פרסים לנבט יצחק, משה ניניו, רלי אברהמי, רונית שני ומתן מיטווך

הוכרזו הזוכים בפרסי מוזיאון ישראל לאמנות ישראלית ולצילום לשנת 2014. פרס קולינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2014 יוענק לנבט יצחק. בנימוקי הבחירה נכתב כי ״יצחק היא אמנית וידאו ומיצב שהעמידה בשנים האחרונות גוף עבודה מקורי ומרתק. רבים מהמיצבים שהיא יוצרת מקיימים דיאלוג עם התרבות המוסלמית דרך מקורות אמנותיים כמו שטיחים פרסיים, כתבי יד וחפצים אחרים או […]

הוכרזו הזוכים בפרסי מוזיאון ישראל לאמנות ישראלית ולצילום לשנת 2014.

פרס קולינר לאמן ישראלי צעיר לשנת 2014 יוענק לנבט יצחק. בנימוקי הבחירה נכתב כי ״יצחק היא אמנית וידאו ומיצב שהעמידה בשנים האחרונות גוף עבודה מקורי ומרתק. רבים מהמיצבים שהיא יוצרת מקיימים דיאלוג עם התרבות המוסלמית דרך מקורות אמנותיים כמו שטיחים פרסיים, כתבי יד וחפצים אחרים או דרך המוסיקה של פאריד אל אטרש ואום כולתום. היחס למקורות אלו ארוג ביצירתה בתוך מערכת היחסים השברירית והטעונה שבין האסלאם לישראל של היום. דרך יצירתה היא מצליחה לחבר זיכרונות וכיסופים לתרבות עשירה שהייתה חלק מהעולם של יהדות יוצאי מדינות ערב למציאות של ימינו״.

שופטי הועדה: אמיתי מנדלסון, אוצר המחלקה לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל; איה מירון, אוצרת משנה המחלקה לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל; יובל ביטון, אוצר מוזיאון אשדוד לאמנות; ורדית גרוס, מנהלת מתחם האמנים ארטפורט, תל אביב.

פרס סנדברג לאמנות ישראלית 2014 יוענק למשה ניניו. בנימוקי הבחירה נכתב כי ניניו הוא ״אמן, תיאורטיקן ואוצר הפועל משנות השבעים והשפעתו על שדה האמנות הישראלית היא עמוקה וייחודית. יצירתו עוסקת בממד הפילוסופי של שאלת הדימוי הצילומי וזיקתו לממשי ויש בה ממד רליגיוזי לצד שאלות מושגיות פנים אמנותיות. ניניו מצליח ליצור מערכת של משמעויות מרובדת וחידתית דרך עבודה על דימוי אחד לאורך סדרות רבות ותוך הצבה מדויקת בחלל. דרך העברת דימויים ממערכת סימנים אחת לשנייה מצליח ניניו ליצור מרחק מנקודת המוצא של יצירתו אל עבר הטרנסנדנטלי ומפגיש בין חול וקודש, חומר ורוח, פיזי ומטפיזי״.

שופטי הועדה: יונה פישר, לשעבר האוצר הראשי לאמנויות מוזיאון ישראל; יגאל צלמונה, לשעבר אוצר ראשי בין-תחומי, מוזיאון ישראל; מירה לפידות, אוצרת ראשית לאמנויות, מוזיאון ישראל; אמיתי מנדלסון, אוצר המחלקה לאמנות ישראלית, מוזיאון ישראל.

שני פרסי קבלין לצילום על מפעל חיים לשנת 2014 יוענקו לרלי אברהמי ורונית שני. לרלי אברהמי מוענק הפרס על עבודתה רבת השנים בצילומי דיוקנאות ומשפחות שרבים מהם נותרו חקוקים בזכרון הישראלי הקיבוצי ועודם מלווים את מבטה של החברה הישראלית על עצמה. מבכירי הצילום העיתונאי בישראל, אברהמי מעמידה מול מצלמתה מאמצע שנות השמונים ועד היום פנים ושמות מכל מעמד, גיל, מוצא, מגדר ותמיד תוך נאמנות עיקשת הן לדיוק האסתטי והן למעורבות המצולמים בעבודתה. לרונית שני מוענק השנה פרס קבלין על הוראה רבת שנים שסללה את דרכם של אמניות ואמנים ישראלים מזה כארבעה עשורים, ועל פעילותה האמנותית והאוצרותית בתערוכות ובפרסומים שונים על צילום מקומי. עבודותיה של שני מתאפיינות ברגישות לפרטי היום-יום ולחיבורים הנעלמים בין האדם לסביבתו הקרובה והמשתנה, לצד התנסות מתמדת בטכניקות ובסוגות צילומיות מגוונות. שופטי הועדה: דר' יוחאי רוזן, המחלקה לאמנות, אוניברסיטת חיפה; גב' מירה לפידות, אוצרת ראשית לאמנויות, מוזיאון ישראל; דר' נעם גל, אוצר המחלקה לצילום, מוזיאון ישראל.

פרס ז'ראר לוי לעידוד היצירה בצילום יוענק למתן מיטווך, בוגר מכללת מנשר לאמנות (2011), והתכנית לתואר שני באמנות מטעם בצלאל (2014). בשלוש השנים האחרונות בלט חלקו של מיטווך בתערוכות קבוצתיות שונות בארץ. עבודתו רב גונית, מקורית ומשעשעת. נראה כי עשייתו עודה משוחררת מהתבססות בנישה מסוימת של האמנות העכשווית, אך אמיצה דיה להתייחס אל שדה הצילום בכללותו ואף לבקר את מקומו של מעשה האמנות בתוכו. שופטי הועדה: דר' ניסן פרז, מכון שפילמן לצילום ת"א; דר' גל ונטורה, החוג לתולדות האמנות, האוניברסיטה העברית בירושלים; דר' נעם גל, אוצר המחלקה לצילום, מוזיאון ישראל.

הפרסים, המחולקים מדי שנתיים, יוענקו בטקס שיערך במוזיאון ב-6 בינואר 2015.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *