רב ערב 19.1.2015

השקה ותערוכה לכבוד ספרה של רחל פרץ | תערוכת יחיד של אורן פישר | מארק יאשאייב |"מחווה ליאנוש קורצ'אק", יצחק בלפר |יום עיון בעקבות התערוכה "קראפט ישן, קראפט חדש״ | 2015 בפקולטה לאמנויות המדרשה | "הלם הלא-צפוי – שאלות על מעשה האמנות" | סדרת הרצאות של יונתן אמיר על אמנות ישראלית בשנות האלפיים

 

חמוטל פישמן

 "רק תני לו אויב", השקה ותערוכה
לכבוד ספרה של רחל פרץ, "כיפה אדומה | רק תני לו אויב"

בית הנסן, ירושלים

חמישי, 21.1.16, ב-19:30

ערב לכבוד ספרה של רחל פרץ, "כיפה אדומה | רק תני לו אויב" (מוסד ביאליק, הסדרה "כבר"), ופתיחת תערוכתה של חמוטל פישמן, "מחווה לכיפה – מתווים".

משתתפים:
עורכת הספר, ליאת קפלן
ד"ר עודד וולקשטיין
פרופ' אריאל הירשפלד
פרופ' הלל כהן
הסופר אסף שור
רונן אידלמן ויונתן אמיר, עורכי האתר "ערב רב"
רחל פרץ, חמוטל פישמן

קישור לאירוע
הכניסה חופשית
בית הנסן, מרכז לעיצוב מדיה וטכנולוגיה, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים

אורן פישר, ללא כותרת, צילום: זיו ניסן, 2016

"המרכולת של אורן", תערוכת יחיד של אורן פישר
גלריה משונע

פתיחה: חמישי, 21.1.16, ב-20:00

במיצב "המרכולת של אורן", חלל גלריה משונע – הצר, הארוך ובעל הוויטרינה השקופה – ילבש צורה של המכולת השכונתית המוכרת לכולנו. במיצב זה, השואב השראתו מפרויקטים כגון ה"חנות" של קלאוס אולדנבורג והפופ-שופ של קית הרינג, יציג פישר בצפיפות עשרות עבודות רישום ופיסול שתורגמו למוצרי יום-יום הנצרכים במודע ושלא במודע. בעבודות כגון "דמעות על כרית", "חתיכה מהספסל עליו התנשקנו לראשונה", "ערכת סלפי לבד בשקיעה", מגיב פישר לסטריאוטיפים חברתיים מוכרים ומציע פתרון אוטופי לקונפליקטים חברתיים, פוליטיים ורגשיים המתקיימים במציאות הישראלית העכשווית. התערוכה תרכז את עשייתו של פישר בסטודיו כפסל ורשם וכאמן הפועל במרחב הציבורי בשנים האחרונות.

ליווי אוצרותי: גידי גילעם
ערב פתיחת התערוכה יהיה גם אירוע השקה חגיגי לספר "חיים בספר", שעליו עבד פישר במהלך השנה האחרונה. כמו כן יתקיים אקט של להקת המסך-הלבן, שישתלב במיצב.

גלריה משונע, רח' הרצל 112 פינת סלמה, תל-אביב.

מארק יאשאייב, ללא כותרת, 170X150 ס"מ, 2015

"גם חור שחור מסיים את חייו", מארק יאשאייב
הגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה

21.1.2016–28.2.2016
אוצרת: חנה שביב

מארק יאשאייב, בוגר המחלקה לצילום, מדיה וקולנוע במרכז האקדמי ויצו חיפה, מציג חמישה צילומים גדולים ומיצב ספרייה. התצלומים של יאשאייב עוצרים ואוצרים בתוכם יותר מרגע צילומי אחד. על-ידי צילום בתוך צילום, בזמנים שונים, יוצר יאשאייב זמן הווה מתמשך ומשבש את תפיסת הזמן המסורתית של הצילום. פעולה זו מאפשרת לו לספר סיפור מרובד משמעויות וכן לערער על מושגי היסוד של הצילום, שהם הזמן הצילומי, דו-מימד, תלת-מימד, חלל ואור. נושאי עבודתו של יאשאייב הם דימויים העוסקים בהווה ומעומתים עם הקשרים מתולדות האמנות. הצופה נדרש לעבודת חיבור ופירוק, מנסה לדלות "אמת" והבנה מתוך מה שהוא רואה, ותוך כדי כך נהפך לשותף ופרשן של העבודות.

לגלריית העבודות

הגלריה ע"ש מורל דרפלר במרכז האקדמי ויצו חיפה, רח' הגנים 21, המושבה הגרמנית, חיפה. טל' 04/8562540. ראשון עד חמישי, 10:00–17:00.

יצחק בלפר, "מחווה ליאנוש קורצ'אק", סטודיו שוקי קוק, מתחם נגה, תל-אביב

"מחווה ליאנוש קורצ'אק", יצחק בלפר
תערוכה לרגל יום השואה הבינלאומי

פתיחה: חמישי, 21.1.2016, ב-20:00
נעילה: 24.2.2016
אוצר: שוקי קוק

יצחק בלפר, אמן בן 93, בוגר אבני, הקדיש את חייו לתיעוד חוויותיו וסיפורי המלחמה ההיא. התערוכה עוסקת בדמותו של קורצ'אק על-פי זכרונותיו האישיים של בלפר, שהיה מתלמידיו בבית-היתומים, וספג ממנו ומסטפה, המטפלת, את אהבת האדם וקבלתו. את עיסוקו באמנות החל בלפר בבית-היתומים, כאשר סטפה וקורצ'אק תומכים ומספקים לו צבעים וניירות. בתערוכה תוצגנה עבודות המציגות את קורצ'אק כפילוסוף, מחנך או דמות אבהית מחבקת. לצד הציורים יוצגו כמה פסלים שיצר בלפר, העוסקים בקורצ'אק. הדימוי שבחרנו כמוביל לתערוכה ולספר לקוח מתוך יצירה פיסולית בברונזה הנקראת "שער השואה", המאגדת שבעה דימויי ברונזה אל מסגרת עץ מסיבי בגובה שני מטרים. בדימוי הנבחר נראים סטפה וילדי בית-היתומים בכניסתם לרכבת, לקראת מסעם האחרון. בתערוכה יושק ספר אמן עב כרס. ד"ר בתיה ברוטין, חוקרת אמנות השואה, שופכת אור על עשייתו האמנותית של האיש המיוחד הזה. הספר מופק בעברית ואנגלית ויתורגם לצרפתית וגרמנית.

לאתר האמן
ראיון עם האמן
סטודיו שוקי קוק, רח' רוחמה 11, מתחם נגה, תל-אביב, טל' 03-6816181. ראשון עד חמישי, 10:00–17:00.

שולמית לוין, "כרית רקומה כמטפורה". צלם: שי בן-אפרים

יום עיון בעקבות התערוכה "קראפט ישן, קראפט חדש"
מקום לאמנות, רח' שביל-המרץ 6, תל-אביב

ראשון, 7.2.16, ב-12:00
התערוכה: בית בנימיני, רח' העמל 17, תל-אביב. נעילה: שבת, 20.2.16, ב-14:00

בעקבות התערוכה "קראפט ישן, קראפט חדש" ייערך יום עיון שבו יתקיים דיון על קראפט והיבטיו השונים. יוצרי קראפט מתחומים שונים מתמודדים כיום עם אתגרים מעניינים במיוחד: טכנולוגיות וחומרים חדשים, הטמעת מדיה דיגיטלית בכל תחומי החיים וטשטוש גבולות בין מעצבים, יוצרים ו-Makers ובין אמנות לקראפט. כל אלה מעלים שאלות מהותיות בנוגע לעיסוק בו: מה ניתן לחדש באמצעותו? כיצד אפשר ליצור פרשנות חדשה לתחום זה? הקראפט, הנתפס כהתרסה נגד התיעוש והגלובליזציה, המבוסס על ייצור עצמי של סדרות קטנות ונשען על מיומנות ידנית, נהפך כתוצאה מכך למטפורה לאנושיות. הפן האנושי טמון בתיווך בין היוצר לנמען באמצעות שיטות ייצור אישיות וייחודיות לעומת תהליכי ייצור גנריים ואנונימיים. תפיסה זו – שבמרכזה האדם, ולא המכונה – מעניקה לתוצריו של הקראפט בעידן הפוסט-תעשייתי משמעות רבת ערך כתרבות חומרית מתחדשת. כך, בעולם עמוס לעייפה ומוצף חפצים, נהפכו הקראפט ויוצריו לגורם חשוב ביצירת סביבה שמחברת בין האישי לאנושי, בין חומר לאמירה.

תוכנית היום באתר של בית בנימיני
אוצרת: שלומית באומן. מציגים: רות אגמון, בתיה אייכנהולץ, אריאל בלונדר ושירה שובל, דליה ברקי, אדוה דרורי, יהודית הנדלזלץ-נברו, נאורה ורשבסקי, מירה וינשטיין, אילה כהן, שולמית לוין, עמי לייבוביץ', חואני מוקמל, טליה מוקמל, רות מיון-קוק, תמר נסים, אילה צור, דורית קו, ענת קלי-צוקר, יונית קריסטל, רות שומרוני, אורנה שחר.
בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית, רח' העמל 17, תל-אביב, טל' 03-5182257.

angela-klein-lelo-koteret

אנג'לה קליין, ללא כותרת

שנת 2015 בפקולטה לאמנויות המדרשה 

2015 היתה שנה נפלאה למורי ובוגרי הפקולטה לאמנויות המדרשה במכללה האקדמית בית ברל.

בפרס שרת התרבות והספורט זכו שמונה בוגרי ומורי המדרשה: אנג'לה קליין, בוגרת ומורה במדרשה; רמי מיימון, ראש תחום צילום במדרשה; אהד פישוף, ראש תחום מדיה דיגיטלית במדרשה; ובוגרי המדרשה טל שוחט, אניסה אשקר, צחי בוחבוט ומיכל היימן.
בפרס האמן הצעיר זכו ורד נסים וציון אברהם-חזן, בוגרי המדרשה.
פרס השרה למשוררים בראשית דרכם הוענק לנמרוד מתן, ראש תחום לימודים עיוניים במדרשה.
אמן הווידיאו בן הגרי, ששימש ראש תחום הווידיאו במדרשה, זכה השנה בפרס חמי פרוכטר לאמן וידיאו ישראלי. הגרי הוא בעל תואר ראשון מהמדרשה ותואר שני באמנות מאוניברסיטת קולומביה.
ד"ר גבי קלזמר, דקאן המדרשה: "אני מברך וגאה במרצים ובבוגרים שזכו לאחרונה בפרסי יצירה משמעותיים. כל אלה משקפים את תרומתה המשמעותית של קהילת המדרשה לעולם האמנות. המדרשה מציינת בימים אלה 70 שנה של עשייה פעילה וביקורתית וערה לשיח התרבות הישראלי והבינלאומי. נמשיך לפעול כבית-הספר הטוב ביותר לחשיבה, לביקורת, למחקר על אמנות ולחינוך לאמנות, ולהעמיד דורות של אמנים חדשניים".

כריכת הספר

"הלם הלא-צפוי – שאלות על מעשה האמנות"
מאת חובב רשלבך ואסף רומאנו, בהוצאת רסלינג 

לגיבוש הרגש כלפיו. הספר שלהלן מבקש לשאול מחדש: כיצד יש להבין מבט כזה כשפוגשים עבודת אמנות שמטרתה לייצר התנגדות – אף על פי שהיוצר שואף להכרה תרבותית ביחס אליה? אשר על כן הספר עוסק בגורלו של מבט על מעשה-אמנות; מבט שנתקל בהתנגדות היצירה לסיפוק תשוקתו הראשונית; מבט שמתנגש עם סירובה להעניק הנאה ויופי לשמם; מבט שנקלע למצב של חוסר יכולת לקבוע לה משמעות שמניחה את הדעת – אף על פי שבכל המצבים הללו יצירת האמנות דורשת את תשומת לב הצופה.

הספר מורכב משלושה נדבכים מצטברים: 1. בבסיס נמצא ציור ששמו "נעליים לבנות"; 2. על אודות הציור מתנהל דיאלוג "11 השאלות", כשיחה שהיא אירוע, בין אסף רומאנו, האמן יוצר הציור, לבין חובב רשלבך, חוקר תרבות חזותית; 3. לבסוף מוצעת רפלקסיה עיונית של רשלבך שמתייחסת הן לציור והן לתוכני הדיאלוג. ככלל, הספר מבקש לברר מחדש את תופעת הלם המפגש עם יצירת האמנות.

חובב רשלבך הוא אמן, מעצב וחוקר, בוגר בצלאל. אסף רומאנו הוא צייר, בוגר בצלאל, תואר שני (אקוויוולנט) ממשרד החינוך.

* חמישה עותקים מן הספר יחולקו לקוראי "רב ערב" הראשונים שישלחו מייל.

עידו מיכאלי, שטיח בנק הפועלים, 2013

"מרגלים, מסתננים וסוכנים כפולים"
סדרת הרצאות של יונתן אמיר על אמנות ישראלית בשנות האלפיים
מרכז הקובייה בירושלים 

ימי שישי, 10:00–11:30
10 מפגשים. מפגש ראשון: 19.2.16

קהילתית או קפיטליסטית, מהוקצעת או מרושלת במתכוון, עשויה במיומנות בחדרו של האמן או מיוצרת על-פי הזמנה במפעל בסין, מגיבה למציאות הפוליטית או מתחמקת ממנה, מעתיקה מגמות אמנות בינלאומיות או מעצבת של סגנון מקומי וייחודי – אלו רק כמה תיאורים אפשריים של היצירה האמנותית הגועשת בישראל של שנות ה-2000.
סדרת ההרצאות תציע שערי כניסה לעולם האמנות המקומי של ימינו. בעשרה מפגשים יוצגו יצירות של עשרות אמניות ואמנים מהעשור וחצי האחרונים. בין הנושאים שיעלו לדיון בקורס: פרקטיקות יצירה חדשות, מעמד האמנות בעידן של ייצור גלובלי, חזרת הציור הריאליסטי, אמנות ארכיונים, פסטיבלי אמנות בישראל ועוד.
יונתן אמיר הוא מבקר אמנות, מרצה ועורך שותף של כתב-העת המקוון לאמנות "ערב רב".
לפרטים: הקובייה, 02-5456222, 02-5456223

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?

צרו קשר: [email protected]‏  

1 תגובות על “רב ערב 19.1.2015”

    מדור פרסומי של 'המדרשה' ?
    קצת משונה . רחמים על סוף הקריירה של גבי קלזמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *