המלצת השבוע: "The Voices", מאי זרחי ומיכל אופנהיים

"ביצירה הזו הנשים מפיקות את הקול במאמץ ובהנאה. לעתים יש רצון של הגוף לשחרר את הקול, ולעתים הקול מתפרץ ומכניע את הגוף. לאחר זמן-מה הגוף נדמה כחלל שכל תפקידו הוא לאפשר תנועה של הקול בתוכו". דנה שלו חוזרת

"The Voices" היא יצירה לשתי רקדניות ושלוש זמרות, ואולי ההפך. מאי זרחי ומיכל אופנהיים, שזו יצירתן השנייה המשותפת, יוצרות עבודות שמאחדות את הקול והתנועה במקום להפריד אותן ל"מחול" ו"שירה".  העבודה עלתה לראשונה בספטמבר 2017 בפסטיבל "צוללן", וכעת היא מופיעה בגרסה מותאמת במרכז לאמנות עכשווית CCA בתל-אביב ובירושלים במסגרת מחול-שלם.

החלל של המרכז לאמנות עכשווית קטן ואינטימי, והמופע מתחיל בחושך כמעט מוחלט. לאט-לאט נשמעים קולות ואפשר לחוש את התנועה של הנשים בחלל. סצנת הפתיחה ארוכה דייה כדי שהעיניים יתרגלו, ומדי פעם ניתן להבחין ברגליים או ידיים שנעות יחד עם הקולות. לאחריה הצופה כבר מוכן לקבל רקדניות שמייצרות קולות וזמרות שמחוללות, והאור עולה כדי שנוכל לחזות בגופות הנעים. זרחי ואופנהיים אינן מעוניינות בפרובוקציה או בשבירת כלים/מוסכמות רעשנית; הן חותרות לשימוש מלא בגוף האנושי ביצירת אמנות שבסיסה הוא קול ותנועה.

ביצירה הזו הנשים מפיקות את הקול במאמץ ובהנאה. תנועת הגוף תומכת בפעולה הזו ואף יוצרת אותה, ולעתים מגיבה לקול; אין היררכיה בין תנועה לקול. לעתים יש רצון של הגוף לשחרר את הקול, ולעתים הקול מתפרץ ומכניע את הגוף. לאחר זמן-מה הגוף נדמה כחלל שכל תפקידו לאפשר תנועה של הקול בתוכו, כלומר תנועה של אוויר שמייצרת את הקול באמצעות החללים של הגוף.

"The Voices", מאי זרחי ומיכל אופנהיים

"The Voices", מאי זרחי ומיכל אופנהיים, צילום: תמר לם

"The Voices" היא יצירה עדינה ורבת עוצמה המבוצעת לעילא, והיא "עכשווית" בתפיסת אמנויות המחול והקול. בזמן האחרון רבים מיוצרי המחול הישראלים בחרו להשתמש במלים ושירה חיה בעבודתם באופנים שונים. אולי זהו טרנד ואולי אבולוציה, ובכל מקרה, מומלץ לצפות ב"The Voices" משום שהיא אחת המשוכללות שבהן. הופעות אחרונות במהלך חודש מאי.

 

"The Voices", מאי זרחי ומיכל אופנהיים
המרכז לאמנות עכשווית  CCA
7, 8, 10 ו-14 במאי 2018, בשעה 21:00
אולם הקרנף, ירושלים, מחול-שלם
23 במאי 2018, בשעה 20:00

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *