רב ערב 10.1.2017

דור גז | אמנים עכשוויים מקפריסין | יאניס קונליס | "זריחה" | דורית פיגוביץ-גודארד | מרב שין-בן-אלון | קומת המרתף בבית אליאנס | תערוכה לזכר יוסי נחמיאס | דלית מתתיהו | "סלון בטון 02" ערד | "הפנים לפנים"

"האדם החולה של אירופה: המלחין", דור גז

המוזיאון לאמנות האסלאם, ירושלים

פתיחה: 12.1.17
נעילה: 1.4.17
שיח גלריה בהנחיית האמן: 19.1.17, בשעה 18:00

תערוכת היחיד של האמן דור גז במוזיאון לאמנות האסלאם מציגה את חלקו השלישי של פרויקט רחב היקף בשם "האדם החולה של אירופה". כותרת הפרויקט מתבססת על מונח שנטבע בסוף המאה ה-19 לתיאור גסיסתה והתפוררותה של האימפריה העותמאנית. באמצעות מונח זה בוחן גז את ההיסטוריה התרבותית והלאומית של כמה מדינות לאום שקמו על חורבות האימפריה, מבעד לסיפוריהם האישיים של יוצרים ואנשי רוח שפסקו ליצור בעקבות אירועים טראומתיים בהיסטוריה של עמם. במסגרת עבודת וידיאו שעומדת בלב התערוכה, גז מתלווה אל המלחין הארמני האגופ, שמשפחתו גורשה לירושלים בזמן הג'נוסייד של העם הארמני במלחמת העולם הראשונה. מבטו של גז על אדריכלות, הלחנה, צילום וקרמיקה ארמניים כעל תמונת נגטיב הופך את התערוכה כולה למשל על סיפורם של הארמנים כמיעוט במסגרת האימפריה העותמאנית.

מוזיאון האסלאם, רח' הפלמ"ח 2, ירושלים. טל' 02-5661291. שעות פתיחה: ב'–ד', 10:00–15:00, ה', 10:00–19:00, ו' ושבת, 10:00–14:00.

"האדם החולה של אירופה: המלחין", דור גז, מוזיאון האסלאם, ירושלים



"כה קרוב ועדיין כה רחוק", אמנים עכשוויים מקפריסין

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות

אוצר: יאניס תומאזיס
פתיחה: חמישי, 12.1.17

התערוכה מציגה לראשונה בישראל קבוצה דינמית של 17 אמנים קפריסאים עכשוויים שבוחנים את התרבות והזהות הקפריסאיות ואת מורכבותן. קפריסין כה קרובה לישראל, ובה בעת כה רחוקה. על אף הקרבה הגיאוגרפית ביניהן, שתי המדינות יודעות מעט מאוד האחת על רעותה, ובכלל זה על שדה האמנות זו של זו. למרות ההבדלים, המדינות השכנות חולקות קווי דמיון רבים, כולל היסטוריה מורכבת שנוכחותה עדיין מורגשת בחיי היומיום, אי-שקט גיאופוליטי תמידי ומשברים חברתיים, דתיים, פוליטיים וכלכליים בלתי פוסקים, שממשיכים להשפיע על ההווה ועל העתיד.
האמנים המשתתפים בתערוכה מציגים עבודות וידיאו, מיצב וצילום המעלות שאלות מקומיות ועכשוויות של כלכלה, פליטות ומציאות רווית טראומה, קונפליקט ואלימות. העבודות מהדהדות את חוויית החיים בעיר החצויה ניקוסיה, המחולקת בין השלטון הקפריסאי והטורקי.
* בערב הפתיחה תתקיים הופעה של להקת מארש-דונדורמה.

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה.

תיאודולוס גרגוריו, "טיסה 0303", 2003, וידיאו



יאניס קונליס בבאר-שבע

מוזיאון הנגב לאמנות, באר-שבע

אוצרת: אדקיארה צבי (איטליה)
פתיחה: חמישי, 15.12.16, בשעה 19:00
שיח גלריה בהשתתפות האמן אייל אסולין ומנהלת המוזיאון דליה מנור: יום רביעי, 18.1.17, בשעה 18:00
נעילה: 18.3.17

האמן האיטלקי יאניס קונליס (Jannis Kounellis), מבכירי האמנות המושגית הבינלאומית וממובילי תנועת ארטה-פוברה, מציג תערוכה ראשונה בחלל מוזיאוני בישראל. קונליס, יליד יוון (1936), הוא אמן ומשורר אידיאולוגי המשתמש בחומרים זמינים מן הטבע והדומם ומציג אותם בהקשר חדש ובפרשנות אישית, בקשר ישיר לחלל שבו הן מוצגות ולסביבה התרבותית הרלבנטית. קונליס מציג בקביעות ברחבי העולם, ובתערוכותיו הוא מותח את גבולות השפה החזותית ויוצר עבודות גדולות ומורכבות, המכילות אובייקטים וחומרים שונים. המיצב שיצר במוזיאון הנגב לאמנות מחבר בין כל חללי המוזיאון ועשוי מחומרים ומפריטים שליקט מן הסביבה בתקופת שהותו במקום.
התערוכה מתקיימת בשיתוף עם המכון האיטלקי לתרבות בתל-אביב, בחסות שגרירות איטליה בישראל ובשיתוף הראל מדפיסים ומוציאים לאור, יפו.

צילום: מנוליס באבוסיס



"זריחה إشراق Sunrise"

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, חיפה

בשיתוף החוג לאמנות, בית-הספר לאמנויות, אוניברסיטת חיפה
אוצרת: שירלי משולם בשיתוף עם אסי משולם
נעילה: 8.3.17

סדרת התערוכות "זריחה" (15.12.16) ו"דמדומים" (8.9.16), שמוצגות בזו אחר זו בגלריה גרנדART  לאמנות עכשווית, כוללת מבחר עבודות של בוגרי התואר הראשון בשנים 2015–2016 מהחוג לאמנות, בית-הספר לאמנויות, הפקולטה למדעי הרוח, אוניברסיטת חיפה, בשיתוף עם אסי משולם, מנחה ואוצר תערוכת הבוגרים, 2015–2016. המצע ההוראתי האיכותי מאפשר צמיחה והתפתחות של אמנים צעירים בראשית דרכם. מחצית מהבוגרים הם מהמגזר הערבי, דרוזים וערבים, ולכן נדרשות רגישות ותשומת לב לאמצעי ביטוי בהיבטים של שפה, תרבות, סביבה, פרשנות, עיבוד, אותנטיות ומקומיות מול שעתוק וגלובליות, וזו גם ייחודיותו של החוג לאמנות באוניברסיטת חיפה.

גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית, גרנד קניון, קומה 3, דרך שמחה גולן 54, חיפה, טל' 04-8121111, שעות פעילות: א'–ה', 12:00–20:00, ו', 10:30–13:00, טל' 0505912953.

מוריאל וולוך, פרט ועבודת וידיאו (בעקבות מאנה), ללא כותרת, 2016



דורית פיגוביץ-גודארד, "פצועים קל", תערוכת יחיד בגלריה המרכזית
עבודת הווידיאו "70", מרב שין-בן-אלון, חלל הפרויקטים

בית-הספר בסיס לאמנות, הרצליה

אוצרת: שלומית ברויר

נעילה: 17.2.17
שיח גלריה
עם האמניות: שישי, 13.1.17, בשעה 11:00 (שין-בן-אלון), 12:00 (פיגוביץ-גודארד)

כמו בשגרת עבודתה בסטודיו – שבו רישומים, ראשי עץ מגולפים, גדמי ספרים, מיניאטורות מוזהבות על כרכובים, מכשירים תחביריים, איברים חשבונאיים ועוד מתכנסים אל תוך סצנה פרועה ופרומה – מקימה פיגוביץ-גודארד בחלל התערוכה מובלעת של עבודות, תלויות מקום ברובן. במעין בריקולאז' גדוש וגדול ממדים, שדומה כי איבריו החפציים והרעיוניים חסרי מכנה משותף ונקבצו זה לזה באקראי, היא שוזרת מעשה בתוך מעשה לכדי שנינות גרוטסקית מתריסה ובעלת עודפות רבת-פנים. דורית פיגוביץ גודארד, בוגרת המדרשה לאמנות ובעלת תואר ראשון בספרות באוניברסיטה הפתוחה, הציגה תערוכות יחיד ובתערוכות קבוצתיות בארץ ובחו"ל.
בחלל הפרויקטים של בית-הספר בסיס, סמוך לתערוכתה של פיגוביץ-גודארד, תציג מרב שין-בן-אלון את עבודת הווידיאו "70", המבוססת על עבודות איקוניות משנות ה-70 של המאה שעברה. לצד הווידיאו יוצגו עבודותיהם של האמנים אפרת נתן, מיכל נאמן, חיים מאור, יוכבד וינפלד, דוד גינתון, תמר גטר ואחרים.

גלריה בסיס, בית-הספר בסיס לאמנות ותרבות, רח' המדע 14, אזור התעשייה, הרצליה.
שעות פתיחה: שלישי, רביעי: 12:00–18:00, חמישי, 12:00–20:00, שישי, 10:00–14:00.

דורית פיגוביץ-גודארד, אובייקטים צבועים זהב על כרכוב פוליאוריטן



אמנות ועיצוב בבית אליאנס

השקת קומת המרתף, ערב של אמנות ועיצוב

חמישי, 12.1.17, בשעה 19:00

בית אליאנס ההיסטורי, שנפתח ב-1880 כאחד מבתי-הספר המודרניים הראשונים בירושלים, עמד במשך כ-15 נטוש וריק בלב לבו של שוק מחנה-יהודה. כיום עמותת רוח-חדשה מפעילה את המקום כבית לקהילות ירושלמיות יוצרות. קבוצות אמנות, תיאטרון, מוזיקה, מחול, קולנוע וצילום ממלאות את החללים השונים ביצירה תוססת ועכשווית. בין הקבוצות השונות מתקיימים יחסי גומלין והפריה הדדית, שנולדים מהם שיתופי פעולה מיוחדים וחד-פעמיים.
ביום חמישי, ה-12.1.17, בית אליאנס משיק את קומת המרתף, עם ערב פתיחה כפול של אמנות ועיצוב: "גשר אליאנס", תערוכה מהמיטב של אמניות ואמני בית אליאנס; אוצרים: ג'ניה קריס, דוריה ש' ושלמה בלאזר. בתערוכה יוצגו עבודות רישום, ציור, צילום, וידיאו ופיסול.
השקת בוטיק הסטודיו: הצצה לתהליכי העבודה של ארבע מעצבות אופנה ותכשיטים ירושלמית החולקות חלל עבודה משותף וייחודי. הפתיחה תחל בשעה 19:00. בשעה 21:30 יתקיימו במקום מופעי מחול, פרפורמנס והקראת שירה של יוצרי בית אליאנס.

בית אליאנס, חניון השוק, רח' כי"ח 5, ירושלים. שעות פתיחת התערוכה: 12.1–20.1, א'–ה', 17:30–21:30, ו', 09:00–13:00.

צילום: ג'ניה קריס



"מקום אחר", תערוכה לזכרו של יוסי נחמיאס

גלריית החוג לתקשורת צילומית מכללת הדסה

פתיחה: רביעי, 11.1.17, בשעה 19:00
נעילה: 2.3.17

תערוכה זו הוקמה לזכרו של יוסי נחמיאס, מורה, אוצר, מבקר וחוקר צילום מוערך שלימד במשך שני עשורים בחוג לתקשורת חזותית בהדסה והלך לעולמו בשנה שעברה. התערוכה מציעה התבוננות ראשונית בפרויקטים מושגיים וצילומיים של יוסי מתקופת לימודיו בבצלאל, בעבודות אמנות מאוחרות יותר, במאמריו בנושאים הקשורים בהיסטוריה של הצילום הישראלי ובכתבים שלא זכו לפרסום. ארגון התערוכה נשען על רעיונות מרכזיים בעשייה המגוונת של יוסי, הבוחנת את העמידות של דימויים צילומיים כצורות סימבוליות וכסוכנים של זיכרון, זהות ודמיון פוליטי בתוך שדות חזותיים, טכנולוגיים וסמנטיים משתנים.
גלריית החוג לתקשורת צילומית מכללת הדסה, רח' הנביאים 37, ירושלים.



"אוצרות פתוחת קצה  – Colloquium #6" | דלית מתתיהו, אוצרת, מוזיאון תל-אביב: "תשומת לב משייטת"

תוכנית התואר השני במדיניות ותיאוריה של האמנויות ותוכנית התואר השני באמנויות, בצלאל, האקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים

רביעי, 18.1.17, בשעה 14:00

"אמרתי לו: 'תגיד את האמת', והוא אמר: 'איזו אמת?' ושירטט בחיפזון משהו בפנקס שלו והראה לי, רכבת ארוכה-ארוכה עם עננת עשן שחור עבה, והוא מציץ מן החלון ומנופף לשלום במטפחת שלו. יריתי לו בין העיניים" (נטליה גינצבורג, "כך זה קרה")
בלבה של השיחה תהליכים אוצרותיים שראשיתם יריית פתיחה ספרותית וזניחת מלחמת המדיומים שידע הדיאלוג העתיק והמתמשך בין ספרות לאמנות. אבקש לצייר דרך שני מקרי מבחן/שתי תערוכות ("מובי דיק" ו"התלוש") את נקודות המגע וההתכוונות הזהות של המילולי והחזותי, את הצעות המבט ההדדיות שחולקים המדיומים, כמו גם את בדידותם ואזלת ידם המשותפת.
בית הנסן, מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.

מורן שוב, "כעלה נידף", מתוך הסדרה "טופוגרפיות בספרים ובמחברות", 2012, הדפס הזרקת דיו על נייר



"סלון בטון 02", כיכר העיר ערד

"המימד ההשתתפותי באמנות עכשווית: חלום או סיוט?"

אוצרת: הדס קידר
אמנים משתתפים: אבנר עמית וקרן בן-אלטבט, דן אלון, עומר קריגר והלל רומן, טל אלפרשטיין
שישי, 13.1.17, בשעה 10:00
האירוע מתקיים לרגל שנתיים של פעילות של אמנות בקהילה בערד, שבמסגרתה הוקמה תוכנית לשהות אמנים המושכת אליה יוצרים מתחומים מגוונים המתעניינים בקשר שבין אמנות לסביבה. "סלון בטון 02" מרחיב את הדיון בהיבטים של השתתפות, שיתופיות ושותפות באמנות ומציע סדרה של פעולות ציבוריות במרכז המסחרי הפתוח בערד.

"ערד: מחזון לחיזיון", פרק א'

אוצרת: הדס קידר
אמנים מציגים: אנה ופנר קאמוס + דוד ופנר, איתי זיו, ליהיא ילין + רז רוזקין, רחל ינאי, רות דורית יעקובי, אוהד מטלון, מרב מרודי, אבראהים נווג'ה, אייל סגל, שמעון פינטו, בוריס קופלביץ', הדס רשף, תמר רודד שבתאי, שרה שחדה, אריאל תמיר

נעילה: 13.4.17
התערוכה מציגה עבודות של אמנים שהתגוררו בעבר או מתגוררים כיום בערד ובוחנת את האופן שהפרויקט המודרניסטי-ציוני משתקף בעבודותיהם. לתערוכה שלושה חלקים, המבוססים על ההיסטוריה ועל המבנה הפיזי של העיר: חלל הכניסה – חזון; חללים פנימיים – צורות חיים; חלל קצה – חיזיון.

מרכז לאמנות עכשווית בערד, רח' בן-יאיר 28 (הכניסה ממתנ"ס ערד), טל' 08-9551502/7. שעות פתיחה: שני ורביעי, 10:00–14:00, שלישי וחמישי, 16:00–20:00, שבת ראשונה ושלישית בחודש, 10:00–14:00. הסעה ללא תשלום מתל-אביב לנרשמים בלינק.
הצטרפו לאיוונט

אבראהים נווג'ה, ללא כותרת, 2006



הצגה: "הפנים לפנים", על-פי סיפורו של ש"י עגנון

תיאטרון הסמטה

בימוי, עיבוד ומשחק: מורסאן
שלישי, 17.1.17, בשעה 20:30
כרטיס: 80 שקל

סופר הרוצה לכתוב על מראות מלוטשות יוצא למסע בעקבות קריאה שהוא חייב להיענות לה. הוא ממהר להגיע ונתקל במראות שונים: רצף הזמן הקיומי הליניארי מתקיים לצד רצף התודעה, הפועל באופן כמעט ספיראלי. כך, מראה-מול-מראה, הקיומיות החולית של קצב העולם בחוץ לצד פנים המחשבות והזכרונות. בואו לראות מראות שבורות ואת פעולת האיחוי, בואו להקשיב לעגנוניות קולחת ומובנת בצורה שטרם נעשתה ולהאזין למוזיקת צ'לו חמה ואלקטרונית קרה.
תיאטרון הסמטה, סמטת מזל דגים 8, יפו העתיקה.

* זוג כרטיסים להצגה יוגרל בין קוראי "רב ערב" שישלחו מייל.

"הפנים לפנים", מורסאן, תיאטרון הסמטה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *