רב ערב 28.3.2017

"בובות", שי לי עוזיאל ועוז מלול | חנה שביב | מלכה ענבל | שיח גלריה, נועה תבורי | קומפוזיציות לזמןחלל | José Roca, FLORA ars+natura, Bogotá, Colombia | יאניס קונליס | "מַכְּתוּבּ" בבאר-שבע

"בובות", סרטם של שי לי עוזיאל ועוז מלול

בית הנסן, ירושלים

שני, 6.3.17, בשעה 20:00
לאחר שהוקרן בכמה חללי אמנות ועורר כל מיני סוגים של באזז, גאה "ערב רב" לארח את האמנים שי לי עוזיאל ועוז מלול להקרנת סרטם "בובות". הסרט, שכונה "החגיגה בסנוקר" של עולם האמנות על-ידי "טיים אאוט", מתאר הרפתקה חובבנית, רשלנית, רצופת כשלים ובעיקר מצחיקה בדרך להפקת עבודת אמנות מוזמנת לתערוכת ילדים במוזיאון גדול בישראל.
בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.
בתום ההקרנה תתקיים שיחה בין האמנים לבין יונתן אמיר.


חנה שביב, "תיקון 01"

הגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה

אוצר: מיכה קירשנר
פתיחה: 2.3.17
נעילה: 28.3.17
חנה שביב החליטה לרקום את המציאות כפי שהיא בצילומים קנוניים, המתארים את ההיסטוריה החברתית והפוליטית שלנו, הגברית והאלימה, במטרה לעורר מודעות לדרך שבה פועלת האנושות. פעולה הרקמה, הנחשבת נשית מסורתית, מרככת את האירועים הקשים, הופכת את המציאות לאגדה, לשיר עם, לסיפור שבעל-פה עם מוסר השכל. החיבור של הרקמה והצילום יוצר קולאז' המחבר הפכים, מתבונן פנימה לנפש וגם החוצה לעולם. שביב יוצרת יופי ומציעה פירוש אלטרנטיבי של האירועים המצולמים.

לגלריית העבודות
הגלריה של המרכז האקדמי ויצו חיפה, רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. טל' 04-8562555. א'–ה', 10.00–18.00; ו', 10.00–14.00; שבת וחג – סגור.


מלכה ענבל, "דיו לבנה", תערוכת תצלומים

גלריה טובה אוסמן, תל-אביב

פתיחה: 2.3.17, בשעה 19:30
נעילה: 22.3.17
בספרה "צחוקה של המדוזה" כתבה הפילוסופית הצרפתייה הלן סיסקו: "על האשה לכתוב על האשה ולהביא את הנשים אל הכתיבה, שממנה הורחקו באלימות כפי שהורחקו מגופן שלהן. מאותן סיבות, תחת אותו חוק, למען אותה מטרה ממיתה. על האשה להיכנס לטקסט – כמו גם לעולם, ולהיסטוריה – ביוזמתה הייחודית"‏. סיסקו טבעה את המושג "דיו לבנה": "האשה אף פעם אינה רחוקה מה'אם' (כלומר זו שמתקיימת מחוץ לתפקיד, ה'אם' כמו לא שם, כמו המקור של הטוב). תמיד יהיה בתוכה לפחות קצת מחלב האם הטוב. היא כותבת בדיו לבנה".
מלכה ענבל: "הסדרה נוצרה מתוך התהליכים המשתנים עם הזמן במעמד האשה. התבוננתי בעמיתי לעבודה, שהיו מושא ההשראה, על דפוסים רגשיים ואופני חשיבה גבריים. יצרתי דמויות מעיסת נייר לבן וצילמתי אותן בתהליך קפדני של תאורה ופוקוס. המראה שהתקבל מחוספס וסלעי. הלבן מגלם 'טוהר' ויכולת להכיל את הגוונים הרבים של 'אפור', המאפשר לתאר מורכבויות רגשיות שונות".
גלריה טובה אוסמן, רח' בן-יהודה 100, תל-אביב.

"דיו לבנה", מלכה ענבל, גלריה טובה אוסמן, תל-אביב


שיח גלריה בתערוכה "קורטיזאנה" של נועה תבורי

גלריית הקיבוץ, תל-אביב

בנוכחותן של האמנית והאוצרת יעל קייני
שישי, 3.3.17, בשעה 12:00
קורטיזאנות הוא שמן של אמניות, בדרניות וזונות צמרת באירופה של המאה ה-16. נשים עצמאיות חזקות וזונות, שהתאימו כדמות אם לרוח התערוכה. חלל הגלריה חצוי לאורכו ברצועה המתוחה בין שני הקירות והופכת את חלל הגלריה לבמה, לזירת התרחשות, שעליה מופיעות שתי קורטיזאנות שונות ומשלימות. הרצועה היא המכנה המשותף לשתי הדמויות, המוצגות במצבי קצה. את הסרטים מלווה סאונד של חריקות הרצועה כאשר מתאזנים עליה. ההתרחשות בגלריה כוללת גם רישום על הקיר המדמה את העולם שבחוץ ופרטי ריהוט ואביזרים מטופלים הלקוחים מהחלל ביתי. נועה תבורי יוצרת בתערוכתה עולם תיאטרלי שברירי והזוי, שבו מתערבבים ומשתכפלים חוץ ופנים. היא עצמה מופיעה בדמות הקורטיזנה בשני הסרטים, כשהיא מתמרנת את קיומה במצבים שיצרה.
גלריית הקיבוץ, רח' דב הוז 25, תל-אביב. ב'–ה', 11:00–15:00; ו'–שבת, 11:00–14:00.

"קורטיזאנה", מראה הצבה, גלריית הקיבוץ, 2017


סדרת תערוכות במוזיאון תל-אביב

מפגשים בין אמנות חזותית למוזיקה | קומפוזיציות לזמןחלל

אוצרות: טל לניר וחגית ורנר
שיתופי פעולה ייחודיים בין אמנים ומוזיקאים שיוצרים יחד אובייקטים אמנותיים. כל פרק מציג צמד אמנים שיצר עבודה משותפת – בין אם שיתוף מלא (דור זליכה לוי ואביעד סינמנס), שיתוף פעולה מחקרי והשפעה הדדית (ניבי אלרואי ונדב רבוא) או מחשבה משותפת ויצירה מקבילה (רועי ניצן ואבישי כהן).

פרק 1 – "מקאמאת", דור זליכה לוי ואביעד סינמנס
5.5.17–7.3.17
פתיחה: שלישי, 7.3.17, בשעה 20:00
גלריית לורנס גראף לאמנות עכשווית, הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר
העבודה "מקאמאת", שיתוף פעולה בין האמן החזותי דור זליכה לוי למוזיקאי אביעד סינמנס, נולדה מתשוקה משותפת לגעת מחדש במוזיקה הערבית של עיראק בראשית המאה ה-20. מקאמאת, "מקומות" בערבית, מבטאת סימביוזה ייחודית בין הדימוי הנראה לאלמנט הנשמע, בכך שהיא מאחדת אותם ליצירה אחת המתפרשת מעבר לגבולות כל מדיום המרכיב אותם. נגנים: קאנון, דוד רגב זערור; תוף ריק, אריאל ערמוני; הקלטת תוף ותכנותים, אמיר בולצמן.

פרק 2 – "קולות גבוהים", ניבי אלרואי ונדב רבוא
16.5.17–15.7.17
התערוכה "קולות גבוהים" מפגישה בין האמנית ניבי אלרואי למוזיקאי נדב רבוא. בשנים האחרונות פעלה אלרואי בתוכנית רזידנסי באוניברסיטה העברית ויצרה אמנות תוך כדי עבודה עם מדענים. רבוא כותב את עבודת התזה שלו בחוג לפילוסופיה של המדעים באוניברסיטת תל-אביב. עניינם המשותף באפיגנטיקה, התחום בביולוגיה שבוחן את השפעות הסביבה על המידע הגנטי, עומד בבסיס יצירתם המשותפת.

פרק 3 – "כוונה", רועי ניצן ואבישי כהן
27.7.17–30.9.17
התערוכה "כוונה" מפגישה בין אמן הווידיאו רועי ניצן לחצוצרן אבישי כהן, המעניקים פרשנויות אישיות לשיר בעל שם זה, של המשוררת האמריקאית סוזן סקוטי (Scutti). השניים ייצרו מרחב סינמנטוגרפי מוזיקלי שנשבר ונבנה מחדש, כך שהמתח והדרמה מרחפים תמידית בחלל ויוצרים אווירה מתעתעת.
בסיום הסדרה ייצא בשיתוף "רוטשילד 12", תקליט ויניל שיכלול את כל היצירות המוזיקליות.

דור זליכה לוי ואלעד סינמנס, "מקאמאת", מיצב וידיאו, 2017, באדיבות הספרייה הלאומית


"אוצרות פתוחת קצה" 

תוכנית התואר השני במדיניות ותיאוריה של האמנויות בצלאל, בית הנסן, ירושלים

Curatorial practice – thinking of the community
José Roca , Artist Director, FLORA ars+natura
Bogotá, Colombia

Jose Roca will speak of FLORA, the independent space he manages in Colombia, as a laboratory to articulate curatorial practice through the creation of community and local infrastructure. Roca will show the evolution of FLORA from project space to an independent study program centered on studio practice, interaction, fieldwork, and indigenous thought. He will also speak of some of the biennial-type events he has curated, like Philagrafika in Philadelphia, LARA (Latin American Roaming Art) -an itinerant residency program, and the 8 Mercosul Biennial in Porto Alegre, Brazil, as conscious attempts to extend the effects of the event in time and space, and activating the local scene.

רביעי, 8.3.17, בשעה 16:00
בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים


יאניס קונליס בבאר-שבע

מוזיאון הנגב לאמנות, באר-שבע

אוצרת: אדקיארה צבי (איטליה)
"נגב, תרבות והיסטוריה", שיח גלריה עם האמנית דורית פלדמן, שלמדה עם קונליס, ועם מנהלת המוזיאון דליה מנור
רביעי, 8.3.17, בשעה 18:00
נעילה: 1.4.17
האמן האיטלקי יאניס קונליס (Jannis Kounellis), מבכירי האמנות המושגית הבינלאומית וממובילי תנועת ארטה-פוברה, מציג תערוכה ראשונה בחלל מוזיאוני בישראל. קונליס, יליד יוון (1936), הוא אמן ומשורר אידיאולוגי, המשתמש בחומרים זמינים מן הטבע והדומם ומציג אותם בהקשר חדש ובפרשנות אישית, בקשר ישיר לחלל שבו הן מוצגות ולסביבה התרבותית הרלבנטית. קונליס, המציג ברחבי העולם, מותח את גבולות השפה החזותית ויוצר עבודות גדולות ומורכבות, המכילות אובייקטים וחומרים שונים. המיצב שיצר קונליס במוזיאון הנגב מחבר בין כל חללי המוזיאון ועשוי מחומרים ומפריטים שליקט מן הסביבה במשך תקופת שהותו במקום. בעקבות מותו המצער של קונליס ב-16 בפברואר 2017, התערוכה הוארכה בשבועיים נוספים.

פרט מן המיצב. צילום רפי דלויה


"מַכְּתוּבּ – קליגרפיה מסורתית ועכשווית בין מזרח למערב"

מוזיאון לתרבות האסלאם ועמי המזרח, באר-שבע

אוצרת: שרון לאור-סירק
התערוכה "מַכְּתוּבּ" מציגה את השימושים השונים בנייר בארצות האסלאם, ומתמקדת בקליגרפיה הערבית – אחד מיסודות אמנות האסלאם. בתערוכה נחשף עולם סודי של קמעות שנכתבו לצורכי הגנה וריפוי, וצירופי אותיות שיוחסו להם כוחות מאגיים. מוצגים בה ספרי קוראן זעירים, ספרים מאוירים ודפים מאלבומי ציורים; יצירות בעלות תוכן דתי המציגות דמויות בכתב ציורי, למרות האיסור האסלאמי על ציור דמויות בהקשר דתי. בתערוכה מוצגות גם יצירות אמנות עכשוויות שמשלבות קליגרפיה מסורתית בפרשנות חדשה ואף מחאתית. בין האמנים המשתתפים: שירין נשאט, קוטלו אטאמן, פריד אבו-שקרה וקזואו אישיאי.
אירועים מיוחדים בשיתוף עם אוניברסיטת בן-גוריון:
בימי שני בבוקר, אחת לחודש, מ-10:00 עד 12:00, הרצאה, כיבוד קל וסדנה או שיח גלריה. המפגש הקרוב ביום שני, 6 במרץ 2017: הרצאתה של ד"ר נדיה זלדס "אסלאם, נצרות ויהדות נפגשים בסיציליה".
שיח גלריה בתערוכה עם האוצרת ד"ר שרון לאור-סירק.
פרטים נוספים באתר המוזיאון.

מראה הצבה בתערוכה עם עבודה של אלה פוניזובסקי-ברגלסון. צילום: יורם אלפסי

5 תגובות על רב ערב 28.3.2017

    רוצו לבית הנסן
    בשיחה עם האמנים בטח יהיו צחוקים. זה העיקר, כל השאר שטויות
    .."הרפתקה חובבנית, רשלנית, רצופת כשלים ובעיקר מצחיקה"…
    ממש גודאר וברגמן של האמנות הישראלית

    ג'ורג' עובדיה ומנחם גולן

    רטרוספקטיבה מסקרנת במוזיאון לודוויג בקלן:
    http://www.museum-ludwig.de/en/exhibitions/otto-freundlich-cosmic-communism.html

    תערוכה מצויינת שמוכיחה בפעם ה-1000 שלא הרבה זז מאז

    אוטו פרוינדליך הוא אחד מארבעת האומנים המציגים כעת בתערוכת צל הצבע במוזיאון ישראל. סיפורו אכן מעניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *