רב ערב 9.2.2016

מה הקשר בין דאע"ש, בנקסי והיפ-הופ? | פרפורמנס: מאיה וינברג ולי מאיר | עידו גוברין ואנסמבל מוזיקה-נובה | שישי בוקר בבית בנימיני | ואניה-יונתן שאוב | "בית ארעי", קול קורא | "להתראות סובייקט מודרני, ברוך הבא סובייקט טכנו-דיגיטלי" | "הדיוקן ודמות האדם" | כמה מלים על גבורה, מפגש | שימור ופיתוח טבע במרחב העירוני | שיחה עם הפסל נחום טבת

בנקסי, 2015

הפריזמה בשיתוף המגזין "ערב רב" ותכנית Toolbox מזמינים:
"אמנות, ערך והפוליטיקה של הדימוי בעידן הקפיטליזם, או: מה הקשר בין דאע"ש, בנקסי והיפ-הופ?"
בית הנסן, ירושלים 

חמישי, 11.2.16, ב-19:30
המתח בין נטישת הכוח של הדימוי לטובת כוחות מסחריים ופוליטיים לבין נסיונות לנכס מחדש את הכוח שהופקע מהאמנות וחמק מבין אצבעותיה; מבט היסטורי ועכשווי על הסיכונים, הסיכויים והמחירים של הניסיון לרתום את הכוח של הדימוי המסחרי, התקשורתי או הפוליטי; ונקודת מבט על עלייתו של ההיפ-הופ כשפה הגלובלית של המוזיקה הפופולרית כמודל להבנת נסיונות שכאלה בתחום האמנות הפלסטית והחזותית.

מרצה: עודד ארז
אוניברסיטת קליפורניה בלוס-אנג'לס (UCLA) והאוניברסיטה העברית.

דיון בהנחיית רונן אידלמן, עורך המגזין "ערב רב", כתב-עת עצמאי לאמנות, תרבות וחברה.
האירוע כאן.
בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.

מתוך "תרגול ספרים", פרפורמנס מאת מאיה וינברג ולי מאיר. צילום: Andre Lewski

"תרגול ספרים"
פרפורמנס של האמניות מאיה וינברג ולי מאיר
התכנסויות 5+6 במסגרת התערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף"
מוזיאון פתח-תקווה לאמנות

שישי, 19.2.16, ב-12:00
שבת, 27.3.16, ב-19:00

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות מקיים סדרת אירועי ספרות, מוזיקה, שירה, פרפורמנס ומחול, במסגרת התערוכה "ביביליולוגיה: הספר כגוף". התערוכה, שאצרו דרורית גור-אריה ורפאל סיגל, מבקשת לפענח את קסמו של הקשר בין הספר לגוף האנושי ומתחקה אחר המימד הפיזי והגופני שקיים בספרים, תוך התייחסות להיבטים של טקסט, שפה ופעולת הקריאה. במסגרת ההתכנסויות החמישית והשישית בסדרה, יתקיים הפרפורמנס "תרגול ספרים" מאת האמניות מאיה וינברג ולי מאיר.

סיור מודרך בתערוכה כחצי שעה לפני תחילת המופע.
40 שקל. הכרטיס כולל כניסה לתערוכות המוזיאון (מספר המקומות מוגבל).
לרכישת כרטיסים: 03-9286304/ 26 ובמייל.

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה. 

"חזרה – הופעת תיאוריה #3", עידו גוברין ואנסמבל מוזיקה-נובה

"חזרה – הופעת תיאוריה #3"
עידו גוברין ואנסמבל מוזיקה-נובה
בית הנסן, ירושלים

רביעי, 10.2.16, ב-20:30
הכניסה חופשית

ההופעה החיה שתתרחש בינות לעבודות המוצגות בחלל התערוכה "לשוב למקום, זה, כמו למות" תעסוק במושג התיאורטי של "חזרה" באמצעות פרקטיקה אמנותית מבוססת סאונד וטקסט, בניסיון לברר אם וכיצד ידע חדש על אודות מושג ה"חזרה" מתאפשר באמצעים שאינם תיאורטיים. כחלק אינטגרלי וכהרחבה של תוכני התערוכה, הסיטואציה הפרפורמטיבית/מוזיקלית תשלב בין הסאונד של המיצבים הקיימים בה ליצירה חיה מאת סטפן טאוט "drei 1-21", בנגינת אנסמבל מוזיקה-נובה ובהשתתפותו של עידו גוברין מחו"ל, באמצעות סקייפ, כ"נוכחות-נפקדת", כסטרוקטורה חיצונית בתוך הסאונד שהתערוכה מייצרת, אך בה בעת גם כנוכחות סונרית עצמאית. יצירתו של טאוט, מלחין שווייצרי וחבר באנסמבל ונדלוויזר, מרחיבה את המרחב הסונרי ואת החלל שבו היא מתרחשת. המרחב הצלילי החדש אינו בהכרח מרכז, אלא פריפריה שוות נפש הפתוחה לאירועים ויחסים שונים.

Musica Nova, אנסמבל ישראלי למוזיקה אקספרימנטלית ועכשווית מישראל ומהעולם, הוא קולקטיב המורכב ממוזיקאים ואמני סאונד הפועלים יחד כמבצעים וכיוצרים להעשרת הדיאלוג בין עולם המוזיקה לאמנויות חזותיות. משתתפים: יוני ניב, קרוטלס; תום סולוביציק, סקסופון סופרן; דן וינשטיין, צ'לו; עידו גוברין, טקסט.

בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רחוב גדליהו אלון 14, ירושלים.

בוריס כץ, מתוך "שישי בוקר בבית בנימיני", סדרת הרצאות והדגמות

שישי בוקר בבית בנימיני – סדרת הרצאות והדגמות
מפגש שלישי: צלילי המוזיקה לפי הקצב

שישי, 12.2.16, ב-10:30

הרצאה מוזיקלית הכוללת סקירת מגוון כלי נגינה אתניים מכל העולם, לרבות כלי נגינה אקזוטיים – פאנטם, קחון, מראקסים ועוד. הכלים עשויים מחומרים טבעיים וממוחזרים, ובמהלך ההרצאה יודגמו הצלילים הייחודיים המופקים מהם. מרצה: נציג קבוצת קלימבה, חנות ייחודית לכלי נגינה אתניים בנווה-צדק, תל-אביב.

"אוקרינה אהובתי"
בוריס כץ, אמן קרמיקה, יוצר פסלים קרמיים מלאים בהומור השואבים השראה מעולמו הפנימי. בין עבודותיו של האמן אוסף גדול של אוקרינות, כמה מהן מורכבות וצבעוניות, ואחרות מינימליסטיות למראה, אך לא פחות מתוחכמות והומוריסטיות. במהלך המפגש ידגים כץ יצירת אוקרינה וידבר על עבודותיו ומקורות השראתן.

כניסה: 50 שקל. הרשמה מראש בטל' 03-5182257 או במייל.
בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית, רח' העמל 17, תל-אביב.

ואניה-יונתן שאוב, "בראשית מת", 2011, ספר מונבט צילום: אלעד שריג

מפגש עם האמן ואניה-יונתן שאוב
בתערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף"
מוזיאון פתח-תקווה לאמנות

שבת, 13.2.16, ב-12:00

"ספר בראשית מת מחזיק את אוסף הזרעים שלי, שליקטתי לאורך שנים מצמחים שונים וממקומות שונים. הזרעים נשתלו בדפים של נייר-עובש, שאותם כרכתי במהדורה של שני ספרים. ספרים אינם סוף פסוק כל עוד ממשיכים לתרגם אותם, ממש כשם שזרעים הם רק גרסה או דוגמית של הצמח, תמצית הדי.אן.איי שלו, המצב הנוודי של הצמח שבאמצעותו הוא מפיץ ומעתיק את עצמו. גם ספרים נוצרים על-ידי אנשים לא מיושבים" (ואניה-יונתן שאוב על יצירתו "בראשית מת", שמוצגת בתערוכה "ביבליולוגיה: הספר כגוף").

התערוכה ממחיזה את הקשרים, הזיקות ויחסי הגומלין הכורכים יחד את הספר והגוף האנושי, ומתחקה אחר המימד הפיזי והגופני שקיים בספרים. היא עוסקת בספר על קדושתו כמו גם על חילולו וחילונו, על שימורו והיעלמותו. אוצרי התערוכה דרורית גור-אריה ורפאל סיגל יצרו מרחב נזיל המשלב בין עבודות אמנות עכשווית לפריטים ואובייקטים בעלי ערך היסטורי-תרבותי המוצבים זה לצד זה, בחלל אחד.

מוזיאון פתח-תקווה לאמנות, רח' ארלוזורוב 30, פתח-תקווה. הכניסה חופשית.

"בית ארעי", קול קורא לפרויקט אמנות, בית אבי חי, ירושלים

"בית ארעי", קול קורא לפרויקט אמנות
בית אבי חי בירושלים

חג הסוכות מבקש מהאדם לייצר לעצמו "בית ארעי" ולהרהר על-ידי כך במושגי הקביעות והארעיות בעולם. לקראת החג הקרוב מזמין בית אבי חי אמנים מתחומים שונים (צילום, וידיאו, סאונד, עיצוב, אמנות פלסטית, מיצג ועוד) להגיש הצעות לעבודות במסגרת תערוכה שתעלה בנושא "בית ארעי" בתקופת החגים (אוקטובר 2016, תשרי ‏תשע"ז) בבית אבי חי בירושלים, כחלק מ"סוכות מדברות" – פעילות רב-תחומית המתקיימת בחול-המועד בבית.

האמנים הנבחרים ישתתפו בחממה אומנותית-לימודית (שתתקיים כמה חודשים קודם לכן) במסגרת בית אבי חי, כחלק מתהליך הפרויקט.

אמנים בוגרי בתי-ספר לאמנות מוזמנים לשלוח הצעות וסקיצות לעבודות, דימויים ורעיונות לתערוכה, בצירוף קורות חיים ודוגמאות לעבודות קודמות (מהחמש השנים אחרונות ולא יותר מעשר עבודות) בקובץ pdf אחד, עד לתאריך 27.2.2016 ,לדוא"ל.

פרטים נוספים באתר.

"להתראות סובייקט מודרני, ברוך הבא סובייקט טכנו-דיגיטלי"

תוכנית התואר השני במדיניות ותיאוריה של האמנויות בבצלאל
קורס "להתראות סובייקט מודרני, ברוך הבא סובייקט טכנו-דיגיטלי"

התוכנית שמחה להודיע על פתיחת הקורס "להתראות סובייקט מודרני, ברוך הבא סובייקט טכנו-דיגיטלי". ההשתתפות בקורס חינם, אך דורשת רישום מקדים.
הקורס יתקיים בבית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים, החל מ-24.2.16, בימי רביעי, בשעות 18.00–19.30, למשך 13 מפגשים, עד 15.6.16, כולל.
ההשתתפות אינה מקנה הכרה אקדמית.
מרצה: ד"ר גלית ולנר.

תיאור הקורס: הטכנולוגיות הדיגיטליות הסובבות אותנו משפיעות עלינו ומשנות את האופן שבו אנחנו תופסים את העולם. האם הן גם מעצבות סובייקט חדש? בקורס נחקור שאלה זו באמצעות קריאה בטקסטים שהם חוד החנית בחשיבה על אודות כינונו של סובייקט חדש, שונה, דיגיטלי. נבדוק את המעבר ממודרניות לפוסטמודרניות ומשם לפוסט-הומניזם, OOO ופוסט-פנומנולוגיה; נבחן את מושג הווירטואליות מול מושג המציאות המתוגברת, ונאפיין את הדיגיטליות כמרכיב בזהות החדשה. בין הנושאים שיידונו בקורס: רובוטים חברתיים, תשומת לב בעידן הדיגיטלי, טכנולוגיה ומגדר, אושר דיגיטלי, כימות עצמי (Quantified self) ועוד.

להרשמה יש לשלוח מייל.
לפרטים נוספים: 02-5631584.

יעקב פורת, מתוך התערוכה: "הדיוקן ודמות האדם", גלריה לאמנות האורגים 21, חולון

"הדיוקן ודמות האדם", תערוכה קבוצתית
אוצרת: יפה עמרני

הגלריה לאמנות האורגים, חולון 

פתיחה: חמישי, 11.2.16, ב-19:00
נעילה: 7.3.16

בעקבות ביקור במוזיאון מרכז פומפידו בפריז, החליטה האוצרת יפה עמרני להזמין אמנים ישראלים להשתתף בתערוכה בסגנון האמנות המודרנית, בדומה ליצירות המוצגות בפומפידו. היצירות בתערוכה מציעות מגוון רחב של ביטויים לרגשות אנושיים המבטאים את דמות האדם בעיני היוצרים; רגשות שמהם מורכב כל אדם באשר הוא, אולם כל אדם חש אותם בדרך שונה המתייחסת אליו בלבד, ומכאן הייחודיות של האמן בדרך הצגת דיוקן האדם שלו.

בפתח התערוכה תישא דברים ד"ר נורית צדרבוים.
הכניסה חופשית.

גלריה לאמנות האורגים, רח' האורגים 21, חולון, טל' 050-5925521.

ישעיהו רבינוביץ'  "ראש בצבע ירוק", צילום: איתמר מנדס-פלור

כמה מלים על גבורה
מפגש במסגרת התערוכה "מאפיינים של גיבור", ישעיהו רבינוביץ'
מעמותה, בית הנסן, ירושלים

שישי, 19.2.16, ב-10:30

פרופ' רות פיין, "דון קיחוטה: גיבור לא הרואי"
דון קישוט, הדמות הראשית ברומן הקלאסי של סרבנטס, הוא אולי הדוגמה הראשונה בספרות המערערת על הדיכוטומיה גיבור/אנטי-גיבור ומצביעה על משמעויות חדשות לגבורה המבוססות על כבוד האדם. פרופ' רות פיין היא חוקרת של ספרות עברית ולטינו-אמריקאית בחוג ללימודים רומיים ולטינו-אמריקאיים באוניברסיטה העברית בירושלים. תחום ההתמחות שלה הוא ספרות תור הזהב ומיגל דה-סרבנטס.

אורן פרי-הר, "הנוצה והחרב – יחסי הלוחם והאמן אצל שקספיר"
אם אצל דוד המלך, הדמות שהיתה השראה לאחת העבודות בתערוכה, הלוחם והמשורר מתגלמים בדמות אחת, אצל שקספיר הם לעולם אינם נפגשים. הלוחם כותב את ההיסטוריה בחרבו, הוא זה שיוצר אותה, אך גם זה שהופך אותה ממציאות לטרגדיה. הוא יהיה הגיבור שלה, אבל סופו תמיד יהיה טרגי. המשורר הוא המתעד הגדול של הלוחם, זה שמנציח אותו, אבל גם זה שהופך אותו ממצביא לדמות, מאדם שניסה להשפיע על המציאות לצל חולף על בימת ההיסטוריה. אורן פרי-הר כותב דוקטורט על הכתיבה הפרגמנטרית של עגנון בחוג לספרות עברית באוניברסיטה העברית' מלמד תיאוריות של האמנות בסם שפיגל וספרות כללית בבית-הספר להכשרת מורים כרם.

קישור לאירוע

מעמותה בהנסן, בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים.

הדמיה של חידוש גן הוורדים, יעל המרמן-סולר, 2015

גלריה ת(א)עשייה, סדנאות האמנים ירושלים
אירוע במסגרת התערוכה "צומח דומם"

הרצאה על שימור ופיתוח טבע במרחב העירוני הלכה למעשה מאת יעל המרמן-סולר

שלישי, 16.2.16, ב-19:00
יעל המרמן-סולר, אדריכלית ומתכננת ערים, מרצה בבצלאל ומתמחה בהטמעת קיימות, טבע עירוני ותכנון סביבתי ברשויות מקומיות ובגופים ציבוריים.
אמנים מציגים בתערוכה: עינת אמיר, טל אמיתי-לביא, אליעזר זוננשיין, אירית חמו, דנה לוי, דוד עדיקא, עינת עריף-גלנטי.
אוצרת: תמר גיספאן-גרינברג.
הכניסה חופשית.

סדנאות האמנים, גלריה ת(א)עשייה, רח' האומן 26, אזור התעשייה תלפיות, ירושלים.
שעות פתיחה: ב', 10:00–14:00, ה', 16:00–20:00, ו', 10:00–14:00 ובתיאום מראש.

נחום טבת

"8X8 – שמונה שיחות עם אמנים על אמנות"
מוזיאון תל-אביב לאמנות
8X4 – שיחה עם הפסל נחום טבת
חמישי, 11.2.16, ב-20:00

סדרת מפגשים עם אמנים ישראלים מובילים בני דורות שונים בשיחה עם הקהל על יצירתם ותהליך עבודתם. המפגשים עוסקים בנושאים ותחומים שונים באמנות המודרנית והעכשווית, בהם ציור, פיסול, מיצב, עיצוב, צילום ווידיאו.

הפסל נחום טבת, אמן בכיר שהציג בגלריות ומוזיאונים מובילים בארץ ובעולם, זכה בפרסים רבים ושימש פרופסור ומנהלה של השלוחה התל-אביבית של בצלאל. טבת נולד ב-1946 בקבוץ מסילות שבעמק בית-שאן, ומנעוריו בקיבוץ החל ללמוד ציור במסגרות שונות. לאחר שחרורו מהשירות הצבאי למד ציור אצל רפי לביא. עם תום לימודיו פנה ליצור אובייקטים ופסלים. מראשית שנות ה-70 החל להציג בתערוכות קבוצתיות, וב-1972 הציג בירושלים את תערוכת היחיד הראשונה שלו. תערוכת יחיד ראשונה בחוץ-לארץ הציג בדיסלדורף שבגרמניה ב-1975, ושנה לאחר מכן הציג במוזיאון ישראל את תערוכת היחיד המוזיאלית הראשונה שלו.

עבודותיו המוקדמות – נקודת המוצא לפרויקט האמנותי המתמשך שלו – בוחנות ומפרקות "הפשטה" ו"ייצוג" ואת מרכיביו הבסיסיים והמושגיים של "הציור" ותפקודיו בחלל, תוך התייחסות ביקורתית לאוונגרד הניו-יורקי של שנות ה-60 ובעיקר למינימליזם ואמנות מושגית; מהלכים שהתפתחו משנות ה-80 ואילך ליצירות פיסול מורכבות, מרובות איברים וגדולות ממדים, שיש בהן עושר חזותי ורעיוני.

להרשמה: 03-6077070.

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *