רב ערב 9.12.2014

שיחי אמן ומפגשים במוזיאון חיפה, חוה ראוכר, חיה שפס-אבטליון, סיור בתערוכות "מסיגי גבול" ו"גוף עבודות”, טליה ימיני, יוליה פריידין, מרווחים 2, קומדיה לשינוי חברתי, אורית מרטין

אורי גרשוני, ללא כותרת, 1999. מאוסף מוזיאון חיפה לאמנות

אמנות היום: סדרת שיחי אמן ומפגשים במוזיאון חיפה לאמנות

אמנות היום: האמן הגנב
חמישי, 11.12.14, ב-18:00
שיח אמן בתערוכה "שימוש משני" בהשתתפות יאיר ברק ובהנחיית אוצרת התערוכה אורית בולגרו. בתערוכה עבודות מרובדות המשלבות בין סימנים תרבותיים מזמנים וממקומות שונים ומאירות מחדש מושגים כמו טבע, היסטוריה, אמנות, הרס והנצחה.

אמנות היום: שושלות
חמישי, 25.12.14, ב-18:00
שיח אמן בתערוכה "שושלות", בהשתתפות אורי גרשוני ובהנחיית האוצרת אורית בולגרו. התערוכה, המציגה עבודות מאוסף המוזיאון, משרטטת מערכי יחסים שונים שנרקמים בין אמנים, וביניהם שארות, המשכיות, חניכה, הכשרה, ניכוס, התנגדות וביקורת.

מפגשים נוספים
שבת, 17.1.15, ב-12:00, עם האמנים נור אבראהים ושי איגנץ, בהנחיית לאה אביר, אוצרת המוזיאון.
חמישי, 29.1.15, ב-18:00, עם האמן דוד עדיקא, בהנחיית האוצרת אורית בולגרו.

מוזיאון חיפה לאמנות, רח' שבתאי לוי 26, חיפה. טל' 04-9115997.
לפרטים נוספים: כאן.
לעמוד הפייסבוק: כאן.
למגזין "נמל": כאן.

חוה ראוכר, מראה התערוכה "ונוס מרימה ידיים", בית האמנים, 2014

שיח גלריה בתערוכה "ונוס מרימה ידיים", חוה ראוכר

בית האמנים, תל-אביב
שבת, 13.12.14, ב-12:00
נעילה: שבת, 27.12.14
אוצר: ליאב מזרחי

ד"ר רות מרקוס תרצה, בלווי שקופיות, "על העירום של הגוף הנשי המבוגר באמנות". אוצר התערוכה ליאב מזרחי והאמנית חוה ראוכר ישוחחו על עבודתה. תערוכתה של ראוכר מקבצת יחדיו לראשונה עבודות שהן ציון דרך בעשייה של ארבעה עשורים. כמה מן העבודות המוצגות בתערוכה, לראשונה תחת קורת גג אחת, זכו בעבר לצנזורה עיתונאית ובקשות חוזרות ונשנות להסרה מקירות התצוגה, בתואנה לפגיעה ברגשות בציבור. החל משנות ה-90 ראוכר מתעדת קבוצות שונות באוכלוסייה הישראלית: נשים מחבר המדינות, אתיופיות השבויות בין זהויות, נערים המחפשים זהות לאומית ונשים מבוגרות הנאלצות להתמודד עם תופעות של אפליה על רקע גיל. ראוכר מתבוננת בחברה הישראלית ובפסיפס האנושי המורכב שלה במבט נוקב.

בית האמנים, רח' אלחריזי 9, תל-אביב. שני עד חמישי, 10:00–13:00, 17:00–19:00; שישי, 10:00–13:00; שבת, 11:00–14:00.

חיה שפס-אבטליון

"בעקבות האור", חיה שפס-אבטליון

פלורנטין 45, חלל לאמנות עכשווית
נעילה: 16.12.14
אוצרת: הילה תדמור

בתערוכת היחיד הראשונה של חיה שפס-אבטליון מוצגת סדרת תצלומים מופשטים, רובם בשחור-לבן. שפס-אבטליון "מצלמת וחוקרת במקורות האור את הנסתר והמפתיע. בצילומיה הקו הופך למרחב ולתנועה […] היא משתמשת במצלמה כצייר המשתמש במכחול", כותבת הילה תדמור, אוצרת התערוכה. התצלומים מתמקדים בחשיפת האור. שפס-אבטליון מציגה צילום ישיר, ללא עריכת מחשב וללא מניפולציה, המזכיר לעתים מריחת צבע. המתח הצורני והמדיומלי לצד אסתטיקה מופשטת גבוהה מעלים על הדעת מקצבים של אור וקומפוזיציות של צילום אוונגרדי מתחילת המאה ה-20, כמו גם ציור מופשט.

שפס-אבטליון, בעלת תואר שני במינהל עסקים, בחרה לאחר קריירה ארוכה בהייטק להתמקד בצילום. למדה צילום ב-Blake College באנגליה. בימים אלה מציגה בתערוכה הקבוצתית "Salon/14" ב-Photofusion שבלונדון.

פלורנטין 45, חלל לאמנות עכשווית, רח' פלורנטין 45 פינת רחוב השוק, תל-אביב. שני עד שבת, 11:00–13:00; שלישי עד חמישי, 16:00–18:00.
לתיאום מעבר לשעות הפתיחה: גילת, 050-2763249.

"גוף עבודות", תערוכה קבוצתית. צילום: שי בן-אפרים

מהפיגורטיבי לפיגורינה ובחזרה: סיור בתערוכות "מסיגי גבול" ו"גוף עבודות" 

בית בנימיני, מרכז לקרמיקה עכשווית
שישי, 12.12.14, ב-11:00
בהשתתפות האוצרת והאמנים

שתי התערוכות עוסקות בהיבטים השונים של פיסול קרמי פיגורטיבי. "מסיגי גבול", תערוכת היחיד של מקס אפשטיין (אוצרת: טלי כהן-גרבוז), פועלת במחוזות גבוהים ונמוכים בו בזמן. החתולים שלו נראים כאילו נחמרו מבוץ, גושי חומר המועצמים כסימולקרות. זהו מחול של יחסי גוף בין פסלים קרמיים, בתוך עצמם ובסביבה המקיפה אותם. יצירותיו מצביעות אל המאוים, זה הטמון בתת-ההכרה של התרבות האנושית משחר ימיה. התערוכה הקבוצתית "גוף עבודות" (אוצרת: שלומית באומן) משקפת תהליך שהתפתח מתוך דיאלוג בין האמניות לאוצרת. העמדת העבודות התקיימה תוך כדי דיון, ניסוי וטעייה, והן מציעות יחסים ומפגשים בין עולמות תוכן מרתקים. משתתפות: אורלי אלאונורה-אדלביץ', נעה ארד-יאירי, רונית ברנגה, בתיה מלכה, דורי שכטל-זנגר.

בית בנימיני, מרכז לקרמיקה עכשווית, רח' העמל 17, תל-אביב, טל' 03-5182257. שני עד חמישי, 11:00–19:00; שישי-שבת, 11:00–14:00.
לאתר הבית: כאן
לעמוד הפייסבוק: כאן.

טליה ימיני, מפה מס' 5, 2011, 78X100 ס"מ, אקריליק על מפה ימית

Not To Be Used For Navigation, טליה ימיני  

מכון המים, הגלריה העירונית על-שם יוסף וייסמן, גבעתיים
נעילה: 26.12.14
אוצרות וכתיבת טקסט: הגר בריל

העבודות של טליה ימיני הן ביטוי לחיפוש מתמיד אחר מקום בעולם וניסיון לפענח את הסביבה, לתת בה סימנים ומראי מקום ולמצוא את הכיוון הנכון ללכת בו. הכתמים השחורים המכסים את מפות הניווט הימיות של ימיני פועלים פעולה כפולה: הם מכסים ומבטלים סדר שאבד עליו הכלח, ובו בזמן מבקשים להחיות מחדש את פעולת המיפוי. אלו מפות שיצאו מכלל שימוש: בעבר הן העניקו ייצוג נאמן של המציאות, אך זו השתנתה. נמוג הקשר הוודאי בין המרחב הממשי לייצוגו הוויזואלי, ואנו נותרים עם חלל ריק. כתם שחור הולך ומתפשט, מכסה על הכל.

ימיני (ישראל, 1982) היא אמנית רב-תחומית, בוגרת המדרשה לאמנות. זוהי תערוכת היחיד הראשונה של ימיני, שבעבר הציגה בתערוכות קבוצתיות בארץ.
מכון המים, הגלריה העירונית על-שם יוסף וייסמן, רח' השומר 7, גבעתיים.

יוליה פריידין, ללא כותרת, קפה על נייר, 25X17 ס"מ, 2013

"כתמי תנועה, על גוף ועל קפה", יוליה פריידין

אוקטובר בר, רח' אחד-העם 60, תל-אביב
פתיחה: 13.12.14, ב-20:00
אוצר: יובל קדר

הקפה הוא הפיגמנט הטעים, הפיגמנט החום הנמס במים, שמתוך כתמיו עולה בת דמותה המרקדת של יוליה הציירת. התנועה פרועה, בעלת ניחוח של ריקוד שבטי אפריקאי, ממש כמו נתזי הקפה המתפשטים אל מחוץ לקווים, אקראיים למחצה, יוצרים דמויות אדם כמו בשארית כוחותיהם. יצירותיה מזכירות את עבודותיו הסוריאליסטיות של אנדריי מאסון, או את השימוש האקספרימנטלי בקפה כחומר גלם אצל ג'וזף בויס. צבע המים הזה, בטעם קפה, מפיק דמויות שהן ספק אדם, ספק דמון, בתנוחות שרק אימפרוביזציה ואקראיות (בהשפעת הגאגא, שפת התנועה של אוהד נהרין שיוליה חוקרת) מחלצות מן הגוף האנושי.

האירוע בפייסבוק: כאן.
אתר האמנית: כאן

פהד חלבי, untitled

מרווחים 2: תערוכת מכירה לכיסוי הוצאות הגנה משפטית של פעילות ופעילים במאבק הפלסטיני-ישראלי נגד הכיבוש

גלריה מנשר, רח' דוד חכמי 18, תל-אביב
פתיחה: 18.12.14, ב-20:00
נעילה: 20.12.14

בתערוכה ישתתפו כ-100 אמנים, ביניהם מיכה אולמן, עילית אזולאי, בני אפרת, ארנון בן-דוד, דגנית ברסט, דני גל, פהד חלבי, דוד טרטקובר, אלכס ליבק, מיכל נאמן, דוד עדיקא, אלונה רודה ודוד ריב.

בין הכלים הדמוקרטיים של החברה האזרחית לשינוי העוול המתמשך של כיבוש ודיכוי שכנינו הפלסטינים נמצאים הפגנות ומאבק לא אלים. המדינה מנסה לדכא את המאבק באמצעות התנכלות משפטית. מפגינות ומפגינים רבים, פלסטינים וישראלים, נעצרים ללא עילה בהפגנות נגד הכיבוש ומואשמים בהאשמות שווא. למרות הנכונות של עורכות-דין ועורכי-דין לספק הגנה משפטית במחירי סולידריות, העלויות מצטברות לסכומים גבוהים. הסכום שיגויס בתערוכה ישמש לכיסוי ההוצאות המשפטיות הללו ולהמשך המאבק. 25% ממחיר כל עבודה שתימכר יימסרו לידי האמן התורם.

תשלום באמצעות כרטיס אשראי עובר דרך עמותה אמריקאית ולכן פטור ממס בארה"ב. אפשר לשלם באירוע עצמו, גם בצ'ק או מזומן. התערוכה מאורגנת על-ידי קואליציית נשים לשלום ואנרכיסטים נגד הגדר, בליווי אוצרותי של ד"ר רונה סלע.

אתר וקטלוג התערוכה: כאן.
האירוע בפייסבוק: כאן.
לפרטים נוספים וקניית עבודות מראש: כאן.

גלריה מנשר, רח' דוד חכמי 18, תל-אביב. יום חמישי, 18.12.14, 20:00–23:00; שישי, 19.12.14, 11:00–14:00; שבת, 20.12.14, 11:00–22:00.

קומדיה לשינוי חברתי

קומדיה לשינוי חברתי

21–22 בדצמבר 2014, סינמטק ירושלים, דרך חברון 11, ירושלים

קומיקאים, סטיריקנים, כותבים ואנשי טלוויזיה בכירים מרחבי העולם יגיעו לירושלים לכנס על כוחה של הקומדיה לחולל שינוי חברתי חיובי באזורנו – ואפילו מעבר לו. במשך יומיים ייבחנו שאלות בנוגע לדרכים שבהן ניתן לחולל שינוי, למגבלות תרבויות, חברתיות וגיאוגרפיות, לאוניברסליות ואל-זמניות – ולגבולות של טעם טוב. הכנס מבקש במקביל גם לנפק תוצרים שמטרתם להתחיל תהליך של שינוי ממשי.

בין המשתתפים: מנכ"ל BBC דני כהן, התסריטאי זוכה האמי לי אייזנברג (מיוצרי "המשרד" האמריקאי), מפיק "דיילי שואו" סטיב בודו, הקומיקאי הדני עומאר מרזוק, מוטי קירשנבאום, יונית לוי, ליאור שליין, עוזי וייל, רד אורבך, במאי הקולנוע גאזי אלבוליווי, נטלי מרכוס ואסף בייזר, מיקה אלמוג ועוד. לפרטים נוספים: כאן.

4 כרטיסים יוגרלו בין קוראי "רב ערב" הראשונים שישלחו מייל:[email protected]

אורית מרטין

"סולמות לשמים", אורית מרטין

תיאטרון ירושלים
פתיחה בליווי מוזיקלי: מוצאי שבת חנוכה, 20.12.14, ב-20:30
במהלך הפתיחה יחולקו הדפסים במתנה
אוצרת: נגה ארד-אילון
נעילה: 10.1.15

האמנית הירושלמית אורית מרטין משתמשת בטכניקה מעורבת בשילוב של כלים דיגיטליים וצבע אקריליק, כדי ליצור אפקטים מיוחדים של שכבות צבע היוצרות זרימות אור ותחושות ריחוף. התערוכה פותחת עולם חדש המפגיש שפה חזותית אמנותית עכשווית עם תכנים רוחניים יהודיים. הציורים מגשרים בין הפכים: האדם והבורא, הזמני והנצחי, הרוחני והחומרי, התחתון והעליון.

לאתר האמנית: כאן.
תיאטרון ירושלים, רח' דוד מרכוס 20, ירושלים

***
המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים/ות לפרסם בניוזלטר?
צרו קשר: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *