רב ערב 4.9.2012

תערוכות, מכירות, השקות, רב-שיח וספר חדש במתנה

חדרי פלאות באמנות עכשווית – מהשתאות להתפכחות
תערוכה חדשה במוזיאון הרצליה
אוצרות: דליה לוין, דריה קאופמן וגילה לימון
פתיחה: 8.9.12
נעילה: 19.12.12

חדרי הפלאות היו חלק ממסורת אירופית של אספנות על ידי אצילים ובעלי ממון במאות ה־16, ה־17 ואף ה־18. בחללים אלה קובצו מאגרים אנציקלופדיים של אובייקטים מוזרים, מטרידים, מפתיעים ואקזוטיים. התערוכה "חדרי פלאות" מבקשת לבדוק מה טיבה של אמנות עכשווית העוסקת בנושאים דומים לאלו של חדרי הפלאות ההיסטוריים. התערוכה מציעה פרשנות שלפיה יצירות אמנות עכשווית מעלות תמונת עולם שונה מזו של חדרי הפלאות המוקדמים, תמונת עולם הנובעת הן מהשינויים מרחיקי הלכת שחלו בעולם והן מהשינויים הדרמטיים שחלו בתפיסתנו אנו את העולם. בתערוכה שזורים מספר קווים רעיוניים, וביניהם: המתח הקיים בין ההתרחקות מהטבע והטבעי ובין הכמיהה אל המקום הבראשיתי, המתורגמת לאמצעים מלאכותיים;  היקסמות מיפי הטבע, שבחינה מעמיקה יותר מגלה כי מדובר באסונות אקולוגיים שנגרמו כתוצאה ממעשה ידי אדם; גיוסו של הידע המדעי לטובת קפיטליזם דורסני; יצירתם של מיתוסים תרבותיים המשמנים מערכות של כוח; ולבסוף – ריקון מתוכן של דימויים עד כדי תחושה של אבדן יכולתם לייצג את המציאות.

מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית, רח' הבנים 4, הרצליה

***

תל אביב-יפו: האפשרויות הקוסמופוליטיות
רב שיח בעקבות גליון "עיר עולם" של כתב העת לאמנות "ערב רב", קיץ 2012
בשנים האחרונות מטפחת ת"א תדמית גלובלית, ליברלית ורב-תרבותית הבאה לידי ביטוי באופנים שונים ומגולמת במושג "עיר עולם" שהעיר מבקשת לאמץ. תהליך זה מתקיים במקביל, לעתים בסתירה, למגמות מדיניות של של הסתגרות, לאומנות ודחיקת האחר. בדיון יבחנו תופעות אלו, על היבטיהן התכנוניים, הפוליטיים והתרבותיים.
משתתפים/ות: האדריכל והאמן גיל מועלם דורון, הסוציולוגית והפעילה החברתית אורטל בן דיין, הסופר והפעיל החברתי ראג'י בטחיש, המשוררת והפעילה החברתית תהל פרוש, ועורכי "ערב רב" רונן אידלמן ויונתן אמיר.

הדיון יתקיים במסגרת אירועי "עיר שדה: מרכז מבקרים"

יום שישי ה-7.9.12, שתיים בצהריים במרכז ענב לתרבות – אבן גבירול 71, ת"א
הכניסה חופשית

***

אומרים ישנה ארץ
אירוע השקה וחלוקת חמישה עותקים של מדריך סיורים חדש בהוצאת "זוכרות"
מה מסתתר מאחורי קיר האבנים בפינת הרחובות ארלוזורוב ואבן גבירול בתל-אביב? מהו גל האבנים שניצב ליד כביש מס' 1 בסיבוב מוצא? ולמה בכלל יש צריח מסגד באמצע הרחוב הראשי ביהוד?
אומרים ישנה ארץ מציע 18 סיורים אל רבעי-ערים ואל כפרים פלסטיניים שהתרוקנו במהלך הנכבה ונהרסו ברובם בידי ישראל. הסיורים מובילים אל מקומות שהיו כאן, ושאת שרידיהם אנו פוגשים לרוב, גם אם לא תמיד יודעים מה פשרם.  מאלזיב חוף אכזיב בצפון ועד באר שבע ביר אלסבע בדרום, יחשפו הסיורים בפני המטיילת והקורא את השכבה בנוף שלא תמיד רואים, ויתנו לאותן חורבות, בתים נטושים ומבני אבן חיים ומשמעות אחרת מזו שרובנו מכירים.אירוע השקה בהשתתפות: אמל אקעיק | נאדרה שלהוב-קיבורקיאן | שולה קשת | נגה קדמן | מירון בנבנישתי ובהנחיית עמר אלע'בארי, יתקיים ביום שישי, 7 בספטמבר 2012, 12:00, בתיאטרון  הערבי-עברי ביפו, רחוב מפרץ שלמה 10, יפו.
הכניסה חופשית. עותקים מוזלים יימכרו באירוע ההשקה.
למידע נוסף: עמותת זוכרות, 03-6953155 | [email protected] | www.zochrot.org
לאירוע ההשקה בפייסבוק https://www.facebook.com/events/332945543463435/?notif_t=plan_user_joined
האירוע מתקיים במסגרת אירועי Jaffa 2030 – מרכז מבקרים
מעוניינים/ות בספר במתנה?
חמישה עותקים יוגרלו בין קוראי "רב ערב". כתבו ל: [email protected] וציינו שם מלא, כתובת ומספר טלפון.

***

תערוכת מכירה סוף הקיץ
גלריית סדנת ההדפס בעלי המלאכה, רח' י.ל.פרץ 15 תל אביב
פתיחה ביום חמישי 30.8.12 בשעה 20:00
נעילה בשבת 15.8.12 בשעה 14:00
הכניסה חופשית
סדנת ההדפס בעלי המלאכה נוסדה ב-2010. לצד פעילותה הכוללת קורסים ועבודת הדפס שוטפת, יוחד חלל לגלריה עצמאית לאמנות עכשווית בה הוצגו בשנתיים שחלפו תערוכות הדפסים שיצרו אמנים בסדנא, וביניהם יואב אפרתי, אורי גרשוני, דוד עדיקא, לאה אביטל, KLONE ועוד.
בתערוכת המכירה הנוכחית, “סוף הקיץ" משתתפים אמנים אשר התארחו בסדנא ויצרו הדפסים, ואמנים שהוזמנו במיוחד למכירה. יועמדו למכירה עבודות ציור, צילום פיסול והדפסים במחירים של בין 1000ש"ח ל6000 ש"ח ובהנחה מיוחדת לסוף הקיץ, עד 30%.

בין האמנים המשתתפים:
רקפת וינר עומר, יואב אפרתי, מאיה אטון, דני קרוון, הלל רומן, דוד עדיקא, הילה עמרם, רמי מימון, אורי גרשוני, ניבי אלרואי, אסי משולם, גיא אביטל, אלעד לרום, שמעון פינטו, ג'ניפר אבסירה, זמיר שץ, מלי דה קאלו, לאה אביטל ועוד.
כמו כן בקומת העיצוב של הגלריה יועמדו למכירה פרטי עיצוב במחירי שיחלו ב-50 ש"ח.
בין המאיירים והמעצבים המשתתפים: בתיה קולטון, ירמי פינקוס, גיא שגיא, ג'ובוי, תמר מושקוביץ ועוד.
ניהול ואוצרות: אלפא חיימוב
אתר הסדנא והגלריה: http://www.hamelaha.co.il/#!gallery|c1hgx

דימוי: דוד עדיקא, ללא כותרת 2011, הדפס רשת על נייר 1/9

***

חמור – תערוכה חדשה בבית בנימיני
אוצרת: רויטל בן-אשר פרץ
אמנים: לידיה זבצקי, הילה עמרם, איתמר לוי, אורי שפירא, רועי מעין
פתיחה: יום חמישי, 30.8.2012, בשעה 20:00
נעילה: 24.11.12
רוחו של אחד, פלוני, חמור בשם אפרים – הבלחה מן העבר, רוח רפאים, הבהוב קלוש –סיפקה מסד רעיוני ותשתית חומרית לתערוכה "חמור".
אין זו תערוכת נושא קבוצתית, התרה אחר דימויי חמורים באמנות הישראלית. עניינה במצב החמוּר והחמוֹרי של הקרמיקה כמדיום בשדה האמנות הישראלי.
היא מבקשת לעסוק בחיים ובמוות, בסכנות הגוף והנפש הכרוכות אלה באלה עבור העוסקים במלאכת האמנות בכלל ובתחום הקרמי בפרט.
התערוכה חולשת על פני שלוש קומותיו של בית בנימיני ובונה תחביר, ששותפים לו אמנים מתחומים שונים, בעלי "תיוגים ביוגרפיים" נבדלים, היוצרים עבודות קרמיקה ומיצבים בחומרים מגוונים.

בית בנימיני, רח' העמל 17, תל אביב,  טל:  03-5182257
שעות פתיחה: ימים ב – ה: 19:00 – 11:00
שישי-שבת: 14:00 – 11:00
www.benyaminiceramics.org

***

אביבה
תערוכת יחיד ליורם קופרמינץגלריה שי אריה , שלמה המלך 61 (פינת גורדון), תל אביב
פתיחה: יום חמישי, 6 בספטמבר בשעה 20:00
נעילה: יום שישי, 19 בנובמבר בשעה 14:00

כשנודע לה על התערוכה, התרגשה מאוד. באחד הימים העזה ושאלה אותי מה שם התערוכה. עניתי לה "אביבה". אין לדעת מהיכן הגיעה תגובתה, כששאלה "מי זאת?"

יורם קופרמינץ מבקר בקביעות את אביבה אימו במחלקה הסיעודית בבית האבות, כבר שנים. ביקורים אלה דורשים יכולת הכלה, עודף סלחנות וסובלנות, אהבה ורחמים נדירים. לאחר תיעוד ישיר, כן ובוטה במשך כחצי שנה, קופרמינץ מוביל את הצופה בדרך הייסורים הכוללת שגרת חולי, מציג הקרנות של כארבעים צילומים מתחלפים על גבי קירות הגלריה ומשרטט דיוקן כפול, של המצולמת ושל המצלם.

בתמונה אחת מופיעה הכתובת הוורודה REPLAY. משחק חוזר, הילוך חוזר, לנגן שוב. מתחת לכתובת דמות קטנה בגודל של ילד כבן שלוש המגיע לברכי אמו היושבת. מובן, זהו הצלם, והוא כבר לא בן שלוש. בתמונה הזו הוא קטן, נהיה ילד – אבל שיערו בתצלום כבר שֵׂיבָה. המצלמה מאפשרת את שמיעת המוזיקה שנית, את ה"ריפליי" של משחקי האמא והילד. אבל לצד המשחק שחוזר קיימת הידיעה כי משחק זה אינו אפשרי. העבר באמת עבר. (דרור בורשטין, מתוך טקסט בקטלוג)
את עבודותיו של קופרמינץ ניתן לראות גם באתר "מצב נפשי": http://www.yoramkupermintz.com

***

אמנות קול בין תחומית – Vocal Performance Art
תכנית דו-שנתית לאמני מופע וליוצרים בהנחיית אמני הקול והמילה: ד"ר ג'וזף שפרינצק, סמדר אימור, רות וידר-מגן, מאיה דוניץ, ויקטוריה חנה, דפנה שפירא-חסון.
תוכנית לימודים דו שנתית המתמקדת בחקר מגוון אפשרויות המופע של הקול האנושי והמילה המדוברת. מטרת התכנית להוות מעבדה לחקירה ולחיפוש של שפת מבע אמנותית אישית על בסיס הכרות ודיאלוג עם אמנויות מופע, פרפורמנס ארט ומוזיקה עכשוויים.
המסלול מקנה שיטות עבודה והכרות עם גישות שונות לחקר הקול, לקשר בין קול לתנועה ולעבודת גוף, לקומפוזיציה ולבניית מופע בז'אנרים שונים של קול: קול בתנועה, שירה פונטית, אמנות טקסט סאונד, Spoken word, תיאטרון מוזיקה עכשווי, אלתור קולי מוזיקלי ועבודה קולית באנסמבל.
התכנית מיועדת לבעלי רקע וניסיון באמנויות המופע: זמרים, מוזיקאים, אנשי תיאטרון, מחול, אמני מיצג ואמנים בין תחומיים. הלימודים מציעים אפשרויות הן בהרחבת האספקט הקולי בתחום שממנו בא היוצר, וכמו כן בהצעת פורמטים וכיווני יצירה חדשים.התכנית מיועדת לבעלי רקע וניסיון באמנויות המופע: זמרים, מוזיקאים, אנשי תיאטרון, מחול, אמני מיצג ואמנים בין תחומיים. הלימודים מציעים אפשרויות הן בהרחבת האספקט הקולי בתחום שממנו בא היוצר, וכמו כן בהצעת פורמטים וכיווני יצירה חדשים.
לאתר התכנית: http://www.synapsa.co.il/?p=5320
להרשמה, סדנאות הכרות ופרטים נוספים:  054-5726729, 054-8128768 או [email protected]

***

ויענונו: אמנים יוצרים בהשראת עדויות קורבנות עינויים

תערוכה בבית האמנים בת"א ביוזמת הוועד הציבורי נגד עינויים, בהשתתפות אמנים שיצרו עבודות המייצגות עדויות של קורבנות עינויים.
פתיחה: 6.9.12 בשמונה בערב
בית האמנים ע"ש זריצקי, אלחריזי 9, ת"א

התערוכה מתקיימת לציון 13 שנים לפסיקת בית המשפט העליון בעתירת הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל וארגוני זכויות אדם נוספים נגד מדיניות העינויים של ישראל. בפסק הדין שנתנו שופטי בית המשפט העליון ב-6 בספטמבר 1999, נקבע כי השימוש בעינויים אסור אך בשנים שעברו מאז ממשיכים רשויות הביטחון בישראל להפעיל סוגים שונים של עינויים והתעללות בניגוד לפסיקת בג"ץ. הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל פועל להגנה מפני עינויים והתעללויות שנוקטות רשויות האכיפה והחקירה הישראליות ונאבק בחסינות הניתנת למבצעי עינויים במערכת הביטחון הישראלית.

בין המשתתפים/ות: חנאן אבו-חוסיין, לארי אברמסון, רחל ארז, מחמד בדארנה, ענת בראל, בלהה ברג, מיכל גולדמן, חיים דעואל לוסקי,  דודו גרשטיין, מיכל היימן, רפי וייכרט, רפרם חדד, דוד טרטקובר, שוש ישראלי, אלכס ליבק, מוטי לרנר, מיכל נאמן, אייל סגל, גלעד עברון, סיגל פרימור, מיקי קרצמן, רועי רוזן ודוד ריב.
כל האמנים משתתפים בתערוכה בהתנדבות ולאחר סיומה יתחלקו ההכנסות ממכירת העבודות בין האמנים לכיסוי הוצאות ובין הוועד נגד עינויים וארגון פלסטיני הפועל לשיקום קורבנות עינויים.

דימוי: חנאן אבו-חוסיין

***

זיעת הפופ – תערוכה של גיא ליב
הויטרינות של גלריה החנות
פתיחה: יום חמישי, 6.9, בשעה 20:00
נעילה: 1.10
אוצר: עודד ורטש
התערוכה מוצגת במשך 24 שעות ביממה
רח' העליה 31, ת"א

'זיעת הפופ' מציעה אדפטציה של שפת הציור של גיא ליב אל טכניקות המאפיינות את עולם השילוט, איתן הוא מייצר אובייקט דו מימדי הצמוד לויטרינות כמו שלט חוצות גדול ומואר החולש על רחוב העליה הסמוך.
העבודות של ליב מורכבות מהדפסי ציור רב שכבתיים מויניל, והשלט שהן יוצרות מספר את סיפורו שלו עצמו דרך פעולה ארכיאולוגית בשכבות החושפת ומסתירה את מקורותיה. זוהי המסגרת לדיון ב'פופ', כמושג המהווה תוצר בלתי נמנע של תרבות המבוססת על תקשורת המונים והחלפה ומסחר של דימויים דו מימדים ודיגיטליים. פופ שאינו סגנון או בחירה בשפה, אלא מאפיין של התרבות כולה, תרבות בה הדברים איבדו את ההילה האוטונומית שלהם ומקבלים משמעות רק כחלק ממערכת המזינה את עצמה דרך יחסי גומלין בין חלקיה השונים.
ככזה, הפופ של 'זיעת הפופ' אינו זה החוגג את תרבות ההמונים או את המדיה, אלא מהווה אוסף דימויים גרוטסקי השואב את שפתו הצורנית מתוך האסתטיקה המקובלת למושג הפופ בתרבות, אך מעבירה את התכנים שינוי וטרנספורמציה למשהו אחר, החופר בדימויים אנטי-איקוניים, או כאלה שהיו יכולים להיות איקוניים ולא הצליחו, ומשאיר מהם שיירים מלוכלכים – רוויים מזיעה.

***

פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת

06 ספט' – 07 ספט'
קשה לדמיין כמה מילים, תפילות, נבואות וכמיהות מופנות אל ירושלים בכל יום כמעט מכל מקום מאמין ברחבי העולם. פסטיבל ירושלים למוסיקה מקודשת יציע טריפ מוסיקלי של 24 שעות בו יחגגו מוסיקאים ויוצרים מהארץ ומהעולם, ממסורות שונות ומגוונות, את המונח "קדושה" ויעניקו לו חיים ומשמעות חדשה. הפסטיבל ב-2012 הוא התחלה של מסורת המבקשת להביא אל ומתוך ירושלים מסרים של קדושה, הקשבה, חמלה ואחדות בין דתית – אישית וקבוצתית. האתרים הייחודים בהם יתקיים הפסטיבל נבחרו בקפידה רבה תוך שימת דגש על ההתאמה של המאפיינים הסימבוליים וההיסטוריים של המקום לאופי המופע.

מוקד הפסטיבל, שיפעל לאורך כל 24 השעות, הוא מגדל דוד, שיהווה את הלב הפועם של הפסטיבל. הציבור כולו מוזמן לשהות בין הקירות רווי ההיסטוריה וליהנות ממגוון מופעים, טקסים מקודשים, רבי שיח ועוד. במקביל לתוכנית המוסיקלית יציע הפסטיבל "מסלולי עדות": סיורים מגוונים ברחבי העיר הקדושה בעולם, החושפת טקסים-תפילות-צורות אמונה רבות המתקיימים בעיר לאורך כל השנה ובמשך אלפי שנים. אלה מהווים חלק אורגני מהמרקם העשיר, הרב גוני והמרתק של ירושלים.

מנהל אמנותי: גיל רון שמע
מנהל אמנותי שותף: גיל קרניאל
ייזום וליווי קריאטיבי: גיל קרניאל ועמרי שריר
מפיק: כרמי וורטמן, 2b-Vibes
מנהל אמנותי עונת התרבות בירושלים: איתי מאוטנר
המלצה קטנה: הלילה ארוך ומגוון המופעים רחב – השתדלו להיות נוכחים בכמה מופעים לאורך הפסטיבל. הכרטיס הפתוח יאפשר לכם ליהנות ממגוון מופעים לאורך היממה. זה גם משתלם יותר וגם מעניק חוויה מלאה ועשירה יותר. הללויה.

מחירים:
כרטיס למופע בודד או שוטטות לבנה 90 ₪
2 מופעים, 80 ₪ למופע
3 מופעים ויותר, 70 ₪ למופע

צריכים הסבר או עזרה בביצוע רכישה? נסו את קופה מקודשת: 02-6240368.

לחצו כאן בכדי לרכוש כרטיסים וחבילות למופעי הפסטיבל
ניתן לרכוש כרטיסים גם דרך בימות *6226 למידע אודות הגעה, חנייה ואפשרויות לינה לחצו כאן

***

קופים תשעה אנשים

תערוכה קבוצתית בהשתתפות 46 אמנים/ות בפסאז׳ אלנבי
יום חמישי 6.9.2-12
התערוכה תוצג במשך סוף השבוע ובערב הפתיחה יתקלט ניסן שור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *