רב ערב 22.08.23

גיליון 05 יצא! | שלוש תערוכות חדשות במוזיאון חיפה לאמנות | "אנג'ליקה" / הקרנה הסרט ושיחה | שלוש תערוכות חדשות נפתחות בבית בנימיני | מכירת סוף הקיץ חגיגית בסטודיו שירה גפשטיין | "מי בכלל המציא את בית הספר?!"

גיליון 05 יצא!

גיליון 05 של ״ערב רב״ יצא, והוא זמין לרכישה באתר. הגיליון כולל 124 עמודי מאמרים מאת יונתן אמיר, ידידיה גזבר, יהושע סימון, דורי בן אלון, דניאל לויק ורונן אידלמן, ויצירות של אסי משולם, עדן בנט, יוליאן רוזפלדט, עומר קריגר, שרה בנינגה, חנאן אבו־חוסיין וגליה עופרי.

קישור להזמנת הגיליון



שלוש תערוכות חדשות במוזיאון חיפה לאמנות

מוזיאון חיפה לאמנות, שבתאי לוי 26, חיפה, טל' 04-6030800, www.hma.org.il

שעות פתיחה: ראשון, שלישי ורביעי בשעות 10:00–16:00, חמישי 10:00–18:00, שישי 10:00–14:00, שבת 10:00–16:00

עונת התערוכות החדשה במוזיאון חיפה לאמנות יוצאת מן הטופוגרפיה המסוימת של חיפה לבחינת שאלות סביבתיות וחברתיות גלובליות. פני השטח, שעליהם דורכות הרגליים, הם נקודת מוצא ליצירות חדשות של אמנים ומעצבים מישראל ומהעולם, יצירות שמעידות גם על מחויבות של יוצרים עכשוויים לסוגיות אקולוגיות ופוליטיות בוערות. התערוכות מציעות ממשקים בין תהליך יצירת האמנות והחיים: הסביבה האורבנית שבה אדם חי, מערך קשריו עם הטבע, ומקומו בתוך המערכת הפוליטית כאזרח.

"ואדי / وادي / Wadi: ואדיות חיפה משלוש נקודות מבט: כחומר, כתודעה וכעתיד"

התערוכה המרכזית בעונת התערוכות הנוכחית, המשתרעת על כל הקומה השנייה של המוזיאון, היא ואדי. המונח ואדי, הנהוג בערבית, בעברית ובאנגלית, ומתייחס לתופעה גיאולוגית, הוא גם מצב תודעתי בחיפה: ואדיות בעיר יוצרים הפוגות רגעיות מהשגרה ומשמשים למשחקים ולמפגשים קהילתיים אלטרנטיביים; בה בעת הם צופנים בחובם אפֵלה, פסולת מכל הסוגים ומערכות אקולוגיות מורכבות של חיות וצמחים, המתקיימות כעולם מקביל לצד חיי היומיום.

התערוכה ואדי מציגה את הוואדיות השונים של העיר. התערוכה עוסקת במופעים השונים של העולם המקביל הזה, באופנים שבהם הוואדי מעצב גיאולוגיות ושכבות עירוניות, מגדיר גבולות תרבותיים ופסיכולוגיים, ומהווה בית גידול להתרחשויות טבעיות ואנושיות המטשטשות את הגבולות שבין האנושי והלא אנושי. תופעות מקומיות מעין אלה מגויסות בתערוכה לשיחות רחבות יותר על סביבה והתיישבות עירונית, על אדם, חיה ומה שביניהם.

אמניםות משתתפיםות: סעיד אבו־שקרה, מעיין אליקים, טל ארז, דן בלילטי, צוף בן דוד, גיל בר, הישאם בראדה, פלוריאן הולצר, נטע לאופר, אלה ליטביץ, אלי מגזינר, סטודיו מישר־טרקסלר, איתן מן, גילי מרין, צבי סהר, רוני עזגד המבורגר, סטודיו פז, דור קדמי, עמליה שם טוב, אלון שריד

אוצר: ד"ר דן הנדל

"כוריאוגרפיה של התנגדות: פעולת הגוף בזמן מחאה – מבט מקומי ואוניברסלי"

התערוכה הקבוצתית "כוריאוגרפיה של התנגדות" יוצאת מן המחאה שפוקדת את ישראל בחצי השנה האחרונה כדי להתבונן במאפיינים העל זמניים של התנגדות אזרחית, שמקבלת ביטויים שונים בהקשר לזמן ולמקום. בתערוכה מוצגות שלוש עבודות של אמנים בינלאומיים, העוסקות במאפיינים האוניברסליים של פעולת הגוף בזמן מחאה ומקורן הרגשי והנפשי.

למול שלוש העבודות הבינלאומיות, בחר ד"ר קובי בן־מאיר, אוצר ראשי מוזיאון חיפה לאמנות, להציג ארבע סדרות מארבע מחאות משמעותיות מן ההיסטוריה של ישראל.

אמניםות משתתפיםות: אוזלם גיניול ומוסטפא קונט, רותם דרור, אנה ויט, אוסקר טאובר, ורדי כהנא, קתה קולביץ, אבישג שאר־ישוב

אוצר: ד"ר קובי בן־מאיר

"סיפורי מסעות בארץ נקודת מבט חדשה על הרפתקאותיו המדומיינות של הסופר קרל מאי" / יארו ורגה

נעילת התערוכה: 01.01.24

תערוכת יחיד לאמן פורץ הדרך מפראג, יארו ורגה (נולד ב-1982, טרבישוב, סלובקיה; חי בפראג). ורגה הגיע לשלושה ביקורים בארץ, במהלכם התעורר בו עניין מיוחד בנוסע אירופאי אחר שביקר בארץ ישראל – הסופר הגרמני קרל מאי, שהגיע לחיפה בשנת 1899.

מאי היה מהסופרים הנקראים ביותר בשלהי המאה ה־19 ולאורך המאה ה־20. ספריו הציתו את דמיונם של דורות של ילדים ברחבי העולם, דרך תיאור הרפתקאות במקומות רחוקים בעולם של גיבורים כמו וִינטוּ, מנהיג האפאצ'ים במערב הפרוע, וקרה בן נמסי בצפון אפריקה. ורגה, שהגיע לחיפה כ־120 שנה אחרי מאי, שב אל גיבורי ספרי הילדוּת שלו ומהרהר באיכות הפנטסטית, הכרוכה במבט על מקום לא מוכר. בעבודתו, ורגה כורך את ספריו של מאי בעטיפה חדשה מעשה ידיו, המוסיפה להם נדבך של פנטזיה. טייפים של קלטות וידאו וסרטי 16 מ"מ המבוססים על כתביו של מאי נטוו לכדי קונסטרוקציה גדולת ממדים ודמיונית. בעבודתו ורגה מחולל ממשקים בין תרבויות, מרחבים וזמנים שונים, ובורא מקום דמיוני חדש.

אוצר: ד"ר קובי בן־מאיר

אלי מגזינר, צמיחה חדשה, 2023



"אנג'ליקה" / הקרנה הסרט ושיחה

הגלריה העירונית לאמנות ראשון לציון

ראשון, 3.9.23 בשעה 19:00

הקרנה של הסרט "אנג'ליקה", על ביתו הנעלמת של מייסד בצלאל בוריס שץ (74 ד'). לאחר ההקרנה שיח עם במאי הסרט דן פאר ועם מאיה דרסנר, משמרת תמונות שמן (משמרת בכירה במוזיאון ת"א לאמנויות עד 2018).

להזמנת כרטיסים יש להתקשר למספר 03-7572822 | קוד הנחה: 1111



שלוש תערוכות חדשות נפתחות בבית בנימיני

פתיחה: חמישי, 31.8.23, 19:30
שיח גלריה: שישי, 13.10.23, 11:30
נעילה: שבת, 21.10.23, 14:00

 

"מערום" / יערה רבינוביץ

אוצרת: נעמה הנמן

בלב תערוכת היחיד הראשונה של יערה רבינוביץ, אדריכלית, מעצבת ואמנית קרמיקה, מונחת אחת משלושת צורות היסוד: צלחת. מבטה של רבינוביץ על הצלחת שומט את הייעוד ארוך השנים שניתן לה. עבורה, זה אינו עוד כלי עיצובי הנועד לשרת פרקטיקת אכילה עתיקה. היא מבקשת לבודד ולתת בלעדיות לאותו חפץ בסיסי, אשר התחיל מצלחת קטומה שיצרה בדנמרק ופתח עבורה את עולם הקרמיקה. היא מנתקת את הצלחת ממחויבותה למטרה, ומשתמשת בה כדי לבחון את המסע האישי שלה.

עם רקע אדריכלי וצורת עבודה המחויבת לדקדוק בדומה לתכנון בניין, רבינוביץ מצליחה בכישרון רב להבין את החומר, להקשיב לנטיותיו ולרתום אותו לצרכיה. הצלחת האישית שלה מקבלת אחיזה שורשית ומכילה את רבינוביץ בתוכה, לכל מקום שתלך תוכל לנוע עם אותה צלחת, אותו בסיס, עם עצמה.

"שארית" / אריה ברקוביץ

"שְׁאֵרִית הַחַיִּים", כָּךְ אָמַר,
"שְׁאֵרִית הַחַיִּים הִיא תְּבוּנָה אוֹ סִכְלוּת
וְלָךְ הַבְּרֵרָה..

(שארית החיים, 1971, פורסם לאחר מותה של לאה גולדברג)

בתערוכה "שארית" מציג אריה ברקוביץ עבודות מחצי השנה האחרונה הבנויות משאריות: שאריות של בתי מלאכה (רגלי שולחן עץ, בדים, חלקי פלסטיק, מסגרות ועוד), שאריות של טבע (ענפי עץ לא מעובדים) שאריות של ציור (מסגרות עץ למתיחת בדי ציור), שאריות של פיסול וחפצי נוי תעשייתיים וצילום. כותרת התערוכה "שארית" משקפת את ליקוט החומר שנזנח ונזרק, שארית היום או שארית דבר.

ברקוביץ מסיט את השאריות מתפקידן המקורי מבלי לרוקן אותן ממהותן החומרית ומעניק להן קיום חדש היוצר חיבורים חדשים. הוא עושה פעולות קלות בחומר, שמשאירות עקבות גלויות לעין ועם זאת הוא מאפשר לחומרים להתבטא. ברקוביץ ממשיך לחקור את היחסים בין חומר ותנועה, איזונים ובלמים של צורה, חומר וצבע. התערוכה לדבריו "עומדת על בלימה, נוצרים איזונים דקים בין יציבות לקריסה סופית".

"תחנה בזמן" / בוגרות "סטודיו ראשון" 22-23: אביב לה־עוז כליף, אביה חיימי, רינת בורג

בגלריה הקטנה

אוצרת: רוית לצר

מלגת "סטודיו ראשון" מזמנת הרפתקה מקצועית, אנושית וחומרית כאחד. שנת המלגה מאפשרת התמחות והבנה מעמיקה של עבודה בחומר קרמי, מחקר טכנולוגי, ניהול סטודיו ועוד. החשיפה לתערוכות, לספרייה ולתכנית העיונית כמו גם המפגש עם מרצות ומרצי בית הספר ואורחי תכנית שהות אמן בבית בנימיני מאפשרת התבוננות ולמידה מעמיקה של אופני הוראה שונים ובחינה של מהלכי חשיבה ויצירה של אמניות ואמנים פעילים בתחום. שנת המלגה שהסתיימה הייתה עשירה ופורייה, בתערוכה יוצג גוף עבודות המסמן תחילתם של תהליכים וכיוונים חדשים ומרתקים.

אביב לה עוז כליף מציגה בתערוכה סדרת גופי תאורה עשויים פורצלן בעבודת אבניים. כל גוף קרמי בסדרה משלב בין תנועה רכה ועגולה לקו ישר וחד. הניגוד ביניהם והחיפוש הצורני מעניק לכל אחד צורה שונה וייחודית ומחבר את כל הסדרה לידי קבוצה אחת. כל אחד מן הגופים עומד בפני עצמו וביחד הם מייצרים סיפור צורני חדש על ידי החללים הנגטיבים היוצרים עומק נוסף. שקיפות הפורצלן הדקיק מאפשרת מעבר אור טבעי, אורגני ובלתי נשלט התלוי בעובי החומר, פיזור האור ואיכותו מתגלה רק לאחר סיום התהליך.

אביה חיימי מציגה בתערוכה את העבודה "ישראליאנה 2023", שלוש תמונות, מופעי טבע דומם, המבקשים לספר את נקודת המבט האישית, ישראלית, של היוצרת בנקודת הזמן הזו.

רינת בורג מציגה בתערוכה שני גופי עבודות: הראשונה היא "סדרת העצמות", כלים לשימוש יומיומי עשויים פורצלן בעבודת אבניים מהם נגרעו תבניות עיטוריות שמקורן בדימויים הלקוחים מימי פומפי האחרונים. הסדרה השנייה היא "סדרת הבשר", כלים שעליהם הודפסו כתמים מופשטים המהדהדים את ההכפלה הסימטרית של מבנה גוף האדם ואת כתמי רורשך המבטאים מגוון פרשנויות למציאות נתונה, אוצרים בחובם את המתח שבין היפה לבין מעורר החרדה.

שעות פתיחה: ראשון ושישי בשעות 10:00–14:00, שני–חמישי 11:00–19:00, שבת 11:00–14:00

אריה ברקוביץ, שארית, צילום: אלה אורגד



מכירת סוף הקיץ חגיגית בסטודיו שירה גפשטיין

המכירה תתקיים בימי שישי ושבת, 25-26.8.23, 1-2.8.23, 8-9.9.23, בשעות 11:00–15:00

מלבד שישי, 25.8.23, אז תתקיים המכירה בשעות 10:00–13:00

 

כה אמר ר' בוריס שץ: "רצונך לתמוך באמנות? קנה יצירות מאמנים חיים – אם אתה קונה את יצירות המתים אתה תומך בחנוונים" (1924)

סטודיו שירה גפשטיין מארח את ורד אהרונוביץ, ציקי אייזנברג, נטליה זרבובה, רני פרדס, גבריאלה קליין, אולגה קונדינה.

בסטודיו עבודות שמן גדולות עד ענקיות, בינוניות וקטנות; עבודות על נייר שניתן למסגר; עבודות על עץ; פסלי ספוג; ספרי אמנית.

גפשטיין היא בוגרת המדרשה לאמנות עם תעודת הוראה והצטיינות באמנות. עבודת הגמר שלה הועברה ישירות לתערוכה גדולה במוזיאון ישראל (2006). גפשטיין הציגה בתערוכות רבות, יחידות וקבוצתיות, במוזיאונים, גלריות ושלל חללים מוכרים. עבודותיה נמצאות באוספים ציבוריים ופרטיים רבים. עבודתה כוללת ציור פיסול ומיצב.

למבקשים ישלח קטלוג מתומחר | לרגל האירוע – כל הסטודיו בעד 20% הנחה

סטודיו שירה גפשטיין| האילנות 63, מושב גת רימון 054-7729024 (להיכנס עם הרכב עד למטה)

ציקי אייזנברג



"מי בכלל המציא את בית הספר?!"

מפגש עם הסופרת שהם סמיט במסגרת התערוכה "ההפלגה אל שומקום״

בית הנסן, ראשון, 27.8.23, בשעה 11:00

מפגש בעקבות רב המכר "מי בכלל המציא את בית הספר?! ועוד שאלות שכדאי לשאול בדרך לשם", שאיירה עינת צרפתי וכתבה הסופרת שהם סמית.

הספר, שזיכה את הכותבת בפרס דבורה עומר לספרות ילדים, סוקר, בדרך משעשעת ובאמצעות איורי קומיקס, את תולדות בית הספר ומעורר למחשבה על שאלות בענייני חינוך וידע, כגון: האם אפשר ללמוד מחוץ לכותלי בית הספר? למה בתי הספר מזכירים בתי חרושת? האם מבחנים ושיעורי בית הם הכרח? למה כדאי ללכת לבית הספר גם אם לפעמים משעמם שם?

במפגש נערוך היכרות עם הספר ועם השאלות שהוא מעלה, נשוחח על בתי ספר ועל למידה.

שהם סמיט היא סופרת וסופרת ילדים, כלת פרס ראש הממשלה, פרס ביאליק, פרס לאה גולדברג, פרס דבורה עומר ופרסים נוספים.

המפגש מיועד לגילי 5 ומעלה | אורך המפגש כשעה | מספר המקומות מוגבל

רכישת כרטיסים בלינק

צילום: דור קדמי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *