רב ערב 17.1.2016

דור גז | אמני אמן-בעירו | אמנים עכשוויים מקפריסין | רויס דינס (ארה"ב), טלי פרחי (הולנד) בקיבוץ נאות-סמדר | ״Abject Art״ | "לבן על לבן: ממלביץ' ועד היום" | שבעה זוגות אמנים ישראלים בגלריה | "הכסאות", תיאטרון מלנקי

"האדם החולה של אירופה: המלחין", דור גז

המוזיאון לאמנות האסלאם, ירושלים

פתיחה: 12.1.17
נעילה: 1.4.17
שיח גלריה בהנחיית האמן: 19.1.17, בשעה 18:00

תערוכת היחיד של האמן דור גז במוזיאון לאמנות האסלאם מציגה את חלקו השלישי של פרויקט רחב היקף בשם "האדם החולה של אירופה". כותרת הפרויקט מתבססת על מונח שנטבע בסוף המאה ה-19 לתיאור גסיסתה והתפוררותה של האימפריה העותמאנית. באמצעות מונח זה בוחן גז את ההיסטוריה התרבותית והלאומית של כמה מדינות לאום שקמו על חורבות האימפריה, מבעד לסיפוריהם האישיים של יוצרים ואנשי רוח שפסקו ליצור בעקבות אירועים טראומתיים בהיסטוריה של עמם. במסגרת עבודת וידיאו שעומדת בלב התערוכה, גז מתלווה אל המלחין הארמני האגופ, שמשפחתו גורשה לירושלים בזמן הג'נוסייד של העם הארמני במלחמת העולם הראשונה. מבטו של גז על אדריכלות, הלחנה, צילום וקרמיקה ארמניים כעל תמונת נגטיב הופך את התערוכה כולה למשל על סיפורם של הארמנים כמיעוט במסגרת האימפריה העותמאנית.
מוזיאון האסלאם, רח' הפלמ"ח 2, ירושלים. טל' 02-5661291. שעות פתיחה: ב'–ד', 10:00–15:00, ה', 10:00–19:00, ו' ושבת, 10:00–14:00.

"האדם החולה של אירופה: המלחין", דור גז, מוזיאון האסלאם, ירושלים



"טרילוגיה", אמני אמן-בעירו

בית האמנים אז"ר, כפר-סבא

אוצר: אמיר שפט
נעילה: 29.1.17

"טרילוגיה" הוא מונח המוכר מקולנוע או מספרות, מ"הקומדיה האלוהית" של דאנטה ועד "מלחמת הכוכבים" של לוקאס. אמני אמן-בעירו הכפר-סבאים לא ציירו את דארת ויידר ולא צילמו את ביאטריצה של דאנטה, אבל הם ניסו, כל אחד בדרכו, באמצעות שלושה אובייקטים, לגעת במשהו רחב ועמוק שמצדיק את המונח "טרילוגיה". לעבודות בתערוכה פורמט משותף, אבל לא נושא משותף, משום שלאמנות מעמיקה אין נושא מוגדר, אלא היא תמיד חותרת לחרוג אל מעבר למלים, למקום ללא כותרת.
שבת, 21.1.17, בשעה 11:00 – יוצרים מקריאים מיצירותיהם.
שבת, 28.1.17, בשעה 11:00 – קטעים מ"קברט לוין", אנסמבל תיאטרון כפר-סבא.
הכניסה חופשית.

בית האמנים אז"ר (השער מול בית 29), כפר-סבא. שעות פתיחה: שישי, 10:30–13:30; שבת, 10:00–14:00.

תרזה חורין קרגולה, מתוך "טרילוגיה", אמני אמן-בעירו, כפר-סבא



"כה קרוב ועדיין כה רחוק", אמנים עכשוויים מקפריסין

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות

אוצר: יאניס תומאזיס

התערוכה מציגה לראשונה בישראל קבוצה דינמית של 17 אמנים קפריסאים עכשוויים שבוחנים את התרבות והזהות הקפריסאיות ואת מורכבותן. קפריסין כה קרובה לישראל, ובה בעת כה רחוקה. על אף הקרבה הגיאוגרפית ביניהן, שתי המדינות יודעות מעט מאוד האחת על רעותה, ובכלל זה על שדה האמנות זו של זו. למרות ההבדלים, המדינות השכנות חולקות קווי דמיון רבים, כולל היסטוריה מורכבת שנוכחותה עדיין מורגשת בחיי היומיום, אי-שקט גיאופוליטי תמידי ומשברים חברתיים, דתיים, פוליטיים וכלכליים בלתי פוסקים, שממשיכים להשפיע על ההווה ועל העתיד.
האמנים המשתתפים בתערוכה מציגים עבודות וידיאו, מיצב וצילום המעלות שאלות מקומיות ועכשוויות של כלכלה, פליטות ומציאות רווית טראומה, קונפליקט ואלימות. העבודות מהדהדות את חוויית החיים בעיר החצויה ניקוסיה, המחולקת בין השלטון הקפריסאי והטורקי.

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה.

תיאודולוס גרגוריו, "טיסה 0303", 2003, וידיאו



"שולחן האמנים לוקח אנשים יוצרים למקומות מיוחדים"

הנחיה והדרכה: רויס דינס (ארה"ב), טלי פרחי (הולנד)

קיבוץ נאות-סמדר
19–23 במרץ 2017

"שולחן האמנים" הוא פלטפורמה לאמנים מכל העולם ולכל התחומים,​ שנוצר, מאורגן ומתבצע על-ידי שני אמנים יוצרים: טלי פרחי (הולנד) ורויס דינס (ארה"ב). לראשונה הם מביאים לישראל את ריטריט האמנות שלהם "ליצור במדבר", שיתקיים בערבה בקיבוץ נאות-סמדר. זו הזדמנות לצאת משגרת הסטודיו או העבודה בבית ולהתמקד במשך חמישה ימים אך ורק ביצירה.
פרחי ודינס יהיו זמינים עבור המשתתפים להדרכה, עזרה, הכוונה ותמיכה. כמו כן הם יעבירו סדנאות ייח​ו​דיות ויבצעו הדגמות בציור ורישום.
במקביל תיערך סדנת מיינדפולנס ​לחיזוק האינטואיציה ​בהדרכת אילנה ​וי​ילר​ מירושלים.

פרטים נוספים: כאן

"שולחן האמנים", קיבוץ נאות-סמדר



Abject Art"", תערוכה קבוצתית בגלריה מרכזית

התחנה המרכזית החדשה, תל-אביב

אוצר: דורון פורמן

התייחסות נוספת לנושא Abject Art בראי התקופה הנוכחית, 23 שנה אחרי התערוכה שהתקיימה במוזיאון ויטני ב-1993. התיאורטיקנית ז'וליה קריסטבה הגדירה את המושג "בזות" כמצביע על מה שהורחק מן הגוף, הוצא ממנו כהפרשה והפך ל"אחר". באמצעות יצירות אמנות המצביעות על נוזלי גוף וחלקי גוף אנטומיים, בהקשר של "גועל" או "מתקפה" – הבזות מערערת על הזהות, על המערכת, ואינה מכבדת גבולות, עמדות וכללים. "לבזוי יש רק תכונה אחת משל האובייקט – היותו מנוגד לי", כותבת קריסטבה בתחילת ספרה. להכיר את האני מתוך מה שאני לא: מתוך הבזוי, שאיני חלק ממנו. רוק, דם, חלב, שתן, צואה ודמעות; הליחות, הטומאה, החרא וכיו"ב, הם מה שהחיים בקושי יכולים לשאת.

Abject Art  – תערוכה קבוצתית בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב



"לבן על לבן: ממלביץ' ועד היום"

תערוכה קבוצתית במוזיאון מאנה-כץ, חיפה

אוצרות: לריסה בלימן וסבטלנה ריינגולד
הדרכה בתערוכה: 21.1.17, בשעה 11:00.

במשך דורות רבים נשא הצבע הלבן משמעויות סימבוליות בהקשרים הנוגעים לדת, למחשבה מטפיזית ולספרות, וכן נבחן במחקר המדעי ובחקירה הפילוסופית. רק בתחילת המאה ה-20, בעקבות עבודתו של קזימיר מלביץ', הלבן בצורתו הרדיקלית ביותר נכנס לעולם האמנות החזותית – הן בצורתו הטהורה והן כחלק ממסגרת רחבה של התייחסויות. התערוכה "לבן על לבן" בוחנת את הרעיונות וההקשרים המגוונים המופיעים בדיונים על אודות טיבו של נושא זה.
משתתפים: אתי אברג'יל, אריה אזן, אריה ארוך, ז'אן (הנס) ארפּ, יעל בלבן, אביבית בלס-ברנס, נועה ברזנר, יונתן גולדמן, מיכאל גרוס, ולטר גרופיוס, גלי גרינשפן, חיה גרץ-רן, לאה דיין, חנה דיליאן, פלג דישון, אורלי הומל, יוזף הופמן, שולי וולף, שגית זלוף נמיר, רפי לביא, ג'ורג'ו מורנדי, אוהד מילשטיין, קזימיר מלביץ', דב פייגין, טלי נבון, ינאי סגל, אינה פולונסקי, בלו סימיון-פיינרו ועוד.
מידע נוסף באתר.

מוזיאון מאנה-כץ, רח' יפה-נוף 89, חיפה. טל' 04-9119372. שעות פתיחה: א'–ד', 10:00–16:00, ה', 16:00–19:00, ו', 10:00–13:00, שבת, 10:00–15:00.

לואיס טומסלו, צלם: סטס קורולוב



"אני לדודי ודודי לי", שבעה זוגות אמנים ישראלים

גלריה עירונית כפר-סבא

אוצרת: מאירה פרי-להמן
פתיחה והשקת קטלוג: 19.1.17, בשעה 19:30
שיחי גלריה: 24.1.17, 14.2.17, בשעה 19:00
נעילה: 16.3.17

גרטה וולף-קרקואר וליאופולד קרקואר, בתיה ויהושע גרוסברד, אביבה אורי ודוד הנדלר, שוש קורמוש ומאיר פרנקו, מיכל גולדמן ודוד ריב, תרצה פרוינד ואלכס קרמר, חליל בלבין ומרב קמל – שבעה זוגות אמנים מציגים בגלריה העירונית בכפר-סבא זוגיות אמנותית בעלת פנים שונות. ארבעה מהזוגות המוצגים כבר אינם בין החיים. נקווה כי התערוכה והקטלוג המלווה אותה ישמרו את זכרם וישיבו את עבודותיהם לתודעת הכלל.

גלריה עירונית כפר-סבא, רח' ויצמן 135, כפר-סבא.

מרב קמל וחליל בלבין, מתוך הסדרה "הקרנפים", 2015. צילום: רן ארדה



"הכסאות", תיאטרון מלנקי

מחזה מאת אז'ן יונסקו

תיאטרון תמונע, תל-אביב
20.1.17, בשעה 20:00
8.2.17, בשעה 20:00

העלאה עכשווית של קלאסיקה מאת אז'ן יונסקו, חלוץ תיאטרון האבסורד ומחשובי המחזאים של המאה ה-20. זוג קשישים החיים יחד בבית מוקף מים זה 75 שנה מחכים לאורחים. זה שנים אחדות שהקשיש שוקד על חיבור בשורה לעולם. באותו הערב, עתידה הבשורה להישמע מפיו של "נואם מקצועי".
תרגום: אלי סבג; עיבוד ובימוי: מיכאל טפליצקי; עיצוב תפאורה ותלבושות: פולינה אדמוב; מוזיקה: יבגני לויטאס; עיצוב תאורה: ודים קשרסקי; כוריאוגרפיה: נטלי שטנדלר; משתתפים: יבגניה שרובה, מיכאל טפליצקי, אינה סלביטקר, פבל קרבצקי.
תיאטרון מלנקי ("קטן" ברוסית) מתמקד בהעלאה של קלאסיקות גדולות בפרשנות מחודשת ועכשווית. התיאטרון נוסד בשנת 1997, והוא תיאטרון דו-לשוני, המעלה הצגות בעברית וברוסית. מנהל אמנותי: מיכאל טפליצקי. מנהלת: נדיה מלמונט.
מחיר כרטיס: 80 שקל. טל' 054-2488104.

* שני זוגות כרטיסים ל-20.1.17 יוגרלו בין קוראי "רב ערב" שישלחו מייל.

מתוך "הכיסאות", תיאטרון מלנקי, צילום: אנה וורנוצובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *