רב ערב 27.10.2015

"משחקי קופסה" | פסטיבל בין שמים לארץ – מראה מקום | "מתבונן בנוף", יגאל מאייר | "מופעי שנות השבעים – אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי" | "הר שולחן", נעמה ערד |"שדרוג דרכים – חשיפה כפולה" | "פסאדה"

"משחקי קופסה", הגלריה לאמנות במכללה על-שם דויד ילין, ירושלים

"משחקי קופסה"
הגלריה לאמנות במכללה על-שם דוד ילין בירושלים

אוצרת: נאוה ט' ברזני
האמנים המשתתפים: אדוה קרני, אלדד מנוחין, הדס לוי, ורד אהרונוביץ, טל אמיתי-לביא, מיכל חלבין, נדב בן-נון, עמית קבסה, שרון פזנר

עבודות התערוכה עוסקות במצבים היומיומיים ובמאבקים הרגילים שבין הורים לילדים. לאישיות משפיעה נולדת אישיות משפיעה, והמפגש ביניהן משנה סדרים קיימים ומפתח משהו חדש שיש בו הן תסכול והן פחד מאיבוד של אוטונומיה ושל שליטה. במונחים שטבע אריק אריקסון מוגדרים המצבים הללו כאתגר של גדילה משותפת וכוויסות הדדי בקבוצה: "כל בני-האדם תחילתם כילדים, וכל העמים תחילתם בחדר הילדים. ילדותו הארוכה עושה מן האדם וירטואוז טכני ורוחני, אך משאירה בו כל ימיו גם שריד של חוסר בגרות אמוציונלית". ב"משחקי קופסה" מציגים האמנים נרטיבים שעולים מתוך נסיונות, זכרונות ותחושות במפגש ובפער שבין החוויות ההוריות לאלו הילדיות.

הגלריה לאמנות במכללה על-שם דוד ילין, מעגל בית-המדרש 7, ירושלים.

פסטיבל בין שמיים לארץ, מראה מקום, ירושלים

פסטיבל בין שמים לארץ – מראה מקום
26.10.15–3.11.15

מרכז ז'ראר בכר, מוזיאון ישראל, בית אבי חי, בית מזי"א
אירוע הנעילה יתקיים במכון הרטמן ובמרכז מעמותה בבית הנסן, בהשתתפות ״ערב רב

״פסטיבל "בין שמים לארץ" בחר השנה לעסוק בתבנית של "מראה המקום", אותה הערת שוליים הקושרת את הנאמר בגוף הטקסט למקורו. ביקשנו שהמחול יאמץ אליו את התבנית הזו, תוך שהוא מעביר אותה דרך פילטר גופני-מופעי. בכתיבה היהודית ההגותית פעולת הקישור למקור מאפשרת לטקסט העכשווי להתרחק ממנו מרחק אדיר, ועדיין לשמר את תחושת הרציפות. העולם המחולי שסב סביב "מראה המקום" בודק איך מקומות "נרשמים" בגוף ונספגים בו ובאילו שינויים הוא מייצא אותם החוצה. מה נשמר בגוף מן המקום המקורי, מה הושלך בדרך, מה נשמר מכל משמר, ובמה הוא התברך בהיותו שייך לעכשיו ולכאן.

הבכורות שיוצגו בפסטיבל נעות סביב הנושא הזה במעגלים הולכים ומצטמצמים: החל מהמעגל הרחב של סביבות נוף ומקום, דרך סביבות של זיכרון או של דמיון, וכלה באיברי הגוף והתוכן שהם מביאים עימם.

אתר הפסטיבל: http://www.docdance.com/

דימוי: יגאל מאייר, "שיכונים", שמן על בד, 2015. צילום: נעמה פורת

"מתבונן בנוף", יגאל מאייר
בית קסטיאל as is

נעילה: 5.11.15
אוצרת: נאוה סביליה שדה

האמן יגאל מאייר מתמקד בתיאורי נוף וטבע, נופי הגליל, נוף אורבני ודימויי אנוש בסביבה עירונית. תערוכת היחיד שלו מאגדת סדרת ציורים מן השנתיים האחרונות הנוגעים בקשר בין אדם למקום וביחסים המורכבים המתקיימים בין טבע לסביבה עירונית. מקבץ העבודות, חתך מייצג מיצירתו, פורש מסמך חזותי של נוף מקומי הנושא בעיקרו מטען אישי ומבט פרטי, ובה בעת מהדהד סמליות והקשרים עם גוון פוליטי-חברתי.

בית קסטיאל as is, רח' משה מאור 2, תל-אביב. ראשון עד חמישי, 09:00–18:00, שישי, 09:00–13:30.

"מופעי שנות השבעים", בית אבי חי, ירושלים. צילום: עידו איז'ק

"מופעי שנות השבעים – אומרים שהיה פה שמח לפני שנולדתי"
מחווה מוזיקלית לעשור התוסס של המוזיקה הישראלית
בית אבי חי  

רביעי, 4.11.15, ב-21:00

שנות ה-70 העליזות ייזכרו בהיסטוריה של המדינה הצעירה כתקופה שבה החלו לפרוח האופנה, המועדונים והמוזיקה של להקות הקצב, והשפעות מחו"ל חילחלו אל המוזיקה הישראלית המתגבשת. אמנים ולהקות שקמו ופעלו בעשור זה עדיין עומדים במבחן הזמן ושיריהם הפכו לחלק מהפסקול שלנו.
חמי רודנר מארח את האחיות ג'משיד במסע קסום אל תחילתו של הרוק הישראלי, אל הרגעים והפזמונים שכבשו את האוזן הישראלית מאז ועד היום.
ניהול אמנותי והפקה: נועה מלמד-וזאנה
ארבעת מופעים ייתנו הצצה אל העולם המוזיקלי המגוון של שנות ה-70.
מחיר למופע: 60 שקל. סטודנט: 20 שקל.

בית אבי חי, רח' המלך ג'ורג' 44 פינת רחוב קק"ל, ירושלים. טלפון: 02-6215300.

נעמה ערד, מתוך המיצב "הר שולחן", 2015. צילום: ליאת אלבלינג

"הר שולחן", נעמה ערד
הגלריה לרישום והדפס, הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר
מוזיאון תל-אביב לאמנות

פתיחה: שישי, 30.10.15, ב-12:00
נעילה: 27.2.16
אוצרת: אירית הדר

עבודותיה של נעמה ערד, זוכת מלגת אינגבורג בכמן, מיסודו של אנסלם קיפר לאמן צעיר 2015, מבנות מערכות של סדר שרירותי, בהתבסס על המרת תפקודם של חפצים מוכרים. את המיצב "הר שולחן" יצרה ערד במיוחד לגלריה לרישום והדפס במוזיאון תל-אביב. חלל הגלריה הפך לאתר ביתי המורכב ממוצרי צריכה זולים ויומיומיים. המבקרים מוזמנים לשוטט במציאות שממדיה השונים אינם מוציאים זה את זה, אלא מתקיימים זה לצד זה כרצף של מישורים, כמו בטבעת מביוס.

נעמה ערד למדה בבצלאל ובבית-הספר של המכון לאמנות בשיקגו, הציגה שתי תערוכות יחיד בגלריה המדרשה ובגלריה זומר בתל-אביב והשתתפה בתערוכות קבוצתיות בארץ ובארה"ב.

"שדרוג דרכים – חשיפה כפולה", מרים ג' ששן, גלריה אפרת, תל-אביב

"שדרוג דרכים – חשיפה כפולה", מרים ג' ששון
גלריה אפרת, תל-אביב

מרים ג' ששון מתחבטת בשאלה האוניברסלית: האם הטבע מפריע לנו? אנו מארגנים אותו בלי הרף, משנים פני קרקע בת עידנים – מפוצצים, כותשים, הופכים עקוב למישור, פולשים לבתי-המחיה של בעלי-חיים וצמחים, לא חדלים מלבנות למען עצמנו והופכים לשם כך סדרי בראשית. האמנית פיתחה אג'נדה אמנותית: שואפת להנציח מקומות שהיו קיימים זמן רב, ולנגד עינינו הם נעלמים כלא היו, בפגיעה שאין ממנה חזרה. היא מתעדת זאת כאילו היתה שייכת למז"פ (המעבדה לזיהוי פלילי) של המשטרה. הטכניקה שלה תיעודית כמעט: היא מעדיפה לצלם בחשיפה כפולה – שני צילומים במסגרת אחת, מודוס שלטעמה מוסיף מימד של עומק לצילום, וכך, כשמדובר בנופים ובעצמים שאין להם "דיבור", היא מצרפת לאובייקט המצולם אלמנטים מסביבתו שיוצרים אמירה – במקרה הזה ביטוי לדיאלקטיקת הבנייה-הרס. לעתים היא משתפת גם את השמים – העדים האילמים למתרחש.

גלריה אפרת, רח' גורדון 21, תל-אביב.
שלישי, רביעי, 11:00–13:00, שני, חמישי, 11:00–13:00, 17:00–19:00, שישי, 10:30–13:00.

טל יזרעאל, "Safe", מתוך התערוכה "פסאדה", גלריה מרכזית, תל-אביב

תערוכה קבוצתית: "פסאדה"
גלריה מרכזית, תל-אביב

נעילה: 13.11.15
אוצר: דורון פורמן

אמנים משתתפים: אלון פרץ, בר דביר, גיל-לי כהן, גרגורי בלכרוב, דנה קוגן-לאור, חגית קזיניץ, חנה בן-חיים, יוליזרי, טל יזרעאל, ישי שפירא-קלטר, יעל גולדברג, נויה שילוני-חביב, לי שאול, לידה שרת-מסד, מורן פישר, מיכל פיטובסקי, נטע קונס, ענבל מנדספלור, ענבל הרשטיג, ענבל מארי-כהן, ענבר רז-רוטשילד, קובי עמיאל, שחר אפק, תומר אליאש, איתי זלאיט

בתערוכה זו סגנונות נפגשים בהרמוניה וחיים יחד במעין שוויוניות: מחד הסגנון האקדמי הנטורליסטי המקיים סוג של אוטופיה של שלמות בטבע, ומאידך ריאליזם צילומי נוקב בתיאור קטעים מהמציאות באופן מציצני. אל מול עבודות המקימות סמליות באמצעים גרפיים, סגנון הציור האינפורמלי נפגש עם הטרנס-אוונגרדיה, ולידם פופ-ארט פוגש סוריאליזם. מכלול העבודות והקשר ביניהן יוצר תדמית ייחודית שונה של מקום, ולמרות מקבץ הסגנונות זו – מציאות המעוגנת בפוסט-מודרניזם.

גלריה מרכזית, התחנה המרכזית החדשה תל-אביב, רח' לוינסקי 108, קומה 5, כניסה 44, מרחוב דוד צמח.
רביעי, חמישי: 16:00–19:00, שישי: 10:00–13:00.

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *