רב ערב 3.2.15

אני לא אמן, אני מעצב / אני לא מעצב, אני אמן | טרי ווהן-דאמיש | בית האמנים ירושלים | שישי בוקר בבית בנימיני | שלווה הדר | "שטח הפקר" | נטע הררי-נבון | "מול ים: הים הגדול" | בת-שבע מארחת | סלמאן נאטור

 

‬מושון‭ ‬זר‭-‬אביב, Turing Normalizing Machine

אני לא אמן, אני מעצב / אני לא מעצב, אני אמן

בית הנסן, רח' גדליהו אלון 14, ירושלים
שישי, 6.2.15, ב-13:30

רב-שיח בהשתתפות טל גור, מעצב; מושון זר-אביב, מעצב, מרצה ואקטיביסט מדיה; דוד טרטקובר, אמן ומעצב, חתן פרס ישראל לעיצוב; נירית נלסון, אוצרת ומנהלת אמנותית של ה-JCVA רזידנסי. מנחה: רונן אידלמן.היחסים בין אמנות לעיצוב וההבדלים ביניהם הם לא פעם מבולבלים, סותרים ולרוב פשוט זוכים להתעלמות. אלא שעיצוב ואמנות הם דיסציפלינות שונות, עם ערכים נבדלים ופרקטיקות שונות. מה שייחשב, למשל, מחמאה עבור מעצב עלול להיות ביקורת קטלנית עבור אמן ("זה פלקטי", "זה אסתטי", "המסר ברור"). אותו פרויקט עשוי להתקבל באופן שונה לחלוטין אם מי שיצר אותו נחשב "אמן" או "מעצב", או אם יוצג בגלריה, במוזיאון או בחלל מסחרי.

ועדיין, המשותף בין הדיסציפלינות רב על השונה: גם אמנים וגם מעצבים יוצרים קומפוזיציות חזותיות על בסיס ידע משותף, אם כי הסיבות עשויות להיות שונות לחלוטין. ההנחה המקובלת היא שאמנות שואלת שאלות, ואילו עיצוב עונה להן; שעיצוב בא כדי למלא צורך, ואילו אמנות אינה ממלאת שום צורך למעט הצורך הפנימי ליצור ולאתגר את הצופה. אבל האם החלוקה הפשוטה הזאת נכונה ורלבנטית גם היום? האם חשוב לבחון את ההבדלים? מעצבים רבים רואים את עצמם כאמנים, אבל כמה אמנים רואים עצמם כמעצבים מעבר, אולי, לצורכי פרנסה?

לשיח, שיעסוק בסוגיות אלה ובאחרות, הזמין "ערב רב" מעצבים שהם גם אמנים, או אמנים שהם גם מעצבים, או… טוב, נשמע מהם מי הם.

האירוע בפייסבוק

 

"מודרניוּת, הבטחה או אִיוּם?", סרטם של טרי ווהן-דאמיש וז'אן-לואי כהן, 2014

הרצאות במסגרת התערוכה "מסלולי ייצור", מוזיאון תל-אביב לאמנות

טרי ווהן-דאמיש: "מודרניות, בין חלום להתפכחות"
שטפן טרובי: "מסלולי ייצור: על מדרגות ואלמנטים אדריכליים אחרים"
חמישי, 5.2.15, ב-20:00

התערוכה, שאוצרת מאירה יגיד-חיימוביץ', מציגה סרטים ודגמים המגלמים את היחס האמביוולנטי לבנייה מודרניסטית. 170 מיליון יחידות דיור נבנו בשיטות הבנייה הטרומית ברחבי העולם בשנים 1945–1981. ה"פיגומים" ההיסטוריים הללו מיוצגים בתערוכה במחקרם של פרדו אלונסו והוגו פאלמרולה, המעומת עם נקודות מבט נוספות: האמנית איימי סיגל מציגה חללים של משרדים ניו-יורקיים שבהם נוצרת האדריכלות הגלובלית. שטפן טרובי מציג ראיון עםפרידריך מילקה, מי שפיתח את התחום האזוטרי של "מדע המדרגות", המתחקה אחר ההיסטוריה החברתית של המדרגות. סרטם של טרי ווהן-דאמיש וז'אן-לואי כהן עוסק בתקוות המודרניזם האדריכלי בצרפת, האשליות שנכרכו בו ושברן.אולם ההרצאות ע"ש שטרית, הבניין ע"ש שמואל והרטה עמיר.

כרטיסים: 30 שקל כולל כניסה למוזיאון, בקופת המוזיאון: 03-6077020.

 

ענבל מנדס-פלור, "ריץ' ביץ'", 2014, טכניקה מעורבת על עץ, 90X90 ס"מ

התערוכות בבית האמנים ירושלים מוצגות שבוע נוסף

נעילה: שבת, 14.2.15

דבורה מורג, "הפואמה (הלא) ביתית": שיר הלל לתפאורת הבית הבורגני, שבמעמקיו תחושות חידלון, זרות ונרדפות בוקעות ומפציעות מן התיעוד האובססיבי. אוצרת: קציעה עלון.

אלישבע שקד, "מלח הארץ": סדרת צילומים המוקדשת למפעלי ים-המלח; כוריאוגרפיה של תצורות אמורפיות ותבניות נוקשות, עד שהכאוס והסימטריה חוברים יחדיו. אוצר: איל פרי.

יהודית אפלטון, "מדבר לבן": ציור מינימליסטי, כתמי, אינטימי, בין פיגורטיביות להפשטה, תוך התבוננות במדבר המזרח-תיכוני ובאזור הקוטב הצפוני. אוצרת: אירנה גורדון.

ענבל מנדס-פלור, תערוכה שלישית בסדרה "נדבך 19", "נקמה ורודה". מנדס-פלור מציעה תנועה בין נקמה לקיפאון, כאפשרויות תגובה לנוכח אלימות נגד נשים. אוצרים: אלי שמיר ודורית רינגרט.

לפרטים וצפייה בתערוכות

 

מיכל קרן-גלמן, בית בנימיני

שישי בוקר בבית בנימיני – סדרת הרצאות והדגמות

מפגש שלישי: "הבחירה בחומר – לאו דווקא מקומי"
שישי, 6.2.15, ב-10:30 

בעידן הגלובלי, בחירה בחומר ואופן השימוש בו מאבדים את מקומם כסמן זהות של מקום ותרבות, והופכים לכלי ביטוי ואמצעי אמירה של היוצר. בהרצאה ייבחנו שלוש תפיסות בשימוש בחומר בשדה העיצוב בישראל: נסיינות חומרית כאמצעי לבידול וחדשנות; חומר ככלי לאמירה ביקורתית; ואינטרפרטציות מקומיות למסורות זרות.מרצה: מירב רהט, מעצבת, אמנית, אוצרת, עוסקת במחקר וכתיבה על עיצוב/אמנות ומגמות בעיצוב עכשווי.

"יער נורבגי", מיכל קרן-גלמן, אמנית קרמיקה. יוצרת ממשטחים מקופלים כלים שימושיים מלאי חיים, אלגנטיים ובעלי עומק. במפגש עימה תדבר האמנית על בחירתה בחומר ומקורות ההשראה שלה ותדגים יצירת כלי ממשטח מקופל ומעוטר.

בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית, רח' העמל 17, תל-אביב.
כניסה: 50 שקל. הרשמה מראש: 03-5182257 או [email protected].

 

שלווה הדר, "כאיש אשר אמו תנחמנו", דיפטיכון, אקריליק על קרטון, 78X80 ס"מ, 2013. צילום: סיגל קולטון

שלווה הדר, "שושנת האַיִן", גלריה טובה אוסמן

פתיחה: חמישי, 5.2.15, ב-19:00
אוצרת: ד"ר נאוה סביליה-שדה

כותרת התערוכה, "שושנת האַיִן", מבוססת על שורה מהשיר "פרק תהילים" לפול צלאן. עבודותיה של הדר מתאפיינות בפשטות חרישית, אולם טעונות ברבדים של משמעויות, וכשירתו של צלאן, מעמידות לדיון שאלות בדבר השניות בין מהותו של אלוהים, נוכחותו והעדרו. פשטותן של העבודות נובעת מעצם השימוש בנייר וקרטון כמצע עיקרי, ומסגנון הציור הנוטה לשטיחות, דו-ממדיות והפשטה. הדר יוצרת שפה אישית שבה הגבולות נזילים ומתמוססים ובמרכזה דימויים החוזרים על עצמם: שמש שחורה, מסטבה, צוללת צהובה, דגים ופרחים, וכן כתובות בגרמנית, שפת אמה של הדר, הנובעות מאיקונוגרפיה נוצרית, מהקשרים לשואה ומשירתו של צלאן. דימויים אלו מסמלים העדר ושפע, קמילה וצמיחה, הבאים לידי ביטוי בדימוי השושנה, היא "שושנת האַיִן", המסמלת צמיחה מתוך ריק ובדידות תהומית.גלריה טובה אוסמן, רח' בן-יהודה 100, תל-אביב.
האירוע בפייסבוק

סיון דיין, "מנופים", חיתוך, ריתוך וצביעה של ברזל, 44X100X130 ס"מ, 2013

 

"שטח הפקר", תערוכה קבוצתית בגלריה מרכזית בתחנה המרכזית החדשה בתל-אביב

אוצר: דורון פורמן
נעילה: 6.3.15 

התערוכה בוחנת את ה"שפיות" החברתית-פוליטית כשטח הפקר פסיכולוגי, המתקיים בתווך, במרווח או כשלב של מעבר תודעתי, ובוחנת את ההתייחסות לתפיסת העצמי כמשהו קבוע, הקשור למקום ולהרגלים, לעומת מצב תודעתי נוזלי, משתנה.אמנים משתתפים: חגית קזיניץ, דור אבן-חן, מאיה גרשטיין, חגית וינטראוב, מיכל אלפרן,מאיה ארוך, דוד גיבס, סיון דיין, יצחק מזרחי, עידן גולקו.

לדף התערוכה בפייסבוק

נטע הררי-נבון, "סוסים נשרפים דוהרים", 2011, שמן על דיקט, 120160X ס"מ

אמנות במלון מרינה תל-אביב: סיור מודרך עם נטע הררי-נבון

שישי, 6.2.15, ב-11:00

סיור מודרך בתערוכה החדשה במלון, שבה מוצגות יצירות נבחרות מאוסף שיף, וביניהן רכישות חדשות שטרם הוצגו בעבר. לסיור, המודרך על-ידי מדריכה מקצועית, תתלווה האמנית נטע הררי-נבון, שתדבר על יצירותיה המוצגות בין 300 היצירות בתערוכה. טרם הסיור יוגשו קפה ועוגה בטרקלין העסקים הצופה אל הים והמרינה.

נטע הררי-נבון (נולדה ב-1970, ביהוד) חיה ויוצרת בתל-אביב. בוגרת המחלקה לאמנות בבצלאל ובעלת בי.איי בתיאטרון ועיצוב תפאורות באוניברסיטת תל-אביב. הציגה תערוכות יחיד בגלריות בארץ והשתתפה בתערוכות קבוצתיות, ביניהן "עולמות מופלאים" בביתן הלנה רובינשטיין. יצירותיה נעות בין הפיגורטיבי לאבסטרקטי ומאתגרות את הריאליזם בחומריות העזה של הצבע, בכתמיות ובאקספרסיביות של משיכות המכחול.

עלות הסיור, כולל קפה ועוגה: 50 שקל לאדם.
יש להירשם מראש. מספר המקומות מוגבל.

להרשמה ולתיאום ביקור או סיור באוסף: 03-5211777, [email protected]

קרן איזיקסון

תערוכה קבוצתית: "מול ים: הים הגדול – על הזמני והנצחי ומה שביניהם", תיאטרון גבעתיים

אוצרת: איילת אמוראי-בירן
פתיחה: חמישי, 5.2.15, ב-19:00
נעילה: 21.2.15 

ברכת "הים הגדול" ביהדות היא ברכה שבה האדם מביע את התפעלותו מגודל הים ומברך את ה' על יצירתו, בנפרד מהברכה הכללית על מעשה בראשית ועל הבריאה בכללותה. במיתולוגיה היוונית פוסידון, אל הים, הוא אחד מ-12 האלים האולימפיים. בקרב הרומאים הוא נודע כנפטון. על-פי האגדה, אלת היופי אפרודיטה נולדה מקצף הגלים ורכבה על קונכייה, ואילו איקרוס, שלא שמע בקול אביו, המריא גבוה מדי, צנח אל הים וטבע. התערוכה עוסקת בים – על הזמני והנצחי שבו, על הגאות והשפל, על הרוגע ועל הסערה. התערוכה מציגה ציורים וצילומים, אינטרפרטציות אישיות של אמנים שכל אחד מהם מביע את חוויית הים הייחודית שלו.

האמנים המשתתפים: קרן איזיקסון, ניסן בר-דיין, נסים בר-ציון, מיקי גולדשטיין, יפה וינר,רות טל, יצחק מרכוס, יהושע (שוקי) ננר, מירי איתן-שדה, אילנה שודרון-מינקוב, מיכל שטרית.

תיאטרון גבעתיים, רח' דוד רמז 40, גבעתיים. ראשון עד חמישי, 10.00–17.00, שישי: 10:00–12:30 ובשעות המופעים.

הלל קוגן, אוהבים ערבים. צילום: גדי דגון

בת-שבע מארחת: 3 יצירות בערב אחד

אולם ורדה, סוזן דלל, תל-אביב
חמישי, 5.2.15, ב-21:00

"אוהבים ערבים", מאת הלל קוגן. ביצוע: עדי בוטרוס, הלל קוגן. מעגל המבקרים בחר בקוגן כיוצר הישראלי הבולט לשנת תשע"ג על עבודתו "אוהבים ערבים". המופע מלווה בטקסט בעברית. העבודה הוצגה לראשונה ב"אינטימדאנס" 2013, תיאטרון תמונע."הולוגרמה של סימנים כחולים", מאת בשמת נוסן. רקדניות ושותפות ליצירה: שני גרפינקל,איילה פרנקל. העבודה נוצרה עבור פסטיבל "הרמת מסך" 2014, בניהולו האמנותי של איציק ג'ולי.

"May Contain Nuts", מאת גילי נבות. רקדנים יוצרים: אורין יוחנן, מיכל סייפן, גיא שומרוני. נבות היא מורה בכירה לגאגא. בעבר רקדה בלהקת בת-שבע ושימשה מנהלת חזרות. זוכת פרס יאיר שפירא לשנת 2006. העבודה עלתה בבכורה בפסטיבל "הרמת מסך" 2012 בניהולה האמנותי של רונית זיו.

צפייה בטריילר.
מחיר: 65/80 שקל.
מכירת כרטיסים באתר הלהקה או בטל' 03-5171471.

2 זוגות כרטיסים זוגיים יוגרלו בין קוראי "רב ערב" שיכתבו למייל: [email protected].

סלמאן נאטור

 

ספר חדש: "הזיכרון שוחח איתי והסתלק, חייו ומותו של השיח' מחורץ-הפנים", מאת סלמאן נאטור 

ספרו של סלמאן נאטור נושא בחובו סיפורים החגים סביב התהליך הטראומטי של העם הפלסטיני בשנת 1948 ובעקבותיה. זהו אחד מספרי הפרוזה הראשונים שהעזו להתמודד עם סוגיית הסיפור על אודות הנכבה ועם סוגיית זכרונה – על פניה והקשריה המרובים. עתה, 30 שנים לאחר שהחל להיכתב כטור ספרותי בעיתון, מובא הטקסט גם בפני קוראי העברית, בתרגומו הקשוב של יהודה שנהב-שהרבני ובצירוף אחרית דבר מעמיקה פרי עטו.הספר רואה אור בסדרת "ושתי" בעריכת עדי שורק.
פרטים נוספים: הוצאת רסלינג, רסלינג בפייסבוק.

5 עותקים יוגרלו בין קוראי "רב ערב" הראשונים שישלחו מייל: [email protected]

*** 

המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *