רב ערב 22.12.15

פרס אן וארי רוזנבלט | הדס גלבוע | שי איגנץ | "חלום בהקיץ" הכנס השנתי ה-12 של המחלקה להיסטוריה ותיאוריה | "ורד הפילוסוף", תערוכה לזכרו של ד"ר שלמה אברהמוב | "מות העורך״ המכון לאמנות אורנים |תמי סואץ | מחוץ למקום" | מתקן 27 – אמנות תחת השגחה" | "מין ומגדר בפסלי הזוגות של ג'קומטי"

קול קורא להגשת מועמדות לפרס אן וארי רוזנבלט לאמנות חזותית

קול קורא להגשת מועמדות לפרס אן וארי רוזנבלט לאמנות חזותית

אן וארי רוזנבלט ובית האמנים תל-אביב גאים להכריז על פרס חדש שיוענק לאמן פלסטי פעיל, החי בישראל, במטרה לקדם ולעודד יצירה ישראלית. הפרס פונה לאמנים פלסטיים שחלפו לפחות 8 שנים מסיום לימודיהם באקדמיות השונות, ובמהלכן הציגו לפחות 10 תערוכות יחיד ו/או קבוצתיות בחללים נבחרים, ועבודותיהם תועדו והופיעו בקטלוגים או אמצעי פרסום אחרים. האמן הנבחר יקבל פרס כספי בסך 15 אלף שקל ותערוכת יחיד ביוני 2016, בחלל הגלריה העליון בבית האמנים תל-אביב, באוצרות אורלי הופמן. במסגרת הזכייה ותערוכת היחיד, ימומנו לאמן שירותי יחסי-ציבור וצילום מקצועי לתיעוד התערוכה.

חברי ועד הפרס: גליה בר-אור, מנהלת ואוצרת משכן לאמנות עין-חרוד; רותי דירקטור, אוצרת אמנות עכשווית, מוזיאון תל-אביב לאמנות; אריה ברקוביץ', מנהל ואוצר ראשי, בית האמנים תל-אביב; אורלי הופמן, יוזמת הפרויקט ואוצרת תערוכות הפרס; אן וארי רוזנבלט, תורמי הפרס.

לפרטים על הליך הגשת המועמדות
קול קורא זה מנוסח בלשון זכר, אך מיועד באופן שווה לאמנים משני המינים.
מועד אחרון להגשה: 25.12.15.

כתובת מייל להגשת מועמדות
לבירורים: בית האמנים תל-אביב, איריס נדל, 03-6246685.

הדס גלבוע, "Wine", חלק ראשון מתוך "עיניים עצומות" (טריפטיך), 2013–2015, תחריט בשני צבעים, 55X38 ס"מ

"Medium Tempus"
תערוכת יחיד ראשונה של האמנית והאנימטורית הדס גלבוע
גלריה הצימר
נעילה: 2.1.15

Medium Tempus הוא מונח המתאר "זמן ביניים", אותה תקופה בת מאות שנים שבין העת העתיקה לעידן החדש. הדס גלבוע מרבה לעסוק במושג זמן ביניים או מרחב ביניים כרעיון בפני עצמו – בזמן שבין חלום להתעוררות, במקום שבין המודע ללא-מודע, בין הפחדים והמציאות, או כפי שהיא מנסחת זאת: "עבורי  Medium Tempus הוא state of mind שרובנו שרויים, שלא לומר שבויים בו". גוף העבודות שיוצג בתערוכה כולל תחריטים, רישומים ועבודות וידיאו (מבוססות אנימציה) המתייחסים למצבים ולמקומות לימינליים, בטווח ובתווך שבין אקסטזה למוות, בין מה שהוא בגדר משאלה והגשמה, בין מה שהוא תרבות ופרא, בהוויה המטושטשת שנוצרת בין אדם לחיה.

גלריה הצימר, רח' הגדוד העברי 5, תל-אביב. שעות פתיחה: שני, 11:00–23:00, רביעי, 11:00–19:00, חמישי, 11:00–23:00, שישי, 11:00–14:00 ו-20:00–23:00.

שי איגנץ, "שאול", תערוכת יחיד, סדנאות האמנים, תל-אביב

"שאול", תערוכת יחיד של שי איגנץ
סדנאות האמנים 

פתיחה: שבת, 26.12.15, ב-13:00
שיח גלריה עם האמן: שבת, 23.1.5, ב-12:00
נעילה: 30.1.2016
אוצרת: ורד זפרן-גני

התערוכה כוללת תצלומים ועבודת וידיאו שעניינם המרכזי הוא נוכחות מורכבת בין מרקמים הנשענים על עקרונות שנלקחו מהמוכר לנו כ"טבע", ואפשרות הפיכתם למטבעות טעונים של תרבות. בעבר התמקד איגנץ בתצלומי דיוקן בתוך סביבות חיים, ואילו בתערוכה זו מתמקד האמן באובייקטים ובעלי חיים בסביבות תצוגה של "טבע" שאולצו אל תוך "תרבות". עבודת הווידיאו מציבה מבט אנושי המרחיב את העיסוק באותה סוגיה.

רח' קלישר 5, תל-אביב, שלישי–חמישי, 15:00–19:00, שישי ושבת, 11:00–14:00.

"חלום בהקיץ": 110 שנים לייסוד האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, ירושלים

"חלום בהקיץ" – 110 שנה לייסוד האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל
הכנס השנתי ה-12 של המחלקה להיסטוריה ותיאוריה בשיתוף עם ארכיון וספריית בצלאל

ראשון, 27.12.15

עשור לאחר חגיגות המאה לייסוד האקדמיה בצלאל, יעסוק הכנס ה-12 של המחלקה להיסטוריה ותיאוריה ברלבנטיות של המבט ההיסטורי והמחקרי על פעילותו העכשווית של המוסד והתפתחותו בעתיד. עם ציון 110 שנים להיווסדה, בוחרת האקדמיה להתבונן אל העבר וההווה במבט ביקורתי, באמצעות מחקרים חדשים שמרעננים את התפיסות המקובלות הנוגעות להיסטוריה של המוסד. על אף שנדמה כי מוסד ותיק זה כבר נידון לעומק בהיסטוריוגרפיה הישראלית ובמחקר האמנותי, בכנס הקרוב יוצגו מחקרים חדשים שנכתבו מנקודות מבט עכשוויות, תוך שימת דגש על נושאים שונים. הכנס ייערך בארבעה מושבים: מבט עכשווי על בצלאל של שץ; אנשי בצלאל; להסתכל לאחור; ו"אין זה הזמן לעשות אמנות", על מרד הסטודנטים בבצלאל. במסגרת הכנס תיפתח גם התערוכה "חלום בהקיץ", שמאפשרת בחינה מחודשת של כמה אירועים בהיסטוריוגרפיה של בצלאל ושל אוספיו. התערוכה עושה שימוש בצילום סטילס, וידיאו, סאונד וחומרי ארכיון מקוריים, ומציגה וחושפת תחת קורת גג אחת פריטים מכמה מאוספי בצלאל המאוחסנים במוסדות שונים בארץ.

הכנס יתקיים בבצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים, קמפוס הר-הצופים.
הכניסה חופשית. הזמנה זו מאפשרת כניסה לחניון 5 ב', סמוך לבצלאל.
יש לאשר ההשתתפות מראש בטל' 02-5893315/6 או במייל.

"ורד הפילוסוף", 2012, צילום: שלמה אברהמוב

"ורד הפילוסוף", תערוכה לזכרו של ד"ר שלמה אברהמוב
גלריה גרנד ART לאמנות עכשווית

אוצרת: שירלי משולם
פתיחה: חמישי, 19.11.15, ב-19:00
נעילה: 20.2.16

התערוכה מורכבת משני פרויקטים אמנותיים שונים באופיים, שמוצגים במרחב אחד כשמחיצה מפרידה ביניהם. הפרויקטים מתחברים יחד ומתפקדים כאיברים שונים בגוף אחד – גוף העבודות של שלמה אברהמוב, שממנו הם נגזרו.

פרויקט 1 – "ManLTD Gold", 2013–2015, שירה שובל, שלמה אברהמוב. פרויקט שאופיו אספני, אקלקטי ומושגי, והוא כולל עבודות קראמיות חדשות ועבודת וידיאו של שירה שובל בשילוב חפצים, ארטיפקטים ותצלומים מהסטודיו של שלמה ומאוספיו.

פרויקט 2 – "עץ שגווע", 2013–2015, שירלי משולם, שלמה אברהמוב. פרויקט אוצרותי משותף שהחל להתגבש לפני כשנה. הרעיון היה להציג תצלום יחיד, גדול ממדים, בחלל תצוגה נקי, נזירי, מדיטטבי, שישמש מצע להתבוננות ולהרהור פילוסופי.

הגלריה לאמנות עכשווית, גרנד ART, גרנד קניון, קומה 3, דרך שמחה גולן 54, חיפה, טל' 04-8121111. שעות פעילות: ראשון עד חמישי, 12:00–20:00, שישי, 10:30–13:00.

ירון אתר, "מות העורך", 2012, שמן עט וספריי על נייר, 61X86 ס"מ

"מות העורך/ Editor Death/ موت المحرّر"
גלריה לאמנות ישראלית, המכון לאמנות אורנים 

24.12.15–8.3.16

משתתפים: אורי רדובן, דנה רז, זויה צ'רקסקי-נאדי, ירון אתר, מיכל נאמן, מירב קמל וחליל בלבין, מיקה ואבי מילגרום
אוצרות: טלי כהן-גרבוז בסיוע סטודנטיות מהחוג לאמנות

זה שנים שאנחנו עוקבים אחרי ירידת ערך ההשכלה בתחום מדעי הרוח והאמנויות כנגד עלייה (בעידודן של ממשלות ישראל) בדרישה למקצועות שנחשבים משתלמים ומפרנסים את בעליהם ביתר כבוד: מתימטיקה כמקצוע בעל עדיפות לתלמידי תיכון וכלכלה, מינהל עסקים, משפטים ושאר מקצועות המבטיחים פרנסה טובה (גם אם לא בהכרח מקיימים) לסטודנטים. הדבר בא לביטוי בשיח הציבורי, אך מעט דיון מתנהל סביב לו. היה מרתק לגלות, באמצעות עבודותיהם של האמנים המשתתפים, אם ובאילו אופנים אמנות ישראלית בת זמננו מגיבה לתופעה.

אורנים, המכללה האקדמית לחינוך, דואר טבעון, 3600600. טל' 04-9838750. שעות הפעילות: ראשון עד חמישי, 08:00–17:00, שבת, 11:00–14:00.

תמי סואץ, ללא כותרת, 2009, צילום דגיטלי

"גבעת הילדים / מחוות"
תערוכת יחיד של תמי סואץ
גלריה מקום לאמנות, קריית-המלאכה, תל-אביב

אוצרת: אירית לוין
פתיחה: חמישי, 24.12.15

התערוכה עוסקת במחוות לקייטנת- פנימייה מיתולוגית בשם "גבעת הילדים", שהוקמה על ידי הורי האמנית בשנת 1961 באבן יהודה, והיוותה אבן שואבת לדורות של ילדים ישראלים. במהלך העשור האחרון, עוסקת תמי סואץ בצילום המקום ומתעדת את רשמי עקבות הזמן: תהליכי בלייה של חפצים, צעצועים ומשחקים שנותרו שם. בקווים מקבילים, מסופרים שני נרטיבים הנארגים זה בזה: הנרטיב ההרואי של מקום וזמן לצד הנרטיב הפרטי. עבודותיה של סואץ נוגעות בחוויית ילדות מכוננת זו, במעברים הדואליים בין האישי לציבורי. בתוך כך, נחשפים ניגודים מרתקים בין צבעוניות מלאת הוד לבין הסדוק והקלוף ובין הנוסטלגי למפוכח.

התערוכה, שתתפרש על פני שלושת חללי הגלריה, תשלב בין עבודותיה של סואץ לחומרים דוקומנטריים ותצלומים היסטוריים.
גלריה מקום-לאמנות, קריית-המלאכה, רח' שביל-המרץ 6, תל-אביב.

פרויקט מחוץ למקום, הגלריה השיתופית כברי

הפרויקט "מחוץ למקום"
הגלריה השיתופית כברי

אוצרת: דרורה דקל
נעילה: 26.12.15

בגלריה השיתופית בכברי נפתח פרויקט רב-משתתפים שיוצא מגבולות הגלריה למרחב המנהרה, המוביל לגלריה וממנה. משתתפים: מנאל מחמיד, אורלי סבר, רויטל לסיק, מחמוד קייס, דרורה דקל, יעל כנעני, סאהר מיעארי, ניר דבוראי, ניצן סט, נעם ונטורה, אבי איפרגן, שהד זועבי, שלומי חגי, ג'וזיאן ונונו, ינאי קלנר, עדי בן-חורין, דוד בהר-פרחיה, הדס אמסטר. במיצבים משתמשים האמנים בפיסול, צילום, אדריכלות, אנימציה, וידיאו-ארט, ציור, רישום ועיצוב אובייקטים.

אירוע סיום: השקת הקטלוג ורב-שיח, שבת, 26.12.15, ב-13.00.
שעות פתיחה: חמישי, 16.00–19.00, שישי, 11.00–14.00, שבת, 11.00–15.00, ובתיאום מראש, 0528-011252 (דרורה).
גלריה כברי, גלריה שיתופית יהודית-ערבית בגליל: מפת הגעה.

"מתקן 27, אמנות תחת השגחה", תערוכת פרפורמנס, צילום: ארלה הצמצם הבוער

בית העיר מארח את תיאטרון קליפה:
"מתקן 27 – אמנות תחת השגחה", תערוכת פרפורמנס

פתיחה: שלישי,  22.12.15, ב-20:30
אוצרים: עידית הרמן ואריאל ברונז
משתתפים: אנטון אברמוב, יואב אדמוני, ארתור אסטמן, בצלאל בורוכוב, זויה ברונשטיין, גל וולינץ, דרור ליברמן, גבריאל נויהאוס, רותם נחמני, דניאל פייקס, גליה פסטרנק, עודד צדוק, עמי קם, מיכל קציר, קזויו שיונוירי,
Oum Kultuv

מתקן 27 מציע תרחיש מעצר בתנאים מיטיבים לאמנים רדיקליים.
מתקן 27 מתיר הצגה של אמנות משחיתה ומסיתה בחלל מבודד ומאובטח.
מתקן 27 מאפשר לאמנים האסורים להחזיר לקופת המדינה את כספי התמיכה שקיבלו.
מתקן 27 משמש מתקן טיהור והתפלה אמנותית.
מתקן 27 מיישר קו אמנותי עכשווי עם הקו המדיני העכשווי.

האמנים המשתתפים זומנו על-ידי עידית הרמן ואריאל ברונז, יוצרי "מתקן 27", תחת פיקוחו של הממסד, בשל היותם אמנים החותרים תחת ערכי היסוד של מדינה יהודית-דמוקרטית ולפיכך נחשבים למסיתים. האמנים ישהו במתקן הכליאה שלושה חודשים, שבמהלכם תינתן להם ההזדמנות להחזיר את כספי התמיכה שקיבלו בשנות פועלם מהמדינה. אם לא יצליחו לגייס את מלוא הסכום בזמן הנדרש, יועמדו לדין פלילי על מעילה בכספי הציבור, הסתה והוצאת לשון הרע. על האמנים להמציא מוצרים ויצירות שיוצעו למכירה לקהל המבקרים, ודרך כך להחזיר את החוב. מחוץ לשעות הביקורים מתקן 27 משמש מוזיאון המאפשר הצצה לתנאי המחיה והעבודה של האמנים השוהים במתקן.

עיצוב תלבושות: עידית הרמן, ענת מרטקוביץ', סבטלנה ליבשיץ; טקסטים: אריאל ברונז; צילום: דניאל פייקס; גרפיקה: מתן שליטא; הפקה: זויה ברונשטיין;  אוצרת ראשית ומנהלת מתחם ביאליק: איילת ביתן-שלונסקי;
ייעוץ אמנותי: קלודט זורע; צוות אוצרות והפקה בית העיר: סיון לוסטגרטן ושירה גרנית.

מופעי הפרפורמנס יתקיימו מדי יום שלישי בשעה 20:30, מ-22 בדצמבר ועד ה-12 במרץ 2016. הכניסה למופעי הפרפורמנס בהזמנת כרטיסים מראש דרך קופות תיאטרון קליפה או קופות מתחם ביאליק. להזמנות דרך תיאטרון קליפה או בטל' 03-6399090 / 03-6879219.
בית העיר, רח' ביאליק 27, תל-אביב, להזמנות דרך בית העיר, מתחם ביאליק: 03-7240311.
מחיר כרטיס: 70 שקל.
בשאר ימות השבוע תוצג תערוכה של יצירות האמנים. עלות הכניסה לתערוכה כעלות ביקור במוזיאון: 20 שקל (הנחות לילדים, גמלאים, חיילים וסטודנטים). שני עד חמישי, 17:00–09:00, שישי, שבת וחגים: 10:00–14:00.

"מין ומגדר בפסלי הזוגות של ג'קומטי", בהוצאת רסלינג

"מין ומגדר בפסלי הזוגות של ג'קומטי"
ספרה החדש של רות מרקוס בהוצאת רסלינג 

השקה: שני, 11.01.16, ב-18:00
אוניברסיטת תל-אביב

ספר זה עוסק בשנים 1935-1925, שבהן עזב ג'קומטי את המודל, פסק לפסל מתוך הסתכלות ישירה בטבע ועבר לפסל מהזיכרון ומהדמיון. מפנה זה נבע ממשבר שפקד אותו כאשר עמד מול המודל ולא הצליח להמחיש בחומר את אשר ראו עיניו. מתוך כך החל מסע חיפושים שנמשך כעשור ובו חיפש פתרון אמנותי, אך במקביל, ובקשר בל-ינותק בין שני התהליכים, היה זה גם מסע אל מעמקי נפשו, שהושפע במידה רבה מקשריו עם הקבוצה הסוריאליסטית ומהרעיונות של פרויד.

ד"ר רות מרקוס היא מרצה (בגמלאות) לתולדות האמנות באוניברסיטת תל-אביב ויו"ר העמותה לחקר אמנות נשים ומגדר בישראל; מתמחה בתחומים שונים באמנות המודרנית והעכשווית ובאומנויות המופע. בכתביה היא מבטאת גישה מחקרית רב-תחומית שמנתחת אמנות דרך תהליכים תרבותיים. פירסמה ספרים ומאמרים בנושאים שונים, בכתבי-עת אקדמיים, בספרים ובקטלוגים.

אירוע ההשקה פתוח לקהל הרחב ויתקיים באולם פאסטליכט, בניין מכסיקו, אוניברסיטת תל-אביב. הכניסה דרך שער בוכנר (8), מספר הקוד 1076533.

* 5 עותקים מן הספר יחולקו לקוראי "רב ערב" הראשונים שישלחו מייל

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
 קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.