רב ערב 3.5.2016

״שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים״ ושיחה דניאל סיון בהנסן | אוריאל מירון, הילה בן-ארי, מאיה אטון ונגה יודקוביק-עציוני בטבעןן| "בתים מעבר למקף" 2016 | תערוכת מחווה לאמן ניצול השואה יהודה עמירם | שיח אמן עם רענן חרל"פ ויוני גולד | המופע "מספרות", במת מיצג | אמנות, לחימה ואמנות לחימה

הקרנת הסרט ״שיח לוחמים: הסלילים הגנוזים״
מגזין "ערב רב" מזמין להקרנת הסרט עטור הפרסים של מור לושי

שבוע לאחר מלחמת ששת הימים, קבוצת קיבוצניקים צעירים (ובהם העורך אברהם שפירא והסופר עמוס עוז) יצאה לשוחח עם החיילים ששבו משדה הקרב. השיחות המוקלטות נערכו לרב-המכר "שיח לוחמים", אך החלקים השנויים במחלוקת של השיחות צונזרו על-ידי הצבא. הסרט חושף אותם לראשונה ומשרטט תמונה כנה ושוברת לב של חיילים שיצאו למלחמה במטרה להגן על חייהם וחזרו שבורים ומיואשים משדה הקרב.

יום שני | 9.4.2016 | 20:00
לאחר ההקרנה שיחה עם המפיק ועורך הסרט דניאל סיון
הכניסה חופשית
פייסבוק: https://www.facebook.com/events/479784452210089/

שתי תערוכות חדשות בגלריה לאמנות ישראלית במרכז ההנצחה בקריית-טבעון. צילום: אור שגב

שתי תערוכות חדשות בגלריה לאמנות ישראלית במרכז ההנצחה בקריית-טבעון

"נטה צפון על תוהו", אוריאל מירון, הילה בן-ארי, מאיה אטון
12.3.16–14.5.16
אוצרת: מיכל שכנאי-יעקבי

"חצי עיגול שלם", נגה יודקוביק-עציוני, באכסדרת הגלריה
נעילה: 15.5.16

בעבודותיהם של הלה בן-ארי, מאיה אטון ואוריאל מירון הכל כמו תלוי על בלימה, מושלם על גבול הפרימה; הפרעה קטנה ולא מתוכננת, והאיזון שנבנה בעבודה קשה יימחה מיד. במלאכת כפיים עמלנית, תוך שימוש מוקפד בטכניקה, בחומר ובקו הרישומי, בוחנים שלושת האמנים מושגים של יציבות, שיווי משקל, מתח ורפיון. התערוכה מפגישה עבודות מתקופות שונות.

באכסדרת הגלריה תוצג "חצי עיגול שלם", תערוכת יחיד של נגה יודקוביק-עציוני, בת למשפחה שכולה, המציגה תערוכה ראשונה מתוך סדרה של תערוכות שינהלו דיאלוג עם החלל הטעון ועם תכנים של זיכרון והנצחה. על עבודתה "אותות" זכתה האמנית בפרס היצירה של משרד החינוך והתרבות בתחום הציונות לשנת 2015. האמנית משחקת עם ייצוגים של זיכרון והנצחה. היא נוהגת להעביר את החפצים המטופלים שלה תהליכים של פירוק ובנייה מחדש, תוך מעבר מהעיסוק במימד התוכני שלהם למימד צורני מופשט שמקיים אינטראקציה בין עיגולים, קווים וחלל.

ערב עיון ושיח בנושא סוגיות של זיכרון והנצחה באמנות בעקבות התערוכה: שני, 9.5.16, ב-20:00.

לפרטים נוספים

הגלריה לאמנות ישראלית במרכז ההנצחה בקריית-טבעון, ימים ראשון עד חמישי, 08:00–13:00, 16:00–19:00, שישי, 08:00–12:00 (בתיאום מראש), שבת, 11:00–13:00. בחול-המועד פסח הגלריה סגורה. טל' 04-9835506.

"בתים מעבר למקף" 2016

המעבדה למחקר חזותי של עמותת זוכרות מזמינה:
"בתים מעבר למקף" 2016 | תערוכות – בתים פתוחים – סיורים ביאפא

12-14.5.2016

הפרויקט "בתים מֵעֵבֶר למקף" יתקיים השנה זו הפעם השנייה ביאפא לציון יום הנכבה ה-68, כדי לתעד ולזכור את ההיסטוריה המחוקה של העיר יאפא, המודרנית מבין ערי פלסטין, שהפכה ליפו שמעבר למקף המחבר לכאורה ומפריד למעשה בינה לבין תל-אביב, מקף המכיל מרכיבים אלימים וסותרים כמו מחיקה והסוואה, המשכיות וגדיעה, ירושה וניכוס. הפרויקט מבקש להפנות את המבט אל היעדרם הנוכח של בתים שמהם גורשו פלסטינים ביאפא ב-1948, כשבן-לילה נשמטה הביתיות מתחת לרגליהם של אנשים שחייהם כרוכים בתולדות הבית; אנשים שגרו בו, שבילו בו את חייהם, תיכננו אותו או כתבו עליו. גבולותיו של הבית, זה הנתפס לכאורה כדבר טבעי, מקום פרטי ובטוח, הנמצא מחוץ לגבולות ההתערבות הלגיטימית של השלטון, הופרו ונחצו שוב ושוב מאז 1948 ועד היום. את הבתים הללו ניתן להגדיר על-פי ההיסטוריון פייר נורה כמחוזות זיכרון לנכבה ולפלסטין שאבדה. לקיום סדרת הפעולות בשלושת הימים שמפרידים בין יום חגה של מדינת ישראל לבין יום האבל הפלסטיני, בין ה-11 ל-15 במאי, משמעות טמפורלית שהיא בראש ובראשונה פוליטית. העובדה שמרבית האזרחים בישראל אינם מזהים את הקשר הגורדי בין השגת "עצמאותו" של העם היהודי במדינה לנישולו של העם הפלסטיני מארצו, ולימים ממדינתו, היא תוצר של מעשה מדינה, שמרבית משאביה מגויסים לקיומה של הפרדה גזעית-לאומית בין יהודים לפלסטינים. זוהי אפוא הזדמנות לערער על תפיסת הזמן הציונית ההגמונית ולהציע מקור כוח ושחרור ממסגרתה, שאינה רק מוחקת את הנכבה כאסון מתמשך, אלא גם את האפשרות לזוכרה.

הפרויקט יכלול התערבויות אמנותיות בבתים פרטיים שמהם גורשו פלסטינים ב-1948, ערב עיון וסיורים אלטרנטיביים. תוכנייה מלאה תתפרסם בהמשך.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לדבי פרבר, אוצרת הפרויקט.

יהודה עמירם, "נפילה"

תערוכת מחווה לאמן ניצול השואה יהודה עמירם
גלריה האורגים 21, חולון

נעילה: 14.5.16

יהודה עמירם, ניצול שואה בן 86, מבלה את רוב זמנו ב-30 השנים האחרונות בציור בסטודיו שלו בחיפה, ועדיין חולם על הצגת ציוריו במוזיאונים ברחבי העולם. עמירם נולד ביאסינה ב-1930. המלחמה פרצה כשהיה בן עשר, והוא נותר עם אמו ואחיו. אביו בחר לעזוב אותם ולפתוח בחיים חדשים באוקראינה. עמירם מצייר ציורים המתארים את נופי ישראל, זכרונותיו מהשואה ונושאים מן התנ"ך. אנשים הנופלים מחלונות בתים הם דימוי קבוע המופיע בציוריו על השואה. ציורים אלה, הצבועים בצבעי פסטל בהירים, מבטאים את גישתו האופטימית של עמירם, הגורסת כי למרות הנפילה של יהודי אירופה, לא כל האנשים נפלו.

בגיל 86 הוא עדיין חיוני, מבשל גולש הונגרי לחבריו, עוסק באמנות ופעיל ברשתות החברתיות. הוא ממשיך ליצור יצירות חדשות בסגנונות שונים. מאות ציוריו מוצגים בסטודיו שלו ועומדים למכירה, ושאיפתו הגדולה היא שיצירותיו יזכו להכרה עוד בימי חייו.

גלריה האורגים 21, חולון. שני, רביעי, חמישי, 17:00–19:00, שישי, 11:00–13:30, ובתיאום טלפוני: 050-5925521.
הכניסה חופשית והציורים בגלריה מוצעים למכירה. קטלוג מלא בתערוכה.

שיח אמן עם רענן חרל"פ ויוני גולד

שיח אמן עם רענן חרל"פ ויוני גולד
מובי – מוזיאוני בת-ים

שישי, 6.5.16, ב-12:00

בתערוכה "הילדים רוצים קומוניזם" מציג רענן חרל"פ תבליט של דירה הכולל אלמנטים המזוהים עם ארכיטקטורה של דיור ציבורי. התבליט נוצר על קירו הפנימי של חלל המוזיאון והופך את המבנה על פיו: החוץ הוא פנים והפנים הוא חוץ. יוני גולד מצייר קריקטורה של מציאות תחת משטרים סוציאליסטיים במאה ה-20, ומתמקד בסצנה מוכרת – התור, מתוך ההכרה כי התופעה לא נעלמה עם קריסת הגוש הסובייטי ונפילת חומת ברלין, אלא דווקא התגברה ונפוצה לכל עבר.

השיח יציע דיון השוואתי בין עבודותיהם של שני האמנים. חרל"פ יתייחס לדיור ציבורי לא רק כשריד מהעבר, אלא גם כאופק לעתיד חברתי-פוליטי. גולד ישוחח על תפקידו של ציור הקיר במסורת של אמנות במסגרת תנועות מהפכניות – חינוך ההמון ותיווך ערכי המהפכה לציבור.

"הילדים רוצים קומוניזם", אוצר: יהושע סימון, מובי – מוזיאוני בת-ים, רח' סטרומה 6, בת-ים. טל' 03-6591140. שלישי, חמישי, 16:00–20:00, שישי, שבת, 10:00–14:00.

צילום: ארלה הצמצם הבוער

המופע "מספרות", במת מיצג
התחנה המרכזית החדשה, תל-אביב–יפו

מוצאי-שבת, 7.5.16, 14.5.16, 21.5.16, 28.5.16, ב-20:30

אחרי שאנחנו מתפשטות בתחנה שבשולי העיר המרכזית בישראל, תל-אביב, אנחנו מספרות בבמת מיצג שבשולי התחנה. בחרנו ללקט דימויים וסיפורים ולנתק אותם מהמכלול. להציג אותם בנפרד. לצמצם ולעדן אותם. ליצור הוויה מצטברת. תהודה יותר מאשר תעודה. הפניה לזווית ראייה חלופית המאפשרת מבט חדש אל התחנה הישנה. חוויה בלי שיפוט. ביקור ולא ביקורת. משפטי זן שימשו השראה ליצירת המופע, שתהליך יצירתו נעשה תוך כדי תהליכי שינוי אישיים וציבוריים.

כרטיסים: כאן או בטל' 03-5372096 או באתר.במת מיצג, התחנה המרכזית החדשה, תל-אביב–יפו, קומה 4, קומת הכניסה, שער 41 (לוינסקי).

*זוג כרטיסים יוגרל בין קוראי "רב ערב" שישלחו מייל.

מתוך סרטו של מסאקי קוביאשי ״מרד הסמוראי״, 1967

אמנות, לחימה ואמנות לחימה

בית הנסן, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים
מוצאי-שבת, 7.5.16, ב-20:00

מהו המרכיב האמנותי באמנויות לחימה? האסתטיקה, הכוונה, ההכשרה או משהו אחר? האם יש בכלל קשר בין אמנות לאמנויות לחימה? ואם לא, מדוע הן נקראות כך? באירוע של כתב-העת לאמנות "ערב רב" נצפה בסרטי סמוראים קלאסיים ונדבר על השאלות העולות מהם.הכניסה חופשית.
האירוע בפייסבוק

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *