רב ערב 19.3.2013

הרצאה בירושלים, עיצוב עירוני בחיפה, אירוע על הקשר בין אופנה לאמנות במכללת שנקר, תערוכות ומפגשי גלריה

מונא חאטום

פליטות, עקירה ופוסט-מינימליזם ביצירתה של מונא חאטום

הרצאה של חוקר האמנות והאוצר קובי בן-מאיר בבית האמנים בירושלים
שלישי, 
19.3, בשעה 19:00
ההרצאה תבחן מבחר יצירות של האמנית העכשווית מונא חאטום, בת למשפחת פליטים פלסטינים מביירות, הפועלת בלונדון משנת 1975. יצירותיה של חאטום עוסקות בתודעת פליטות ועקירה ממקום, ומציעות אפשרות ייחודית לאמנות פוליטית: אמנות הבוחנת את היחיד כשיקוף של תהליכים חברתיים ופוליטיים רחבים. במקביל, ההרצאה תבחן את יצירתה של חאטום כחלק ממגמת הפוסט-מינימליזם, שנותנת מענה קונטקסטואלי למינימליזם השואף לאוניברסליות.
שמואל הנגיד 12 ירושלים
הכניסה חופשית

***

"ארכיפרחיטורה": עיצוב עירוני אקטיבי

הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון יורדת לעיר התחתית להתערב בתהליכי החידוש של עיריית חיפה 
חמישי, 21.3, בשעות 23:00-16:00
הכניסה חופשית
הארכיפרחיטורה המיתולוגית של חיפה יורדת לעיר התחתית ותתקיים כאירוע חוצות ענקי של התערבות במרחב הציבורי ופעילות בו, בשיתוף הקהילה המקומית והקהל הרחב.
בתוכנית: מיצבים אורבניים אופטימיים שתכננו והקימו יותר מ-500 סטודנטים, ים מלאכותי בתוך העיר התחתית, מתחם סקייט פארק, מוזיקה חיה וגרפיטי להמונים בכיכר פריז, נוסטלגיה מדומה: הקרנות וידיאו וסאונד בסמטאות נטושות, סדנאות יצירה ווידיאו-ארט לילדים, תיאטרון בובות, גני שעשועים אלטרנטיביים, אזורים ירוקים חדשים, "עסק חי-פה": עמדות ישיבה לשיחה עם בעלי העסקים הוותיקים באזור המתחדש, מיצב "דירה להשכיר" בעקבות לאה גולדברג, מופעי ריקוד ומחול במכולות הנמל, מסלולי אופניים, הדמיה מציאותית: אשליות דיגיטליות בפרויקטים חדשים של בתים ומבנים לדוגמה, קסילופון: פרויקט אמנות רחוב ציבורי אינטראקטיבי ועוד עשרות אירועים ופעילויות לכל המשפחה.
לפרטים נוספים: architec.technion.ac.il ובדף הפייסבוק של עיריית חיפה

***

"את כולי סיפרתי עד תום"*: ציורים של נסים זלאיט

אוצרת: נגה ארד-אילון 
אכסדראות שרובר, תיאטרון ירושלים
נעילה: 21.4
הצייר נסים זלאיט, יליד בגדד, 1923, היה פעיל במחתרת הציונית בבגדד ונדון לגזר דין מוות בתלייה. בהיותו בן 28 נמלט מבגדד ועלה בגפו לארץ ישראל. זלאיט נמנה עם הדור הוותיק של אמנות המופשט הישראלי.
הבחירה של זלאיט במופשט סימנה את פנייתו לדרך חדשה ובלתי מוכרת, תוך השלכת סמלי העבר והגדרותיו מאחור. היה זה ביטוי לכמיהתו להתקבל, להשתייך ולהיות מזוהה עם האמנות הארצישראלית האוונגרדית באותה העת. ביצירותיו, הוא נותן ביטוי למגמות האוניברסליות באמנות המערב ולתחושת הזיקה והשייכות לארץ. על אף ניסיונותיו להתנתק מעברו, אפשר לזהות ביצירתו את עקבות זיכרונותיו ואת ההתנסויות שעיצבו את עולמו.
בשנות ה-60 זכה זלאיט להצלחה גדולה כצייר, הציג בתערוכות רבות וזכה להערכה רבה של מבקרי האמנות. מאז ועד היום, הוא נותר נאמן לבחירתו באמנות המופשטת.
מרכוס 20 ירושלים
*רחל המשוררת

***

לובשים אמנות: תערוכת שמלות מעוצבות בהשראת יצירות אמנות אוונגרדיות

בשלישי, 19.3, בשעה 19:00, יתקיים ערב מיוחד שיוקדש לקשר שבין אמנות לבין אופנה ועיצוב טקסטיל
איך היו נראים ציורים אוונגרדיים לו היה ניתן ללבוש אותם? סטודנטיות מהמחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר עיצבו שמלות בהשראת יצירות אמנות מהמאה ה-20. העבודות המרהיבות מוצגות בתערוכה מיוחדת במוזיאון תל אביב לאמנות, לצד היצירות המקוריות ששימשו כנקודת מוצא לפרויקטים.
במסגרת הקורס "סטודיו טקסטיל לגוף", בהנחיית דודו גבריאלי, התבקשו הסטודנטיות לבחור יצירה אחת מאוספי המוזיאון שתהווה מקור השראה עבורן, ופיתחו חומרים טקסטיליים מקוריים, שמהם תפרו שמלות מקוריות. התוצאות מאפשרות התבוננות מחודשת ביצירות האמנות הגדולות של המאה ה-20, ומספקות הצצה מרתקת לקשר בין אמנות, אופנה, עיצוב וטקסטיל.
במסגרת הערב המיוחד (19.3), ייערך סיור מודרך בשתי תערוכות במוזיאון. ישתתפו: זיוה קורט, שתרצה על קשרי הגומלין בין אמנות לבין אופנה ועיצוב טקסטיל; ודודו גבריאלי, מרצה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר ומנחה הפרויקט, שיספר על שיתוף הפעולה הייחודי ועל תהליכי העבודה.
לפרטים נוספים על הפרויקט: http://bit.ly/142Sms7
לפרטים מלאים על האירוע: http://bit.ly/WQUH7u

***

אניסה אשקר, "Tribute to Van Gogh"

"מרחבים חדשים II": מפגש ושיח גלריה עם האמנית אניסה אשקר

אוצרת: סמדר שפי
בית מאני תל אביב
שישי, 22.3, בשעה 11:00
נעילת התערוכה: 15.5
התערוכה "מרחבים חדשים II" מורכבת משש תערוכות יחיד של אלה אמיתי סדובסקי, אניסה אשקר, איתן בן-משה, יאיר ברק, שירה גפשטיין-מושקוביץ ומאשה זוסמן. התערוכות מביאות שישה סיפורים, המשרטטים מרחבים חדשים של יצירה ומהווים הזמנה למסע ברוח התקופה.
האמנות של אניסה אשקר התחילה ממיצגים. בשנים האחרונות, היא החלה בתהליך של עשיית אמנות במגוון חומרים. המחשבה על פעולת המיצג ועל המיצב המקיף אותה היתרגמה למחשבה על ציור, על צבע, על חומר ועל מצע.
אשקר מתבוננת בעולם ועוסקת בתהליכים של שינוי. הנייר, בד הכותנה, הצלחות, התחתיות והספלים החליפו את במת המיצג. החומר מספר סיפור ללא צורך במילים. אלמנטים שקיבלו בעבר ביטוי מילולי הוחלפו באקספרסיביות של הצבע ונוספו גם אלמנטים בתלת-ממד. הפן הדרמטי של מיצג נוכח מאוד בעבודותיה, והציורים, כמו גם ההצבות הפיסוליות, הם מיצגים בזעיר אנפין, המבקשים לספר סיפורים מרובדים ומופשטים של חומריות וחומר.
הכניסה חופשית, לרשות המבקרים עומדת הדרכה באודיו גייד (ללא תשלום)
יהודה הלוי 36 תל אביב

***

"חזון אישה": אמירות על נשיות מארבע זוויות יצירה

איריס גינזבורג, ורוניק כהן-הנדלס (Kinorev), דויד מונסונגו ויעל שביט
אוצרת: איילת אמוראי-בירן
פתיחה: 21.3. נעילה: 27.4
תיאטרון גבעתיים
התערוכה מפגישה בין ארבעה יוצרים המבטאים את תחושותיהם, דעותיהם ואמירותיהם בנושא נשיות.
איריס גינזבורג מפסלת דמויות רכות ועגולות ויוצרת קבוצות של זוגות אוהבים הישובים אחד בתוך השני. במקביל לפיסול, יצרה גינזבורג וריאציות של הגופים והדמויות בצילום, שבהן נראים הפסלים בקו או בכתם.
הדמויות של ורוניק כהן-הנדלס (Kinorevפנטסטיות ואוצרות סוד. במבט ראשון הן נראות צבעוניות ונאיביות, אך במבט שני ניתן לחוש בכאב, באי הנוחות, ובסבל ובפחד שהן מביעות לעתים.
דויד מונסונגו מציג קטעים נבחרים משירים פרי עטו ולצדם אחדים מתצלומיו. בשיריו הליריים, כמו גם בתצלומים, מונסונגו נותן ביטוי לנקודת המבט שלו על יחסים שבין גבר ואישה, ומבטא יכולת נדירה לבטא קרבה, אינטימיות ורכות.
יעל שביט מפסלת בעיקר נשים וזוגות – בחמר, בברונזה, באבן ובפוליאסטר. דמויותיה לעתים קומיות, לעתים גרוטסקיות, אך תמיד עשירות מבע, מאופיינות בשפת הגוף ובביגוד שלהן, לקוחות מסצנות בחיי היומיום, מסיטואציות המלוות את חיי האישה ומעולם התיאטרון.
רמז 40 גבעתיים

***

"גוף ראשון יחידה": דליה ריזל

אוצרות: הדסה גורוחובסקי ונחמה גולן  
נעילה: 18.4
הגלריה העירונית כפר סבא
גוף לי ניתן, ובו מה אעשה/ והוא יחיד כזה ושלי כזה? 
(אוסיפ מנדלשטם, 1909, תרגום: יורם ברונובסקי)
"גוף ראשון יחידה" הוא כינוי גוף לאישה נוכחת. כזו היא טרילוגיית הפיסול של האמנית דליה ריזל, המתמקדת בגוף האישה. במשך שנות יצירתה בוחנת ריזל בהתמדה את גוף האישה: פנים, טורסו וגוף במלוא קומתו. בבניית הגוף ובעיבודו נעשה שימוש בטכניקות פיסוליות מסורתיות ועכשוויות, במגוון חומרים המעניקים לגוף האישה איכויות ופרשנויות שונות: לעתים הגוף רך, פגיע וחשוף, ולעתים יציב ונוקשה; פעם הוא צעיר ומלא עוצמה, ופעם מקומט ומדולדל.
גאולה 12 כפר סבא
לפרטים נוספים:
הדסה גורוחובסקי 052-8628521[email protected]
נחמה גולן 052-3789673[email protected]
דליה ריזל: 054-7727141, [email protected]

***

"רב-ערב" – ניוזלטר שבועי הכולל פרטים על תערוכות, הופעות, הצגות, כנסים ואירועי תרבות נוספים, ונשלח בחינם לאלפי מנויים. האירועים המופיעים ב"רב-ערב" ומפורסמים בתשלום, נבחרים ומסוננים ע"י עורכי מגזין "ערב רב" רונן אידלמן ויונתן אמיר. בנוסף למידע השבועי מציעה המערכת כרטיסים למופעים נבחרים במחירי מבצע ומתנות שונות למנויים.


המודעות ב"רב ערב" מתפרסמות בתשלום. מעוניינים לפרסם בניוזלטר?

צרו קשר: [email protected]‏ | ‎03-6041114‎

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *