איפה הצבע?

הביקור ביריד "צבע טרי" היה הכל פרט לצבע טרי. תרם לתחושה אתר התצוגה שנעדר כל השראה.

הביקור ביריד "צבע טרי" השנה היה הכל פרט לצבע טרי. בית הספר התיכון החדש שבו מוקם היריד השנה, כמו השרה על האירוע כולו אווירת בינוניות האופיינת למערכת החינוך הישראלית. על האתר כולו שרתה הרגשה של שביעות רצון או של שובע מהיצירה האמנותית, כאילו כבר אין לה מה לחדש וכל שנותר הוא להציג דברים שכבר נעשו ושופשפו ונוסו במקומות אחרים, ולמקצע קצת פה וקצת שם כדי לשפוך צבע ויצירות על הקירות. אף אחת מן הגלריות או התצוגות לא עוררה שאר-רוח או עניין במעשה האמנותי. הצבע הטרי כמו יבש עוד לפני שהעבודות יצאו מהסטודיו, הועמסו על טנדרים והועברו לאתר היריד.

חוויית הרעננות האמנותית והסביבתית נעדרה לחלוטין מהמיקום במבנה בית הספר. רעיון של הפיכת בית ספר לסביבת אמנות הוא כשלעצמו רעיון מצויין שנוסה במקומות שונים בארץ, אולם גם שנים לאחר הקמתם ממשיכים אותם מקומות להתלבט ולנסות לפתור את הבעיות האדריכליות, החל בסדנאות האמנים בתל אביב וכלה במרכז לאמנות דיגיטלית בחולון. ברור כי מבנה בית הספר הישראלי הוא כזה המנטרל כל יכולת עידוד יצירה וחוויה של שהייה במקום של עשייה יצירתית ותרבותית של ממש.

ביה"ס העל יסודי החדש, רחוב שושנה פרסיץ 3, תל אביב

בית הספר התיכון החדש של צפון תל אביב, למרות היותו מרשים ועשוי היטב בהשוואה למרבית בתי הספר הפזורים ברחבי הארץ, נעדר כל היבט אסתטי של ממש, ומנסה בקשיים רבים ליצור סביבה מוצלחת יותר (בעיקר בתוספת שילוט וגרפיקה עזי צבע). הכנסה של יצירות האמנות לחללי הכיתות ותלייתן על קירות הפרוזדורים פגעו הן במעשה האמנות והן במעשה האדריכלות. הכיתות עצמן נותרות ביציבותן חסרת ההשארה ועידוד היצירה באשר היא.

הכניסה לכיתות שהיו לגלריות לשעה קלה היתה צרה וניתקה את התצוגות מזרימת הקהל הרב בפרוזדורים. נתק זה היה אחד הכשלים הבסיסיים של בחירת המיקום, שכן חשיבותו של היריד, בשל רמת האמנות הבינונית, היתה בעיקרה חווית המינגלינג והמפגשים הבין-אישיים הישירים בין היוצרים לבין עמיתיהם, האוצרים, האספנים וחובבי האמנות. רחבת המפגשים בחצר בית הספר סבלה גם היא מאותן בעיות של מראה אתר בניה, שכנראה יתקשה להתרומם ולצור חוויה של פיאצה ומקום מפגש גם לאחר סיום העבודות ופתיחתו של בית הספר לשימושם של תלמידים ומורים.

הקושי באיתור אתרי תצוגה לירידים הוא בעיה של ממש בעיר תל אביב. גם אם היו פחות נוחים לתפעול אתרי היריד בשנים שעברו היו מרתקים ומעוררי השראה. בעצם חשיפה של אתרים או מבנים שמרבית הקהל לא נכנס בהם קודם לכן, הם איפשרו שיפוץ לאתרים שבאופן אחר היו נזנחים לעזובה. כל המרכיבים הללו נעדרו מאתר היריד השנה, וחבל.

דיון זה מלמד עד כמה לאתר התצוגה של אמנות יש חשיבות רבה ביצירה של אווירה ולעיתים אף בהרמה של המדדים האמנותיים, כך שגם אם הרמה האמנותית אינה מן המשובחות, אתר מרתק ומאתגר עשוי לעודד ערכים אחרים שתומכים בסופו של דבר גם בעשייה האמנותית ויוצרים חוויה בלתי נשכחת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *