המלצת השבוע: "כאן בלא-כאן" ו"דריסת רגל"

שני אירועים ייחודיים מתקיימים השבוע: הפרויקט של עמותת זוכרות, "כאן בלא-כאן", לציון יום הנכבה, בבתים פרטיים ערביים-לשעבר בירושלים, ו"דריסת רגל", פסטיבל בינלאומי במרחב הציבורי בין תל-אביב-יפו ללוד. רונן אידלמן ממליץ על שניהם

בסוף-שבוע הקרוב מתקיים בשכונה שלי פרויקט שנועד להציף את העבר הפלסטיני שלה ולהזכיר את מי שגר פה, נאלץ לעזוב והותיר מאחוריו בתים יפים וזכרונות קשים. הפרויקט, "כאן בַּלּׂא-כָּאן", הוא יוזמה של עמותת זוכרות, והוא יתקיים בשכונת קטמון בירושלים, בבתים שפעם גרו בהם פלסטינים. לכאורה הייתי צריך להירתע מפעילות כזאת. למה להיכנס לזה, להעיר שדים ולעשות בלגן בשכונה השקטה והפסטורלית. אבל זה היופי של הפרויקט: לא עושים בלגן ולא מצטרפים לתחרות צעקות, אלא נוכחים דרך אמנות – תערוכות, סיורים וערב עיון שיציף את העבר וידמיין עתיד אחר, משותף, אפשרי.

כשאני לומד, למשל, שאיש החינוך החלוצי ח'ליל אל-סכאכיני גר פעם עם משפחתו במה שהיום הוא מעון יום של ויצו, זה ממלא אותי תקווה. הכרת ההיסטוריה של המקום שבו אתה גר והבנה שלה דווקא מחזקות את הרגשת הבית שלי. לא באמת נרגיש פה בבית אם לא נכיר ונלמד את הזיכרון וההיסטוריה המחוקים שלו.

אפשר לעשות את זה למשל במרחב האינטימי של בית ברחוב דוסתאי, בתערוכה "קטמון הישנה: ארכיון ער", שם הרכיבה דורית נעמן ארכיון זמני של פרגמנטים – ניירות, תצלומים, מפות, מכתבים וסרטים שמספרים את הסיפור של השכונה שהיתה לפני 1948. מבט עכשווי על עבר שנעלם אך הותיר עדויות רבות ברחבות ובבתי השכונה, שהעבר תמיד נוכח בה, אבל קשה לראותו.

בערב הפתיחה (חמישי) תיפתח תערוכה אחרת, של ראפת חאטב בבית משפחת אבו-דאלו, שיבצע פרפורמנס לצד ציור קיר ואובייקט קליגרפי פיסולי על קירות הבית. בבית אחר, ברחוב הילדסהיימר, תוצב מפה וירטואלית אינטראקטיבית שתשמש נקודת תצפית על ההיסטוריה האורבנית של קטמון.

שלוש משפחות מארחות את התערוכות בבתיהם שבשכונה. הן לא רק פותחות את ביתן לקהל זר, הן פותחות גם את לבן, תוך הבנה שהן גרות בבתים שמשפחות אחרות גורשו מהם.

הפרויקט, שיתקיים בימים חמישי, שישי ושבת, מציע גם  סיורים אלטרנטיביים. באחד מהם יסופר על פיצוץ בית-המלון סמיראמיס, סיפור שחקוק בתודעתם של פלסטינים רבים, אבל כמעט שאינו מוכר לישראלים. סיור אחר ייערך בביתו של המשורר עבד אלכרים אל-כרמי (אבו-סלמה), שגר בשכונה עד 48'. בשבת יתקיים ערב עיון בהשתתפות אדריכלים, היסטוריונים, אקטיביסטים, אמנים ומשוררים, שידונו בעשייה העכשווית ובעתיד משותף, מדומיין אך אפשרי.

למי שאינו ירושלמי ומתקשה לעלות להר מצויד בסוודר מומלץ לבקר ב"דריסת רגל", אירוע אמנות בינלאומי שמתקיים לראשונה בארץ, בערים תל-אביב–יפו ולוד, שנפתח היום ויימשך לאורך כל הסוף-השבוע. הקהל מוזמן לסיורים, אירועים מיוחדים ושיחות במוקדים שונים בערים, ובהם התחנה המרכזית בתל-אביב, מרכז יפו, תחנת הרכבת בלוד, כיכר הקומנדו בלוד, חאן ח'ילו בשכונת רמת-אשכול בלוד ועוד. באירוע יציגו 17 אמניות/ים ובהם/ן שש אמניות מספרד, גרמניה, ברזיל, שווייץ ואוסטריה.

יש המון אירועים, הם בחינם – אבל כדאי להירשם מראש, כי מספר המקומות מוגבל. בין הסיורים והאירועים: סיור החושף את תהליך מתן השמות לרחובות ביפו; סיור לילי באמצעות תיאטרון בובות וחפצים; סיור שהמשתתפים בו יתהלכו כשהם מחוברים זה לזה; סיור סאונד שבו המשתתפים מוזמנים לקחת חלק בהרכב מוזיקה; סיור שבו המשתתפים יקבלו הנחיות בזמן אמת ויוזמנו לבצע פעולות שונות במרחב הציבורי; סיור שבו בני נוער משכונת רמת-אשכול בלוד יספרו למשתתפים על השכונה, ועוד. פשוט כנסו לאתר ובחרו בעצמכם.

הכניסה חופשית לשני האירועים.

האירוע "כאן בלא-כאן" מתקיים לציון יום הנכבה ה-69, החל ב-15.5.17, והוא שיתוף פעולה של זוכרות עם החוקרת והאמנית ד"ר דורית נעמן, שיצרה פרויקט דוקומנטרי-אינטראקטיבי של השכונה.
לאירוע בפייסבוק: כאן.

"דריסת רגל" ("Foothold"), אירוע אמנות בינלאומי, שמציע אמנות דרך הרגליים בערים תל-אביב–יפו ולוד, בניהול אמנותי ואוצרות של יעל שריל (B_Tour), איריס פשדצקי וגילי זיידמן (המקרר), יתקיים בתאריכים 17-20.5.2017.
הרשמה מראש ופרטים:
כאן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *