכנון הישראלי הראשון בעיר העתיקה; הארכיאולוג הלל גבע, מחופרי הרובע היהודי. מנחה: חמי שיף מעמק-שווה ומהמעבדה לתכנון, סביבה וקהילה באוניברסיטת תל-אביב.
בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.

כרטיס ברכה לשנה החדשה, 1967, מתוך הבלוג ״טיול בעיר״



"ארכיאולוגיה של זיכרון", תערוכה קבוצתית

גלריה חנקין, חולון

אוצר: משה רואס
11.5.17–10.6.17

התערוכה הקבוצתית "ארכיאולוגיה של זיכרון" היא תולדה של עבודת סטודיו מתמשכת לאורך השנה וחצי האחרונות, במסגרת קורס של עמותת אמנים יוצרים בישראל. הקורס, בהנחייתו של משה רואס, הניע חקירה אינטנסיבית של אופני עבודה עם חומרים, לצד ההתמודדות עם האפשרות לספר סיפור ולטעת אותו בתוך החומר. התערוכה מבקשת ליצור מרחב שוטטות, אתר עלייה לרגל שבו מתקיימים עולמות קדמוניים, מדומיינים ועתידיים.
עמותת אמנים יוצרים בישראל שמה לה כמטרה לשמר את מלאכות המחשבת (קראפט) מן העבר, ולפתחן לאפיקים חדשים. העמותה מאגדת בתוכה שני תחומים: תחום אומנויות (אריגה, רקמה, ציור, הדפס, נייר, פיסול, צורפות ועוד) ותחום קרמיקה.

אירית גרוס, מתוך התערוכה "ארכיאולוגיה של זיכרון"



"ברלין–ירושלים: אמנות העלייה הגרמנית"

הרצאה מאת ד"ר גדעון עפרת

מוזיאון חיפה לאמנות
חמישי, 25.5.17, בשעה 17:30

ההרצאה תסקור את גורלם האישי והתרבותי של האמנים עולי גרמניה-אוסטריה, תוך שימת דגש על המשבר שחוו בעלייתם ארצה, כולל הדרתם. כמו כן, ההרצאה תתמקד בשפות האמנותיות ה"אחרות" שנשאו עימם: אקספרסיוניזם, באוהאוס ו"מושאיות חדשה", ובאלטרנטיבה הירושלמית-בעיקר שניסחו.
התערוכה "ברלין עיר האורות: בין שתי מלחמות העולם", המוצגת במוזיאון הרמן שטרוק בחיפה, מלווה בטקסט מאת היסטוריון האמנות ד"ר גדעון עפרת.
כרטיס: 45 שקל. הכרטיס למפגש מקנה כניסה חד-פעמית לתערוכה במוזיאון הרמן שטרוק. לפרטים ורכישת כרטיסים: 04-9115997
על התערוכה: התרבות הברלינאית בין שתי מלחמות העולם הולידה פוריות, עושר אמנותי וחדשנות. התערוכה סוקרת תקופה מרתקת זו, שבה פעל גם הרמן שטרוק טרם עלייתו ארצה. אסכולת "האובייקטיביות החדשה" היתה בין התנועות המשפיעות באמנות של אותה תקופה ועסקה רבות בנושאים חברתיים ובחיי הכרך. התערוכה מציגה יצירות של נציגיה הבולטים של אסכולה זו, ובהם ג'ורג' גרוס, כריסטיאן שאד ואחרים, לצד אמנים יהודים שפעלו בהשפעתה, ובהם מרדכי ארדון, יוסף בודקו, יעקב שטיינהרדט, מירון סימה ולאה גרונדיג.
אוצרת: סבטלנה ריינגולד
מוזיאון הרמן שטרוק, רח' אלרזורוב 23, חיפה, טל' 04-9127090 | שעות פתיחה: א'–ד', 10:00–16:00; ה', 16:00–19:00; ו', 10:00–13:00 | www.shm.org.il

מירון סימה, נולד בפרוסקורוב, אוקראינה, 1999-1902. "6.2 מיליון מובטלים", 1932, שמן על בד, אוסף המשכן לאמנות עין-חרוד



מרתה רַסלר, "בתוך ומחוץ לתמונה: על צילום, אמנות ועולם האמנות", מבחר מאמרים

בחרה, תירגמה מאנגלית והוסיפה אחרית דבר: אסתר דותן
הוצאת פיתום

מהדורה חדשה למבחר המאמרים המכוננים ומרובי התובנות של האמנית האמריקאית מרתה רַסלר (Rosler). המבחר ראה אור בהוצאת פיתום ב-2006 והיה הספר הראשון עם הקמת ההוצאה. המחברת שואלת על הישות קהל בתחום האמנות; על ההרחקה הבעייתית של הפן המעמדי במובנו החברתי הרחב במגמות פמיניסטיות מסוימות; על צילום נוודי מעין תיעודי המסתפק במציצנות קיומית; על נטייה רווחת לערפל את- או להתעלם מ- המישור ההיסטורי הקונקרטי והפוליטי בדיוּן על תצלומים ולהתמקד באספקט הכוכבוּת של הצלם או הצלמת ובאיפיונים אסתטיים גרידא; על קוצר ידן של שיטות הייצוג החזותי והמילולי; על פולחן הקירבוּן ועוד. המאמרים נכתבו בשנים 1975–1983. ארבעת המאמרים בספר: "צופים, קונים, סוחרים, יצרנים/יוצרים: מחשבות על קהל"; "דמות האמן, דמות האשה"; "לי פרידלנדר: דוגמה לצלם מודרני" ו"בתוך, ליד, מחשבות לאחר מעשה: על צילום תיעודי".

מרתה רַסלר, "בתוך ומחוץ לתמונה: על צילום, אמנות ועולם האמנות"



"עסק משפחתי", טובית בסירטמן

גלריה 4, תל-אביב

אוצרת: כרמל גוטליב-קמחי
שיח גלריה: שבת, 20.5.17, בשעה 12:00
נעילה: 17.6.17

תערוכת יחיד ראשונה לטובית בסירטמן, המציגה דיוקנאות שהם תעתיק של תמונות שנעשו לצורך תיעוד אירועים בחיי המשפחה, תמונות שהן חלק מאובססיית התיעוד העכשווית. בולימיית התיעוד הזו סובלת את קיומן של תמונות שבהן הדמויות שרויות במצב חשוף או של אי-נוחות. בסירטמן משתפת את הצופה בפעמים שהמסיבות לא ממש צלחו, וברגעים שאינם כוללים שיאים חברתיים או צילומיים. מבחינתה דווקא אלה הם רגעי שיא.
לאירוע בפייסבוק: כאן.
גלריה 4, רח' פלורנטין 4, תל-אביב, קומת קרקע.

"הפגישה", טובית בסירטמן, צבעי מים על נייר,x50 75 ס"מ, 2015



"דריסת רגל" | "Foothold" | אירוע אמנות בינלאומי

אמנות דרך הרגליים – תל-אביב–יפו, לוד

ניהול אמנותי ואוצרות: יעל שריל (B_Tour), איריס פשדצקי, גילי זיידמן (המקרר)
17-20.5.2017
הכניסה חופשית

"דריסת רגל" הוא אירוע אמנות בינלאומי פתוח לקהל, המציג עבודות סאונד ו/או פרפורמנס תלויות מסלול. B_Tour, ההשראה ליצירת "דריסת רגל", הוא פסטיבל שנוסד ב-2013 בברלין והתקיים בערים שונות באירופה. האירוע יתקיים לראשונה בארץ, בערים תל-אביב–יפו ולוד. לאורך סוף-שבוע מורחב הקהל מוזמן לסיורים, אירועים מיוחדים ושיחות במוקדים שונים בערים, ביניהם: התחנה המרכזית בתל-אביב, מרכז יפו, תחנת הרכבת בלוד, כיכר הקומנדו בלוד, חאן ח'ילו בשכונת רמת-אשכול בלוד ועוד. באירוע יציגו 17 אמניות/ים ובהם/ן שש אמניות מספרד, גרמניה, ברזיל, שווייץ ואוסטריה.
בין הסיורים והאירועים: סיור החושף את תהליך מתן השמות לרחובות ביפו; סיור לילי באמצעות תיאטרון בובות וחפצים; סיור שבו המשתתפים יתהלכו כאשר הם מחוברים זה לזה; סיור סאונד שבו המשתתפים מוזמנים לקחת חלק בהרכב מוזיקה; סיור שבו המשתתפים יקבלו הנחיות בזמן אמת ויוזמנו לבצע פעולות שונות במרחב הציבורי; סיור שבו בני נוער משכונת רמת-אשכול בלוד יכירו ויספרו למשתתפים את השכונה; ועוד.
הרשמה מראש ופרטים: כאן.

"דריסת רגל", אירוע אמנות בינלאומי, תל-אביב–יפו, לוד



"כאן בְּלֹא-כאן" | Here in no-here | בתים פתוחים, תערוכות וסיורים בשכונת קטמון בירושלים

אוצרות: דבי פרבר, חגית קיסר

שכונת קטמון, ירושלים
18-20.5.2017
הכניסה חופשית

"כאן בְּלֹא-כאן" הוא פרויקט אמנותי המתקיים בשכונת קטמון בירושלים – סוף-שבוע של אירועי בתים פתוחים, תערוכות וסיורים שמציעים לקהל מבט עכשווי על היחסים שבין המחיקה של המרחב האורבני הפלסטיני בשכונה של שנת 1948 לבין העקבות שהותירה זו במרחב. מטרת הפרויקט לשחזר, למפות ולתעד את הזיכרון וההיסטוריה המחוקים של שכונת קטמון הפלסטינית ולטוות מחדש יחסים, מדומיינים וקונקרטיים, בין אנשים, מקומות, בניינים, רחובות, אז, היום ובעתיד בירושלים. במרכז הפרויקט יוצגו תערוכות בתוך בתים פרטיים בשכונה שייפתחו לקהל, בתים בהם נפקדוּת ונוכחות מתקיימים זה לצד זה ביתר שאת, שבהם ההיסטוריה הלא מסופרת תהפוך מהיעדרות לנוכחות. האירוע יכלול גם סיורים אלטרנטיביים וערב עיון שיחתום את סדרת האירועים.

האירוע מתקיים לציון יום הנכבה ה-69 החל ב-15.5.17, והוא שיתוף פעולה של עמותת זוכרות עם החוקרת והאמנית ד"ר דורית נעמן (Queens University, Canada) והפרויקט הדוקומנטרי-אינטראקטיבי שיצרה על השכונה: "Jerusalem We Are Here | يا قدس، نحن هنا".

תחקיר היסטורי: אילן שטייר.
הנחיית סיורים: אנואר בן-בדיס, דורית נעמן.
לפרטים: כאן.

"כאן בְּלֹא-כאן", שכונת קטמון, ירושלים



דב הלר, "מסעות"; זוודיתו יוסף סרי, "פירורי פחם"

מוזיאון הנגב לאמנות, באר-שבע

אוצרת: דליה מנור
נעילה: 24.6.2017
אירועים מיוחדים: שיח גלריה עם אירנה גורדון, אוצרת סדנת ההדפס ירושלים, יום רביעי, 24.5.2017, בשעה 18:00

התערוכה "מסעות" מציגה למעלה מ-70 ציורים והדפסים של דב הלר (נ' 1937) מן העשורים האחרונים, מהם רבים שמוקדשים לסיפורו האישי: זכרונותיו כילד מרומניה, שהופרד מהוריו עקב מלחמת העולם השנייה, והמפגש המחודש איתם בארץ לאחר שנים. סדרות אחרות מוקדשות לטבע ולמלחמה בסביבת מגוריו, בקיבוץ נירים הסמוך לרצועת עזה. בשנות ה-70 היה הלר מעמודי התווך של האוונגרד הישראלי באמנות המושגית ובפעולות אמנותיות-פוליטיות. משנות ה-80 התמקד בציור וביצירה בהדפס בטכניקות שונות. התערוכה מלווה בקטלוג ובו מאמרים מאת אירנה גורדון ודליה מנור.
במקביל מוצגת התערוכה "פירורי פחם" של זוודיתו יוסף-סרי, תערוכת יחיד ראשונה לאמנית ילידת אתיופיה (1983), בוגרת מכללת ספיר. היא מציגה עבודות מהשנתיים האחרונות ועבודות חדשות, כולן בטכניקת פחם מיוחדת שקושרת את האמנית לזכרונות נשכחים מילדותה באתיופיה והמסע המפרך לארץ ישראל. הפחם מייצג עבורה, בין היתר, מוטיב של שינוי ואת חוויית המעבר מתרבות אחת לאחרת.

דב הלר, מתוך הסדרה "תל ג'מה" 2011, תצריב. צילום: ולדימיר נייחין



"סיפור פשוט: שלוש הצעות להתמודדות עם הזמן"

פרק שלישי בטרילוגיית המחול מאת מור שני, בביצוע להקת ענבל

אוצרת: ליאור אביצור
שישי, 26.5.17, בשעות 10:00–14:00 (ניתן להגיע בכל עת)

להקת ענבל מציגה סדרת אירועי-משך שנוצרו במיוחד עבור מוזיאון תל-אביב לאמנות, ובמסגרתם מפורקת ומורכבת מחדש העבודה "ריקוד פשוט" ברחבי המוזיאון. "ריקוד פשוט" היא ניסיון לחשוב מחדש על כמה מהמהויות הבסיסיות המרכיבות את רעיון הפולקלור, להסתכל בעין רעננה על צורות בנאליות כאוצרות ידע חדש ולדמיין יחד את הפולקלור של המחר.
רקדנים יוצרים: חן נדלר, עופרי להמן מנטל, אלמוג קדרון, עירית ברונר, יערה נבטי, גל גורפונג, שמואל חלפון, שיין סקופץ', עידו גרינברג.
הכניסה כלולה במחיר כרטיס למוזיאון.
* שתי הזמנות זוגיות תוגרלנה בין קוראי "ערב רב" שישלחו מייל.

צילום: יאיר מיוחס

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *