הצופה העולמי/ת

הרצאה  של פרופ' שרון סליווינסקי במסגרת קבוצת המחקר פוטו-לקסיק, מכון שפילמן לחקר הצילום ומרכז מינרבה, תתקיים ביום ד', 7.12.2011, בשעה 18:00. הכניסה חופשית.שרון סליווינסקי היא פרופ' בפקולטה ללימודי אינפורמציה ותקשורת ובמרכז למחקר תיאוריה וביקורת באוניברסיטת אונטריו בקנדה. היא מלמדת וכותבת בהרחבה בתחומי תרבות חזותית, מחשבה חברתית ופוליטית ופסיכואנליזה. היא המחברת של מגוון מאמרים על צילום, […]

הרצאה  של פרופ' שרון סליווינסקי במסגרת קבוצת המחקר פוטו-לקסיק, מכון שפילמן לחקר הצילום ומרכז מינרבה, תתקיים ביום ד', 7.12.2011, בשעה 18:00. הכניסה חופשית.שרון סליווינסקי היא פרופ' בפקולטה ללימודי אינפורמציה ותקשורת ובמרכז למחקר תיאוריה וביקורת באוניברסיטת אונטריו בקנדה. היא מלמדת וכותבת בהרחבה בתחומי תרבות חזותית, מחשבה חברתית ופוליטית ופסיכואנליזה. היא המחברת של מגוון מאמרים על צילום, תיאוריה ביקורתית, והפוליטיקה של האסתטי. ספרה האחרון הוא "זכויות אדם במצלמה" (2011).

בסוף המאה ה-18, כאשר עמנואל קאנט צפה במהפכה הצרפתית כבדרמה תיאטרלית, לה היו לו מושבים בשורה הראשונה, הוא הגה את המושג 'הצופה העולמי/ת' (der Weltbetrachter – the world spectator). הפילוסוף הגרמני לא מצא את משמעות המהפכה ב'סיום המשטר הישן' או בהופעת מבנים פוליטיים חדשים, אלא ב'מודוס החשיבה של הצופים, אשר נחשף באופן ציבורי במשחק זה של מהפכות אדירות'. היום, בראשיתו של המילניום השלישי, כשסיבוב נוסף של מהפכות מתרחש בחלק אחר של העולם, מה יכולים רעיונותיו של קאנט על הצופה העולמי/ת ועל אופן החשיבה המיוחד לה/ו ללמד אותנו?

ההרצאה תשאב מהתבוננותו של קאנט על מנת לשרטט שתי נקודות:
1. הצופה העולמי/ת היא סובייקט פוליטי. השיפוט של הצופה הוא אחד מפעילויות המפתח דרכן בני אדם נהיים לסובייקטים פוליטיים ותורמים ליצירתו של מרחב פוליטי משותף.
2. אופן החשיבה המיוחד של הצופה העולמי/ת הוא ביקורתי. פעילות ייחודית זו כרוכה בהתבוננות באירועים מסוימים, אשר אינם יכולים להיות מוגדרים על ידי קטגוריות קיימות. כך, הפעילות של הצופה העולמי/ת מחייבת כושר-המצאה של הדמיון והתבונה, יחד עם סיבולת לרגע בו דבר מה אשר חייב להעשות בעל מובן טרם יכול להעשות כן. פעילות זו היא אחת מהאמצעים החשובים ביותר דרכה האנושות מחדשת את עצמה ואת העולם.

ההרצאה תיערך בחדר 496, בניין גילמן, אוניברסיטת תל אביב. הכניסה חופשית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *