בוטלה הביאנלה לאמנים צעירים ברמה"ש

הביאנלה לאמנים צעירים ברמת השרון בוטלה לאחרונה, חודשים ספורים לפני הפתיחה המתוכננת ולאחר שרבים מן האמנים והאוצרים המעורבים כבר הכינו פרויקטים ועבודות עבור התערוכה. במקום הביאנלה מתכננת עיריית רמה"ש להציב בעיר שני פסלים, האחד של האמן הבריטי ממוצא הודי אניש קאפור והשני של סיגלית לנדאו. הביאנלה שנועדה להיערך בשנת 2010, נדחתה תחילה לשבוע השני של […]

הביאנלה לאמנים צעירים ברמת השרון בוטלה לאחרונה, חודשים ספורים לפני הפתיחה המתוכננת ולאחר שרבים מן האמנים והאוצרים המעורבים כבר הכינו פרויקטים ועבודות עבור התערוכה. במקום הביאנלה מתכננת עיריית רמה"ש להציב בעיר שני פסלים, האחד של האמן הבריטי ממוצא הודי אניש קאפור והשני של סיגלית לנדאו.

הביאנלה שנועדה להיערך בשנת 2010, נדחתה תחילה לשבוע השני של חודש אפריל הקרוב. האמנים והאוצרים הוזמנו להציע תערוכות עבור שורת ביתני חממה שתוכננו להיבנות במתחם כיכר העיר, אולם מאחר והביתנים נועדו לעמוד על כר דשא ולא על רצפה קשיחה, סירבה חברת הביטוח לבטח את האירוע. בהיעדר חללים נאותים אחרים לתצוגה, הוחלט לבטל את הביאנלה ולהיערך מחדש לקראת פתיחת המוזיאון לאמנות שנבנה בעיר בימים אלה ועתיד להיפתח בעוד שנתיים. בשיחה עם אוצרי הביתנים הביע אוצר הביאנלה סורין הלר צער על הביטול וסיפר כי הוא מנסה לאתר מקום חלופי להצגת הביאנלה. יחד עם זאת, האוצרים והאמנים עימם שוחחתי טרם קיבלו מכתב רשמי מעיריית רמה"ש המודיע על הביטול.

אוצרים ואמנים שאמורים היו להשתתף בביאנלה הביעו אכזבה מהביטול ותרעומת על התנהלות עיריית רמה"ש. "מצד האחד העירייה רוצה להפוך את העיר למרכז אמנות ולבנות מוזיאון, ומצד שני מבטלת הזמנה של אוצרים ואמנים שעבדו עבורה במשך כמעט שנה. אחרי שהזמינו עשרות אוצרים ואמנים, במקום לטפח אותם הם משקיעים בשני פסלים" התלוננה אחת האוצרות. "אני חושבת שסורין נפל בין הכיסאות", היא מוסיפה. "הוא מאד אהב את ההצעות ורצה לקדם את הפרויקט, אבל נאלץ להשלים עם החלטת העירייה".

בשיחה אישר הלר כי הפרויקטים שכבר הוזמנו לא יוצגו במסגרת הביאנלה, אך סיפר כי הוא אכן נמצא בקשר עם גורמים שונים בניסיונות להעביר את התערוכות למקום אחר. "כרגע יש מוזיאון בבנייה, ובית יד לבנים והחללים של מדרשת בית ברל נמצאים בשיפוצים. אם כבר עושים ביאנלה צריך לעשות אותה כמו שצריך. אי אפשר להציג תערוכה כזו בלי לבטח עבודות, ולכן החלטנו לדלג על פעם אחת ולחזור בעוד שנתיים עם מקום מסודר". בנוגע להזמנת הפסלים אמר הלר כי "אנו רוצים למקם את רמת השרון כעיר מובילה בתחום האמנות, וברגע שהבנו אי אפשר לעשות ביאנלה החלטנו לפנות אל שני האמנים ולחשוב על עבודות שיוצגו ברחבי העיר". יחד עם זאת מבהיר הלר שההזמנה טרם קיבלה אישור סופי.

הביאנלה לאמנים צעירים שהייתה אמורה להתקיים זו הפעם השנייה, סבלה מבעיות מן הרגע הראשון. תחילה הזמינה הנהלת הביאנלה אוצרים ואוצרות להגיש הצעות לפרויקטים שיוצגו במסגרת התערוכה, ובתשובה לשאלת ערב-רב הבהירה כי לא ינתן כל תשלום למשתתפים. לאחר פרסום הדברים באתר החליטו מנהלי הביאנלה לתקצב את עבודת האוצרות. מנהל מחלקת התרבות בעיריית רמה"ש אלי שגיא, מסר אז שאוצרים ואוצרות יקבלו על עבודתם/ן 3000 ש"ח, ובעקבות מחאה נוספת הוחלט גם שבמסגרת הביאנלה תיערך גם מכירה פומבית של עבודות האמנים. אולם מאוחר יותר נודע כי את התשלום על עבודת האוצרות קיזזו אנשי העירייה עם הוצאות אחרות, ולכן הטילו על האוצרים והאמנים את עלויות הפקת היצירות והובלתן לאתר התצוגה.

4 תגובות על בוטלה הביאנלה לאמנים צעירים ברמה"ש

    מה שצריך לעשות הוא לפנות לבית משפט ולתבוע הוצאות

    אז האוצרים יקבלו את הכסף על ההצעות והטקסטים עליהם כבר עבדו?

    התנהלות מאוד בעייתי על גבול הבזיון

    התנהלות בעייתית, ביזיון, יחס מכפיר לאוצרים הצעירים שהשקיעו בהצעות ופגישות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *