רב ערב 25.4.2017

תערוכה קבוצתית בגלריה במכללה ע"ש "דוד ילין" | פסטיבל ימי תרבות ערבית בבית הגפן | "נופים נפקדים": סלה-מנקה בשיתוף ניר יהלום, קטורה מנור, עדי קפלן ושחר כרמל ומקס אפשטיין | הרצאה: יצירתיות, עכשוויות ואפריקה

הנפשות הפועלות: תערוכה קבוצתית חדשה בגלריה לאמנות במכללה ע"ש "דוד ילין" בירושלים

האמנים המשתתפים: נעמי בריקמן, רויטל כהן, ענבל מאריכהן, ירמי עדני

אוצרת: נאוה ט. ברזני
ערב הפתיחה: חמישי, 4.5.17 בשעה 19.30
שיח גלריה: יום ראשון, 4.6.17 בשעה 16.00
הַצִּיּוּר מַקְדִּים אָז אֶת הַדִּבּוּר
הַצִּיּוּר מַקְדִּים אֶת הַפֵּרוּשׁ (יונה וולך, מתוך: פעם שניה, הזדמנות שניה.)
התערוכה הנפשות הפועלות עוסקת במרווח שנפער בין השפה לבין המשמעות, כלומר ב"מה" שאינו יכול להיאמר. עבודות התערוכה לופתות את השפה, בולעות את הדיבור שמשחק בין מציאות לאי מציאות ומדלגות בתנועה אסוציאטיביתמטונימית אל הלא מודע. אמני התערוכה מציבים בקדמת הבמה את דימויי הערפל הסתור ואת מגע ידה של האפלה ברווח שבין הנפש לפעולתה. במאמרו "בייקון או הסתירות היצירתיות" כותב מישל מונז'וז: "היצירה ממלאת ייעוד, חיוני עבור המנגנון הנפשי, של ייצוג העצמי כדי שהאני יפציע". בריקמן, כהן, מאריכהן ועדני מראים לצופה עומק עצמי מסחרר מתוך האני, שאף שהוא אינו מגיח במלואו, הוא גודש את הנראה בהתגלות אוניברסלית.
הגלריה לאמנות במכללה ע"ש דוד ילין, מעגל בית המדרש 7 בית הכרם, ירושלים
4.5.17 – 28.06.17 ב' – ד' 10.00

ענבל מארי-כהן, 2017, ללא כותרת, שמן על בד, 110X180 ס"מ



"מחול הרוחות", פסטיבל "ימי תרבות ערבית" בבית הגפן

אוצרת: פדוא נעאמנה

פתיחה: יום חמישי, 4.5.17, בשעה 19:30
משתתפים: איה אבו-רוקן, נור אבראהים, רובא סלאמה, נרדין סרוגי', למיס עמאר, חנא קובטי
בפתיחה: להקת Usom Taweel Beat במועדון הביט 21:30 (רכישת כרטיסים באתר)
רשא נחאס, תאמר נפאר-דאם, סאז
"ידידינו, כשהם מתים, נקברים בקרבנו… גופם מגיע לבית-הקברות, אולם אישיותם נותרת עימנו. אנו, האמנים הפלסטינים, הננו תזמורת. אנו מקהלה אחת… יש לנו ידידים רבים, ורבים מתו. אנו בית-קברות מהלך של אותם אנשים שעזבו" (מוסטפא אל-חלאג'. מאנגלית: שירה מרום).
פרויקט "מחול הרוחות" קיבץ יחד קבוצת אמנים לתהליך עבודה מחקרי שהפגיש כל אמן עם אישיות פלסטינית כנקודת מוצא, תוך התמודדות עם חסך וחוסר במקורות זמינים של ידע תרבותי פלסטיני. נוכח מציאות מוכת סכסוך, שבה ההקשר הלאומי-פוליטי מכונן את האופן שבו יוצרים מגדירים ותופסים את המציאות, הפרויקט שואל מתרבות אמריקה הילידית את "מחול הרוחות", שאיפשר לאנשים לרקוד, מטפורית, עם תרבותם שגורשה ואת אורח חייהם שנדחק לשוליים, תוך התייחסות ופנייה לרוחות ולמורשתם התרבותית בחיפוש אחר עידוד ועזרה.
גלריה בית הגפן, מרכז תרבות ערבי-יהודי, רח' הגפן 2, חיפה. ראשון עד חמישי, 10:00–15:00, שישי ושבת, 10:00–14:00.

נור אבראהים, "אום אל-ח'יר – חזון מקוטע", 2017, מיצב, מדיה מעורבת: ציור שמן על בד, ציורים על ספר, טקסטים ופריטים ארכיבים השייכים לסופר עיסא לובאני



"נופים נפקדים", פרויקט מקבוצת סלה-מנקה בשיתוף ניר יהלום, קטורה מנור, עדי קפלן ושחר כרמל ומקס אפשטיין

פתיחה: חמישי 27.4.17, בשעה 19:30

20:30 – הופעה של מקהלת גיא בן-הינום בהובלת נועם ענבר
בחורף 2017 החלה קבוצה של אמנים לבנות ללא אישור העתק מדויק של סוכת עץ מצוירת מגרמניה (1850) המוצגת בחללי תצוגת הקבע של מוזיאון ישראל וידועה בשם "סוכת דלר".
האמנים צילמו את הסוכה המקורית שבמוזיאון, קראו מאמרים על אודותיה ואף טסו לפישאך, עיירה קטנה בבוואריה, שם נבנתה הסוכה המקורית, ומאוחר יותר, עם פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוברחה לארץ-ישראל מאימת הנאצים. בפישאך פגשו כמה מן האמנים את ראש העיירה, ביקרו בקבריהם של בני משפחת דלר, סיירו בבית-הכנסת המקומי שהפך לקליניקה לרפואת שיניים – ותיעדו כל זאת בסרט.
במקביל, בירושלים, העתיקו האמנים עדי קפלן ושחר כרמל גלויות מהעיירה מן התקופה בצבעי פנדה, ובאחד החדרים של מרתף בית-המצורעים נבנתה מחדש את אחת הסוכות היפות בעולם. ההעתק מושלם, למעט כמה הבדלים בינו ובין המקור – מהם ממשיים ומהם סמליים.
הסוכה המועתקת מוצגת בתערוכה "נופים נפקדים" בבית הנסן בירושלים (בית-המצורעים לשעבר). בתערוכה מוצג גם הסרט "סוכת נצח", פרויקט קודם של הקבוצה, המתעד את החדרתה של סוכה בדואית-יהודית למוזיאון ישראל ב-2015 – פעולה שהקדימה את הרעיון להבריח סוכה מן המוזיאון אל החיים.
אירועים במסגרת התערוכה:
25.5.17: שיח אמנים עם ניר יהלום, קטורה מנור, עדי קפלן ושחר כרמל, קבוצת סלה-מנקה ורחל צרפתי, אוצרת בכירה באגף לאמנות ותרבות יהודית של מוזיאון ישראל.
1.6.17: אירוע השקת הספר "המחלקה האתנוגרפית של המוזיאון של העכשווי" (פרטים בקרוב) והופעה של ג'וזף שפרינצק.
סיורים במדבר בחאן אל-אחמר עם "בוואדי".
פרטים נוספים: כאן.

"נופים נפקדים", פרויקט מקבוצת סלה-מנקה



שישי בוקר בבית בנימיני  סדרת הרצאות והדגמות

הרצאה: "יצירתיות, עכשוויות ואפריקה"

מרצה: עידית טולידאנו, אוצרת הגלריה ללימודי אפריקה
28.4.17, בשעה 10:30
בשנים האחרונות הולכת וגוברת התעניינותו של עולם האמנות המערבי ביצירה העכשווית מאפריקה. בהרצאה נשאל מהם מאפייניה, מיהם אמניה והאם היא "אפריקאית" ורלבנטית לבני המקום או מונעת עלידי שוק האמנות המערבי למטרותיו שלו בלבד.
הדגמה: הרחבת גבולות
מדגים: רועי מעין – קדר, חוקר הפועל במגוון רב של דיסציפלינות (וידיאו, מיצג, מיצב, אוצרות וכתיבה ביקורתית). חוקר בעבודתו מסורות קרמיות ומשלב חומריות נסיונית חדשה ופורצת דרך. משתף פעולה עם קדרים-אמנים סביב העולם.
במפגש ידגים מעין יצירת כלי גדול ממדים על האבניים וחיבור חלקים שונים על גביו ליצירת אובייקט מרתק אחר. כמו כן ידבר על הפרויקט שיצר בשיתוף הגלריה ללימודי אפריקה.
כניסה: 50 שקל. 50% הנחה למחזיקי כרטיס דיגיתל
הרשמה מראש: 03-5182257 או במייל
בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית, רח' העמל 17, תל-אביב.

רועי מעין,"Back to Earth", הגלריה ללימודי אפריקה. צילום: ליאוניד פדרול

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *